Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Det var ombuden som genomförde samtalen, de gick in till domaren en åt gången. Fram och tillbaka tills de kommit fram till något.
E och E deltog inte i själva samtalen, de fick veta av sina ombud vad som sagts.
Så sa de på tv, nån nyhetssändning, tror det var i Efter fem på TV4.

Det var inte så det beskrevs i Expressens liverapportering utan där gick Ebba och Esbjörn in och ut ur samtalsrummen flera gånger. Men den reportern kan ju ha fattat fel det har jag ingen aning om.
 
Det var ombuden som genomförde samtalen, de gick in till domaren en åt gången. Fram och tillbaka tills de kommit fram till något.
E och E deltog inte i själva samtalen, de fick veta av sina ombud vad som sagts.
Så sa de på tv, nån nyhetssändning, tror det var i Efter fem på TV4.
Kanske bättre du talar om det för @Breaktown som verkar vara inne på att att det skulle kunna vara svårt för Esbjörn att förstå vad som pågår under förhandlingarna.
 
Kanske bättre du talar om det för @Breaktown som verkar vara inne på att att det skulle kunna vara svårt för Esbjörn att förstå vad som pågår under förhandlingarna.

Om Esbjörn har så svårt att sköta sin privatekonomi att en person ansökt om att bli dess gode man (för övrigt en person som arbetar tillsammans med det juridiska ombudet ) och ens juridiska ombud ansökte om anstånd inför förhandlingar för att kunna överlägga med den eventuellt blivande gode mannen. Då är det väl inte jättekonstigt om man funderar över ifall Esbjörn på ett rimligt sätt kommer kunna ta ställning till nya bud i pågående förlikningssamtal? Även om han har sitt juridiska ombud med sig.

Nu blev det ju ingen förlikning så allt gott i den saken.
 
Senast ändrad:
Det var inte så det beskrevs i Expressens liverapportering utan där gick Ebba och Esbjörn in och ut ur samtalsrummen flera gånger. Men den reportern kan ju ha fattat fel det har jag ingen aning om.
Du har säkert rätt, jag hörde bara Esbjörns ombuds sammanfattning.
 
Om Esbjörn har så svårt att sköta sin privatekonomi att en person ansökt om att bli dess gode man (för övrigt en person som arbetar tillsammans med det juridiska ombudet ) och ens juridiska ombud ansökte om anstånd inför förhandlingar för att kunna överlägga med den eventuellt blivande gode mannen. Då är det väl inte jättekonstigt om man funderar över ifall Esbjörn på ett rimligt sätt kommer kunna ta ställning till nya bud i pågående förlikningssamtal? Även om han har sitt juridiska ombud med sig.

Nu blev det ju ingen förlikning så allt gott i den saken.
Poängen för mig är att han med sitt juridiska ombud har stöd genom processen och msn på det viset kan säkerställa att han får tillräckligt stöd att ta beslut alternativt skjuts upp beslutet så han kan få tid på sig att förstå och smälta det. Det är stor skillnad mot att ensam försöka stå emot påtryckningar från en driven person.
 
Poängen för mig är att han med sitt juridiska ombud har stöd genom processen och msn på det viset kan säkerställa att han får tillräckligt stöd att ta beslut alternativt skjuts upp beslutet så han kan få tid på sig att förstå och smälta det. Det är stor skillnad mot att ensam försöka stå emot påtryckningar från en driven person.

Jag har aldrig försökt jämföra det med att stå emot något ensam eller som argument i sakfrågan. Jag ställde mig frågande till själva förlikningssamtalen och undrade om det inte med Esbjörns (av hans ombud påstådda) förutsättningar vore bättre att gå till huvudförhandling. Vilket också sen gjordes (eller iaf att man inte förlikades).
 
Jag har aldrig försökt jämföra det med att stå emot något ensam eller som argument i sakfrågan. Jag ställde mig frågande till själva förlikningssamtalen och undrade om det inte med Esbjörns (av hans ombud påstådda) förutsättningar vore bättre att gå till huvudförhandling. Vilket också sen gjordes (eller iaf att man inte förlikades).
Nej du skrev inget om huvudförhandlingar överhuvudtaget utan vad jag kan uttyda spekulerade i om Esbjörn hade förmåga att förstå och det juridiska ombudet kan avgöra detta och om det juridiska ombudet inte hamnar i en omöjlig situation.

Jag påtalade då att Esbjörn nu har ett juridiskt ombud till skillnaden mot situationen när avtalet skrevs. När man har hjälp så minimeras ju risken att det blir en otillbörlig påverkan och uppstår situationer som Esbjörn kanske har problem att greppa. Jag citerar ditt inlägg nedan.

Jag begriper mig inte på detta med förlikningssamtalen. Esbjörns juridiska ombud driver frågan att köpeavtalet inte ska vara giltigt eftersom han på grund av sin kognitiva status inte förstod vad han skrev på.

Hur ska då det juridiska ombudet kunna bedöma ifall Esbjörn begriper vad förlikningssamtalen går ur på och under en mycket mer tidspressad och pressad situation i allmänhet fatta ett beslut om hur processen ska fortsätta? Hamnar inte ombudet i en omöjlig situation?
 
Nej du skrev inget om huvudförhandlingar överhuvudtaget utan vad jag kan uttyda spekulerade i om Esbjörn hade förmåga att förstå och det juridiska ombudet kan avgöra detta och om det juridiska ombudet inte hamnar i en omöjlig situation.

Jag påtalade då att Esbjörn nu har ett juridiskt ombud till skillnaden mot situationen när avtalet skrevs. När man har hjälp så minimeras ju risken att det blir en otillbörlig påverkan och uppstår situationer som Esbjörn kanske har problem att greppa. Jag citerar ditt inlägg nedan.

Det jag menade med ”jag begriper mig inte på de här förlikningssamtalen” var att jag inte begrep mig på varför de hade sådana på det sättet. Ordet huvudförhandling nämns inte nej med det var ju för att komma fram till en sådan de var där.

Att Esbjörn sannolikt har lättare att förstå rättsprocessen med juridiskt ombud än utan är väl ganska självklart. (Även om man hade önskat honom ett annat juridiskt ombud...)
 
Då så ser man som mamma till att ordna det så bra som möjligt för barnen ändå.
Det är ju inte så att hon saknar ekonomi för det.

Hur i hela världen kunde hon få för sig att säga upp sitt hyresavtal för att flytta in i ett obeboeligt ruckel?
Det kommer att ta ganska så lång tid bara att få tillstånd för avlopp. Tidsplanen på när det där huset går att bo i är extremt osäker.
Men Ebba hävdar att hon tänkte fira jul i det.
Utan ström, värme, vatten eller avlopp.
Varför tror jag inte på det?
Det tänkte jag inte på, men det är ju alldeles självklart. Du har en poäng i det! Även om man har råd att slänga pengar på ett projekt för att få det klart i tid så skulle man nog inte säga upp hyresavtalet inom sådan kort tid med tanke på att den vanliga uppsägestiden är tre(?) månader.
 
Det tänkte jag inte på, men det är ju alldeles självklart. Du har en poäng i det! Även om man har råd att slänga pengar på ett projekt för att få det klart i tid så skulle man nog inte säga upp hyresavtalet inom sådan kort tid med tanke på att den vanliga uppsägestiden är tre(?) månader.
När man har bra med pengar så säger man inte upp tidigare boende innan det nya boendet är helt inflyttningsklart.
Både för barnens skull och sin egen.
Det är alldeles för osäkert.
Tre månader av extra hyra är småpengar i det där sammanhanget.

När jag fick tillbaka mitt hus från hyresgästerna så vågade inte min dotter lägga ut sin lägenhet till försäljning innan vi visste att huset skulle gå att bo i.
Och det var ju tur, för trots att huset hade alla moderna bekvämlighetet så tog det en månad att ordna upp det så att det alls gick att bo i. Vår ekonomi är inte i närheten av Ebbas så jag stämde hyresgästerna på pengar. Men hon och det då 4-åriga barnet blev inte bostadslösa.
 
Det kan ju vara så att med det här huset kan de själva ta sig mellan mamma och pappa. Jag kan tänka mig att man har rätt dåligt samvete efter en skilsmässa just när det gäller barnen och att man vill att de fortfarande ska ha nära till båda föräldrarna.
De är 4 och snart 6 år gamla, de kan inte ta sig själva mellan husen på många år. Så nära ligger de inte och dessutom så kan de drunkna på vägen.
När de är stora nog att själva ta sig mellan de husen så är de också stora nog att ta sig till näraliggande och mindre exclusiva områden några kilometer bort där det finns hus till salu.
Ebbas argument håller inte.
 
De är 4 och snart 6 år gamla, de kan inte ta sig själva mellan husen på många år. Så nära ligger de inte och dessutom så kan de drunkna på vägen.
När de är stora nog att själva ta sig mellan de husen så är de också stora nog att ta sig till näraliggande och mindre exclusiva områden några kilometer bort där det finns hus till salu.
Ebbas argument håller inte.

Många år och många år. Det beror ju på hur långt det är mellan husen, vilken typ av barn man har och vilken väg det är. Förmodligen tänker hon sig bo där en längre tid inkl.när barnen är stora nog att ta sig mellan sina föräldrar.
 
Många år och många år. Det beror ju på hur långt det är mellan husen, vilken typ av barn man har och vilken väg det är. Förmodligen tänker hon sig bo där en längre tid inkl.när barnen är stora nog att ta sig mellan sina föräldrar.
Ja och då så finns det flera hus tillräckligt nära.
Men de duger inte åt Ebba.
Det ligger ett område med massor av sommarstugor några kilometer bort. Där finns nästan alltid något till salu. Och de har elektricitet, vatten och avlopp. Dit kan en 10-åring lätt cykla. Byggrätten där ger möjlighet att bygga ut om huset är för litet.
 
Det jag menade med ”jag begriper mig inte på de här förlikningssamtalen” var att jag inte begrep mig på varför de hade sådana på det sättet. Ordet huvudförhandling nämns inte nej med det var ju för att komma fram till en sådan de var där.

Att Esbjörn sannolikt har lättare att förstå rättsprocessen med juridiskt ombud än utan är väl ganska självklart. (Även om man hade önskat honom ett annat juridiskt ombud...)
Ledsen att jag inte kunde gissa att du menade något annat än du skrev. Jag svarade alltså på ditt inlägg inte på det du nu efteråt förklarar att du menat. Och ja för mig var det självklart att Esbjörn är i ett helt annat läge att han inte bara har det lättare att förstå rättsprocessen med ett juridiskt ombud (så självklart att jag inte nämnt det) utan främst (det jag avsåg från början) för att han har hjälp och stöd med förhandlingarna om villkor för att få ett rimligt köpeavtal till ett mer marknadsmässigt pris vilket rimligen blir resultatet om det blir en förlikning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp