Eksemtäcke till Shettis??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 438
L

Lord Owen

Vad ska jag köpa?
Det är ju ganska knepigt att hitta täcken med bra passform till en shettis och när det är ett eksemtäcke det handlar om som ska sitta på rätt mycket så är det ju ännu viktigare.. :crazy:

Shettisen är 105 cm hög, brukar dra 105 i täcken och är ganska grov (speciellt halsen).

Jag har funderat på Boett eftersom jag hört mycket bra om dem men jag vet inte.. Vad finns det mer? :bump:

Om det är någon här som har en shettis med eksem så får ni gärna berätta vad ni har för täcken på den! :bow:

Sv: Eksemtäcke till Shettis??

Lillhästen i Stav har eksemtäcken i strl. 105!
http://www.lillhastenistav.se/

Själv använder jag eksemtäcket från H**ks till min islandshäst, de finns i strl. 105 de också! Gillar Boett även, de är de absolut bästa i kvalitén!

Senast ändrad av en moderator:

Tack!

Fast hur hållbart är egentligen Hööks eksemtäcke?
Och passformen?

Jag tycker det är toppen. Mitt täcke har hållit bra i tre år men nu ska jag beställa ett nytt. Lite lång i ryggen men det går ju att sy in om man är petnoga. :)

Okej! :) Vilken "modell" har du?
Hur är halshålet, eller snarare hur grov är hästen det sitter på?

Boett är helt klart bäst (enligt mig), dessutom är de som säljer både trevliga och hjälpsamma.

Har du erfarenhet av Boetts täcken till shetlandsponny? Hur tycker du i så fall att passformen är?

Passar perfekt på den shettis jag känner, det enda är öronen på huvan som är lite långa. Ser lite lustigt ut :rofl: men hästen bryr sig inte :D

Halsen är lite mer åt det stora hållet, men min häst är inte så maffig runt hals/bogar. Tror det är H**ks förrförra modell jag har, den har förnyats två gånger sedan den är köpt. En kompis hade förra modellen till sin häst i somras och den satt perfekt på hästen som var tjock med lång rygg och maffig hals!

Efter att ha provat eksem täcken från Boett, Hööks, Lillhästens så kan jag bara säg BOETT är bäst i kvalitet och som skydd.
Har man en riktig eksem häst så bör man tänka till innan man köper täcke.De s.k flugtäckena som Hööks och Börjes säljer täcker inte en eksem hästs behov. Boetts torkar snabbt, är hållbart vid skrubbande mot träd osv.Storleksmässigt passar de bäst också.

Min shettis är överkänslig mot mygg och knott, det yttrar sig som stark klåda i man och svansrot (ingen annanstans på hela kroppen).

Men jag antar att man ändå bör köpa ett heltäckande eksemtäcke även om symptomen bara är i man och svans?

Jo jag vet. :p
Men är det inte så att överkänslighet mot knott och mygg är som en slags allergi? Och då borde man ju försöka skydda hästen så mycket som möjligt, det kanske bara är symptomen som uppkommer i man och svans? För jag kan inte tänka mig att hon kliar sig i man och svans för att myggen och knotten bitit henne mest där, hon har världens kraftigaste man och svans så jag tror inte de kommer åt där.

Det har min gosse också men det är det första han kliar sönder. Tittar man ordentligt så ser man de små:devil: nere i huden.
Vill du vara säker så inskaffa ett helt täcke.Glöm inte smörja och hela den baletten;)

Okej! :)
Hur sköter du om din eksemshettis? :)

Jag börjar med att klippa ner all man ,pannlugg och svansrot,samt korset. Tvättar honom med Hexocil och låter honom torka. Smörjer honom med Tjärsalva i öronen och runt skapet.Smörjer med AVS eller Grosal vid behov.Sedan bättrar jag på detta flera gånger i veckan.Han har helt eksem täcke med heltäckande huva.

Det låter som solexem, och då är det viktigt, förutom det vanliga smörjandet och täckandet att låta hästen komma in under de varmaste timmarna. En del tror att solexem hör ihop med för kraftigt bete, men det kan jag varken dementera eller hålla med om.

Boetts täcken är superbra, by the way. Jag hade ett till min isis som hade värsta sortens knottklåda och det höll i flera år. Har du provat något av de fodertillskott som sägs hjälpa, typ alger, eller Aloe Vera?

Mja, jag tror inte det är soleksem för hon kliar sig inget när hon går i en hage vid havet där det blåser och knappt är några mygg/knott alls. Däremot är det JÄTTEmycket knott och mygg i de andra hagarna då de ligger bredvid en massa träsk och små sjöar. Och där kan hon inte stå en natt utan att börja klia sig. Men hur yttrar sig soleksem annars då?

Dessutom tror jag att hon fick en chock förra sommaren (den första hos oss) eftersom hon kom från uppsala där det var öppet (slätter) och blåsigt och inte så mkt mygg till oss i ovan nämnda hagar..

Jag har inte provat några fodertillskott förutom Basiblock (hade egentligen inte tänkt prova det heller men mamma köpte hem det :angel: ) och det åt hon inte. Alger vill jag inte riktigt ge eftersom det har så höga halter av vissa mineraler. Aloe vera har jag inte provat.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 557
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 830
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 395
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur