Dyr vara = fin?

palle

Trådstartare
Hur kommer det sej att utrustning som köpts i en affär som säljer hästsportutrustning skulle vara av bättre och högre kvalite än om den köpts hos t.ex. Börjes?
Även om det är exakt samma utrustning och av samma märke?
Det finns flera butiker som bl.a. säljer via nätet som har köpt sina varor hos samma grossist eller t.o.m. direkt från Börjes, och sen lägger på ett stort prispåslag, så varan blir dyrare än den var hos Börjes, inklusive frakt och postförskott. Och då är varan helt plötsligt en jättebra och fin vara.
Logiken skulle då vara???
Förrutom att säljaren vill lura kunden och tjäna pengar, menar jag.
 
För att 90% hos börjes och 80 % hos hööks är dålig kvalitet. Dom resterand esakena som faktiskt är bra får därför också dåligt ryckte.

OBS: Jag har många bra saker från båda börjes och hööks
 
Men fortfarande är det så att om du köper samma var hos den "FINA" ridsportaffären så är det en bra var. Även om den "fina" ridsportaffären köpt sina varor hos Börjes. Jag råkar nämligen VETA att det finns flera olika affärer som säljer både i affär och över nätet som köpt sina varor hos Börjes och sen säljer dom till avsevärt högre pris. Dessa affärer är dom ansvariga hos Börjes väl medvetna om. Men dom kan inget göra för dom använder privatpersoner som bulvaner vid sina inköp. Vissa av dessa bulvanköpare får inte längre handla via nätet eller via postförskott längre hos Börjes. Men tyvärr reser dom då dit och handlar direkt i affären.
Men det är tyvärr sådana som du, med flera, som gör det möjligt för dessa oseriösa handlare att sko sej. Och i slutändan är det ju du som kund som får lida och betala det högre priset.
 
Men mkt hos börjes är skräp, allså vågar ine jag ta risken att betälla så mkt. Då blir även dom bra sakerna lidande. (jag gillar inte at betsälla över huvudtaget)
Klart man är mer skeptisk till dom som brukar ha halv dåliga saker.


I sommras åkte jag faktiskt över halva sverige för att handla på börjes, just för at få gå i affären och känna på grejerna, själv avgöra vad som är bra och dåligt.
 
jag köpte mina eskadron bakstrykkappor för 260:- i en liten hästbutik. På hööks kostar de 349:- och på andra ställen ännu dyrare :smirk:
 
MÄRKES saker är ju märkes o självklart letar man efter den billigaste av det märket, iaf jag... :) För där ska det ju ej skilja på kvalite även om priset kan skilja..
Sedan har ju alla affärer "sina egna märken" o grejjor o där är det ju individuellt vad man gillar o ej...
 
Om man jämför dom enstaka märkesvarorna som finns hos hööks med samma vara i en "riktig" hästaffär, så är hööks dyrare!!! Alltså är det bara skr¨pvarorna dom säljer billigt.... :crazy:
 
Jag tror knappast att för exempel Kyras collektion är av bättre kvalite i den dyra ridsportaffären på Kungsgatan i Stockholm än dom plaggen som min "dyra" affär här på landet säljer. Tvärtom sparar jag nog nästan halva priset. Och vem gjorde den bästa affären?
 
Men nu har det ju debatterat här på Buke om dyra märkesprylar som varit defekta. Men jag vet att det sitter flera än ni anar, som köpt en sadel t.ex. i sin vanliga ridsportaffär utan märke. Denna sadel kan ofta kosta mellan 2500-4000:-. Om man sen tar reda på ven som är grossist och går vidare och tar reda på var den är till verkad, visar det sej att den är tillverkad sam tidigt av samma tillverkare som tillverkar Kingston sadlarna. Vissa sadlar som beställts av BÖRJES förses med Kingston märket, dom andra med ett märkesloggo-fri knapp. Den som tillverkar sadlarna bryr sej inte om, om den ska säljas billigt eller dyrt. Bara den som importerar. Av en tillverkares kvot tar kanske Börjes 75%, resten går till andra uppköpare. Självklart kan du Börjes sälja samma vara mycket billigare. Dom köper fler och får mer rabatt och saknar ofta mellanhänder, vilket också påverkar priset.
Gissa om jag blir full i skratt varje gång jag ser inlägg här på Buke att man ska köpa i den eller den affären, då deras sortiment är bättre än Börjes... Dom är återförsäljare åt Börjes.... Speciellt den ena förekommer oftare än några andra...
 
Anledningen till att varorna ä rdyrara på kungsgatan borde bero på att dom har högre hyra osv.
Men det kan i allafall vara värt att köpa där för mig eftersom jag slipper åka längre till en billigare affär. Det jag vinner i pris förlorara jag i tid.

Vart vill du komma? :confused:Att börjes har bra saker? Det vet jag redan, men dom har sammtidigt en himmla massa skräp, vilket jag också vet.
 
Det här är inget som är generellt för ridsportgrejer...I matvarukedjor med "egna" märken så är de varorna ofta från samma fabrik som andra mer kända matmärken. I de fallen är det ju dock tvärtom, de egna märkesvarorna är billigare än de andra.

När jag köper hästutrustning och ridkläder så försöker jag också leta efter affären där priset är billigast. Däremot handlar jag sällan på postorder, jag vill gärna "klämma och känna" på det jag köper. Jag har ingen direkt märkesnoja, och jag skulle inte tycka att en vara utan märke köpt i en affär skulle vara finare än att handla på postorder.
 
Gissa om jag blir full i skratt varje gång jag ser inlägg här på Buke att man ska köpa i den eller den affären, då deras sortiment är bättre än Börjes... Dom är återförsäljare åt Börjes.... Speciellt den ena förekommer oftare än några andra...

Vilka är återförsäljare åt Börjes?? Om dom köper varor från samma grossist så är ju inte det detsamma som att vara återförsäljare åt Börjes!
 
i en närliggande ridsportaffär sålde dem ett täcke från Börjes för typ 350 spänn utan börjesmärke, på börjes kostar ett exkakt likadant täcke 165 spänn...
Tycker det är jäkligt lågt att lura sina kunder som tror att dem köper ett "dyrt kvalitetstäcke"... :( :o
 
Nix pix. Jag menar att dom köpt grejorna av Börjes i deras affär. Sen åker dom hem och säljer det dom köpt billigt hos Börjes till avsevärt dyrare pris. Den varan köpes då av någon som tror att dom gjort en bra affär och köpt en "fin" sak. Sen talar dom att dom köpt en dyr sak och inte något billigt Börjes-skräp. Det är DEN dubbelmoralen jag tycker är så kass. OK, det finns endel skräp både hos Börjes och Hööks, Men samma sak skulle vara en bra sak bara för att den sålt till ett dyrare pris av en annna affär, det går inte jag på. Skitsaker är skitsaker, oavsett var dom är köpta. Men att som många påstå att bara för att en sak kostar en massa pengar i en fin affär, så skulle det bara finnas skit hos t.ex. Börjes. När det i grund och botten handlar om exakt samma sak. Tillverkad på exakt samma ställe, av exakt samma person, men med en annan märkes-knapp.
Eller ta ett annat exempel: Jag köper ett Globus-bett till min häst på EKO för 89:-. Exakt samma bett tar ridsportaffären 199:- för. Det är ungefär 2 km mellan affärerna. Det tycker alla är OK.
Men om jag köpt bettet hos Börjes, då är det helt plötsligt ett skräp-bett.
Liknelsen haltar lite, meen jag hoppas ni föstår andemeningen.
Ett annat fall: Jag köpte ett Jacson-träns i tron att det höll lite klass. Det trillade sönder innan jag ens kommit till stallet. Ok, jag fick det utbytt. Men kvaliten på båda tränsen vvar rent ut sagt uruselt. Mitt märkeslösa träns från Börjes är mycket finare i lädret efter drygt 18 år, än det sprillans nya Jacson tränset. Aldrig mer att jag lägger ut så mycket pengar på ett träns igen.
 
Om det är samma sak och av samma märke, hur skulle ett högre pris göra att det då blir bättre kvalitet? :smirk:
Om en ridsportaffär köper en sadel av Börjes och sedan säljer den hos sig för 2500 kr mer än vad de köpte den för, blir det automatiskt kvalitetsförändring då eller?
 
Menar du det där svarta fleece?
Det har jag också sett på andra affärer än Börjes, fast till ett dubbelt så högt pris... :smirk:
 
de varorna kostar hos börjes(om de köper de som privatperson) blir ju dyrare för en "fin" affär att sälja än de "fina" varorna.....

oftast e de ju så att dyrare=bättre...inte alltid men överlag....

dessutom ser man ju vilket märke de man köpt på varan...så jag förstår inte rikgit va du menar
 
"dessutom ser man ju vilket märke de man köpt på varan...så jag förstår inte rikgit va du menar "

Det är nog det som hon menade.
Att olika affärer säljer precis samma sak tex. en Kingston sadel, men den kostar 1000 kr mer på den ena affären. Det gör ju inte att sadeln har bättre kvalitet för att den är inhandlad för mer pengar om det är samma skrot som i dne billigare affären ;)
 
förstår precis vad du menar. finns tex e npostorder affär som även har varuhus i sthlm har ja för mig. de har köpt in saker från börjes men ha rnästan dubbla priset på dem. de har tilloch med börjes egna bilder på sin egen hemsida. helsjukt skulle jag kalla det för. .det är väl ändå att lura kunderna. det skulle då löna sig at tbestälal från börjes å ma nskulel få lägre pris för samma saker inkl frakten!

det dära fleecetäcket har jag åxå sett fast d åtill ett mycket högre pris än börjes. odal här där jag bor har vissa saker som är på pricken lika dom på hööks fast d åstår det inte något märke eller annat på dom. å det är ju stor prisskillnad p åsakerna!!

jag beställde ett par eskadronskydd från börjes det är ju ändå samma märke fast lite billigare på börjes än om man skulle köpa det i en dyr affär. men de dyra affärerna har oftast ordentliga märkessaker. men inte alltid!! dom har så dyra saker som även är skitsaker för att få ihop till hyran. men sen går det ju som det går med de affärerna efter ett tag åxå..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 506
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 829
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp