Effektivt medel mot träätning???

Sv: Effektivt medel mot träätning???

Ibland är jag mer än lovligt korkad... som inte tänkte ett steg längre och tog mitt eget alterativ :angel:

Jag förstår ang melassen, och jag har själv löst det med att hänga in asp, alltså grova grenar eller lagom tjocka stammar, längs med väggarna. Alltså om du tänker dig längs med hela överkanten på mellanväggen horisontellt. Nu har jag galler som jag hängt dom i med spännband men det är ju enkelt att lösa på annat sätt om du bara har tillgång till asp.

Dom ÄLSKAR det och låter bli väggarna. Perfekt för fölen också när dom sätter tänder, och det funkar som rumpkliare också. :D

Haken är ju att de HAR det, olika träslag, olika tjocklekar, upphängda på alla väggar samt även löst i boxen. ÄNDÅ gnags det på boxen hellre än på det inhängda.

Är ju just det som får mig tro det är/blivit en fix ide, att de 'hellre' punktkäkar trä marinerat med äckelsmakande jox, än gnager på stammar som är upphängda.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Svarar flera.

Provat tabasco i vintras, noll effekt. Jag tror de saknar smaklökar? :S
Tjära och spillolja har jag både hört och läst om som effektivt. Det är det att få bort det ur pälsen bara. När jag kletade på extremt mycket cribhalt på mellanväggen där i vintras så kliade den stora (den andra når inte) bort det med undersidan av halsen. Det gick ju tvätta bort, men olja och tjära är ju värre.

Spillolja (dvs svart sotig olja som gått genom en motor, brukar gå att få tag på av bönder, åkerier med mer som har bytt olja i sina stora maskiner) sugs in i trät så att säga, så med det är det ingen fara med pälsen. Trät blir dessutom riktigt snyggt "svartbetsat" :)

Tjära är däremot ett helvete att få ur pälsen..

Om hästen tuggar för att den behöver fibrer eller nåt annat funkar det alldeles säkert med att ge den färska kvistar! Det brukade jag göra vintertid när jag hade trä-staket och inte fri tillgång på grovfoder, och det uppskattades :)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

En del hävdar med bestämdhet att deras hästar slutat gnaga när dom fått aspbarkspellets.

I så fall uppvisar deras hästar stora mängder av blodmask eftersom hästens naturliga beteende för att hålla nere denna parasit är just tillförsel av aspbark.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Som passus, så man har gjort små försök för att undersöka aspbatkspellets påstådda avmaskande verkan. Det gav inget stöd för att det fungerar som avmaskning. (man träckprovade hästar före och efter och det fanns ingen skillnad i parasitbörda för de ätit aspbark.)

Så vill man prova om påståendet stämmer bör man se till att kolla med träckprov efter i alla fall. Lite off-topic men då det kom upp här påstående om dess avmaskande effekt.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

I så fall uppvisar deras hästar stora mängder av blodmask eftersom hästens naturliga beteende för att hålla nere denna parasit är just tillförsel av aspbark.

Som Alexandra skriver så har man motbevisat det faktum att behov av aspbark har samband med parasiter.

Jag träckprovar mina hästar varje år, i år nollade de ALLA. Ett resultat av flera års arbete med att hindra smittspridning på olika sätt. De älskar sina aspar lika mycket som de gjorde förr och det är och har aldrig varit skillnad på de som nollat under alla år och de som har haft påvisad blodmask.

Mycket möjligt att asp i sig har effekt på parasiter men det betyder knappast att alla hästar som har parasiter har större smak för asp eller att de som inte har parasiter inte alls känner smak för asp. Skilj på äpplen och päron.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Oups, var lite snurrig..hehe..dom kan ju inte rymma om dom äter upp MELLANVÄGGEN, då kommer dom ju bara in till boxkompisen.. :angel:
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Där kanske du har svaret, ta bort mellanväggen! Ponnybusarna vill förstås dela box :love:

Skulle de så gärna. Om inte den stora skulle bli så rund då och shettisen mest troligt svälta ihjäl (även om det skulle ta ett tag med tanke på att han har lite reserver). Men annars skulle de jättegärna få dela storbox, de är hemskt förtjusta i varandra och brukar stå och klias över väggen (så gott det går för shettisen), står alltid i bredd på varsin sida väggen och sover och sådär. Men det var det där med maten, de måste separeras vid maten även ute - annars hamnar det för mycket i fel mage..
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Hur mycket hö får de varje giva? Hur lång tid tar det för dem att äta upp?
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Ingen långsiktig lösning men för att rädda stallet skulle de ju kunna ha munkorg på inne på nätterna en period. Om det inte går att gnaga så kanske den fixa idén försvinner (eller blir etter värre när munkorgen tas bort igen). Men som en nödlösning tills du kommer på nåt som funkar och slipper bygga nytt stall.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Hur mycket hö får de varje giva? Hur lång tid tar det för dem att äta upp?

Dom kanske inte hinner tugga tillräckligt för att bli mätta innan maten är slut? Mättnadsreceptorerna (eller vad det nu heter) sitter i tuggmusklerna och inte i magsäcken som hos oss.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Hur mycket hö får de varje giva? Hur lång tid tar det för dem att äta upp?

D-ponnyn 1.5 kg silage/giva, 6 givor/dygn jämnt fördelade (var 4:e h). Ättid 30 min inkl 'städning' 1,2 kg TS/100 kg.

A-ponnyn 0,8 kg silage/giva, 6 givor/dygn jämnt fördelade (var 4:e h). Ättid 30 min inkl 'städning'. 1 kg TS/100 kg.

Inte idealiska siffror rent TS-mässigt och ättidsmässigt, men de bästa som går att åstadkomma utan att riskera hälsan. D-ponnyn är insulinresistent och EXTREMT lättfödd. Shettisen är lättfödd men inte lika extrem. Kan inte ha halm. (Eller hö, men just hö är sak samma då man får så otroligt små givor hö att splitta på 6 mål, så det skulle inte fungera ur det perspektivet i alla fall).

Äter 1 kg hö eller 1 kg silage (TS 50%) eller 1 kg hösilage (TS 65%) lika snabbt, varför jag valt just blött silage för att få upp mängden i kilo jag ska splitta per mål. Det blir samma TS, MJ osv som ett torrare, men vettigare mängd per mål och därför större ättid per mål.

Öka ättiden (med både nät och andra varianter av slowfeeding) slet jag med i ett par år innan vi landade i den här lösningen (lika stora portioner jämnt fördelade över hela dygnet) som gett både mest nöjda hästar, mest nöjd matte och ingen risk de står för länge utan mat.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Dom kanske inte hinner tugga tillräckligt för att bli mätta innan maten är slut? Mättnadsreceptorerna (eller vad det nu heter) sitter i tuggmusklerna och inte i magsäcken som hos oss.

Mycket möjligt de inte gör, tyvärr. Men den som löser problemet med att förlänga ättiden åt mig kommer jag vara evigt tacksam. Jag slet i två år med det innan jag gav upp och löste det med att sprida det över dygnet som sagt.

Dock, det har varit lugna hästar som ägnat sig åt att tuffla runt och städa runda två i ströet eller så och dåsa, klia varandra etc innan - med samma foderregim och -rutin. Så det förklarar inte riktigt varför de hux flux får pippi på att äta upp boxen, eller varför de om de har ett behov av att tugga/äta inte väljer att tugga på grenar/stammar de har utan äter insmetade brädor och heller inte varför det (iaf i vintras) plötsligt bara försvann. Lika 'plötsligt' som det började slutade det och de rörde inte träet. Sen poff igen nu då.

Jag tror de har en legitim anledning att 'börja'. Sen om den är att de hade ovanligt tråkigt den natten eller åt sin mat extra fort och ville tugga mer, det är ju svårt gissa. Men att det började av en 'riktig' anledning, men sen övergår i en fix ide, kombinerat med att jag misstänker de har roligt när de får bort plankor.

Så, de får gärna tugga trä om de vill - men de får då finna sig i att tugga på det 'tillåtna' träet - inte demontera boxarna.. Dvs, jag är inte ute efter att de minsann ska SLUTA tugga på trä. 'Bara' sluta tugga maniskt på just boxvirket. Gör de bara det kan de få äta två träd per natt om de vill, jag ska snällt såga ner och servera.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

400 kg kroppsvikt ca. I sonens fall så visste vi ju att en ökning krävdes då han balanserade lite på gränsen, medan stoet ökades mer pga att vi inte visste vilka värden höet verkligen hade förrän efteråt. Sedan märker jag att behoven många gånger kan vara betydligt större för en del individer än vad tabeller ger för hand.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag tror som jag sagt att det börjat med en förklarlig anledning, om än temporär, men att den sen övergått i fix ide. För jag har svårt att tro att de har en vansinnig brist på antibitmedel och därför prompt äter på ett ställe hur äckligt det än smakar ;) Sen om de plötsligt tycker de inte blir mätta, och i vintras en månad tyckte de inte blev mätta men sen kom på att det nog var okej med mat - det är svårt att sia om. Går varken säga ja eller nej med någon säkerhet om.

Ingen av hästarna tigger mat förresten. Nu behöver det ju inte säga så himla mycket, men de är tämligen tydliga om man är sen vid en fodring, eller om man varit iväg nånstans och 'maten är försenad'. Hungriga ponnyer är ättiksura ponnyer som talar med STORA bokstäver helt enkelt. Knallar jag ner i stallet mellan två fodringar när de står inne så är de lugna, nyfikna och inte 'ge oss maaaaat nu'. De skulle ju aldrig tacka nej till en extraportion såklart (det är ponnyer på diet ;)), men de tigger inte eller blir stressade av att man är i stallet och de inte får mat.

De stod inne kl 19 idag. Då har de fått mat kl 16, nästa fodring är 20. Jag var ner klockan 19 och packade en massa silagepåsar. 'Mitt framför näsan' på dem (jag brukar inte göra det för det känns taskigt, men ibland så blir det så). De såg hoppfulla ut, men insåg sen att 'nehe' och ställde sig och vilade.

Sen var jag ner vid 21,30 (fodring 20 och sen 24). Då låg båda ner och vilade. De behagade inte resa sig för att jag kom och öppnade boxarna och fyllde vatten. Så - de framstår inte som att de är stressade för de är hungriga och inte känner de fått nog med mat. Och BORDE inte göra det på nätterna heller eftersom det är samma intervall. Däremot kan de säkert ha tråkigt på nätterna.

Näringsbrist har de garanterat inte någon av dem. Däremot går det ju lika lite som på någon annan häst att garantera att de inte har brist på någonting alls. En analys är ju aldrig bättre än provet den gjorts på, och behov kan variera mellan individer. Men näringsbrist räcker med att titta på dem för att konstatera att de inte har (alltid något =))

Men oavsett VAD träätandet beror på, så behöver jag tips på medel/sätt att göra boxplankorna oaptitliga, och helst något som inte sabbar tänderna om de ändå försöker. För att se till att de har boxar att stå i är liksom prio ett. Att fundera ut varför de vill äta trä och lösa det kan ske parallellt, men det mest akuta problemet just nu är projekt rädda boxplankorna!
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Dom kanske inte hinner tugga tillräckligt för att bli mätta innan maten är slut? Mättnadsreceptorerna (eller vad det nu heter) sitter i tuggmusklerna och inte i magsäcken som hos oss.

Det hänger även på näringsvärden, jag märker då att våra hästar är mer belåtna på samma mängd grovfoder med bättre näring än för motsvarande med sämre innehåll. Främst då när det gäller protein.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

400 kg kroppsvikt ca. I sonens fall så visste vi ju att en ökning krävdes då han balanserade lite på gränsen, medan stoet ökades mer pga att vi inte visste vilka värden höet verkligen hade förrän efteråt. Sedan märker jag att behoven många gånger kan vara betydligt större för en del individer än vad tabeller ger för hand.

Perfekt, tack. Då ska jag ta och räkna om det till annan proteinkälla bara, sen är det ju bara att prova. Det värsta som kan hända är ju liksom att det händer ingenting.

Och jo, det där med tabellbehov och verkligt behov kan ju vara långt från varandra. Nu får ju båda mina över tabellbehov, men de kan ju dels ha fått ännu högre behov av någon anledning (de har tidigare inte reagerat när de legat på varken mer eller mindre än nu, men saker kan ju ändras), och dels kan det ju vara skillnad i upptag.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Dum fråga kanske, men har du provat att ge en större giva till natten? (och då givetvis om det behövs antingen ta bort en av givorna dagtid eller minska ner lite till så att totalen blir samma)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Dum fråga kanske, men har du provat att ge en större giva till natten? (och då givetvis om det behövs antingen ta bort en av givorna dagtid eller minska ner lite till så att totalen blir samma)

Finns inga dumma frågor.

Japp, men då blir hela natten utan mat. Ger jag 4 kg till natten kl 22, då är det slut en bra bit innan midnatt, och sen är det då många timmar utan mat till nästa fodring.

Var att då nattmaten räcka hela natten jag slet med i så många år, med nät och slowfeeders osv. Men han lärde sig på max en vecka utveckla teknik för alla sorters slowfeeding, så att han når i princip samma ättid som utan nåt alls :S

Jag hittade min trätjära i sprayform, den är ju mindre kladdig. Sprayat på får vi se, min häxblandning från igår avskräckte inte tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp