Bukefalos 28 år!

"Ej testat på djur"

Jag har börjat köpa eko-produkter. Vissa av dessa är även märkta "vegan" och då räknar jag med att det inte är djurtestat.

Dotterns duschtvål är med citrusdoft och när jag öppnade den blev jag helt salig. Den luktar citron, inte kemiskt utan riktig citron! Underbart! Tvålar.. Ja, har kvar lite som kanske är djurtestat. Troligen är. Jag förbrukar inga extrema mängder tvål och sånt så den här duschtvålen har hängt med sedan förra sommaren. Handtvålarna köpte jag efter duschtvålen. Nu har jag nya handtvålar som snart ska öppnas även nytt schampo osv.
 
Räknas in som hygienprodukter? Eller som djurtestade? Vatten kanske kommer undan men tvål testas självklart på djur... precis som tandkräm, deo, tvättmedel, diskmedel, handkräm, plåster, tepåsar (!!)... osv

Tepåsar? På vilket sätt? Vad kan man köpa för te som inte är testat på djur?
 
@miss_lillamy och @TeamLundVer Om jag inte kommer ihåg fel har det att göra med att Lipton t.ex. påstår att deras te har positiva hälsoegenskaper, vilket gör att det räknas som någon slags medicinsk produkt och då måste djurtestas. Jag har för mig att det handlar om att djuren utsätts för diverse infektioner/skador/sjukdomar för att sedan se om teet har någon positiv effekt. Går att googla men jag orkar inte läsa om det nu.
 
@miss_lillamy och @TeamLundVer Om jag inte kommer ihåg fel har det att göra med att Lipton t.ex. påstår att deras te har positiva hälsoegenskaper, vilket gör att det räknas som någon slags medicinsk produkt och då måste djurtestas. Jag har för mig att det handlar om att djuren utsätts för diverse infektioner/skador/sjukdomar för att sedan se om teet har någon positiv effekt. Går att googla men jag orkar inte läsa om det nu.
Aha
Dricker inte Lipton :wtf:
Hoppas att inte Yogi testat på djur
 
@miss_lillamy och @TeamLundVer Om jag inte kommer ihåg fel har det att göra med att Lipton t.ex. påstår att deras te har positiva hälsoegenskaper, vilket gör att det räknas som någon slags medicinsk produkt och då måste djurtestas. Jag har för mig att det handlar om att djuren utsätts för diverse infektioner/skador/sjukdomar för att sedan se om teet har någon positiv effekt. Går att googla men jag orkar inte läsa om det nu.

Unilever (som äger bland annat Lipton) slutade med djurtester på deras teer 2011 (efter PETAs avslöjande).
 
petaLiving-social-15CrueltyFreeCompanies.jpg


http://www.peta.org/living/beauty/15-great-cruelty-free-companies/

Någon som har en bra lista med svenska företag som ej testar på djur?
 
Tja, handlar du på Body Shop stödjer du L'oreal eftersom TBS ingår in den koncernen. All vinst går ju givetvis till moderbolaget.

Fast så är det ju med mycket. Vet att det finns veganer som anser att man endast ska handla av företag som enbart säljer veganskt, men jag tycker det är bra att visa andra företag att veganskt är efterfrågat. Det var en diskussion om det när Max började med veganska hamburgare, att man stöttar ett företag som säljer så mycket kött.
 
Använder ni smink och hygienprodukter som ej är testat på djur?
Om inte, vad är er ursäkt?

Skriv gärna vad ni använder som inte är testat , behöver hitta nya märken:)

Försöker använda ej djurtestat och fritt från animaliskt innehåll. Använder mest Maria Åkerberg och Dermalogica. Lite smink från bareminerals (använder inte så mycket).

Har två grejer som jag haft svårt att byta ut: Weleda läppbalsam (innehåller bivax), pga inte hittat något annat som funkar och är veganskt. Och en concealer från Lancome som inte är möjlig att försvara egentligen, men den är fantastisk bra, räcker hur länge som helst (över ett år) och i hygienisk tub-förpackning vilket gör att jag kan använda den så pass länge trots att det inte är rekommenderat. Nästa gång det är dax att köpa ny ska jag göra ett nytt försök att hitta nåt annat.

Too faced är populärt och inte djurtestat. Vill man ha lågpris så är Isadora också CF.
 
@Niyama nyfiken fråga. Bivax, honung etc brukar det gå bort av princip eller av djurskyddsskäl för veganer? Jag har rätt dålig koll på den industrin men har fått för mig att de sköter sig själva rätt bra den typen av djur.
 
Undra hur många av dessa som är testade på djur i grunden då body shop räknas som djurfritt?
Body Shop är inte testat på djur sägs det men L'oreal som äger Body Shop testar andra av sina märken på djur

Märken på bilden som ägs av företag som testar andra av sina märken på djur:

Nyx och Urban Decay ägs av L'oreal
Smashbox och Aveda ägs av Estee Lauder

De andra vet jag inte
 
Använder inte smink så har inte det bekymret just där.
Använder tvål (sambon har gjort egen fast tvål som jag använder ibland, men tycker bättre om känslan av duschcreme), schampo, tandkräm, handcreme. Typ. Och där har jag inte kollat om det är testat eller ej.

Har ju en drös mediciner med och den ena innehåller tom ett protein som kommer från mus, hur det framställs vet jag dock inte. Men precis som med andra läkemedel har det såklart testats på djur.

Jag skulle faktiskt inte vilja använda ett preparat som inte genomgått ordentliga tester.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
970
Senast: sjoberga
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 078
Senast: Lobelia
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 178
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp