Ebola, är ni oroliga???

Jag hade ärligt talat ingen aning om att folk var så oroliga som det ger sken av i den här tråden. Hur många är det som har dött i ebola nu? 4000? I en kontinent med grovt dåliga resurser och hygien i flera länder, dessutom. För några år sedan uppskattade WHO att ungefär 220 miljoner människor smittas av malaria varje år, av dessa dör runt 800 000. Varje år dör 2 miljoner människor i tuberkulos, för att inte tala om hur många som dör i svält och krig. Eller bilolyckor? Giftiga djur? Drunkning? Listan kan ju göras oändligt lång.

Lite perspektiv, tack. Sen kan den cyniske jäveln i mig inte låta bli att bli fruktansvärt irriterad när så många i Afrika dör varje år men så fort det är något som kan drabba oss i väst, ja då jävlar tas det tunga artilleriet fram och folk är rädda och beter sig som om vi hade ett zombie-utbrott.

Jag är alltså inte orolig.

10678811_947676645253347_5299347798631232381_n.jpg

Tack för perspektivet! Behövde läsa det där! :bow: //en med katastroftankar

Jag är orolig. Jag kan ju säga som du det oroar inte mig nu och lär inte göra framgent heller. Jag bor på landet så om det dör några hundratusen i Stockholm, Göteborg eller Malmö bryr väl inte mig.
Eller?

Oj nu drar vi på stora växlar här va. Att några hundratusen skulle dö här känns väldigt avlägset (inte särskilt troligt att så många alls skulle smittas, och att bli smittad är ju heller inte = döden).
Lyssna på vad de personer som är utbildade i ämnet säger - tror du verkligen att dina spekulationer är mer välgrundade än deras kunskap.

Och om någon tvivlar på att jag bryr mig om människor har man nog inte läst vad jag skrivit.

Tack för perspektivet! Behövde läsa det där! :bow: //en med katastroftankar

Jag drabbas ju lätt av katastroftankar jag också, då är perspektiv A och O. :D Låg vaken med ångest senast inatt och fantiserade om inbrott i vårt hus, hur vi skulle bli mördade, hur de skulle skjuta hunden osv osv. Anledningen? Mötte en långsamt åkande minibuss på vår gata klockan 22.30 för ett par kvällar sedan. Kan ju enbart vara inbrottstjuvar och mördare enligt mig. :cool:

Har dessutom flygrädsla. Lika obefogad som ebola-rädsla om man ser till statistiken.

Jag är också orolig. Inte än, men om det ökar lär det öka så där snabbt, typ exponentiellt eller vad det heter. Inte i ren matematisk betydelse, exakt, men åt det hållet. Och då blir det nog åka av.

En otäck tanke, som kommer från ett mkt uppgivet hål långt inne i min själ, tänker att detta kanske är planetens räddning. Miljöförstöring, överbefolkning, krig och allt. Det kommer gå åt helvete ändå, förr eller senare. :cry: Förlåt mig. Men ibland känner jag sån djup förtvivlan över vad som sker.

Det här tror jag på!
Människan kommer inte att finnas för evigt på jorden. Jorden har funnits i 4,6 miljarder år och Homo sapiens har funnits i 250.000 år. Det är typ 0,00005 % av åren som jorden existerat.

Det har skett 5 massutöenden där i princip alla arter utrotats. Det sker massor av forskning som visar att vi är påväg mot en ny istid, och om inte så lär vi utrotas snart ändå av meteoritnedslag, sjukdomsspridning eller förändringar i klimat/atmosfär. Dessutom har människan redan påbörjat ett nytt massutdöende av däggdjur.

Jag tror allt har sin tid på jorden och det är väldigt naivt att tro att människan bestämmer allt som ska ske och att vi har ett botemedel mot allt.

Från ebola till mänsklighetens undergång. Intressant vändning av tråden.

Från ebola till mänsklighetens undergång. Intressant vändning av tråden.
Haha, ber om ursäkt för negativt inlägg. Jag tror inte heller att ebola kommer ta kål på hela mänskligheten, men jag tycker man får öppna ögonen lite och inte bara vifta bort det med att vi är ett välutvecklat land med resurser.

Jag baxnar. Tror du verkligen att det är så enkelt? På allvar? Tror du att du kläckt en helt ny ide som ingen av dom som jobbar med problemet tänkt på tidigare?

Grattis i så fall. Du kommer stå först i kön för nobels fredspris nästa år! Eller kan det vara så att det i praktiken är något mer komplext än vad du tror?

Sjukdomen sprids genom dålig hygien.
Det är inte omöjligt att lära ut, fattar inte folk det är de genomkorkade.
Hygienen är liksom orsaken till om det sprids eller ej.
Vill man stoppa något tillräckligt mycket så kan man.

Jag hade ärligt talat ingen aning om att folk var så oroliga som det ger sken av i den här tråden. Hur många är det som har dött i ebola nu? 4000? I en kontinent med grovt dåliga resurser och hygien i flera länder, dessutom. För några år sedan uppskattade WHO att ungefär 220 miljoner människor smittas av malaria varje år, av dessa dör runt 800 000. Varje år dör 2 miljoner människor i tuberkulos, för att inte tala om hur många som dör i svält och krig. Eller bilolyckor? Giftiga djur? Drunkning? Listan kan ju göras oändligt lång.

Lite perspektiv, tack. Sen kan den cyniske jäveln i mig inte låta bli att bli fruktansvärt irriterad när så många i Afrika dör varje år men så fort det är något som kan drabba oss i väst, ja då jävlar tas det tunga artilleriet fram och folk är rädda och beter sig som om vi hade ett zombie-utbrott.

Jag är alltså inte orolig.
Jag är definitivt orolig. Jag såg filmen Outbreak för en herrans massa år sedan och den kändes läskigt realistisk, både i form av smitta (till skillnad från alla zombiefilmer) och vilka vägar smittan kan ta. Den där filmen har varit mitt värsta mardrömsscenario sedan dess och jag ser ingen riktigt trygg försäkran om att det inte skulle kunna hända något liknande i verkligheten. Det krävs så små misstag och olyckliga omständigheter och Murphys law is a bitch! Om man tittar på hur stort det här utbrottet är jämfört med tidigare, kan man också konstatera att vi nog aldrig i modern tid varit i samma risksituation som nu.

Nu är jag visserligen ett riktigt fan av katastroffilmer och jag målar gärna upp scenarion baserade på dom filmer jag sett i alla möjliga sammanhang. Flyga över Anderna var också en mardröm och fick mig att fundera på om jag verkligen skulle kunna äta människokött (filmen Alive). Min oro kanske alltså inte ska tas på så stort allvar men för mig personligen är den verklighet.

Själv tycker jag att man får öppna ögonen lite och inse att det finns större problem i Afrika än ebola. Folk dör och lider där varje dag, det är inte ett dugg konstigt att ebola har fått spridning i just Afrika. Men som sagt, så fort det är något som kan drabba oss i väst, det är då vi reagerar.

Men gud vad du överanvänder ordet "korkad".
Tycker att det är ganska otrevligt och okänsligt faktiskt. Speciellt eftersom du sitter och moraliserar över hur sjukvårdspersonal i katastrofområden agerar när du själv sitter i säkerhet långt därifrån.

Jag är definitivt orolig. Jag såg filmen Outbreak för en herrans massa år sedan och den kändes läskigt realistisk, både i form av smitta (till skillnad från alla zombiefilmer) och vilka vägar smittan kan ta. Den där filmen har varit mitt värsta mardrömsscenario sedan dess och jag ser ingen riktigt trygg försäkran om att det inte skulle kunna hända något liknande i verkligheten. Det krävs så små misstag och olyckliga omständigheter och Murphys law is a bitch! Om man tittar på hur stort det här utbrottet är jämfört med tidigare, kan man också konstatera att vi nog aldrig i modern tid varit i samma risksituation som nu.

Nu är jag visserligen ett riktigt fan av katastroffilmer och jag målar gärna upp scenarier baserade på dom filmer jag sett i alla möjliga sammanhang. Flyga över Anderna var också en mardröm och fick mig att fundera på om jag verkligen skulle kunna äta människokött (filmen Alive). Min oro kanske alltså inte ska tas på så stort allvar men för mig personligen är den verklighet.

Ens egen rädsla är givetvis högst verklig för en själv, jag är ju som tidigare nämnt flygrädd men har inga problem med att köra för fort. Jag ser inte på katastroffilmer som innehåller sjunkande båtar, kraschande flygplan etc för att tankarna helt enkelt får sig en jävla spinn. När jag var yngre var jag hysteriskt rädd för jordens undergång och kunde få ångest av smattrande regn eller lätet från ett flygplan. Kort sagt - jag fattar att man är orolig. Men man måste ju se det med en gnutta perspektiv och inse vilka otroliga resurser vi besitter. Det är ingen ny sjukdom, den kan botas genom antikroppar från de som frisknat till (har jag för mig?) och man smittas genom kontakt med kroppsvätskor. Det är alltså inte ens ett luftburet virus. Av de misstänkta fall man sett i Sverige hade ingen ebola. Jag är nog mer rädd för fästingarna utanför min dörr.

Amen så otroligt enkelt!
Vi åker helt enkelt ner till Afrika, en kontinent där miljoner människor saknar rent vatten, och lär ut lite hederlig hygien-kunskap!

PROBLEM SOLVED EVERYBODY

Tillägg: ska starta en tvål-insamling som vi kan skicka ner dit! Någon som är på?

Senast ändrad av en moderator:
Ens egen rädsla är givetvis högst verklig för en själv, jag är ju som tidigare nämnt flygrädd men har inga problem med att köra för fort. Jag ser inte på katastroffilmer som innehåller sjunkande båtar, kraschande flygplan etc för att tankarna helt enkelt får sig en jävla spinn. När jag var yngre var jag hysteriskt rädd för jordens undergång och kunde få ångest av smattrande regn eller lätet från ett flygplan. Kort sagt - jag fattar att man är orolig. Men man måste ju se det med en gnutta perspektiv och inse vilka otroliga resurser vi besitter. Det är ingen ny sjukdom, den kan botas genom antikroppar från de som frisknat till (har jag för mig?) och man smittas genom kontakt med kroppsvätskor. Det är alltså inte ens ett luftburet virus. Av de misstänkta fall man sett i Sverige hade ingen ebola. Jag är nog mer rädd för fästingarna utanför min dörr.
Jo jag inser ju att jag behöver lite perspektiv och har därför läst på så mycket fakta som möjligt om det här utbrottet. Kan väl säga att det inte har gjort mig direkt lugnare:

"Enligt Världshälsoorganisationen WHO tyder hastigheten i smittspridningen på att det inom ett par månader kommer att uppstå 10 000 nya eboalfall per vecka i Västafrika."

"FN:s ebolasamordnare Anthony Banbury säger att om världen inte lyckas stoppa epidemin inom 45 dagar, då är slaget förlorat och kaos väntar."

Det här tror jag på!
Människan kommer inte att finnas för evigt på jorden. Jorden har funnits i 4,6 miljarder år och Homo sapiens har funnits i 250.000 år. Det är typ 0,00005 % av åren som jorden existerat.

Det har skett 5 massutöenden där i princip alla arter utrotats. Det sker massor av forskning som visar att vi är påväg mot en ny istid, och om inte så lär vi utrotas snart ändå av meteoritnedslag, sjukdomsspridning eller förändringar i klimat/atmosfär. Dessutom har människan redan påbörjat ett nytt massutdöende av däggdjur.

Jag tror allt har sin tid på jorden och det är väldigt naivt att tro att människan bestämmer allt som ska ske och att vi har ett botemedel mot allt.
Jag tror att det kommer nya pandemier (typ kolera, spanska sjukan, pesten...) och naturligtvis kommer de inte att börja med massdöd utan genom att ett litet fåtal dör i en sjukdom som sedan sprider sig exponentiellt. Vi är mer sårbara idag genom att vi reser mer och snabbare (och genom att vi förhoppningsvis inte gör som Visconti när de räddade Milano och murar igen husen med de sjuka inuti) och mindre sårbara eftersom fler av oss har möjlighet till bättre hygien och tillgång till god sjukvård. Ebola kan bli ett riktigt hot och viss försiktighet är nog bra (typ använd kondom - en sjuk som blivit frisk kan smitta i flera veckor och symptomen ser ut som en vanlig influensa om man inte drabbas av blödningarna, så risken finns att ganska många har haft Ebola och överlevt utan att det finns dokumenterat någonstans)

Just nu är jag orolig eftersom Ebola så klart visar på:
*Hur olika ett människoliv värderas
*Att den goda hygienen och sjukvården inte är tillgänglig för så många (å andra sidan bevisas dessa två punkter varje dag på t.ex. Lampedusa)
*Ebola är känt sedan 40 år tillbaka och kunskapen om sjukdomen är så hjärtskärande liten och boten så långt borta (beror det på att de stackarna som drabbats har varit fattiga människor i tredje världen och att dödligheten fram tills nu varit så hög att sjukdomen inte har kunnat få större spridning?) Även ur ett egoistiskt perspektiv: Med tanke på hur pandemier fungerat tidigare borde det inte vara lika viktigt att skaffa kunskap om alla möjliga patogener som kan orsaka dem än att t.ex. jaga terrorister?
*Jag oroar mig också för den människosyn som avspeglar sig i informationen till allmänheten (Alla svenska experter säger att det inte finns någon risk - vilket alla vet är en lögn vilket leder sådana som mig till frågorna "varför ljuger de?" och "skulle de fortsätta ljuga för att lugna mig om risken mot förmodan går från ytterst minimal till reell?". När jag tittade på amerikansk TV sa de att risken på en skala mellan noll och tio var noll komma två - för man kan aldrig säga att något är riskfritt. Detta är enligt mig en mer förtroendeingivande retorik)
*Jag oroas för hur de drabbade samhällena påverkas och lider med de människor som får sjukdomen. Jag förbannar en sjukdom som gör det farligt för människor att vara människor. Att ta hand om sina sjuka och begrava sina döda.

Ebola visar även på det som jag oroar mig för är bristerna i vårt ekonomiska system - forskningen bedrivs mestadels av privata företag som då forskar om det som ger intäkter (annars kan de inte forska) vilket innebär att det är sannolikare att vi får fler preparat typ vigara än nya antibiotika och bot mot malaria och Ebola (eller dengue, lechmaniosis, West Nile etc)

Nog oroas jag över Ebola - fast inte i första hand för att jag eller nära och kära ska få sjukdomen

Nej sjukdommen sprids genom kropsvätskor. Om person hostar och lite hamnar på tex ett handtag (även om man dämpar en nysning i armvecket komemr det ju ut partiklar runt om) och du tar i hantaget med ett sår på handen så riskerar du att bli smittad. Var ska d i rabbade områden göra av sina anhöriga? Det finns inte plats för alla på sjukhusen. Skulle du kasta ut din mamma eller ditt barn i ränstenen (där de för övrgit skulle riskera att smitta förbipaserande). Hur ska sjukvårdspersonalen kunna skydda sig själv och andra när de lider grov brist på skyddsutrusting?
Folk är inte genomkorkade. Folk är outbildade. Hur ska du utbilda så många människor som ofta, med all rätt, ser med skepsis på "vita" och vetenskap. Nu vet jag inte hur det ser ut med läskunnighet i drabbade länder men är den låg är det definitivt ännu svårare att nå ut med information.
Klart man kan men det krävs en sak förutom vilja och det är resurser. Om man hängt med det minsta lilla i rapporteringen så vet man att det varit en extrem resursbrist i området. Om inte den enkla informationen kommit fram här i Sverige med vårt utbyggda nät för kommunikationer så måste du väl inse hur hopplöst det är att sprida information i drabbade områden?

Jo jag inser ju att jag behöver lite perspektiv och har därför läst på så mycket fakta som möjligt om det här utbrottet. Kan väl säga att det inte har gjort mig direkt lugnare:

"Enligt Världshälsoorganisationen WHO tyder hastigheten i smittspridningen på att det inom ett par månader kommer att uppstå 10 000 nya eboalfall per vecka i Västafrika."

"FN:s ebolasamordnare Anthony Banbury säger att om världen inte lyckas stoppa epidemin inom 45 dagar, då är slaget förlorat och kaos väntar."

Från en mindre hysterisk artikel (SvD):

"WHO (Världshälsoorganisationen) har fastslagit att 70 procent av alla ebolasmittade människor måste få vård innan november månads utgång och att 70 procent av alla begravningar ska ske utan att smittan förs vidare.

– Annars står världen oförberedd inför hur krisen kommer att utvecklas, säger FN:s vice ebolakoordinator, Anthony Banbury till Sky News.

– Men når vi de målen kan vi vända på den här epidemin, tillägger Banbury.

Samtidigt uppger WHO att cirka 4 500 dödsfall registrerats i Västafrika. Antalet smittade är minst det dubbla och växer explosionsartat.

WHO rapporterar att antalet smittade kan öka till 10 000 i veckan i början av december – tio gånger fler än i dag.

WHO:s assisterande generaldirektör Bruce Aylward säger att lyckade insatser snabbt kan begränsa spridning och att det finns positiva signaler om att det har börjat ske i norra Liberia och Guinea."

Men gud vad du överanvänder ordet "korkad".
Tycker att det är ganska otrevligt och okänsligt faktiskt. Speciellt eftersom du sitter och moraliserar över hur sjukvårdspersonal i katastrofområden agerar när du själv sitter i säkerhet långt därifrån.
Ja, faktiskt ganska korkat.

Nej sjukdommen sprids genom kropsvätskor. Om person hostar och lite hamnar på tex ett handtag (även om man dämpar en nysning i armvecket komemr det ju ut partiklar runt om) och du tar i hantaget med ett sår på handen så riskerar du att bli smittad. Var ska d i rabbade områden göra av sina anhöriga? Det finns inte plats för alla på sjukhusen. Skulle du kasta ut din mamma eller ditt barn i ränstenen (där de för övrgit skulle riskera att smitta förbipaserande). Hur ska sjukvårdspersonalen kunna skydda sig själv och andra när de lider grov brist på skyddsutrusting?
Folk är inte genomkorkade. Folk är outbildade. Hur ska du utbilda så många människor som ofta, med all rätt, ser med skepsis på "vita" och vetenskap. Nu vet jag inte hur det ser ut med läskunnighet i drabbade länder men är den låg är det definitivt ännu svårare att nå ut med information.

Klart man kan men det krävs en sak förutom vilja och det är resurser. Om man hängt med det minsta lilla i rapporteringen så vet man att det varit en extrem resursbrist i området. Om inte den enkla informationen kommit fram här i Sverige med vårt utbyggda nät för kommunikationer så måste du väl inse hur hopplöst det är att sprida information i drabbade områden?

Att den sprids genom kroppsvästskor har med hygienen att göra.
Skulle det spritas ordentligt och tex nysas i näsduk så skulle smittspridningen minskas drastiskt.
Att välja att inte lyssna på någn mer bildad i ämnet är korkat.
Att välja att inte ta emot lättillgänglig info är korkat.
Hade världen velat få stopp på epidemin hade det kommit fram resurser, för det finns, bara inte där det behövs.

Att den sprids genom kroppsvästskor har med hygienen att göra.
Skulle det spritas ordentligt och tex nysas i näsduk så skulle smittspridningen minskas drastiskt.
Att välja att inte lyssna på någn mer bildad i ämnet är korkat.
Att välja att inte ta emot lättillgänglig info är korkat.
Hade världen velat få stopp på epidemin hade det kommit fram resurser, för det finns, bara inte där det behövs.
Du tror altså seriöst att det är ett alternativ för människor som lever i extrem fattigdom att skaffa handsprit? Nysa i näsduk kanske de kan göra men det kommer fortfarande att hamna mycket små mängder saliv på andra ställen tex handen som håller näsduken och fickan den läggs i. Därifrån kan viruset ta sig vidare. Hur ska en vanlig fattig familj sanera runt en dödsjuk anhörig? Det är liksom inte en slump att sjukvårdspersonalen ser ut som de är på väg ut i yttre rymden.
Jag noterar att du inte besvarade de frågor jag ställde i förra inlägget så jag la ovan in ett par liknande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 285
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka