Bukefalos 28 år!

"efterhängsna" hästar

Sv: "efterhängsna" hästar

Ta aldrig med spö till hagen utan att först ha talat med de övriga hästägarna. Det är i regel inget bra alternativ och du kan aldrig veta vad hästarna har för erfarenheter sen tidigare. Det är aldrig okej att använda spö mot någon annans häst utan tillåtelse om andra alternativ är möjliga.

När man väl har skapat en relation med flocken är det sällan några problem att signalera till dem vad man vill. Hästar är inte dumma och det är fullständigt naturligt för dem att hålla avstånd och lämna utrymme åt varandra. Problemet många gånger i den situationen du beskriver är att man är för upptagen med att hålla sin egen häst för att verkligen ta itu med problemet. Jag föreslår att du spenderar tid i hagen utan mål att ta med din häst in för en ridtur. Lär känna de andra hästarna och gör dem lyhörda för dina signaler. Det tar inte lång tid och det är inte svårt, och det krävs ingen våld alls. Prova sen att leda din egen häst - men utan tidspress och inte med syfte att ta in den för ridtur, utan bara för att träna detta med de andra hästarna. När en häst närmar sig, släpp din häst, gå mot den andre och avvisa den. Om den stannar, hejdar sig eller tvekar så har den reagerat som du önskar. Gå då direkt tillbaka till din häst och led den vidare. Upprepa när du känner att en häst kommer för nära. Om det blir för många hästar att hålla ordning på kan du behöva avvisa dem alla en ordentlig bit bort innan du återvänder till din häst. Bli inte arg, gå bara mot dem och signalera att du önskar att de går undan.

Hur ofta är de andra hästägarna ute? Du fråga hur de upplever situationen, kanske har de några tips som de vet fungerar för deras hästar.

Det är inte ovanligt att flocken försöker störa när man hämtar en häst. Det kan skapa oro även om det inte alltid är den uppfattning man får. Personligen spenderar jag ofta tid i hagen för att lära känna hästarna som jag kommer i kontakt med regelbundet, efter som att det är en säkerhetsrisk att vistas bland hästar man inte känner. Det är viktigt för min säkerhet och det är viktigt för deras trygghet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 417
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp