Ekonomisk downsizing

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog upp min downsizing i mitt förra dagboksinlägg. En annan downsizing jag (och min man) håller på med är en ekonomisk downsizing.

Genom att jag bytte jobb sparade vi in 2000:-/mån på hundrastare. 1250:-/mån i pendlingskort. 1500-2000:-/mån i minskade småinköp på Pressbyrån och liknande på centralstationen. Eftersom jag gick från kontorstider till skift ökade lönen med 2000:- efter skatt. I mitt förra dagboksinlägg så tog jag bland annat upp att jag tidigare hade tre ponnys på fullservice (detta pga jobb) - det gjorde onekligen att plånboken blödde på vinterhalvåret. Att sälja en ponny och byta till en stallplats med stallhyra anpassad efter kollektiva insatser gjorde en enorm skillnad.

Vi har bestämt oss för att leva på en lön och spara den andra. I nuläget är det planerat att vara så hela 2020 men fortsätter det såhär så känns det som att det kan vara tillsvidare. Jag förstår att det är extremt privilegierat, men faktum är att detta gjort att vi insett att vi slösat bort en hel del pengar på gud vet vad.

Tidigare hade vi ett gemensamt sparkonto. Där brukade vi föra över en summa varje månad men det slutade alltid med att vi nallade tillbaka några tusenlappar så det egentliga sparandet blev runt 5000:-/månaden.

Nu för vi istället över en lön på ett sparkonto i en annan bank (detta för att förhindra impulsiva överföringar) och lever endast på den andra lönen. Lönen vi lever på ligger på runt 28-30.000, vilket vi klarar oss väldigt bra på. Lönen vi sparar ligger på 18500-25000:-.

Vi har även blivit mer noggranna med att skriva inköpslista samt använda oss av självscanning när vi handlar. Att se vad maten kostar i dosan gör att vi är lite mer sparsamma. En veckohandling brukar hamna på cirka 1200:-. Jag har även börjat laga en hel del recept från Portionen Under Tian.

Eftersom vi har en del djur blir även det kostsamt, men vi har lyckats spara in även där. Kaninerna får numera inte dyrt djuraffärshö utan jag köper i stallet för 5:-/kg. Kattsand och kattmat hamstras när det är rea. Köper kattmat och kattsand från Tyskland, betydligt billigare där. Hundleksaker hålls till ett minimum, har redan en hel del helt oanvända leksaker. Köper märgben istället, det uppskattas mer. Har allt jag behöver i hästutrustningsväg, där råder totalt köpstopp. Kläder har jag också köpstopp på, måste använda det jag har istället. Vårt hem är äntligen komplett heminredningsmässigt efter en tur till IKEA för ett tag sedan, så det blir inget nytt inhandlat till hemmet heller.

Nu är det årets fattigaste månad och två veckor till löning. Har cirka 7000:- kvar att leva på och jag kan för mitt liv inte förstå varför vi inte downsizat tidigare.
 

Försöker hitta lite böcker på storytel som går genom sparande på lätt nivå samt självförsörjning men tycker det är svårt att hitta sådant som passar en. Självförsörjningsböcker finns det inga alls.

Jag hade inte tänkt självförsörja oss fullt ut men en hel del kan man ju faktiskt se till att göra.

Följer tråden jag också.
Har inte läst alla svar så någon kanske redan skrivit detta -
På Storytel finns Sparskolan i 9 delar. Korta avsnitt, 20-30 minuter, från Avanza i samarbete med Storytel. Riktigt bra tycker jag.
För inspiration säger jag Ut ur ekorrhjulet av Oskar Lindberg och Marinen Leander Lindberg samt Jag lämnar ekorrhjulet av Åsa Axelsson. Finns också flera poddar och bloggar om området.
 
...

Jag har dock länge känt en smärre panik över alla överflödiga prylar som finns i mitt hem! Jag är tyvärr jättedålig på att sälja. Hur gör ni som säljer saker? Vilka säljkanaler använder ni er av?

...
Plockar ut ett stycke av ditt inlägg - det jag kan svara litegrann på 😊

Jag har inte sålt så mycket än så länge, men ska bli bättre på det!
Här tidigare lämnat till en Pryl-affär som säljer åt en. Smidigt men de tar 50% i provision och det är också de som prissätter vilket kan vara lägre än vad egen annonsering skulle kunna gett.

Nu provar jag Tradera för första gången 🥴 Verkar bra, men krävs lite insats med annonsering (med bilder) och att skicka efter avslutad auktion. Hoppas det ger mersmak ändå, första auktionerna är inte klara än.

Säljer kurslitteratur via Studentapan. Supersmidigt, enkelt och har gett bra resultat så här långt. Har sålt 10 böcker på 6 dagar 👍Bara 37 kvar 🙈

Har även provat köp- och säljgrupper på Fb, men hittills med dåligt resultat. Gör nog någon mer test innan jag ids testa Blocket. För mer skrymmande saker som inte funkar via Tradera.

Tar gärna emot fler tips!! Var säljer man bäst andra böcker (om det ens går)?
Var säljer man glas och porslin?
Var säljer man barnsaker bäst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 489
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp