• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Masse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 1 497

Bukefalos 30 år!

Inser att för er som eventuellt inte har fattat det under åren så är jag dyslektiker. Visst ibland går det att skylla på autokorrekt men i mitt fall är det bara en bråkdel av fallen.
Jag tycker att jag tar god tid på mig när när jag skriver. Jag läser igenom innan jag postar.
Men likt förbaskat när jag läser mitt inlägg senare så saknas det hela ord.

Hör till en generation där inte dyslexi eller många andra diagnoser var "uppfunna". Det ledde till att jag åkte in och ut från så kallad stödundervisning. Någon som min hjärna inte är så är det dum. Självklart fattade den att om dagens övning går ut på dubbla konsonanter. Som i mamma, pappa, trappa, kappa så är det de övningen går ut på. Det vill säga alla rätt och tillbaka till den vanliga klassen.
Jag har alltid haft lätt för berätta saker och ha bra uppsatser. Full pott på innehållet och illrött på stavningen.

Att det fanns något som hette dyslexi förstod jag inte förrän kungen i ett officiellt sammanhang råkade skriva knugen istället. När man då förklarade det inträffade fattade jag det är det jag också har.
Idag vet man mycket mer och forskar om det. Så att ha mina problem i skolan idag hade haft helt andra lösningar.

Men jag kanske indirekt ber om ursäkt för underliga inlägg ibland. Det jag helt säkert erbjuder är en förklaring och att ni har överseende. För ibland är det ju väldigt fel ord som ramlar bort t ex ett inte. 😉

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Du skriver ju väldigt bra trots det.

Jag har mina vanligaste koder rätt mycket i "muskelminne" som rörelsemönster på knappsatsen. Ungefär som: två tryck i övre hörnet, snett ner till andra sidan och ett snäpp rakt upp. Ska jag säga vad det är för siffra på knappen behöver jag tänka lite först.
Ja, så gör jag med. Minns att det blev knepigt när det någon gång var knappar placerat på annat vis. Fick försöka tänka hur jag då trycker på ”vanliga knapp-placering” och översätta. 😂

Jag tycker du skriver väldigt bra. När jag skriver så händer det att jag hoppar över ord eller kastar om bokstäverna för att jag har så bråttom, i bland upptäcker jag det innan jag postar, ibland hinner jag göra en ändring efter jag postat och ibland inte.

En brorsdotter är född -88, hon har dyskalkyli och innan hon började skolan hade jag aldrig hört talas om det. Tyvärr fick inte hon heller hjälp i grundskolan. :(

En brorsdotter är född -88, hon har dyskalkyli och innan hon började skolan hade jag aldrig hört talas om det. Tyvärr fick inte hon heller hjälp i grundskolan. :(
Många av oss med dyslexi-dyskalkyli blev ju ignorerade eller betraktade som lite efterblivna och fick ingen hjälp utan fick mer eller mindre sitta av tiden, jag vet många som helt ignorerades i skolan som har samma erfarenhet som mig och som jobbat eller jobbar med riktigt komplicerade saker och är, liksom mig, problemlösare istället för problemskapare. Samhället i stort har svårt att se människor med särbegåvning, då hamnar man utanför.

Jag är en av dem som fortfarande inte förstår, är dyslexi en slags gradering av hur bra man är på skriftspråk? Så diagnosen sätts utifrån provresultaten och om de ligger under en viss nivå anses man ha dyslexi och över inte?

Jag tycker du skriver väldigt bra. När jag skriver så händer det att jag hoppar över ord eller kastar om bokstäverna för att jag har så bråttom, i bland upptäcker jag det innan jag postar, ibland hinner jag göra en ändring efter jag postat och ibland inte.

Min mamma var som sagt specialpedagog, främst på mellanstadiet men hon jobbade lite på lågstadiet också. När de fick en ny elev på högstadiet med dyskalkyli var det ingen av de specialpedagogerna som klarade av det så de kallade in mamma. Det var inte första eller sista gången mamma fick vara specialpedagog-SWAT :heart

Jag är en av dem som fortfarande inte förstår, är dyslexi en slags gradering av hur bra man är på skriftspråk? Så diagnosen sätts utifrån provresultaten och om de ligger under en viss nivå anses man ha dyslexi och över inte?
En del har stora problem med att både läsa och stava, bokstäverna hamnar huller om buller, sen finns det naturligtvis olika grader hur stora problem man har. Många har stor hjälp av alla rättstavningsprogram som finns nu.

Jag är inte dyslektiker, skriver däremot för snabbt emellanåt och hoppar ibland över enstaka ord eller snubblar på tangenterna.

En del har stora problem med att både läsa och stava, bokstäverna hamnar huller om buller, sen finns det naturligtvis olika grader hur stora problem man har. Många har stor hjälp av alla rättstavningsprogram som finns nu.

Jag är inte dyslektiker, skriver däremot för snabbt emellanåt och hoppar ibland över enstaka ord eller snubblar på tangenterna.
Men det är alltså en gradskillnad och inte antingen eller? Ett läs- och skrivprov kommer alltid ge ett spektra av resultat, och de som hamnar under en viss gräns får diagnosen dyslexi?

Men det är alltså en gradskillnad och inte antingen eller? Ett läs- och skrivprov kommer alltid ge ett spektra av resultat, och de som hamnar under en viss gräns får diagnosen dyslexi?
Jag kan inte uttala mig om det då det inte är mitt yrkesområde, men det är gradskillnader och en del är hårdare drabbade.

Jag har en vän som har typ dyslexi för lokalsinne och kartor. Vet inte om det har något namn? Hon måste bli visad rätt väg många gånger innan hon lär sig att hitta och om hon blir stressad så hittar hon ändå inte.

En youtuber jag tittar på ibland brukar säga att han är ”dyslaxative” :idea:😂

Är lite mer komplicerat. Dyslexi har många bitar och har inte bara med stavning och läsning att göra. Som exempel så kan du ha svårt med stavning och läsning på ett spåret men inte ett annat vilket har att göra med om språket stavas som det låter eller inte, engelska har tillexempel mycket bokstäver i ordern som inte uttalas.

Barn med dyslexi lär sig även senare än andra att skilja på höger och vänster och vår hjärnan har lätt för att se bilder i vårt huvud i 3D som vi kan vrida och vända på vilket gör att många barn tillexempel skriver S åt fel håll och har svårt för framförallt d och b även p och q kan vara inblandat då alla dessa bokstäver ser lika dana ut bara åt olika håll.

Så kort sagt att all läs och skrivsvårigheter beror inte på dyslexi.

Lite enkelt kan man säga att om man har t ex dyslexi, så är inte hjärnan kopplad på samma sätt som hos den som inte har det. Ledningarna i hjärnan går lite annorlunda.
Ett exempel är att om man har vissa diagnoser så kan man tänka tredimensionellt. Jag kan det. Om man ställer frågan hur många hörn har en kub?
Jag kan lätt se en kub i mitt inre och vända den så jag snabbt kan räkna ut att den har åtta hörn.

Lite enkelt kan man säga att om man har t ex dyslexi, så är inte hjärnan kopplad på samma sätt som hos den som inte har det. Ledningarna i hjärnan går lite annorlunda.
Ett exempel är att om man har vissa diagnoser så kan man tänka tredimensionellt. Jag kan det. Om man ställer frågan hur många hörn har en kub?
Jag kan lätt se en kub i mitt inre och vända den så jag snabbt kan räkna ut att den har åtta hörn.
Jag tänker också tredimensionellt, sån har jag alltid varit och jag behöver ingen ritning för att skapa nånting, ritningen finns redan i skallen när problemet som ska lösas uppstår. Gissa hur många som blivit förbannade när dom ägnat en hel vecka åt en ritning och kommer med den och får se att grejen både är byggd och driftsatt och fungerar.:D
Samma sak när jag bygger, då uppstår ritningen över bygget ur tomma intet och sugs in i min hjärna och då sätter jag fart, det var så man gjorde förr i tiden innan ens byggnadsnämnder och övriga meningslösa instanser var påtänkta och mycket av den bebyggelsen finns fortfarande kvar och fungerar.

Jag tänker också tredimensionellt, sån har jag alltid varit och jag behöver ingen ritning för att skapa nånting, ritningen finns redan i skallen när problemet som ska lösas uppstår. Gissa hur många som blivit förbannade när dom ägnat en hel vecka åt en ritning och kommer med den och får se att grejen både är byggd och driftsatt och fungerar.:D
Samma sak när jag bygger, då uppstår ritningen över bygget ur tomma intet och sugs in i min hjärna och då sätter jag fart, det var så man gjorde förr i tiden innan ens byggnadsnämnder och övriga meningslösa instanser var påtänkta och mycket av den bebyggelsen finns fortfarande kvar och fungerar.
Samma här.
Dessutom är det väldigt sällan jag ens tittar på bruksanvisningen till något jag köpt. Vet andra som nästan blir i panik om dom inte hittar den. 😁😄

Jag har absolut ingen dyslexi. Men skriver helt förfärligt ibland.
Mestadels hör det samman med min darrhänthet. Dagar när det är värre än vanligt hamnar fingrana på helt fel tangenter.

Att man skriver illa kan ha många orsaker.

Exet är dyslektiker. När han skulle skriva längre text än bara några rader stod han bakom mig och jag skrev ner vad han sa. Han är synerligen verbal.
På samma sätt som en väns son som stammar gravt har ett mycket stort ordförråd - som inte kommer fram när han pratar. Så är exet verbal men kan inte skriva rätt.

Jag har inte dyslexi men jag slinter ofta på tangenterna pga skriver så inihelsike fort. 😅 Jag använder också knepiga formuleringar ibland eftersom jag tappat en del av det svenska skriftspråket pga underanvändning. Så mycket av internet är ju på engelska så det blir naturligt att jag använder det mer.

Jag märker sällan om andra gör skrivfel och även om jag gör det är det inget jag säger nåt om. Så länge man gör sig förstådd så tycker jag det är strunt samma och har inte mycket till övers för språkpolisande.

Jag har haft misstankar om dyskalkyli för det blir verkligen tomt i mitt huvud när jag ska göra nåt matematiskt, men jag har aldrig sökt nån diagnos. Det var mest i skolan det var ett faktiskt problem. Nuförtiden har man ju miniräknare på mobilen alltid, så vardagen löser sig ändå.

Den enklaste förklaringen vi har för dyslexi är en nedsatt förmåga att koppla grafem (bokstavskrumelurer) till fonem (språkljud). För att kunna läsa/skriva begripligt behöver vi också ha språkliga förmågor så som språkförståelse, ordförråd, meningsbyggnad och grammatik. Detta är dock separata förmågor.

Och ja bedömning av dyslexi görs utifrån en serie tester där cut off (/"godkänt") gränser används. Liksom många andra neurologiska funktionsvariationer så finns där en gråskala och det är inte alltid helt enkelt att skilja dyslexi från sekundära svårigheter med läs- och skrivutveckling till följd av språkliga svårigheter, koncentrationssvårigheter eller bristande undervisning/träning etc. Det finns också stor komorbiditet mellan dyslexi, språkstörning, uttalssvårigheter i lågstadieålder och koncentrationssvårigheter.

/Logoped (som dock aldrig jobbat med dyslexi specifikt)

Dyslexi är avkodningssvårigheter (alltså att läsa ut ord, själva lästekniken) som är så uttalade att de påverkar läshastighet och/eller läsförståelse (dvs den funktionella förmågan att använda läsning till kunskapsinhämtning osv och skrivande till att uttrycka sig själv och sin kunskap, inte bara tekniken) negativt. Hos vissa vuxna personer med dyslexi kan både läsförståelse och -hastighet ha ”kommit ikapp” men det kan ändå handla om dyslexi om det går åt orimligt mycket energi till läsningen (tex att du efter en dag med mycket läsning får huvudvärk, extremt sömnbehov eller oförmåga att upprätthålla sociala kontakter för att läsningen tagit all kapacitet). Det är en ”skala”, eller logopeder diagnosticerar efter hur långt ut i normalfördelningens nedre svans en person presterar, där det finns gränsvärden att gå efter. Det vetenskapen idag vet om dyslexi är att det ofta ”medföljer” svårighet att lagra in eller hämta fram ord, vilket man tror kan bero på en svårighet att ”höra vad man hör” och få oklara ljudrepresentationer av ord i sitt inre lexikon. Att läsa är att tolka en godtycklig symbol (bokstavskombinationerna) som representerar en symbol (ordet) och är därför en högst abstrakt kognitiv funktion. Ofta men inte alltid har personer med dyslexi också en begränsning i hörselminne för just ord (men inte nödvändigtvis siffror) vilket även det kan göra det svårare att hålla ord i minnet och analysera de ingående ljuden och hur de ska representeras i skrift. Att bli säker på hur olika ljud representeras av olika bokstäver är mödosamt och blir kanske inte alls automatiskt så man kan börja ”se” hela ord utan att aktivt läsa sig igenom dem, vilket både kan ha med minne och ljudanalys att göra. Att göra något som inte är befäst och ”går av sig själv” tar mycket mer energi än att göra något som flyter av sig själv.

Sammanfattningsvis vet vi ännu inte än helt vilka mekanismer som leder till specifika läs-och skrivsvårigheter (det som i vardagligt tal kallas dyslexi - oh, the irony!) men det räknas allt oftare som neurodivergens. Det ska finnas en grundläggande svårighet med lästekniken som inte kan förklaras av bristande träning, mer generella språkliga svårigheter, koncentrationssvårigheter eller annat och som påverkar läsförståelse, läshastighet eller hur krävande läsning och skrivning blir för individen.

Ah, såg att du fick svar från en till logoped medan jag skrev. Jag har jobbat med läs- och skrivutredningar men inte de senaste sex åren.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka