Jag, som boendes i en stad där ebola blivit påträffat, kan säga att jag är lite smått oroad i vardagen (har varit på sjukhuset några gånger under veckan och det är precis det sjukhuset där en insjuknad person blir behandlad, samt flera är isolerade) men framförallt otroligt orolig för hur detta utvecklas i Västafrika. Jag är så ledsen över att det har fått gå så långt, att människor får lida så, samt att man i både USA och här i Spanien uppenbart brustit ordentligt i sina rutiner inom sjukvården. Det är oacceptabelt hur det fått gå till, i alla fall här.
För bara nån vecka sedan diskuterade jag detta med en användare här på Buke som hävdade att risken skulle vara större för ebola i delar av Afrika där det ännu inte påträffats än i Europa. Bara ett litet tag senare insjuknade sjuksköterskan här...
Jag tänkte faktiskt på dig då
Du förklarade ditt lugn genom att hänvisa till din kunskap om Ebola och ditt breda nätverk och jag tänkte tyst för mig själv att ja, det som gör att jag dragit öronen åt mig beror på mitt nätverk och den kunskap jag har om Ebola.
Men det är å andra sidan inte ovanligt att man uppfattar saker olika och sätter sina gränser på olika nivå.
Hur som,
Läkare utan gränser började vråla om hjälp tidigt i somras och blev märkligt nog fullständigt nonchalerade trots erkända eldsjälar använde orden:
Ni förstår inte, det här är en katastrof, vi har tappat kontrollen.
Hur kan man inte reagera på den meningen?
Det är mycket som inte gått att läsa i media bla att gränser och flygplatser faktiskt stängts av militär med skarpladdade vapen, det råder alltså något som liknar krigstillstånd i flera delar där Ebola fått fäste.
Under sensommaren skapades misstankarna att det lättmuterade Ebola övergått till en form av lättsmittad luftburen form som svar på varför kompetent personal av ej synbar anledning smittats (detta hade jag bla i åtanke när jag diskuterade med dig).
Diskussioner om Ebola och luftburenhet har jag först nu i Oktober hört diskuteras i svensk media.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5981371
TÄNK om Eboa har eller kommer mutera till lättsmittad luftburen form?
Anledningen till den sävliga informationen beror sannolikt på att man inte vill skapa panik, myndigheter och militär sitter och håller på information som troligen skulle skapa obehag och oönskat beteende i samhället.
Mina informationskällor har redan sedan början av sommaren sagt att uppskattningarna om antal sjuka och döda troligen är kraftigt underskattade.
I helgen gick det ett ebolalarm i Sverige. Det gällde en person som lades in pga ebolaliknande symptom, personen kom precis från katastrofområdet. När informationen kom ut uppstod essensen av ett kaosliknande tillstånd i samhället ända till sjukdomen dementerades som vanlig influensa.
Så jag förstår att man ligger lågt med informationen. Det jag däremot inte förstår är varför man inte agerar? Ex begränsar rörelsen.
I många andra länder diskuteras nu införandet av kraftiga restriktioner som berör både katastrofområdet och hela kontinenten.
Läsvärd länk:
http://www.svd.se/kultur/torka-alltid-tarar-med-dubbla-handskar_4000077.svd