EEEEElitloppet en gång om året 2013

Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Trodde det skulle vara full fräs i denna tråden:D. Ni travnissar sitter för lite vid datorn;). Vad tycker ni om beslutet att ens starta Commander Crowe i detta skicket??
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Trodde det skulle vara full fräs i denna tråden:D. Ni travnissar sitter för lite vid datorn;). Vad tycker ni om beslutet att ens starta Commander Crowe i detta skicket??

Tycker personligen inte det är okej. Publiken buar ut hästen och Stig H pratar om att vi har en bra djurskyddslag i Sverige som borde följas i detta läge. Nä konstigt att banveterinären släpper igenom.. En häst som haltar kan ju aldrig prestera sitt bästa så hur tanken går hos kusken är intressant. han som även var förbaskad efter loppet?!
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Vore det inte för B-uppsatsen skulle jag göra som de flesta travnissar och vara på plats. :D

Tycker det inte fanns något som rättfärdigade att låta honom starta och är glad att han inte behöver ut en gång till.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Trodde det skulle vara full fräs i denna tråden:D. Ni travnissar sitter för lite vid datorn;). Vad tycker ni om beslutet att ens starta Commander Crowe i detta skicket??

Bedrövligt och skäms :o

Och åter bevisat att samtliga inblandade storfräsare kommer att klara sig galant igenom denna story :crazy:

AM
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Trodde det skulle vara full fräs i denna tråden:D. Ni travnissar sitter för lite vid datorn;). Vad tycker ni om beslutet att ens starta Commander Crowe i detta skicket??

Helt obegripligt att han ens fick starta. En hopphäst hade ju aldrig fått starta om den var halt. Hur kan veterinären okeja detta?!
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Håller med. Om nu tränare och kusk inte har vett nog att stryka hästen måste väl veterinären agera som hästens skydd och tvångsstryka honom.

Jag blir så illamående av att se sådant där. Stackars häst som alltid gör sitt bästa och som ställer upp. Han är värd så mycket mer än såhär. Att alla ifrågasätter det inträffade är ganska talade och jag blev chockad över att han tilläts starta. :eek: Vi talar om ett djurskydd det är väl skit samma om det bara var en trampskada om hästen har ont och visar det så pass tydligt?! Det är alltid en risk med att starta en häst som uppvisar smärta och det förändrar ju hans rörelsemönster ändå, fast det inte är "så allvarligt".

Vi i Sverige har ett anseende att hålla fast vid, idag tycker jag faktiskt att det har förbisetts. Jag är glad att speciellt Stig H Johansson som är en sådan inflytelserik röst i svensk travsport reagerade så kraftigt emot att Commander tilläts starta.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Trodde det skulle vara full fräs i denna tråden:D. Ni travnissar sitter för lite vid datorn;). Vad tycker ni om beslutet att ens starta Commander Crowe i detta skicket??

Vi är på FB istället ;) att starta CC var förjävligt, på alla punkter. Vi kan lika gärna ta bort det sk djurskyddet, då det uppenbart inte fungerar alls.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Helt obegripligt att han ens fick starta. En hopphäst hade ju aldrig fått starta om den var halt. Hur kan veterinären okeja detta?!

Helt sant är det inte för man ser en del ofräscha hopphästar också, men om du tänker på Rolf-Göran Bengtsson så var det hans eget beslut att inte starta i OS, all heder åt honom, och det borde tränaren här också gjort.
 
Senast ändrad:
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Helt sant är det inte för man ser en del ofräscha hopphästar också, men om du tänker på Rolf-Göran Bengtsson så var det hans eget beslut att inte starta i OS, all heder åt honom, och det borde tränaren här också gjort.

När har en hopphäst fått starta halt i något större sammanhang?

Nu vet jag inte om Casall var så halt, men om han var det och besiktigades så hade han givetvis inte fått starta (om nu RGB hade velat det).
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Vi talar om ett djurskydd det är väl skit samma om det bara var en trampskada om hästen har ont och visar det så pass tydligt?! Det är alltid en risk med att starta en häst som uppvisar smärta och det förändrar ju hans rörelsemönster ändå, fast det inte är "så allvarligt".

Vi i Sverige har ett anseende att hålla fast vid, idag tycker jag faktiskt att det har förbisetts. Jag är glad att speciellt Stig H Johansson som är en sådan inflytelserik röst i svensk travsport reagerade så kraftigt emot att Commander tilläts starta.
Instämmer. Jag reagerade också på hur en veterinär kan uttala sig som den aktuella banveterinären gjorde. "Det är en trampskada, den riskerar inte att bli värre. [...] Hästen såg bättre ut i höga tempon". Jag vet inte vad jag hade förväntat mig för förklaring till ett sådant obegripligt och oförsvarbart beslut, men ändå, att en veterinär inte har större kunskap och/eller omdöme... helt otroligt. Och så enormt ledsamt för sporten, loppet och framför allt CC.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Att de ser bättre ut i högre tempon är väl knappast en orsak heller, de flesta hästar ser väl bättre ut i högt tempo så. Det var väl därför de kom dundrandes som att det var upploppsstrid i defilering och sedan värmde i antingen den farten eller i skritt. ;)

Commander Crowe blev sviken av sin omgivning idag, skulle jag vilja säga. Det spelar ingen roll att "det blir inte värre, tror jag" för hästen hade ont nu. :meh: Har hästen ont nu ska den strykas nu, inte strykas då den har jätteont och får hoppa av banan på tre ben med någon allvarligare form av skada. Han såg ju, rätt ut sagt, förjävlig ut. Jag var så säker på att han skulle strykas att jag blev rent ut av förtvivlad då jag fick veta att han blev släppt igenom veterinärkollen. Om det här är den standard vi sätter, så kommer vi få släppa igenom väldigt många tveksamma hästar i framtiden.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Ja, det är därför jag undrar hur en veterinär kan ange det som ett godtagbart skäl till att låta hästen starta. Har man någon kunskap om hästar måste man väl veta att adrenalin och instinkt gör sitt. Men jag är ju också rädd att veterinären gjorde sig dum - hon visste mycket väl vad som egentligen vore rätt, men nja, det är ju ändå Elitloppet och nja, det är ju ändå titelförsvararen och en stor tränare, nja, klart han måste få starta. Och det får ta mig fan bara inte ske.

Det spelar ingen roll att "det blir inte värre, tror jag" för hästen hade ont nu. Har hästen ont nu ska den strykas nu.
Och jag håller med, igen. Delar i övrigt dina känslor och satt nästan och grinade av ilska och bestörtning framför TV4 Play när det meddelades att han skulle få starta.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Trodde det skulle vara full fräs i denna tråden:D. Ni travnissar sitter för lite vid datorn;). Vad tycker ni om beslutet att ens starta Commander Crowe i detta skicket??

Helt åt helvete fel. O travsporten som redan har ögonen på sig vad gäller djurskydd osv. Så himla tråkigt för sporten.
Att han såg mindre halt ut efter loppet är inte så konstigt med tanke på adrenalinet. Tycker det är rent utsagt hemskt. Mutad veterinär eller? Man börjar ju undra..

Jag har aldrig spelat på trav men idag spelade jag några kronor på Nahar som vinnare. Man får väl kalla det nybörjartur. :D
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Det gjorde ont i hjärtat att få se CC halta runt på ovalen på självaste elitloppsdagen. :( så fruktansvärt besviken på veterinär och dommare. Men kanske mest av allt skrämd av kretsen kring CC... Jag saknar ord.
:crazy:
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

*kl*

fina hästen i detta j*a pisskick :( ägarna som säger "hästen betyder otroligt mycket för vår familj"... tacka fan för det 28 miljoner senare, frågan är vad den betyder som HÄST...

det gjorde ont i hjärtat.


desto varmare blev iaf jag när Tekno Odin vann!!

Å Nahar, fasiken vad kul! Så värd det!! Jag trodde på Sebastian K men hoppades lite på även Formula One.
Raja var väldigt fin, så han hade också kunnat få vinna :)

Att Nesta vann försök 1 var oväntat från min sida, tycker inte den såg så mycket ut för världen i provstarter/värmningar...

Himla tråkigt med vädret :(
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Jag blev faktiskt glad när folk började bua! Kändes som om all publik reagerade på att han var halt.
Sen är jag överlycklig över att en viss person vann finalen och tycker att Nahar var fantastisk. Så trots regn är jag glad att jag var där.
Har precis kommit hem och lite vemodigt känns det att det är ett år till nästa gång.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Jag har inte riktigt hämtat mig än, jag skäms mer än jag någonsin gjort över den sport som jag hållit på med i snart 40 år.

Ska det finnas stora pengar att tävla om så att man till varje pris försöker starta även om hästen är halt? Och att dessutom tro att det ska gå på något annat sätt än det gjorde?

Nahar var absolut en värdig vinnare, men det kommer inte att vara det jag minns från årets Elitlopp.
 

Liknande trådar

Kultur Tänkte att vi kunde ha en tråd för livemusik under året, pepp inför och recensioner när man varit iväg. Kanske man kan möta upp någon...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 802
Senast: Piglet
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 457
Senast: Viva
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 696
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp