Ekonomisk skillnad?

En följdfråga på detta. Hur menar du då? Säg att man haft sjukpeng baserat på en lön på 20.000 per månad (innan skatt). Då har man fått 80% av det i sjukpeng, dvs 16.000.
Räknas alltså sjukersättningen sen på de 16.000 om man gått med sjukpeng några år?

Dvs man får 64,7 % procent av 16.000?
Eller räknar de fortfarande på 20.000?
Jag vet att man räknar sgi på hela året egentligen men mitt huvud har lättare att räkna per månad.
Eller om du haft A-kassa blir det % på A-kassan...
Det är alltså vad som står i rutan med årets inkomst på deklarationen det räknas på, oavsett varifrån dessa pengar kommer.
 
Nu är det här inte vad du frågade, men i sammanhanget ändå värt att nämna att merkostnadsersättning är något en kan ansöka om, om ens merkostnader pga sjukdom överstiger drygt 13000kr/år. Det är ett skattefritt bidrag från fk som täcker även saker som egenavgifter för vård, medicin, sjukresor och hjälpmedel utöver extrautgifter för tex hemtjänst, specialkost, städhjälp, extra slitage på kläder, förskriven medicin som inte täcks av högkostnadsskyddet osv. Beroende på hur mycket merkostnader som finns är ersättningen mellan ca 1000 och 3000kr/mån, så det gör definitivt skillnad i en tunn plånbok.
 
Nu är det här inte vad du frågade, men i sammanhanget ändå värt att nämna att merkostnadsersättning är något en kan ansöka om, om ens merkostnader pga sjukdom överstiger drygt 13000kr/år. Det är ett skattefritt bidrag från fk som täcker även saker som egenavgifter för vård, medicin, sjukresor och hjälpmedel utöver extrautgifter för tex hemtjänst, specialkost, städhjälp, extra slitage på kläder, förskriven medicin som inte täcks av högkostnadsskyddet osv. Beroende på hur mycket merkostnader som finns är ersättningen mellan ca 1000 och 3000kr/mån, så det gör definitivt skillnad i en tunn plånbok.
Inte aktuellt. Det finns ju högkostnadsskydd både för vård och läkemedel. Specialkost är inte aktuellt, hjälpmedel är inte aktuellt och städhjälp skulle jag behöva men det är bara för att jag generellt är usel på det :D
 
Var hittar du den informationen? Jag har googlat runt massor men kan bara hitta att de som blev ”sjukpensionärer” innan 2008(?) får arbeta trots sjukersättning, men har man fått sjukpension efter det får man inte arbeta alls.
När jag pratade med försäkringskassan för några år sedan så sa de att man får ”arbeta” fem timmar i veckan men inte klara alla fem timmarna på samma dag. Eventuella inkomster från det arbetet påverkar inte sjukersättningen men det kan påverka bostadstillägget
 
Jag har sjukersättning sedan jag fyllde 30år och innan dess aktivitetsersättning. Om jag har lyckats läsa rätt om existensminimum så har jag mer än det trots att jag inte har jobbat mer än 2005-2006. Jag minns inte exakta siffror på bostadstillägget men har för mig att jag får hela hyran plus lite extra till el mm. Jag bor i hyresrätt så jag vet inte hur det funkar med eget hus
 
@tanten om du haft jobb med kollektivavtal så kan det även finnas en avtalsgruppsjukförsäkring. Kolla upp det direkt för man måste nog söka det inom en viss tid. Kan även fås vid sjukpenning.
Bostadstillägg och avtalsgruppsjukförsäkring kan göra att man får lika mycket eller mer än vid sjukpenning.
Fast bostadstillägget minskar om man har ersättning från en ags.

Man kan även söka medel från privata stiftelser till det lilla extra (t.ex en resa, vinterkläder, telefon etc), det finns massor.
 
Jag har sjukersättning sedan jag fyllde 30år och innan dess aktivitetsersättning. Om jag har lyckats läsa rätt om existensminimum så har jag mer än det trots att jag inte har jobbat mer än 2005-2006. Jag minns inte exakta siffror på bostadstillägget men har för mig att jag får hela hyran plus lite extra till el mm. Jag bor i hyresrätt så jag vet inte hur det funkar med eget hus
Vanligt bostadstillägg betalar max 93% av hyran men du kanske har fått särskilt bostadstillägg också.
 
@tanten om du haft jobb med kollektivavtal så kan det även finnas en avtalsgruppsjukförsäkring. Kolla upp det direkt för man måste nog söka det inom en viss tid. Kan även fås vid sjukpenning.
Bostadstillägg och avtalsgruppsjukförsäkring kan göra att man får lika mycket eller mer än vid sjukpenning.
Fast bostadstillägget minskar om man har ersättning från en ags.

Man kan även söka medel från privata stiftelser till det lilla extra (t.ex en resa, vinterkläder, telefon etc), det finns massor.
Alla mina jobb har haft kollektivavtal. Men jag är ingen vän av bidrag. Förstår inte varför jag skulle ända mig till stiftelser så länge jag har mat på bordet? :confused:
 
Vanligt bostadstillägg betalar max 93% av hyran men du kanske har fått särskilt bostadstillägg också.
Det vet jag inte 🤔 Kan vara jag som har tänkt fel också så jag har lite mindre istället för lite mer. Är ett tag sedan jag kollade mer än den sammanlagda summan
 
Alla mina jobb har haft kollektivavtal. Men jag är ingen vän av bidrag. Förstår inte varför jag skulle ända mig till stiftelser så länge jag har mat på bordet? :confused:
Ja i mitt fall behövde jag ny telefon (gamla slutade uppdateras) och ny dator (gamla startar inte). Så då är ju stiftelser bra. Behöver även en brandsläckare, fotriktiga skor, sjukvård och mediciner, busskort, säng, olika vacciner osv.
Har två mediciner som kostar över 1500kr/uttag så då är det bra att jag får stiftelsemedel upp till frikort.

Jag har också varit av åsikten att man ska klara sig på egen hand men har fått ge upp det.
Stiftelsemedel är inte bidrag, det är gåvor.
 
Var hittar du den informationen? Jag har googlat runt massor men kan bara hitta att de som blev ”sjukpensionärer” innan 2008(?) får arbeta trots sjukersättning, men har man fått sjukpension efter det får man inte arbeta alls.


När jag klickar på om du fick beslut om sjukersättning 1 juli 2008 eller senare på den här sidan

https://www.forsakringskassan.se/pr...tning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-

då kommer texten en bit ner

Hur fungerar det om jag vill arbete lite varje vecka?
Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:

har hel sjukersättning
arbetar högst 5 timmar i veckan
tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.
 
När jag klickar på om du fick beslut om sjukersättning 1 juli 2008 eller senare på den här sidan

https://www.forsakringskassan.se/pr...tning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-

då kommer texten en bit ner

Hur fungerar det om jag vill arbete lite varje vecka?
Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:

har hel sjukersättning
arbetar högst 5 timmar i veckan
tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.

Tack! Det har jag missat. Men det innebär ju egentligen att man får arbeta lite men det ska vara i princip gratis.
 
När jag klickar på om du fick beslut om sjukersättning 1 juli 2008 eller senare på den här sidan

https://www.forsakringskassan.se/pr...tning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-

då kommer texten en bit ner

Hur fungerar det om jag vill arbete lite varje vecka?
Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:

har hel sjukersättning
arbetar högst 5 timmar i veckan
tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.
Viktigt att veta är att de där 5 timmar/vecka inte får vara på en dag utan det är max 1 timme/dag i max 5 dagar/v
 
Tack! Det har jag missat. Men det innebär ju egentligen att man får arbeta lite men det ska vara i princip gratis.
Nja?

för mig skulle det innebära att jag kunde guida konst som jag gjorde förr. Ett arvode i taget, inte timpenning. :love:

"Och tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör." En åttondel av en månadslön? Eller?
 
Nja?

för mig skulle det innebära att jag kunde guida konst som jag gjorde förr. Ett arvode i taget, inte timpenning. :love:

"Och tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör." En åttondel av en månadslön? Eller?

Jag tolkar det som en åttondel av det du skulle fått för de timmarna i normala fall.

Säg att du får normalt 200 kronor i timmen på ett arbete och jobbar fem timmar i veckan. Enkelt räknat 4 veckor på en månad. Det är 20 timmar i månaden x 200 kronor, vilket blir 4000 kronor.
En åttondel av 4000 kronor är 500 kronor i månaden. Och sen skatt på det gissar jag?

Men jag kanske tolkar/räknar det fel?
 
Nja?

för mig skulle det innebära att jag kunde guida konst som jag gjorde förr. Ett arvode i taget, inte timpenning. :love:

"Och tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör." En åttondel av en månadslön? Eller?


Bästa svaret gissar jag att man får av Försäkringskassan, det känns ju som att det kan innebära många olika saker, svårtolkat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp