P

Pirayan

Hur är det nu egentligen med ekollon.
De är väl giftiga för hästar, eller?
Är det dá sá att man máste stänglsa bort utsatta omráden eller láter de bli det som är giftigt?
M V H Lotta
 
Använd sökfunktionen då det förekommit en del trådar i detta ämne....men i det hela så är svaret JA på alla frågor....
 
Enstaka ekollon är int egiftiga, men när de stoppar i sig stora mängder så blir det farligt.

Finns det massor av ekollon i dina hagar så skulle jag nog rekommendera sig att försöka hägna bort det, för att minimera risken för allvarliga konsekvenser...

Jag har några små ekar som växer utanför hingstens hage, dem låter jag vara så för han har så mkt gräs att äta där ändå, så han föredrar det framför ekollonen, som inte finns i särskilt stor mängd.
 
Håll uppsikt med hästarna, för smakar dom först på ek, så utvecklar dom en avhengighet, och äter mer och mer och mer.... Men om dina hästar inte äter av trädet, så är det ju ingen fara! :)
 
Ja det är giftigt och farligt med ekar i hagen. Stängsla av träden och marken direkt under, även om de inte äter så kan de börja när resten av "födan" i hagen tryter, och gå över till ekarna. Och när de väl får smak.. :crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 105
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp