Bukefalos 28 år!

Ekonomitråden

I mars la jag visst inte en krona på nöjen :o Den här månaden är det bara en tågbiljett :o Måste börja lägga mer pengar på nöjen!:p

Haha, då måste det ju bli massor med pengar över! :D
Tågbiljetter tog jag inte med men de räknar jag inte som nöje. Har distansförhållande så jag och pojkvännen delar på de kostnaderna.
 
Haha, då måste det ju bli massor med pengar över! :D
Tågbiljetter tog jag inte med men de räknar jag inte som nöje. Har distansförhållande så jag och pojkvännen delar på de kostnaderna.
Tågbiljetten var för ett besök hos mamma. :p Har tidigare betalat för en häst ;) Men jag sparar ganska mycket varje månad, utan att vara extrem. :p
 
Tågbiljetten var för ett besök hos mamma. :p Har tidigare betalat för en häst ;) Men jag sparar ganska mycket varje månad, utan att vara extrem. :p

Jag tänkte i relation till 3000-kronorsbudgeten alltså ;)
Hoppas att chocken över att börja tjäna pengar kommer att göra mig sparsam också :p
 
Håller på att göra en budget men funderar på hur jag ska lägga upp det. Månad för månad (första till sista varje månad) eller lön till lön (25-25)?
 
Funderar även över vilka kategorier som ska vara med. Har hittills
Hyra Hem och trädgård Mat Apotek Bil CSN Fackavgift Spotify Telefon Tandvård Sjukvård Kläder
Övrig
DJUR Häst Katt
SPARANDE Fonder Dreams Sparkonto

har jag missat något viktigt?
 
Funderar även över vilka kategorier som ska vara med. Har hittills
Hyra Hem och trädgård Mat Apotek Bil CSN Fackavgift Spotify Telefon Tandvård Sjukvård Kläder
Övrig
DJUR Häst Katt
SPARANDE Fonder Dreams Sparkonto

har jag missat något viktigt?
Försäkringar, om du har något mer än hem och djur, tex olycksfall, tandförsäkring eller reseförsäkring?
 
Jag ska göra om min budget när jag gör mig av med hästen, lite löst räknat kommer jag spara runt 3 000 - 4 000 kr om jag gör mig av med hästen, tanken är då att lägga 1 000 kr på sparande i så fall till pensionen. Så mycket planerande och funderande.
Gör jag mig av med hästen kan jag till och med börja cykla till jobbet igen, nu tar jag mest bilen för att kunna åka till stallet efter jobbet. Har en hel del att fundera över märker jag. :)
 
Försäkringar, om du har något mer än hem och djur, tex olycksfall, tandförsäkring eller reseförsäkring?

Har bakat in dem i kategorierna "Hem" och "bil" och "Tandvård". Den enda försäkring jag har koll på när den dras och hur mycket är tandvården (50 kr/månad) :o Håller på att gå igenom gamla kontoutdrag nu och lägger ihop allt.
 
Håller på att göra en budget men funderar på hur jag ska lägga upp det. Månad för månad (första till sista varje månad) eller lön till lön (25-25)?
Jag har lagt upp min budget månad för månad. De räkningar som betalas årsvis har jag räknat ut vad de kostar i månaden och om vänt vad de kostar per år för att få en bättre överblick. Vet inte om det blev lite luddigt nu, men hoppas du förstår hur jag menade annars får jag försöka förklara igen. :o
 
Hur mycket pengar lägger ni på nöjen? Jag är för första gången i mitt vuxna liv hästlös, vilket gör att jag har både mer tid och ork till att göra saker. Men vet inte riktigt hur mycket som är rimligt att lägga på nöjen.

Raknar du semesterresor som nojen?
Nojesposten ar en med stor variation - i mars var jag antisocial och spenderade inte manga kronor, andra manader kan jag vara ute flera ganger i veckan o ata o dricka o teater etc.
Sa, i verkligheten har jag nog ingen nojesbudget - utan gor en avvagning for var mojlighet om jag tycker det ar vart att spendera de pengarna. La t.ex ut nastan £600 pa biljetter till Hamilton, dar planen var att salja fyra biljetter vidare till vanner, men tyckte inte det var vart att betala £120 for biljetter till Taylor Swift
Jag antar att det ar en mojlighet - att helt enkelt bara ha lite mer allman "buffer" i budgeten, sa att du kan spendera pa de saker som du verkligen vill ha, nar mojligheten uppstar?
 
Jag har löneperioden, dvs 25-25.
Har du någon tv eller streamingtjänst?

Ingår i "Hyra". Sätter över en fast summa till sambon som täcker hyra, el, internet, alla såna gemensamma grejer.

Tror jag kör löneperiod jag med, blir nog enklast ändå. Känner att jag är lite snurrig redan nu och då har jag bara skrivit av kontoutdragen än så länge.
 
Raknar du semesterresor som nojen?
Nojesposten ar en med stor variation - i mars var jag antisocial och spenderade inte manga kronor, andra manader kan jag vara ute flera ganger i veckan o ata o dricka o teater etc.
Sa, i verkligheten har jag nog ingen nojesbudget - utan gor en avvagning for var mojlighet om jag tycker det ar vart att spendera de pengarna. La t.ex ut nastan £600 pa biljetter till Hamilton, dar planen var att salja fyra biljetter vidare till vanner, men tyckte inte det var vart att betala £120 for biljetter till Taylor Swift
Jag antar att det ar en mojlighet - att helt enkelt bara ha lite mer allman "buffer" i budgeten, sa att du kan spendera pa de saker som du verkligen vill ha, nar mojligheten uppstar?
Lägger inte många kronor på resor, det blir typ någon tågbiljett då och då :o
 
Ingår i "Hyra". Sätter över en fast summa till sambon som täcker hyra, el, internet, alla såna gemensamma grejer.

Tror jag kör löneperiod jag med, blir nog enklast ändå. Känner att jag är lite snurrig redan nu och då har jag bara skrivit av kontoutdragen än så länge.
Jag hade velat ha mindre ihopklumpning av kategorierna. Det blir lättare att jämföra med andra och se vad som går att sänka om man inte lägger ihop en massa olika räkningar på det sättet.
 
Jag hade velat ha mindre ihopklumpning av kategorierna. Det blir lättare att jämföra med andra och se vad som går att sänka om man inte lägger ihop en massa olika räkningar på det sättet.

Fast jämföra med andra är jag inte intresserad av.. Jag vill bara veta varför min ekonomi blivit skit sista åren, trots högre inkomst.
 
Tror jag höll mitt mål från förra månaden, Ica rapporterade åtminstone mindre än 2000 handlat där. Har däremot blivit tvungen att köpa en dator och lösa nytt pass och grundvaccinera hästen. Så jäkla slarvigt att tappa bort passet så det svider. Får igen en hundring till bensin nu också eftersom jag handlar i princip allt jag kan få bonus på på det kortet. Så det går rätt bra för mig ändå trots utgifterna, nytt mål är att inte använda allt jag lagt undan till konsumtion.

Jag gör ingen budget men jag tar summan jag planerar att "använda" upp och delar den i antalet dagar så får jag ett hum om hur mycket jag kan handla för per dag. Det hjälper mig hålla koll.
 
På tal om nöjesbudgetar. Jag gör inte upp någon direkt, sällan äter jag ute eller går på krogen, på bio går jag i perioder ofta och ibland inte alls. Mitt största problem är att inte handla tyger, vilket både faller under nytta och nöje. Jag syr mina kläder själv, så därför går det under både ock.
Den här månaden har jag lyckats bra med ekonomin om jag ser till tidigare, har 2000 kr kvar och det är bara 3 dagar kvar till lön. Ska dock iväg och köpa lite "nytta" saker till huset imorgon, så då lär väl det gå lite pengar. I vanliga fall är det plus minus noll, med nästan panik innan nästa löning kommer :cautious:
 
Jag har också budget för varje löneperiod, eller barnbidragsperiod snarare eftersom den kommer några dagar innan.

Skriver upp allt i excel, varje liten krona in och ut redovisar jag där. Planerar och budgeterar varje månad för utgifter jag vet vi kommer ha utöver vanliga fakturor och budgeterar sen för övriga oförutsedda kostnader också. Har vissa fasta summor vi sparar på olika kontot/ISK och sen beroende på hur stora utgifterna är så sparar vi extra. Eventuellt överskott vid nästa löneperiod går direkt in i något av sparkontona.

Har också en plan i excel på större utgifter vi vet vi kommer ha under året. T.ex fiberinstallation, semester med familjen, byggmaterial till uthuset, ny vattenpump osv osv.
 
Efter att ha läst denna tråd så bestämde jag mig för att samla lite mer vuxenpoäng och göra en uppställning i exel över mina utgifter. I denhär takten att bränna pengar på djuren ( pga att de varit sjuka) så har det gått mer än 1/3del av mina totala tillgångar denna månad...
Jag skulle levt i ovisshet ;) på en månad har jag totalt gjort av med 2000kr på Ica, vilket har innefattat även tvättmedel mm så lever tydligen ganska snålt ändå då jag mestadels bara köper torrvaror och tetrapack av allt och lagar hemma (iofs bantar jag också men kommande månader får jag banta ännu mer för att det ska gå ihop haha)
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
33 343
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 575
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 833
Senast: Red_Chili
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
268
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Tvillingdräktighet

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp