Ebola, är ni oroliga???

Ja det är för mig obegripligt. Vid tidigare utbrott har det ju dessutom framtällts i media som att viruset inte är särskilt smittsamt mellan människor och att det är därför smittan försvunnit så snabbt.

Fast den uppfattningen har jag inte fått tidigare utan snarast att ja, det är tämligen smittsamt men att man dör relativt snabbt så utbrottet dör ut snabbt. Problemet nu är ju att folk reser mer och kan lättare ta sig längre (med bil, tåg, buss, flyg) plus att kollektiv transport gör att man kommer i kontakt med fler människor.

Blev dessutom lite orolig, fick nyss veta att en av mina chefer är i Västafrika (dock i ett land som inte är drabbat ännu).

Med tanke på epidemin som nu inte längre enbart finns i Afrika. Är ni oroade?

Inte för egen del. Men jag är orolig för att epidemin ska eskalera ytterligare i Afrika. Det borde tillsättas så mycket resurser som det bara går så tidigt som möjligt för att undvika en enorm mycket större katastrof än den som redan skett och sker.

Jag tycker att större resurser borde läggas på att producera Zmapp, utveckla fler mediciner + vaccinet, dessa ska sedan delas ut helt gratis. Det som gör ebola så svårhanterat är ju den löjligt höga dödligheten. Tänk om vi kunde skicka ner vaccinerad personal som inte riskerar att bli sjuka själva? Hur många fler skulle ställa upp som frivilliga? Hur mycket billigare skulle inte sängplatserna bli? Ingen skyddsutrustning skulle krävas! Och de som kom till sjuktältet skulle kunna lämna den friska istället för döda.

Dessutom så borde alla hamnar och flygplatser i länder med smittan stängas! Rookie-grej! Det vet väl alla att det är det jävligaste som kan hända om man är ett virus som vill sprida sig (Plague Inc)?
Det finns inget vaccin som skyddar till 100%. Om vaccin inte är framtaget idag när vi vetat om den här hemska sjukdomen i många år, beror det på att man inte kunnat få fram vaccin helt enkelt. Mark Zuckerberg donerade för tre dagar sedan 25 miljoner dollar till forskningen om ebola. jag tror inte ens att den sedelbunten tar fram ett vaccin på överskådliga år, men den dagen vaccinet finns och är i produktion, har säkert de pengarna varit en del på vägen dit.

Att stänga flygplatser...var skulle man göra det? Liberia? Hela afrika? Och hur...bara pang - stängt, eller ska miljoner icke-afrikaner få möjlighet att ta sig hem först? Och de friska afrikaner som inte vill vara instängda i landet...Det är en jätteapparat att stänga ner utresor skulle jag tro. En jättepolitisk sak som nog inte är lätt att hantera och genomföra.

Alltså jag orkar inte ens. Vi talar alltså om människor som under väldigt lång tid varit utsatta för ett extremt förtryck från vita kolonialherrar. Som inte har tillgång till utbildning eller rent vatten. Som har NOLL anledning att lita på vad hjälparbetare säger till dem när deras egna ledare och läkekunniga säger något helt annat. Dessa människor är inte korkade! De har andra referensramar, de är rädda och de får motstridig information.

Det är så jävla lätt att sitta i trygga Sverige och tycka en massa om hur fattiga förtryckta människor ska bete sig...

Jag tycker du är mer knäpp som anser att afrikaner är obildbara.
Jag tror att dem kan lära sig.

Att stänga flygplatser...var skulle man göra det? Liberia? Hela afrika? Och hur...bara pang - stängt, eller ska miljoner icke-afrikaner få möjlighet att ta sig hem först? Och de friska afrikaner som inte vill vara instängda i landet...Det är en jätteapparat att stänga ner utresor skulle jag tro. En jättepolitisk sak som nog inte är lätt att hantera och genomföra.

Stänga flygplatser var en referens till mobilspelet Plague Inc ;). Inte särskilt seriöst dvs.

Jag har aldrig hört talas om Plague Inc, trodde det var en ironisk påhittad referens typ förvirrad.com eller bukediskussion.com .......

Jag har aldrig hört talas om Plague Inc, trodde det var en ironisk påhittad referens typ förvirrad.com eller bukediskussion.com .......

Hehe nä det är inte så lätt att veta :D.

Verkar som att det bara är jag och alla teens på 9gag som spelar det (Damn you Iceland!!) ? Men det är ett kul spel faktiskt, rekommenderas starkt om man gillar uppslukande mobilspel som kräver lite brainpower för att knäcka (när man väl förstått vad en smittsam sjukdom behöver för att smitta hela världen är det lätt att varva).

Den här artikeln visar ganska överskådligt hur smittsamt och dödligt ebola är; http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/health/how-ebola-spreads/?tid=sm_fb
Det läskiga är att det sannolikt är att dödligheten inte är lika hög som vid tidigare utbrott som är en nyckelfaktorn till att vi inte kan räkna med att det här utbrottet "bara kommer att gå över". Nu överlever 30-50% av de smittade och kan sprida sjukdomen (den finns enligt WHO i sperma i upp till sex veckor efter det att en sjuk blivit frisk). Tidigare har upp till 90% av de smittade dött - dvs relativt snabbt har det inte funnits någon smittspridare kvar. Läskigt och cyniskt.

Det nuvarande utbrottet är olikt de tidigare: fel plats i Afrika och fram tills nu relativt hög överlevnad (eller så är överlevnaden fortfarande runt 50% men att det nu är de som är sämst som kommer till vården och "bokförs"). Det pågår fö ett Ebolautbrott till - i Kongo-Kinshasa som är mer "normalt"

Nu var det ju verkligen inte det jag skrev, jag förstår inte hur du läser. Jag måste säga att jag tar jävligt illa upp av att du kallar mig knäpp och tillskriver mig svepande uttalanden om "afrikaner". Det är flera stycken nu som har förklarat för dig varför det inte bara är att "åka dit och förklara" för utsatta människor varför de ska göra på vissa sätt för att minska smittspridningen, och varför samma människor inte är korkade för att de inte "gör som de blir tillsagda", men du verkar inte ta det till dig.

Nu var det ju verkligen inte det jag skrev, jag förstår inte hur du läser. Jag måste säga att jag tar jävligt illa upp av att du kallar mig knäpp och tillskriver mig svepande uttalanden om "afrikaner". Det är flera stycken nu som har förklarat för dig varför det inte bara är att "åka dit och förklara" för utsatta människor varför de ska göra på vissa sätt för att minska smittspridningen, och varför samma människor inte är korkade för att de inte "gör som de blir tillsagda", men du verkar inte ta det till dig.

Pulkaskurks uttalande är lite i stil med "Jag förstår inte varför barnen i Afrika svälter. Varför kan de inte bara odla mer grödor, skaffa fler kor och getter och ge barnen mer mat att äta?".

I hjärnan på en rädd människa som lever i extrem fattigdom som vet hur kolonialmakterna sugit ut deras samhälle

Det är ju sant historiskt men dagens afrikaner har det ju genomsnittligt väsentligt bättre än vad de hade haft utan utomstående inblandning.

Hur har du tänkt lära dessa fattiga människor då? Utan infrastruktur för utbildning eller ens vatten, el och toaletter?
Och vad ska du lära dem? Att det effektivaste vore att lämna sina anhöriga att dö i avskildhet och sedan bränna ner kåken? Skulle du själv - eftersom du inte har tillgång till den skyddsutrustning och hjälpmedel vi har här hos oss - låsa in ditt barn eller dina föräldrar i ett rum om de plötsligt fick våldsamma kräkningar, och sedan låta hen dö där själv?

Jag, som boendes i en stad där ebola blivit påträffat, kan säga att jag är lite smått oroad i vardagen (har varit på sjukhuset några gånger under veckan och det är precis det sjukhuset där en insjuknad person blir behandlad, samt flera är isolerade) men framförallt otroligt orolig för hur detta utvecklas i Västafrika. Jag är så ledsen över att det har fått gå så långt, att människor får lida så, samt att man i både USA och här i Spanien uppenbart brustit ordentligt i sina rutiner inom sjukvården. Det är oacceptabelt hur det fått gå till, i alla fall här.

För bara nån vecka sedan diskuterade jag detta med en användare här på Buke som hävdade att risken skulle vara större för ebola i delar av Afrika där det ännu inte påträffats än i Europa. Bara ett litet tag senare insjuknade sjuksköterskan här...

Jag tänkte faktiskt på dig då ;)

Du förklarade ditt lugn genom att hänvisa till din kunskap om Ebola och ditt breda nätverk och jag tänkte tyst för mig själv att ja, det som gör att jag dragit öronen åt mig beror på mitt nätverk och den kunskap jag har om Ebola.
Men det är å andra sidan inte ovanligt att man uppfattar saker olika och sätter sina gränser på olika nivå.

Hur som,
Läkare utan gränser började vråla om hjälp tidigt i somras och blev märkligt nog fullständigt nonchalerade trots erkända eldsjälar använde orden:
Ni förstår inte, det här är en katastrof, vi har tappat kontrollen.
Hur kan man inte reagera på den meningen?

Det är mycket som inte gått att läsa i media bla att gränser och flygplatser faktiskt stängts av militär med skarpladdade vapen, det råder alltså något som liknar krigstillstånd i flera delar där Ebola fått fäste.
Under sensommaren skapades misstankarna att det lättmuterade Ebola övergått till en form av lättsmittad luftburen form som svar på varför kompetent personal av ej synbar anledning smittats (detta hade jag bla i åtanke när jag diskuterade med dig).
Diskussioner om Ebola och luftburenhet har jag först nu i Oktober hört diskuteras i svensk media.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5981371

TÄNK om Eboa har eller kommer mutera till lättsmittad luftburen form?

Anledningen till den sävliga informationen beror sannolikt på att man inte vill skapa panik, myndigheter och militär sitter och håller på information som troligen skulle skapa obehag och oönskat beteende i samhället.
Mina informationskällor har redan sedan början av sommaren sagt att uppskattningarna om antal sjuka och döda troligen är kraftigt underskattade.

I helgen gick det ett ebolalarm i Sverige. Det gällde en person som lades in pga ebolaliknande symptom, personen kom precis från katastrofområdet. När informationen kom ut uppstod essensen av ett kaosliknande tillstånd i samhället ända till sjukdomen dementerades som vanlig influensa.
Så jag förstår att man ligger lågt med informationen. Det jag däremot inte förstår är varför man inte agerar? Ex begränsar rörelsen.
I många andra länder diskuteras nu införandet av kraftiga restriktioner som berör både katastrofområdet och hela kontinenten.

Läsvärd länk:
http://www.svd.se/kultur/torka-alltid-tarar-med-dubbla-handskar_4000077.svd

Senast ändrad:
Att den sprids genom kroppsvästskor har med hygienen att göra.
Skulle det spritas ordentligt och tex nysas i näsduk så skulle smittspridningen minskas drastiskt.
Att välja att inte lyssna på någn mer bildad i ämnet är korkat.
Att välja att inte ta emot lättillgänglig info är korkat.
Hade världen velat få stopp på epidemin hade det kommit fram resurser, för det finns, bara inte där det behövs.

Vadå lättillgänglig information? I t.ex. ett land som Guinea där många är extremt fattiga och fler än 50% är analfabeter? Vad ska de göra? Googla på en dator som de inte har, när de inte kan läsa och sen gå att köpa handsprit för pengar som de inte har i ett apotek som inte existerar? Och varför skulle människor lita på auktoritärer? I ett land som historiskt utnyttjats av utländska makter, med skör demokrati och växande andel fattiga trots stora naturtillångar. Då är det inte så självklart att myndigheter och utländska "experter" vill en väl.

Det anmärkningsvärda här är att du lever i ett land med extremt hög utbildningsnivå och obegränsad informationsspridning och trots det
inte accepterar att det inte är så enkelt som att bara skaffa handsprit och näsdukar.

@No1 Trots din enorma kunskap och insyn så har ju uppenbarligen ebolan nått Europa innan den nåt många andra delar av Afrika. Något jag sa att den absolut kunde göra men du argumenterade emot.

Jag är för övrigt inte lugn angående ebola, jag tycker att det är en fruktansvärd tragedi att så många dör. Däremot är jag inte orolig för min egen del att åka till en del av Afrika där smittan ännu inte finns. Visst, den kan spridas, men det kan den göra på andra håll också. Du anser hela Afrika vara "närområde" till Västafrika. Det är ett faktum att det är okunnigt. Exempelvis @Philosophia har redan påvisat hur avstånden ser ut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 285
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur