Ekonomitråden

Har du bett Skatteverket om hjälp vid jämkningen, eller har du bara bett AG2 att dra extra skatt? I det förra fallet tror jag du borde hamna ungefär rätt.
Har du testat skatteberäkningen på Skatteverkets webbplats?

Har "bara" bett arb givaren. Står dock "jämkning" på mina lönebesked. Jag testade skatteberäkningen på Skatteverkets hemsida och fyllde i där utifrån uppgifterna på årets lönespec och skulle då få tillbaka. Testade dra in 2017 års uppgifter på samma sätt och då hamnade jag på ganska exakt samma summa som min restskatt landade på. Så borde ju stämma? Tycker dock att summorna skiljer så pass mkt så börjar tro att ena arbetsgivaren (den som drar extra skatt) inte har dragit av för grundskatteavdraget detta år. Känns annars som att jag orimligen kan få tillbaka typ 20 papp om jag betalade 25 k förra året.
 
Har "bara" bett arb givaren. Står dock "jämkning" på mina lönebesked. Jag testade skatteberäkningen på Skatteverkets hemsida och fyllde i där utifrån uppgifterna på årets lönespec och skulle då få tillbaka. Testade dra in 2017 års uppgifter på samma sätt och då hamnade jag på ganska exakt samma summa som min restskatt landade på. Så borde ju stämma? Tycker dock att summorna skiljer så pass mkt så börjar tro att ena arbetsgivaren (den som drar extra skatt) inte har dragit av för grundskatteavdraget detta år. Känns annars som att jag orimligen kan få tillbaka typ 20 papp om jag betalade 25 k förra året.
Har du nu använt Skatteverkets beräkning för kontroll tror jag nog det är lugnt, den brukar stämma rätt bra.
Vill inte veta vad min restskatt landar på i år. Tre arbetsgivare och två slutlöner, samt en försäljning av bostadsrätt...
 
Har du nu använt Skatteverkets beräkning för kontroll tror jag nog det är lugnt, den brukar stämma rätt bra.
Vill inte veta vad min restskatt landar på i år. Tre arbetsgivare och två slutlöner, samt en försäljning av bostadsrätt...

Tycker bara att det var märkligt att jag lyckats med konststycket att betala så pass mkt mer i skatt under 2018 än 2017 på typ samma inkomst. Men men, ska bli intressant att se om skatteverkets beräkning stämmer! :) Tack för ditt svar!
 
Hur tänker ni kring börsen just nu?
Jag sparar visserligen bara i fonder och inga aktier men det är ju ganska röda siffror så att säga ;) nu har jag ca 20 k som jag funderar på om jag ska köpa fonder för eller om de får ligga på ett sparkonto ett tag...

Vänder det är det ju super bra om pengarna får hänga med i vändningen men om det fortsätter sjunka länge till är det ganska värdelöst istället.

Jag har inte bråttom att ta ut pengarna. Köper jag fonder för dem hamnar det i 3-5 års portföljen
 
Hur tänker ni kring börsen just nu?
Jag sparar visserligen bara i fonder och inga aktier men det är ju ganska röda siffror så att säga ;) nu har jag ca 20 k som jag funderar på om jag ska köpa fonder för eller om de får ligga på ett sparkonto ett tag...

Vänder det är det ju super bra om pengarna får hänga med i vändningen men om det fortsätter sjunka länge till är det ganska värdelöst istället.

Jag har inte bråttom att ta ut pengarna. Köper jag fonder för dem hamnar det i 3-5 års portföljen
Jag tänker att om du tänker dig att du vill använda pengarna inom 3-5 år så skulle jag välja något säkrare alternativ. Kanske kan man få okej ränta på något konto om man låser pengarna? Börsen känns osäker om det är pengar man tänker sig behöva relativt snart som ändå 3-5 år är. Annars är det väl bra läge att köpa nu när det är billigt så att säga, men risk finns ju att det sjunker mer framöver.
 
Nu har jag lite pengar att spara! Tänkte sätta in ca 10000 på ett sparkonto. Var får jag bäst ränta? Har googlat men hittar inget bra.
Eller bör jag satsa på fonder? Tänkte låsa pengarna i typ 3-6 månader, sen blir jag förmodligen arbetslös igen och behöver pengarna.
 
På så kort tid: ett vanligt konto på din bank.

Skitränta där.. Visst, det blir inga stora pengar på så kort tid, men nån krona extra kanske.
Jag vet ju dessutom inte om jag kommer plocka ut dem eller inte. Ligger de kvar vore det ju trevligt med högre ränta. Just nu ligger de på mitt vanliga sparkonto med 0,1 %
 
Skitränta där.. Visst, det blir inga stora pengar på så kort tid, men nån krona extra kanske.
Jag vet ju dessutom inte om jag kommer plocka ut dem eller inte. Ligger de kvar vore det ju trevligt med högre ränta. Just nu ligger de på mitt vanliga sparkonto med 0,1 %
Hos SBAB får jag 0.65 med fria uttag
 
Sådär, öppnat konto hos Volvo och satt undan 5000. Bra start :) Har lite kvar på sparkontot hos Länsförsäkringar och lite hos Ica banken. Borde egentligen sätta allt hos Volvo men det känns bra att ha lite hos de andra med, om det blir kris och jag behöver pengar direkt eller nåt. Äsch jag får fundera lite.
 
Nu har jag lite pengar att spara! Tänkte sätta in ca 10000 på ett sparkonto. Var får jag bäst ränta? Har googlat men hittar inget bra.
Eller bör jag satsa på fonder? Tänkte låsa pengarna i typ 3-6 månader, sen blir jag förmodligen arbetslös igen och behöver pengarna.
Nu har du redan fått ett bra tips men för den allmänna informationens skull vill jag ändå berätta om compricer.se där man enkelt kan jämföra sparräntor med villkor som statlig insättningsgaranti och fria uttag.

Jag brukar gå in där i alla fall några gånger om året och kolla om jag fortfarande har den bästa möjliga räntan.

(Håller helt med om tipset att undvika fonder för så kort tid.)
 
Mest pepp. Jag vet ju hur man gör. Jag har mest svårt med disciplinen.
Ah. Är det till något roligt så skulle jag föreslå detaljerade fantasier om hur bra det kommer att bli när du kan köpa saken. Är det mera för att undvika något dåligt så skulle jag själv bli supermotiverad av rädsla och katastroftankar, men det vore också ganska obehagligt så kanske hellre försöka omformulera det till något som fokuserar på det positiva med att lyckas. Vill du berätta mer om ändamålet?
 
Ah. Är det till något roligt så skulle jag föreslå detaljerade fantasier om hur bra det kommer att bli när du kan köpa saken. Är det mera för att undvika något dåligt så skulle jag själv bli supermotiverad av rädsla och katastroftankar, men det vore också ganska obehagligt så kanske hellre försöka omformulera det till något som fokuserar på det positiva med att lyckas. Vill du berätta mer om ändamålet?
Det är till roligheter.
Ångest och katastroftankar har tidigare varit mina främsta motivationsfaktorer för sparande. Men det går extremt mycket sämre att spara nu när jag har tillräckligt med lön för att klara mig rätt bra och inte behöva vända på varje krona som jag gjort större delen av mitt liv.
 
Det är till roligheter.
Ångest och katastroftankar har tidigare varit mina främsta motivationsfaktorer för sparande. Men det går extremt mycket sämre att spara nu när jag har tillräckligt med lön för att klara mig rätt bra och inte behöva vända på varje krona som jag gjort större delen av mitt liv.
Jag förstår och håller med. En variant kan vara att räkna om det stora målet i dagens trevliga men onödiga utgifter, vilka de nu är. Typ "hur många restaurangbesök, uteöl etc. behöver jag avstå under den bestämda tiden för att hinna få ihop till saken? Vill jag det?" Svaret kanske visar sig vara nej.
 
Ang sparande. Har ett vanligt sparkonto med buffert på ett par 100k. Känns med tanke på ränteläget och inflation inte värt att spara mer där. Ska jag utöka mitt ISK-spar?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 827
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: enough
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp