Effektivisera mockningen?

Ena boxen tar 5-10 minuter att mocka, andra boxen 10-15 minuter (den hästen gör inte sina behov lika strukturerat).
Bädd av halmpellets, gräver ur de kissigaste bitarna ett par gånger i veckan och fyller på ca 2-4 påsar pellets per vecka per box. Jag upplever halmpellets som det utan jämförelse lättaste att mocka i, och suger dessutom bra.
 
Ena boxen tar 5-10 minuter att mocka, andra boxen 10-15 minuter (den hästen gör inte sina behov lika strukturerat).
Bädd av halmpellets, gräver ur de kissigaste bitarna ett par gånger i veckan och fyller på ca 2-4 påsar pellets per vecka per box. Jag upplever halmpellets som det utan jämförelse lättaste att mocka i, och suger dessutom bra.

Kostnad? :)
 
i en spånbox där hästarna skiter mer eller mindre på samma ställe så tar jag bara skitarna och det värsta kisset.
dvs jag struntar i små flagor som ligger i boxen och nedkissat spån som inte är av färgen orange. (om man graderar färgen i en skala från vitt, gult, orange och rött i hur nedkissar det är :p)
tar de bollar som jag ser men finkammar inte boxen efter det.
är hästen en visp så får man ju göra det samt ösa på med mer rent oftare än vad de redliga hästarna behöver. rör inte det som ser rent och fräscht ut mer än att jag vänder på det ngn gång i veckan för att fluffa till det.

då jag hade ponnyerna på spån så sket de bara längst en sida och där hamnade 99% av kisset också.
då jag mockade där så lämnade jag en spån fri ränna där de sket, så det var bara att ta skiten, kisset och sen skyffla spånet från den rena delen till den smutsiga delen,och fylla på med mer rent i den rena delen sen. :p

har mer eller mindre samma princip när jag mockar halm. men är lite mer att gräva fram bajsarna då ena hästen är en visp i boxen och andra hästen gräver upp all nedkissad halm av ngn anledning O_o (klagar på veckobädden antagligen..)

tar förresten inte tiden på stallarbetet, går ut vid 11 och kommer in vid 12-13 beroende på hur mycket jag slöar. älskar att göra stallet sist av allt på kvällen så man inte behöver stressa in till ngt annat ^_^.
 
Jag har fem boxar att mocka varje dag, så jag vill göra det så tidseffektivt som möjligt. Har lösdriftshästar också, och mockar i hagen där utfodring sker.
Har spånpellets och renliga hästar som bajsar utmed kanterna. De kissar sällan inne. Tar bajshögarna, kissfläckarna om det finns några, krattar runt spånet så att bädden blir jämn och plockar småbitar som trampats runt. Är inte supernoga med att plocka småbitar varje dag, det blir emellanåt när jag har mer tid.
Har aldrig kollat hur lång tid det tar, men kanske fem minuter per box....
 
Ni som har spånpellets, är ni nöjda? Hur mycket går det åt i månaden? Pris? Var köper man det.

Vi har kutterspån nu och jag älskar spån, men mitt sto grisar på rätt bra och det går åt minst två spånbalar i veckan då det slängs mycket och jag vill ha ordentligt mycket spån åt mina hästar, (ca 15 cm), och ja de blir rätt dyrt.

Hur funkar det med spånpellets egentligen, man blöter det? Hur tjockt lager brukar ni ha? Kan man lägga vanligt spån uppe på eller förstör det hela principen? :D
 
Ni som har spånpellets, är ni nöjda? Hur mycket går det åt i månaden? Pris? Var köper man det.

Vi har kutterspån nu och jag älskar spån, men mitt sto grisar på rätt bra och det går åt minst två spånbalar i veckan då det slängs mycket och jag vill ha ordentligt mycket spån åt mina hästar, (ca 15 cm), och ja de blir rätt dyrt.

Hur funkar det med spånpellets egentligen, man blöter det? Hur tjockt lager brukar ni ha? Kan man lägga vanligt spån uppe på eller förstör det hela principen? :D

Hade du frågat för två år sedan hade jag varit lyrisk. Vi hade ett märke av bränslepellets som var helt outstanding. Tittar man på påsen var det exakt samma innehåll som från andra tillverkaren vi har nu men det var helt enkelt jäkligt mycket bättre.

Då gick det åt 1-2 påsar/häst/vecka.

Det märket jag har nu är betydligt sämre och jag vet inte riktigt om jag bara ska våga byta leverantör igen eller som jag nu tänker, ha torv i botten och pellets på ytan.

Det märket jag har nu gör att jag behöver avända 3-5 påsar/häst/vecka vilket blir väldigt mycket och dyrt.

Jag trodde fakltiskt inte det var så olika på märken.

Jag öppnar balen i "sömmen" (baksidan) och häller på 10 liter kallt vatten och låter svälla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 351
Senast: Lobelia
·
M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 771
Senast: cristobal
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 701
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp