Effektivt medel mot träätning???

Sv: Effektivt medel mot träätning???

hoppas det fungerar, jag förstår verkligen att det börjar kännas totalt hopplöst :/
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Näringsbrist kan yttra sig på många sätt. Mitt sto blir extremt tjurig och förbannad.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

OJ!! Vilka träätare. Det är mer än jag någonsin sett. Snabbt har det gått också. Är plankorna gjorda av asp kanske? (smakligare trä)
Mina gnager på innerväggarna i ligghallen för att väggen är än så länge för låg, men det tar månader för dem att komma i närheten av din lindrigaste bild. Jag har tyvärr inga förslag. Är mest förvånad.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Nu är inte Alex intresserad men jag gjorde så att jag mätte upp hur långa plåt/aluminium(?)-bitar som behövdes och plåtis bockade färdigt åt mig. Så det var bara att spika på. Det åts inte mer i det stallet och det räcker ju hur länge som helst. Det går säkert att återvinna/flytta om man bygger nytt.
Det var i ett gammalt stall och det åts bara i det stallet inte i det nyare. Så nånting i virket lockade.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

OJ!! Vilka träätare. Det är mer än jag någonsin sett. Snabbt har det gått också. Är plankorna gjorda av asp kanske? (smakligare trä)
Mina gnager på innerväggarna i ligghallen för att väggen är än så länge för låg, men det tar månader för dem att komma i närheten av din lindrigaste bild. Jag har tyvärr inga förslag. Är mest förvånad.

Furu i plankorna så borde inte vara så gott nä.
Nu har de ju tack och liv låtit bli mellanväggen (eller den lilla äter på sin sida, men han kan inte på egen hand göra en repris på i vintras). Nu är det ju ett hörn längst in i boxen, där typ en halvmeter äts på i raketfart. Så lättare reparera, men jag vill ju gärna hejda det innan det blir som när de hux flux käkade upp mellanväggen ja :S

Fick tips om blodmjölspreparat som man använder på träd och växter mot rådjur. Är ju ofarligt om han så skulle äta det med, så värt prova.

(den lille blev avskräckt av mitt häxmedel tack och lov, men inte den större herrn..)
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Protein, mineraler what ever. Energi har de nog inte brist på men näring är inte bara energi.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Det såldes ett tag något som hette Hjortronspray? Luktar så vansinnigt illa att jag klöcktes bara jag såg flaskan tillslut och hästarna..ja de flydde fältet. Funkade även skitbra som flugmedel. Inte ett flygfä i sikte!
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Vi har ett gäng med bävergener här också, inte i din klass på ljusårs när, men nog gnager de. Har testat ett blodmjölsmedel man köper på plantskolor och det funkade ganska bra. Det luktade inget vidare utan man fick vädra ett tag. Nu sist testade jag ett medel för hundar som tuggar, med grapefrukt, jag hade det hemma så lika bra att prova. Inget gnaget i den boxen sen dess. Kanske för bra för att vara sant, vi får se. Ute på staketstolparna är det tjära som gäller annars blir de inte gamla. Gnagandet kan börja innan man ens slagit ner dem. Massor med sly håler dem borta ett tag men sen blir det stolp igen.
Till en av hästarna som åt mycket halm testade jag att ge lite lusern och det funkade jättebra. Nu har hon halm att ligga på. Hon skulle egentligen inte ha behövt mer protein men tydligen var det så att hon hade ett större behov än normalt.
Du har inte funderat på att byta material i väggarna? Det finns plastplank som verkar lättskötta. Annars kan man mura upp väggar också. U-balkar över överkanten stoppar också ätandet.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Som Alexandra skriver så har man motbevisat det faktum att behov av aspbark har samband med parasiter.

Jag träckprovar mina hästar varje år, i år nollade de ALLA. Ett resultat av flera års arbete med att hindra smittspridning på olika sätt. De älskar sina aspar lika mycket som de gjorde förr och det är och har aldrig varit skillnad på de som nollat under alla år och de som har haft påvisad blodmask.

Mycket möjligt att asp i sig har effekt på parasiter men det betyder knappast att alla hästar som har parasiter har större smak för asp eller att de som inte har parasiter inte alls känner smak för asp. Skilj på äpplen och päron.

Ursäkta men du skriver ju svaret själv och bekräftar det jag poängterade, för att i nästa mening påstå att en liten studie skulle motbevisa forskning.

Du ska bara vara glad för att dina hästar har tillgång till asp för i annat fall skulle dom inte klara av att hålla nere beståndet på en hanterbar nivå.

För att nu i stället för att bara diskutera secundära åtgärder utan i stället kanske börja försöka nysta upp själva grundproblemet så finns det ett till forskningsgrundat beteende för hästar som är "sk krubbitare" och det är psykiskt befäst i form av beteendestörning av någon form.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Fast krubbitning är en helt annan sak än trägnagning.

Ang avmaskning, så jag har också lagt ner flera års arbete på att hindra parasitsmittspridning, på flera olika sätt. Mina hästar har nollat och nollat och nollat på träckprov. Utan att ha minsta lilla asp att gnaga på. Så förstår inte ditt svar till wrangler att hade inte hästarna haft asp så hade de inte klarat att hålla ner bördan?

*KL*

Tjärna var inte så jättegott, inte hunnit hem och kolla än men inatt var det provsmakat på nåt ställe bara - och sen ätit ('normalt' inte hysteriskt) på stammarna och de inhängda grenarna!
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Du har inte funderat på att byta material i väggarna? Det finns plastplank som verkar lättskötta. Annars kan man mura upp väggar också. U-balkar över överkanten stoppar också ätandet.


Jodå, jag har faktiskt funderat på att mura. Haken är när jag ska göra det så att säga. Mina får ju inte gå på bete. Visst kan de gå ute dygnet om ett tag ändå även om det INTE är idealiskt med tanke på knotten. Men största abret är att de ju fodras var fjärde h dygnet om. Inne på natten med automatisk fodring. Men slänger jag ut dem måste nån (= jag) gå upp var 4e h på natten med.

Så lite svårt bygga om i och med att de bor där varje natt. Men tanken har slagit mig ja, när de började nu igen (även om det imorse såg lovande ut med sprayad tjära, men törs inte ropa hej än!).
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Fast krubbitning är en helt annan sak än trägnagning.

I din väld JA, I min Värld NEJ,, sedan står det i TS att det inte är frågan om lite gnagande utan rent manisk ätande!!!

Varför startar du en tråd i ett ämne som avhandlar det secundära i stället för en tråd som hjälper dig med att få tips om hur du ska kunna hjälpa dina frustrerade "bävrar" till en primär lösning??

Jag vet, du behöver inte svara för det är inte den typen av lösningar du söker.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Min häst har inte fått ätit asp på 8 år och har nollat i mer än 5 år på träckprov. Så det låter inte rimligt.
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

I din väld JA, I min Värld NEJ,, sedan står det i TS att det inte är frågan om lite gnagande utan rent manisk ätande!!!

Varför startar du en tråd i ett ämne som avhandlar det secundära i stället för en tråd som hjälper dig med att få tips om hur du ska kunna hjälpa dina frustrerade "bävrar" till en primär lösning??

Jag vet, du behöver inte svara för det är inte den typen av lösningar du söker.

Varför ska alla vi andra befinna oss i din värld?

Jag tror inte att du har förstått vad det innebär när hästar gnager på inredningen resp krubbitning. Så varför då svara i tråden över huvudtaget?
 
Sv: Effektivt medel mot träätning???

Jag skulle inte ha så klent spontat virke.

Sen kan man sätta ädelträ högst upp- inte gnagvänligt o svinhårt.

Jag skulle oxå släppa taget om att de måste ha mat var 4- h.

det finns studier på beteshästar där de äter i 2h. o sen vilar.

Även om hästar inte påstås kunna känna mättnad eller hunger:confused: så äter alla normala hästar så o klarar sig.
Halva S. ´hästar fodras nog ännu tidigare o får mat först på morgonen. Byt till grövre långstråig samt torrt silage o du får ett annat ättempo.
Det blöta var ju för att fullblodet skulle äta...

Har du verkligen testat de nya näten som man kan ha ute? De med pyttehål. Där blir det oxå skillnad med torrt silage.

De skulle oxå kunna gå ute... med eksemtäcke på. där har du lösningen :idea:

Ja jag vet att dina hästar alltid är som ett unikum o att du aldrig nappar på ett enda av all tips som du får.

Crib halt funkar dessutom på hela världens hästar..(global marknad). OM!!! man sätter på tillräckligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp