Ebola, är ni oroliga???

@No1 Trots din enorma kunskap och insyn så har ju uppenbarligen ebolan nått Europa innan den nåt många andra delar av Afrika. Något jag sa att den absolut kunde göra.

Jag är för övrigt inte lugn angående ebola, jag tycker att det är en fruktansvärd tragedi att så många dör. Däremot är jag inte orolig för min egen del att åka till en del av Afrika där smittan ännu inte finns. Visst, den kan spridas, men det kan den göra på andra håll också. Du anser hela Afrika vara "närområde" till Västafrika. Det är ett faktum att det är okunnigt. Exempelvis @Philosophia har redan påvisat hur avstånden ser ut.

Jag har inte enorm kunskap men insyn genom information har jag och även om det verkar lugnt så sitter världens myndigheter och militär ha helt andra tankar om smittan och kontinenten där den har sitt hem. Detta trots de enorma avstånd det handlar om.
Du vet inte var Ebola finns idag eller just nu, du tror du vet efter de kartor som presenteras i media. Det finns ingen som arbetar med smittan som vill svära sig fri på att den inte är på väg mot turisten som bestämt sig för att dela upp sin semester mellan Tanzania och Hurghada.
Påståendet att siffrorna om antal döda och smittade är kraftigt underskattade beror på att Ebola är svår att följa eftersom Afrika är Afrika där människor varken vill eller kan uppsöka vård.
Sannolikheten att Ebola hade spridits lika livligt i väst som i Afrika är troligen inte särskilt sannolik. Det är därför jag talar om hela kontinenten Afrika som pesthärd - trots avstånden.
Det räcker ju med att titta på utvecklingen under tre sommarmånader och ställa frågan:
Varför sprids Ebola med en kraft som aldrig visats tidigare? Beror det på människors förmåga att förflytta sig eller pga luftburenhet?
http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/history/distribution-map.html

Hade det inte funnits någon risk med luftburenhet hade jag känt mig relativt lugn. Kontaktsmitta går iaf att skydda sig mot även om tom rymdkläddsförsedda smittskyddsproffs faktiskt smittats.

@No1 Du behöver, som sagt, inte undervisa mig om ebola. Du tror att hela Afrika är närområde till Västafrika, att det är farligt att åka till södra Afrika för att smittan finns i väst. Det enda jag säger är: Är du rädd för att bli smittad, åk ingenstans. Hypotetiskt kan smittan finnas var som helst. Givet är risken större på vissa ställen - jag har till exempel tackat nej till att åka till Senegal i år eftersom jag anser det vara alldeles för nära utbrotten. Men flygen från Västafrika går inte bara, som du verkar tro, inom Afrika, utan faktiskt hela vägen till Europa också. Risken för smitta existerar alltså överallt. Som jag redan påpekat.

Du satt och beskrev hela Afrika som farligt pga "ebola och krig". Om du inte vill framstå som okunnig - uttryck dig inte så. Det är inte krig över hela Afrika. Det finns inte ebola i hela Afrika.

Jag förutsätter förresten att du helt avskrivit USA nu som resmål, du var ju skeptisk och uppenbart kan det vara potentiellt väldigt farligt. De jagar ju redan alla som satt på samma flyg som en bärare av sjukdomen (trots att du anser afrikanska flygplatser vara farligare så är det väl ett amerikanskt inrikesflyg det hela handlar om?).

Vi kommer nog inte förstå varandra och det är helt lugnt för min del. Vi behöver knappast köra en upprepning av förra tråden.

Det har funnits 9 ebola patienter i Europa och 8 i USA, utav dem har en dott i USA och 3 i Europa.

Har i USA har en patients hund satts i karantan ...

Det finns for narvarande 600 Amerikanska trupper i Liberia, tre (Amerikanska) mobila lab for testing och behandling av ebola patienter. De ska ocksa trana befolkningen i hur man tar hand om ebola och att bygga upp 17 fasta kliniker med plats for 100 patienter i varje. Uppbyggandet av lokala kliniker har dock fordrojts kraftigt pa grund av 'torrential' regn, men arbetet fortgar med byggandet.

De raknar med att upp emot 4000 Amerikansk militar (som fatt utbildining i just ebola) kommer att finnas i Vast Afrika innom kort.

Under forsta gulf kriget hade Sverige ett par fantastiska mobila sjukhus i Kuwait och Irak ... Vore det inte dags att damma av dem och skicka dem till Vast Afrika?

Jag är definitivt orolig. Jag såg filmen Outbreak för en herrans massa år sedan och den kändes läskigt realistisk, både i form av smitta (till skillnad från alla zombiefilmer) och vilka vägar smittan kan ta. Den där filmen har varit mitt värsta mardrömsscenario sedan dess och jag ser ingen riktigt trygg försäkran om att det inte skulle kunna hända något liknande i verkligheten. Det krävs så små misstag och olyckliga omständigheter och Murphys law is a bitch! Om man tittar på hur stort det här utbrottet är jämfört med tidigare, kan man också konstatera att vi nog aldrig i modern tid varit i samma risksituation som nu.

Nu är jag visserligen ett riktigt fan av katastroffilmer och jag målar gärna upp scenarion baserade på dom filmer jag sett i alla möjliga sammanhang. Flyga över Anderna var också en mardröm och fick mig att fundera på om jag verkligen skulle kunna äta människokött (filmen Alive). Min oro kanske alltså inte ska tas på så stort allvar men för mig personligen är den verklighet.

Outbreak handlade om ett luftburet virus, som te.x spanska influensan, SAR osv är. Om ebolaviruset muterar och blir luftburet, ja då är det mer skäl att börja oroa sig. Kommer osökt in på paralellen med hysterien mot AIDS på 1980-talet, när sjukvårdspersonal inte vågade vårda människor med konstaterad AIDS, sjukhus vägrade att ta emot även akut sjuka människor, ambulanser vägrade att köra dem, släktingar och familj isolerades socialt och i vissa fall kroppsligt. Begravningsbyråer vägrade att begrava osv, osv. HIV viruset och ebola har liiite sama vector i det att det främst smittar via kroppsvätskor. Det är helt ofarligt att krama någon som har HIV däremot inte att ha oskyddat sex eller dela samma nål. Jonas Gardell har skrivit en gripande bok om den tiden, 'Torka aldrig tårar utan handskar.' Läs och begrunda hur skräck och okunskap grep Sverige och fick många att behandla HIV smittade som rabiata djur som fick skylla sig själv.

En lokaltidning körde för en del år sedan en kampanj när de konstaterade att en man dödad av en björn skapade rubriker i hela landet och en intensiv debatt om björnar i det vilda var så farliga att Sverige inte skulle tillåta det, stora braskande löpsedlar och allvarliga experter i tv.

Under samma period blev 196 kvinnor (ca) dödade av någon de var eller varit i en relation med (det uppskattas at ca 14 kvinnor per år i genomsnitt dödas av sin partner eller fd partner). De flesta de morden förorsakade en liten notis på sid 15.

På farlighetskalan (risken att du kommer att dö): Relation med en man >>>>>>>> dödad en björn >>> dö av ebola.

@No1

Du satt och beskrev hela Afrika som farligt pga "ebola och krig". Om du inte vill framstå som okunnig - uttryck dig inte så. Det är inte krig över hela Afrika. Det finns inte ebola i hela Afrika.
.

Det var din tolkning av min text - som behandlade ämnet "resa" - en tolkning du givetvis har rätt till.
Du valde att tolka min text som om jag är värre däran än svagbegåvad.
Nu vet jag att det inte finns vare sig krig eller Ebola i hela Afrika.
Utöver dig var det heller ingen som tolkade min text som att det var min övertygelse att Afrika är en enda stor krigshärjad ebolazon och så länge jag inte stöter på någon större massa som väljer att tolka mig så galet har jag inte för avsikt att ändra något.
Om du nu verkligen tror att jag går runt med villfarelsen att det finns krig och Ebola i hela Afrika så gör det inte så mycket.

I övrigt håller jag med dig. Vi ska inte spilla tid.

För egen del är jag inte orolig alls. Det kan säkert hända att vi kommer behandla någon enstaka individ för ebola här i Sverige men jag är inte orolig för någon okontrollerad smittspridning.

Hela min familj har under sommaren utretts och behandlats för TB så vi har haft mycket kontakt med infektionsklinikerna (både vuxen och barn) här och de är oerhört snabba och duktiga på att hantera misstänkt TB-smitta. Jag har ingen anledning att tro att de inte skulle vara lika duktiga på misstänkt ebola-smitta.

Nej jag är inte orolig. Jag tror att Sverige skulle klara sig bra, vi har bra sjukvård och bra hygien.

Jag tror andra grejer är större hot mot Sverige än vad Ebola är.

När jag hade svininfluensan fick jag vänta utanför infektionskliniken på läkaren och föstes sedan in i ett särskilt rum och personalen hade anda kläder än vanligt. Precis samma rutiner var det på VC jag var på först. Jag litar fullt på att de har koll på hur smitta ska hanteras.

För egen del är jag inte orolig alls. Det kan säkert hända att vi kommer behandla någon enstaka individ för ebola här i Sverige men jag är inte orolig för någon okontrollerad smittspridning.

Måste oro för ebola handla om bara sig själv? Jag tror inte heller att ebola kommer spridas okontrollerat på min gata, min oro ligger i hur ebola befästs som en sjukdom som är närvarande i världen och som i dagsläget är en potentiell fara som komma förändra samhället i stort vad det gäller resande och utveckling i ffa afrika.

Måste oro för ebola handla om bara sig själv? Jag tror inte heller att ebola kommer spridas okontrollerat på min gata, min oro ligger i hur ebola befästs som en sjukdom som är närvarande i världen och som i dagsläget är en potentiell fara som komma förändra samhället i stort vad det gäller resande och utveckling i ffa afrika.

Nej, det måste handla om en själv men av tråden att döma verkar ju en del vara oroliga på riktigt att just för att sjukdomen ska nå deras närhet.

Vad gäller utbrottet i Afrika är det självklart fruktansvärt och en del av ett mycket större problem. Den extrema fattigdomen runt om i världen måste bekämpas och ebolautbrottet visar väl tydligt på att vi måste göra betydligt mer än att bara skicka pengar och skriva av skulder (även om det definitivt behövs), det behövs människor på plats också. En del vill införa allmän värnplikt igen, jag vill hellre införa allmän humanplikt.

Vadå lättillgänglig information? I t.ex. ett land som Guinea där många är extremt fattiga och fler än 50% är analfabeter? Vad ska de göra? Googla på en dator som de inte har, när de inte kan läsa och sen gå att köpa handsprit för pengar som de inte har i ett apotek som inte existerar? Och varför skulle människor lita på auktoritärer? I ett land som historiskt utnyttjats av utländska makter, med skör demokrati och växande andel fattiga trots stora naturtillångar. Då är det inte så självklart att myndigheter och utländska "experter" vill en väl.

Det anmärkningsvärda här är att du lever i ett land med extremt hög utbildningsnivå och obegränsad informationsspridning och trots det
inte accepterar att det inte är så enkelt som att bara skaffa handsprit och näsdukar.

Tja väljer man att tycka att det är bättre att alla runt omkring en dör så får man väl fortsätta på det viset då.
De är ju inte korkade att de inte kan ta emot information, de väljer om de vill lyssna till den eller ej.
Korkat är det att inte ta till sig infon.
Info får dem på annat sätt än google, finns faktiskt fler kommunikationsmöjligheter.

Sen har jag aldrig påstått att de bara kan skaffa handsprit och näsdukar, däremot om världen hade tyckt det hade varit ett problem så hade det funnits.
Det är inte så att det inte finns resurser för att ta hand om eländet, för det finns.
Det handlar om folk är villiga att dela med sig av sina resurser, övriga världen verkar än så länge inte tycka det är så viktigt.

Då tror jag att du får ta och öppna ögonen och se hur det faktiskt är. Förhoppningsvis bildar du dig då en annan, mer korrekt, uppfattning om vad grundproblemet är.

Du tror så mycket du. Vad är det som säger att du inte är ute och cyklar? Eftersom du hävdar att jag är det, jag hävdar att det är tvärt om.

Och du kallar mig fruktansvärd, för att sedan sitta här och skriva om hur afrikaner är korkade som dör i ebola samt att @Manza är knäpp. Du är verkligen i fin form.

Tja hon han den det skriver ju rakt ut att det inte går att utbilda afrikaner, det tycker jag är knäppt du får väl tycka vad du vill.
Jag har hela tiden hävdat motsatsen.
Du får tycka att jag är hur hemsk du vill, jag tycker ändå du är värre på alla sätt.

Tja väljer man att tycka att det är bättre att alla runt omkring en dör så får man väl fortsätta på det viset då.
De är ju inte korkade att de inte kan ta emot information, de väljer om de vill lyssna till den eller ej.
Korkat är det att inte ta till sig infon.
Info får dem på annat sätt än google, finns faktiskt fler kommunikationsmöjligheter.

Sen har jag aldrig påstått att de bara kan skaffa handsprit och näsdukar, däremot om världen hade tyckt det hade varit ett problem så hade det funnits.
Det är inte så att det inte finns resurser för att ta hand om eländet, för det finns.
Det handlar om folk är villiga att dela med sig av sina resurser, övriga världen verkar än så länge inte tycka det är så viktigt.
Okej, men här bevisar ju du att du själv inte tror på allt du läser för att det strider mot vad du själv tror på. Kan du då tala om varför i hela friden afrikanerna ska tro på en massa (i deras ögon) goja som ett folkslag som under lååång tid förtryckt dem kommer och dillar om? Särskilt när ryktet säger att de där kommer för att sprida ebola och inte hjälpa dem att få kontroll? Visst fan hade jag, om jag varit i den situationen, väl varit rädd om det enda jag fått höra om rymdklädda vita (som förtryckt mitt folk i många år) enligt mina enda "medier" ska göra mig dödssjuk. Jag hade slagits för mitt liv för att bli av med dem. Inte hade jag vetat att de ville hjälpa mig, inte heller hade jag trott på dem. Aldrig i livet!

Okej, men här bevisar ju du att du själv inte tror på allt du läser för att det strider mot vad du själv tror på. Kan du då tala om varför i hela friden afrikanerna ska tro på en massa (i deras ögon) goja som ett folkslag som under lååång tid förtryckt dem kommer och dillar om? Särskilt när ryktet säger att de där kommer för att sprida ebola och inte hjälpa dem att få kontroll? Visst fan hade jag, om jag varit i den situationen, väl varit rädd om det enda jag fått höra om rymdklädda vita (som förtryckt mitt folk i många år) enligt mina enda "medier" ska göra mig dödssjuk. Jag hade slagits för mitt liv för att bli av med dem. Inte hade jag vetat att de ville hjälpa mig, inte heller hade jag trott på dem. Aldrig i livet!

Det står ju för dig.
Jag hade inte resonerat så.

Det står ju för dig.
Jag hade inte resonerat så.

Hur kan du ens uttala dig om det..? Om en människa mördat hela din släkt och bränt ner ditt hus för att sedan några år senare komma och föreslå att du skulle bo hos denne och få gratis mat och vård, när dina närstående dessutom sagt till dig att denne person var farlig, skulle du tro på personen då?

Hur kan du ens uttala dig om det..? Om en människa mördat hela din släkt och bränt ner ditt hus för att sedan några år senare komma och föreslå att du skulle bo hos denne och få gratis mat och vård, när dina närstående dessutom sagt till dig att denne person var farlig, skulle du tro på personen då?

Vad vet du vad jag varit med om? Och hur jag skulle resonera och tänka?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 285
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur