Bukefalos 28 år!

Efter konisering

Aslan

Trådstartare
Jag har för ca en vecka sedan genomgått en konisering. Ingreppet gick bra, jag hade ytterst lite ont efter och blödde mycket sparsamt i två dagar och efter det inget alls.

I pappret jag fick med står det att jag kan leva som vanligt men ska undervika kraftig ansträngning dom närmsta fyra veckorna. Dum som jag är så glömde jag att prata/fråga om det här med träning.

Jag började nu fundera på vad som räknas som kraftig ansträngning? Jag känner mig precis som vanligt och är som sakt helt blödningsfri. Jag går lugna hundpromenader, vilket inte jag anser vara ansträngande. Jag löper i vanliga fall, och klurar på när jag kan ta upp detta. Jag vill gärna komma igång så fort som möjligt med detta men jag antar att det räknas som kraftig ansträngning? Eller? Hur anser ni att en kraftig ansträngning ser ut?
 
Vad som anses som kraftig ansträngning kan jag inte svara på men jag levde på som vanligt efter min konisering. Alltså gick promenader med hunden, red hästarna och deltog vid övningar och incidenter på jobbet.
Det gjorde jag från dag ett.
 
Jag är inte läkare så jag vet egentligen inget om det här men kan svara utifrån egna erfarenheter. Efter min konisering var jag mån om att kunna komma igång och rida så snart som möjligt igen. Jag diskuterade det med kirurgen efter ingreppet och hon sa att jag borde vänta minst två veckor. Envis hästmänniska som jag är frågade jag vad som hände om jag började tidigare än så. Hon sa att det inte är farligt, men att det som händer är att såret inte får läka. Efter en vecka testade jag att rida igen, vilket straffade sig samma kväll då jag började blöda igen. Höll mig sen snällt på marken i en vecka till och sen hade jag inga problem. Jag vill minnas att jag undvek gymmet i ett par veckor också.

Hade jag varit du hade jag nog börjat med korta, inte så ansträngande löprundor och kollat av hur kroppen känts. Du kanske inte behöver upp på vanlig ansträngningsnivå de tre veckorna som är kvar utan kan nöja dig med att långsamt trappa upp igen :)
 
När jag gjorde min tog jag det nog inte extra lugnt mer än samma dag och kanske nästa, sen körde jag på som vanligt med allt jag brukar göra.

Löpningen tror jag spontant inte ska ställa till det så mycket. JAG hade inte ansett att det är kraftig ansträngning, men det beror ju på hur det utövas. Värre med styrkelyftning t ex skulle jag säga, där du har ett högre buktryck och tar i på ett helt annat sätt som eventuellt kan påverka ingreppsområdet.

Men testa lite lätt och se hur det går, får du förnyad blödning så är det ju bara att avvakta lite till :)
 
Jag har för ca en vecka sedan genomgått en konisering. Ingreppet gick bra, jag hade ytterst lite ont efter och blödde mycket sparsamt i två dagar och efter det inget alls.

I pappret jag fick med står det att jag kan leva som vanligt men ska undervika kraftig ansträngning dom närmsta fyra veckorna. Dum som jag är så glömde jag att prata/fråga om det här med träning.

Jag började nu fundera på vad som räknas som kraftig ansträngning? Jag känner mig precis som vanligt och är som sakt helt blödningsfri. Jag går lugna hundpromenader, vilket inte jag anser vara ansträngande. Jag löper i vanliga fall, och klurar på när jag kan ta upp detta. Jag vill gärna komma igång så fort som möjligt med detta men jag antar att det räknas som kraftig ansträngning? Eller? Hur anser ni att en kraftig ansträngning ser ut?

Jag körde på som vanligt från dagen efter (mocka till 15 hästar, red 8 hästar osv). Var inga problem alls, hade laddat upp med cyklo -f som ska hjälpa till att dämpa blödning men behövde aldrig använda det. Jag fick aldrig några förhållningsorder om att ta det lugnt utan dom varnade bara för att det kan blöda en del och att jag skulle känna efter vad som kändes bra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 581
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 515
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp