Bukefalos 28 år!

Dyra "gatukorsningar"

Sv: Dyra "gatukorsningar"

Det skulle inte förvåna mig heller eftersom halvbloden och fullbloden (ridhästarna) leder skadestatistiken angående kotledsinflammationer som oftast är en ryttarfråga......

Det finns andra försäkringar än A1 och A2 att teckna för ridhästar, i dessa försäkringar är hältor av den karaktären undantagna i vilkoren och följdaktligen får man en lägre premie.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Det är inte riktigt sant. Visst - försäkringsbolagens premier grundar sig på sjukdomsfrekvensen i rasen. MEN - om du frågar vilken veterinärklinik som helst så är, procentuellt sett, fler blandraser oförsäkrade jämfört med en renrasig hund. Det är en av anledningarna till att premien är billigare - de är ju färre som utnyttjar försäkringen. DESSUTOM så täcker inte försäkringen (ialla fall Agria's och If's) ex. höftledsfel eller armbågsfel hos en blandras (deras krav är att individen ska vara registrerad). Där försvinner ytterligare ett antal sjukdomsfall. Och om man funderar på att avla på sin blandrastik så står man dessutom UTAN skydd om du tex. behöver ta kejsarsnitt. För i både Agria och If så ingår INTE det i den vanliga veterinärvårdsförsäkringen. Utan du måste teckna en separat avelsförsäkring på tiken - och det kan ENDAST göras på en registrerad individ. Vilket i förlängningen också innebär att du inte kan ha en dolda fel försäkring på valparna som du säljer - och det kan bli dyrt om något inträffar! För som "uppfödare" är man ju ersättnings/skadeståndsskyldig för dolda fel i 2 år!!! för valpar som man säljer (enligt konsumentköplagen!) Jag personligen skulle aldrig våga ta en blandras kull!
Nja sanning med modifikation! Det finns faktiskt försäkringsbolag som har doldafel försäkringar även för blandraser! Nör vår gammeltik blev halt så täckte försäkringen för hela utredningen av armbåg och höftledsfel(vilket hon tack o lov inte hade) Det lilla jag har behövt nyttja av försäkringarna på mina blandraser har alltid täckts av försäkringen. Oavsett om det rör sig om magar eller ben!
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

för mig med, min blandras blev halt och röntgades och det visade sig att han hade en liten pålagring på ena bakknät....jag fick ut allt på försäkringen, sedan blev han framhalt och röntgades även där, men där fanns inga fel...men ut på försäkringen fick jag....
tilläggas kan att han är "friröntgad" eller vad det heter på hundar.....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Kan som kuriosa berätta om en arbetskamrat till min man. Hon köpte en fin schäfer av en seriös kennel, den valpen var inte helt utan defekter. Hon fick en ny i ersättning. Denna nya är inte heller helt fräsch. Det går inte en månad utan att den är hos veterinären för än det ena och än det andra. Mina hundar äter ett av marknadens billigaste foder därför att de faktiskt gillar det och mår bra utav detta. 14 år utan problem samt 10 utan skador av fodret visar mig det. Blanka fina pälsar och inga problem för övrigt visar även det.
Mina djur är (bortsett från senaste valpen) släkt med varandra.
Gammelhanen är collie/samojed. Gammeltiken var 75% erner sennen och 25% border collie= 2a generations blandis. Dessa två fick en kull= tredje generation. Av denna kull sparade min bror en valptik som vid 4 års ålder fick en kull med en renrasig berner hane= 4e generation blandras. Av dessa valpar har jag inte hört att någon fått problem med rasernas problem. Jo förrästen....igår hos min frissa (de har en valp av sista kullen nu 4 år gammal) så visade det sig att han hade lätt för att få inflammation i ena örat........Samtliga valpar i alla kullar är försäkrade och friska, en tillfällighet eller??????
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Troligtvis :smirk: JAG har aldrig träffat en frisk schäfer, har du gjort det????? De jag har träffat har haft klåda, prolem med blåsor under tassarna, magproblem, höftfel och lynnesfel. Måste var ren tillfällighet det med :devil:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

nämen det vet du väl att vi som har schäferblandningar aaaaldrig skulle åka till vet med våra hundar :angel: så det är DÄRFÖR det inte är några fel på dom :D
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Hmm, jag menar att vi som har blandraser sägs inte åka med hundarna till veterinären lika ofta med våra hundar...så det är därför det inte finns statistik på blandraser att dom skulle vara "friskare".....jag håller fullständigt med dig om schäfer som ras och många andra raser också för den delen....det är så sönderavlat att det är mer fel än rätt på hundarna...jag har och har haft ganska många schäferblandningar...den ena jag har nu fyller 14 i år och har bara varit hos veterinären 2 ggr i hela sitt liv, en gång när vi kastrerade henne och en gång nu på seniorkoll, det enda felet var att hon hör lite dåligt annars fanns inget att klaga på.....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

nämen det vet du väl att vi som har schäferblandningar aaaaldrig skulle åka till vet med våra hundar :angel: så det är DÄRFÖR det inte är några fel på dom :D
:rofl: :rofl: :rofl:
Min gamla hund som blev tolv år, 50% schäfer 50% whippet var hos veterinären en gång per år för vaccination. Fem gånger för öroninflammation som blev feldiagnosticerad och med rätt örondroppar så försvann det konstiga i örat och kom aldrig mer igen.
En gång på Malmö djursjukhus då han höll på att bli uppäten av en annan hund och blev opererad över hela huvudet, detta täcktes av försäkringen. För ett och ett halvt år sedan var han flera gånger hos veterinären för rabiesvaccination, leptospirosdito för att han ville flytta utomlands på ålderns höst och that's it.

Tänk vad många "regler" angående ägande av blandis jag måste brutit under hans livstid. ;)

Kan säga om renrasiga schäfrar att de ligger HÖGST i premie att försäkra in.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Vitsippan skrev:
Som vanligt felförstådd/tolkad igen. Men det var kanske underförstått från MIN sida att det var FULL Liv/Veterinärvårdsförsäkring som jag pratade om (A1). Jag VET också att man kan teckna alternativförsäkringar på travare - men där undantas en mängd olika sjukdomar/skador - som en A1 försäkring täcker!
Jag hävdar fortfarande att risken för att en travare blir sjuk/skadad är så stor att försäkringsbolagen INTE FULLFÖRSÄKRAR dessa! Det tyder ju på att något är fel...
Att jag inte vet vad jag talar om...... Kanske det! Jag kan ju bara läsa de olika försäkringsbolagens villkor på resp. hemsida. Om det sedan är något annat som gäller i verkligheten så...
4_1_72.gif

Snälla! berätta inte detta för AGRIA där jag har alla mina aktiva travare försäkrade! Även den i AVEL är försäkrad där..
Livförsäkrade till 75000:- och dubbel veterinär vård (100 000:- ) så du kan väl vara tyst om det du så säkert vet, eftersom jag då tydligen lurat någon där att försäkra mina!! :rofl: :rofl:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Humelibumlan och martha! Ni får inte "rek" sådana här trådar!! Jag har lyckats hålla mig utanför men nu är det slut på det...

Ang hästförsäkring (hur nu det hamnade på hund??? ) Det går alldeles utmärkt att försäkra aktiva travhästar, det du inte får ut för är träningsrelaterade skador, om jag ska ge mig på en gissning så är det nog svårt att försäkra vilken elittävlingshäst som helst för sånt... ? Men annars är det inga som helst problem att vare sig försäkra eller få ut på försäkringen, vi har haft både agria och folksam, fungera ungf lika bra.

Ang att man avlar in fullblod i halvblodsaveln; Det görs för att man vill ha en ädlare typ av häst, alltså man förändra rasstandraden för sv halvblod, från början var den rasen till för körning och krävde alltså en grövre typ av häst.

Ang blandraser som tråden handlade om från början; Ja blandraser kan vara friskare i första generation, men det är väldigt svårt att få en vettig statistik på sjukdomar inom blandraser. Det är ett väldigt stort antal hundar som går under blandraser och alla dessa drabbas inte av tex. HD/AD, däremot så kanske de "flesta" råkar ut för någon slags sjukdom under sitt liv och deras andra generation kanske är ännu hårdare dabbat men av olika sjukdomar. Rent % så är det inte så många som har HD fel men de som har det längre tillbaka i stamtavlan kanske drabbas igen.
Svammel svammel jag hoppas att någon förstod.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 056
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 076
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 991
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 213
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp