Ekvationshjälp MA1

lost_in_translation

Trådstartare
Talet ska lösas med ekvation och jag sitter som en fågelholk. Någon som kan glänsa med sina ekvationsskills?

En bukett på 15 blommor kostar 116 kr.
En ros kostar 12 kronor
En blåklint kostar 4 kronor

Hur många rosor finns i buketten? Svaret ska bli 7.
 
Sv: Ekvationshjälp MA1

Om du säger att antalet rosor i buketten är x kommer antalet blåklintar bli 15-x.
Sedan multiplicerar du priserna och sätter det till lika med 116. Alltså:

12x + 4(15-x) = 116.

Sedan löser man ut x och får antalet rosor. :)
 
Sv: Ekvationshjälp MA1

Om du säger att antalet rosor i buketten är x kommer antalet blåklintar bli 15-x.
Sedan multiplicerar du priserna och sätter det till lika med 116. Alltså:

12x + 4(15-x) = 116.

Sedan löser man ut x och får antalet rosor. :)


Tack så väldigt mycket :love:
Nu hade min hjärna av någon anledning lättare att förstå om jag tänkte 15-x blåklintar = x rosor MEN det spelar ingen roll. Det hjälpte mig att klara av de efterföljande tre talen också.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 236
Senast: LiviaFilippa
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 001
Senast: ptr
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 006
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 911
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp