Easyboots?! Erfarenheter?

Memmis22

Trådstartare
Jag har ett halvblod f. 88 som jag i somras fick ta beslutet att sluta sko pga att hans leder har börjat ge upp. Han är pigg och glad och springer runt i hagen, trots att det ser ut som att han springer med fyra plankor till ben. Men skoningen funkade inte längre, det var för plågsamt för honom att böja på benen och så.

Men nu kommer mitt problem, mitt vintern! Yukon(som han heter) kan inte gå barfota i vinter, han har alltid gått med 6 fasta brodd i skorna på vintern för att han ska kunna slappna av och känna sig trygg. Han är en mycket bestämd herre och vill inte röra sig om det är halt ute och han inte känner att han får fäste, vilket leder till att han spänner sig och det ökar skaderisken brutalt.

Så nu funderar jag på easyboots? Om det skulle kunna vara ett alternativ, om det finns några som är vinteranpassade eller går att sätta broddar i...

Tacksam för funderingar och tankar!

Sv: Easyboots?! Erfarenheter?

Easyboots är ett mycket bra alternativ! Jag har använt det på min herre ett par år (endast framhovarna). Det finns broddar till dessa också ;)
Dem är väldigt slitstarka och det tar lång tid innan dom slits ut så det är en bra investering!

Den modellen jag använder heter Easyboot Epic. Dem sitter bra. Min haflingervalack, som har stora hovar drar 4or. Men det är bara att mäta hoven och se vilken storlek som passar :)

Lycka till!

Easyboots är ett mycket bra alternativ! Jag har använt det på min herre ett par år (endast framhovarna). Det finns broddar till dessa också ;)
Dem är väldigt slitstarka och det tar lång tid innan dom slits ut så det är en bra investering!

Den modellen jag använder heter Easyboot Epic. Dem sitter bra. Min haflingervalack, som har stora hovar drar 4or. Men det är bara att mäta hoven och se vilken storlek som passar :)

Lycka till!

Tack, jag fick faktiskt tips om en sida med massa olika Easyboots, så jag ska verkligen kolla vidare på detta!

Och dyrt eller inte, det bryr jag mig inte om.. för alternativet är att låta honom galoppera vidare till dom gröna ängarna.. så det finns inget pris för hans välmående. :)

Kul att höra att det funkat så bra för dig! :)

jag har inga goda erfarenheter. dom e svåra att få på och sprallade min hæst till under ritt losade altid en eller två så kunde bara rida med dom i padocken.
En av dom gick sønder oxå under ridning.
Anvænde dom kanske 5 gånger sedan sålde jag dom.

Simpleboots ska va enkla att få på så behøver jag boots någon mer gång ska jag køpa dessa.

Du hade kanske fel storlek eller de hade fel form för hästens fötter? Låter nästan så.

Jag har Easy Boots och de är jättebra. De ÄR svåra att få på, i början innan de har format sig.
Men de sitter även i vilda galopper och djup lera ;)

Min häst går barfota runtom för tillfället och Easy boots fram, men på vintern när han har skor fram så går han med Easy boot broddade bak vid ridning :)
Har även haft Old Macs de är bra men de är svindyra!

Jag skulle bett försäljaren att brodda bootsen åt dig innan de skickar dom, de var lite svåra att brodda själv hemma (tycker jag).
Pilligt och jätteont i fingrarna fick jag :p Det GÅR ju, men sk aman köpa nytt så köp färdigbroddat.

men med easyboots måste du böja benen varje dag, två ggr dessutom..
Kan inte hovis anpassa skoningen lite efter hästen och inte böja så mycket?

Har använt easyboots innan men har gått över till cavallo sport, tycker dom funkar bättre. Lätta att få på och av och inte så kinkiga med storleken. Mina easyboots blev för stora ganska kvickt eftersom hovarna krympte en aning sen skona kommit av så efter 3 månade flg dom av ifall man galopperade.

jag har inga goda erfarenheter. dom e svåra att få på och sprallade min hæst till under ritt losade altid en eller två så kunde bara rida med dom i padocken.
En av dom gick sønder oxå under ridning.
Anvænde dom kanske 5 gånger sedan sålde jag dom.

Simpleboots ska va enkla att få på så behøver jag boots någon mer gång ska jag køpa dessa.

Tråkigt att det inte fungerat för dig, men hittills har jag hört mer positivt än negativ om easyboots. :)

Du hade kanske fel storlek eller de hade fel form för hästens fötter? Låter nästan så.

Jag har Easy Boots och de är jättebra. De ÄR svåra att få på, i början innan de har format sig.
Men de sitter även i vilda galopper och djup lera ;)

Min häst går barfota runtom för tillfället och Easy boots fram, men på vintern när han har skor fram så går han med Easy boot broddade bak vid ridning :)
Har även haft Old Macs de är bra men de är svindyra!

Låter bra det! ;)

Och tack för tipset om broddarna, ska absolut säga till dom att fixa det innan jag beställer! :D

men med easyboots måste du böja benen varje dag, två ggr dessutom..
Kan inte hovis anpassa skoningen lite efter hästen och inte böja så mycket?

Men du förstår la att lyfta på hovarna för ta på/av Easyboots är MYCKET skonsammare än att sko? Det tar längre tid, man behöver böja benen mer och hur försiktig hovslagaren än är så vrids det å dras det lite i benen när man tar av skorna och sätter på dom.

Kratsa hovarna och även raspa går bra! Då man inte behöver böja och lyfta hoven lika mycket.
Min hovslagare har skott min häst i 8 år, han känner honom utan och innan, och jag litar till 110% på honom, tycker han inte att Yukon ska skos så litar jag på det!
Han kom även med andra förslag idag om att limma på skor eller sulor om det skulle bli problem för Yukon att gå i vinter.

Så jag tror att min älsklingspojke kommer klara den här vintern också. :D

Jag hade easyboot epic till förra foderhästen. Tycker dom sitter tusen gånger bättre på hovar som är mer runda än ovala, i Smockans fall innebar det att dom satt jättebra fram och mindre bra bak. Håller med den som skrev att dom var lite jobbiga att brodda själv så att låta försäljaren göra det kan nog vara en bra idé.

Jag hade easyboot epic till förra foderhästen. Tycker dom sitter tusen gånger bättre på hovar som är mer runda än ovala, i Smockans fall innebar det att dom satt jättebra fram och mindre bra bak. Håller med den som skrev att dom var lite jobbiga att brodda själv så att låta försäljaren göra det kan nog vara en bra idé.

Okej, tack för ditt svar!

Jag känner mig mycket mer positiv nu inför ännu en vinter med min älskade häst efter alla positiva tankar jag fått om easyboots! :)

Har använt easyboots innan men har gått över till cavallo sport, tycker dom funkar bättre. Lätta att få på och av och inte så kinkiga med storleken. Mina easyboots blev för stora ganska kvickt eftersom hovarna krympte en aning sen skona kommit av så efter 3 månade flg dom av ifall man galopperade.

va? krympte hovarna efter att du tog av skorna? skorna brukar ju vanligtvis hindra hovarna från att växa?

kl

jag har använt vad jag tror är easy boots på min unghäst nu i en vecka när han tappat båda sina bakskor. (köpte dem beggade så e inte helt säker, men man spände den framtill och satte fast dem även runt karleden)
han är en väldigt sprallig herre som inte riktigt har koll på kroppen och står i en kuperad haga. De har suttit jätte bra, en enda gång har spännet åkt upp, men booten suttit kvar. de har varit lätta att få på och av och jag är super nöjd!

jag fick rådet av min hovslagare att kontakta den HÄR tjejen, han berättade att han sammarbetat med henne och att hon hängt med honom och en annan hovslagarkollega och det kändes jätte skönt för jag är lite rädd för barfota talibanderna ^^ så jag uppskattade verkligen att hon lagt sin utbildning och tankesätt brett. det finns lite info anso på hennes sida som kan va intressant att läsa.

Hur går det att verka honom då?Då måste han ju också böja benen.

På en av mina tidigare hästar satte vi (omkring 1994) broddade PGbeslag som hon gick med på vintern.
Men det blir ju som att sko alla fall, hovis måste ju slå fast antingen sko eller PGbeslag så jag vet inte om det hjälper dig något

Har använt easyboots sen de först kom på marknaden och även prövat en del andra märken men alltid återvänt till easyboots. Hållbara, enkla att hantera, sitter kvar i alla lägen. Rekommenderar dem varm till alla som funderar.

Hur går det att verka honom då?Då måste han ju också böja benen.

På en av mina tidigare hästar satte vi (omkring 1994) broddade PGbeslag som hon gick med på vintern.
Men det blir ju som att sko alla fall, hovis måste ju slå fast antingen sko eller PGbeslag så jag vet inte om det hjälper dig något

Som jag svarade till någon tidigare så är det mycket skonsammare att verka/raspa hovarna på honom än att sko honom. Man behöver inte lyfta hoven så högt och behöver inte dra i benet så, nu menar jag inte att min hovslagare drar i benen på min häst, utan att det oundvikligt blir mer påfrestning vid skoning än verkning.

Eftersom vi nu slutat sko honom så vill jag inte heller börja spika i hoven igen när den vants av med det. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 024
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 796
Senast: Lindon
·
S
Hästvård Go´kväll allihopa! Skulle vilja ha lite råd från kunniga, gärna hovslagare/veterinärer. Jag har en 6 årig islandsvalack, han har gått...
Svar
3
· Visningar
1 387
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 500
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka