Bukefalos 28 år!

Dyra "gatukorsningar"

Sv: Dyra "gatukorsningar"

Geezer skrev:
Ja ja, och Tomten finns....Olga du är väl en bra bit över trettio och beter dig verkligen barnsligt. Råtthund...den avlades fram för att följa hästar vid jakt skrev du i ditt förra inlägg. Är det råttor man jagar då från hästen alltså? Jag som trodde det var räv....


Eftersom du läst russelns historia så borde du ju veta att de inte bara användes för rävjakt :angel:

Den som är barnslig är nog du och ditt trångsynta sätt att se på vad russeln används till och eftersom du då direkt går på föreningarnas rasbeskrivningar så är det ju väldigt underligt at ssk endast vill ha in den kortbenta i aveln :angel: Med tanke på att du endast nämner de föreningar där den inte är acceptabel!!

Jag menar vem är du som kan komma här och förspråka vad russeln skall användas till eller hur den skall se ut när man inte ens är sams innom förbunden :devil:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Och vad är då uthålligare???
En häst som orkar springa fort/arbeta hårt en längre tid än en annan häst.
Tex. kan du jämföra med mänskliga löpare. Sprinters (de som springer mkt fort på korta sträckor) är betydligt "grövre" och muskulösare än maratonlöpare. Maratonlöpare är "magrare och senigare" - för att orka hålla igång längre tid. De har mindre vikt att "bära upp". De är med andra ord mer uthålliga än sprinters! Precis som med halvblod/fullblod. Har inget med sjukdomar att göra, utan med kroppskonstitution.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Vitsippan skrev:
En häst som orkar springa fort/arbeta hårt en längre tid än en annan häst.
Tex. kan du jämföra med mänskliga löpare. Sprinters (de som springer mkt fort på korta sträckor) är betydligt "grövre" och muskulösare än maratonlöpare. Maratonlöpare är "magrare och senigare" - för att orka hålla igång längre tid. De har mindre vikt att "bära upp". De är med andra ord mer uthålliga än sprinters! Precis som med halvblod/fullblod. Har inget med sjukdomar att göra, utan med kroppskonstitution.


Så du menar på fullt allvar att det inte finns grova fullblod??? :smirk:

Förklara då hur de stora tunga Irländarna klarar av att springa runt i terrängen då?????

Uthållighet är också en förmåga att återhämta sig efter ansträgning att se till att kroppen klarar av att göra sig fri från slaggprodukter etc. Jag anser att det helt klart har med hållbarhet att göra!! Ett tungt sv halvblod klarar oftast inte av att göra sig fri från dessa och lär vara stel eller halt pga sin muskelstelhet.

Att de dessutom har oerhört större chans att bli halta pga sin tyngd oavsett om det är hoppning eller ft så är det för att avla bort denna tunghet som man avlar in fullblod, just för att få en lättare häst med mindre riskt för belastningsskador och tåligare!!!!

Och du om du inte visste det så finns fullbloden i två varianter:

en SPRINTER som är som du säger grövre och kortare i sina muskler

och

en stayer som går långa lopp, dessa är ofast betydligt högre och lättare i typen.

Kolla in denna jag vet inte om jag kan säga att den är speciellt lätt eller tunn och det är ju ett fullblod som gick på långdistans, stayer!!

nr 1 fullblod

nr 2 fullblod

nr 3 fullblod

nr 4 fullblod

Och för att jämföra då så har vi ett antal halvblodshingstar med lätta förfäder:

Hannoveraner som ser väldigt fullblodslikut, dressyrhingst kan jag ju tillägga

Denna har inte speciellt mkt fullblod i första leden, men dock mkt längre bak.

dressyrstammad

Vad jag menar med detta är att man inte endast avlar in fullblodet för att få en lättare häst i typen, för det finns redan eftersom man redan avlat fram en lättare häst med fullblod som grund. Idag så avlas det in fullblod just för att lätta upp de tyngre sv halvbloden för att få fram den där lätta smidiga och framförallt hållbara halvblodshästen som till mkt om och men redan finns i tex Tyskland.

Robin Z är ett mkt bra exempel på att fullblod hjälper till en hel del. Liksom de tyngre sv halvbloden som Stanford etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jag förstår inte vart du får ifrån att man inte kan försäkra trav och galopphästar i träning. Det går uppenbarligen att göra i Folksam (enligt hörsägen via Martha) och även i If.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

att man inte skulle få försäkra travare är faktiskt bland det dummaste jag har hört....det enda vi inte får göra är att ha dom i A1.....ALLA bolag försäkrar travare.....

Vitsippan vet uppenbarligen inte alls vad hon talar om.....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Eller hur, i If kan man ha föräkring typ A2 med kombination tillägg tävling! :)
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

ja, jag har häst försäkrat i både folksam och if...och det är AKTIVA travare.....och tycker du att det är ok att göra sig av med sin travare om man INTE får dom till bra hem??
dessutom så får vi försäkra våra i A1 upp till 1 års ålder, sen är det A2 och A6 som gäller....A7 för fölston om man vill ha en specialförsäkring för avel.... A6:an innebär att n´man kan få dom "utdömda" ..alltså få ut försäkringsbeloppet men ändå ha hästen i livet....

Förstår inte var du fått för dig att man inte får försäkra aktiva tävlingshästar.....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Angående det här med att aktiva travare inte skulle gå att försäkra för både liv och veterinärvård.... Det går utmärkt, men vi har en annan försäkring, inte de vanliga ridhästförsäkringarna. Jag har mina aktiva travare försäkrade hos Agria och där heter försäkringen för travare pch galoppörer "Racing". Mina är både liv- och veterinärvårdsförsäkrade!

Ta och kolla upp fakta innan du säger att så är det...
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Fast russeln är en råtthund om du inte visste det!!

Och om russeln är trevlig att ha att göra med så är väl det också ett avelskrav! Eller man skall endast avla på gryt och färg då :angel:

Russelln är en gryt hund, men pga av att Russelln är snabb, har ett bra luktsinne och vet direkt om det finns en mus någonstans så passar den bra i stall oxå, samtidigt som den är uthållig och kan följa ,ed i timmat utan att tröttna...

Därför säger många att russelln är en råtthund... Men i grund och botten är en Russelln Grythund på grävling och räv...
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Sen har det tyvärr varit så att många JR speciellt då den lågställda oftast innehåller allt möjligt, bara det att den fått ett JR utseende... Det var så förr ivf. JR skall vara 51% vit så vitt jag vet... Man vill ju inte ha en mörk hund springa omkring i gryten, kan tänka mig att många blev ihjäl skjutna innan man avlade så att den vita färgen tog över.. På en PR skall färgen huvudsakligen vara begränsad till huvud eller/och svansrot.

Det är för att man inte skall ta miste på räv/grävlin och hund... rätt logiskt lr hur..
Hur ofta nu för tiden jagar man räv med häst?? med undantag för vissa länder och när senast hade dom JR med isf?
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Geezer skrev:
Tryter argumenten eller?

Menar du mig??

Snarare lite allmän fakta och min syn på det hela..
Och det med att använda Russelln i jakt med häst var en enkel fråga då jag inte själv inte har hört talas om att dom använts mycket till det utan då brukar oftast Hounds användas...
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Russeln brukar sitta i ryggsäck på mastern och släpps vid gryt för att driva fram räven vid rävjakter
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Russeln brukar sitta i ryggsäck på mastern och släpps vid gryt för att driva fram räven vid rävjakter

Jo det vet jag.. Det är därför svansen kuperas som ett "handtag" där det fortf är tillåtet...

men det lät som om dom används som hounds gör vid rävjakt och det är ju en helt annan sak... Missförstod där... :angel: :D
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

martha skrev:
att man inte skulle få försäkra travare är faktiskt bland det dummaste jag har hört....det enda vi inte får göra är att ha dom i A1.....ALLA bolag försäkrar travare.....

Vitsippan vet uppenbarligen inte alls vad hon talar om.....
Som vanligt felförstådd/tolkad igen. Men det var kanske underförstått från MIN sida att det var FULL Liv/Veterinärvårdsförsäkring som jag pratade om (A1). Jag VET också att man kan teckna alternativförsäkringar på travare - men där undantas en mängd olika sjukdomar/skador - som en A1 försäkring täcker!
Jag hävdar fortfarande att risken för att en travare blir sjuk/skadad är så stor att försäkringsbolagen INTE FULLFÖRSÄKRAR dessa! Det tyder ju på att något är fel...
Att jag inte vet vad jag talar om...... Kanske det! Jag kan ju bara läsa de olika försäkringsbolagens villkor på resp. hemsida. Om det sedan är något annat som gäller i verkligheten så...
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

vad jag vet är det bara hältor som inte försäkras....hältor relaterade till träning...allt annat får försäkras...och jag skulle inte bli förvånad om A1:an försvinner helt o hållet...så mycket halta ridhästar som det finns....

Men i dina inlägg skrev du att travare inte FÅR försäkras för det är inga bolag som gör det...jag har fått ut på försäkringen ett antal ggr , för sjukdomar och skador...TROTS det är en travare.....
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 971
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 072
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 989
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp