Elaggregat som jordar även på vintern?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 816
D

dolphinsmile

Jag läste nånstans om att det finns aggregat som fungerar utan att hästen jordar när den nuddar tråden. Kommer inte ihåg var dock.

Är det någon som prövat ett sånt? Eller som har några andra knep och tips så jag kan hålla mina pållar med mammutpäls innanför hagen även när det är ett tjockt lager snö på backen?

Sv: Elaggregat som jordar även på vintern?

Franska elbandet (bland annat, finns säkert fler vid det här laget) har någon "vintertråd" där både plus och minus går i tråden. Hästen sluter kretsen när den går mot tråden istället för genom marken...

Kanske kan vara nått. Dyrt som troll dock tror jag men brukar hålla länge.

Vårat har hållit sen -02, sträcker det ibland bara och har bytt nån isolator men annars inget. Polarband (Gilo är återförsäljare) kallas det. Vet att Bole har nån variant men har inte nån aning om hur kvaliten är.

Jag hittade vart jag läste de nu..

Där står det en beskrivning hur man kan göra det själv! :idea:

Man använder en separat jordningstråd som man sätter 5 cm under den vanliga tråden. Då måste hästen nudda båda samtidigt. Men det ska tydligen vara väldigt effektivt. Kan ju vara nått att sätta upp i vinterhagarna.. För man använder ett jordspett ändå så de andra trådarna funkar också

Nån som prövat?

Vårat har hållit sen -02, sträcker det ibland bara och har bytt nån isolator men annars inget. Polarband (Gilo är återförsäljare) kallas det. Vet att Bole har nån variant men har inte nån aning om hur kvaliten är.

Låter ju bra.. Men jag har trästaket också.. känns lite onödigt att investera i dyra band OCKSÅ.. hoppas på att det kanske fungerar med en separat jordningstråd. Kanske bara på översta tråden över den högsta plankan..

Vi satte jord på mittentråden första vintern vi hade galna korsningsponnyn då han rymde hela tiden. Verkade funka då han inte rymde mer :idea:

Lite meckigt vart det ju dock om man har repgrind med el på, jordtråden och strömtråden får ju inte nudda varann. Om man funderar lite så kan man dock fixa så att strömmen bryts i repgrinden när man öppnar, och då gör det inget om repen går ihop. :idea:

Dock känns det smidigare och säkert mer effektivt att köpa elband med jordtråd i.

Jag läste att jordtråden inte behöver isoleras från stolparna? Vad innebär det egentligen? Kan man i princip linda tråden runt stolpen? Inte för att jag tänkt göra det, för det är snyggare med isolatorer..

Jag tänkte jag skulle pröva idag. Men bara på trådarna i staketet mellan våra båda vinterhagar. För det är det som de springer igenom hela tiden.

Vi har så att för att komma till stallet från hage två måste man gå igenom hage ett. Så därför brukar min tvååring springa rätt igenom skiljestaketet eller grinden där när hon tycker det är dags för kvällsmat. Och eftersom hon har mammutpäls och det inte jordar så spelar de ju henne ingen roll.

Sen får man ju hoppas att hon får respekt för den andra tråden också på köpet :idea:

Även fast hon inte "just nu" springer igenom den.

Man använder en separat jordningstråd som man sätter 5 cm under den vanliga tråden. Då måste hästen nudda båda samtidigt. Men det ska tydligen vara väldigt effektivt.
Det kan du ge dig på, att det är effektivt! Vi har bott här i 6 år nu och inte haft en enda häst som gått genom staketet. De aktar sig för tråden!

Måste "jordtråden" vara kopplad runt hela hagen eller kan man sätta den på en sträcka där dom bryter sig ut?

KL
Idag har dragit nya trådar på vårat staket som ett åringen gått igenom flera gånger. Vi har dragit trådarna efter polabandets princip.

Och aj vilken ström det är på det staketet nu. Stackars den som tar i den tråden nu.

Våran stängsel testare klickade fullt ut och med den styrkan så är det över 10000V.

Nu funderar jag på om det inte har eller skulle komma en lag om max styrka i tråd. Någon som vet något om det???

Vi har problem med jordning här borta och nu har vi kopplat den övre av de dubbla trådarna till minus polen på aggregatet och den nedre av de dubbla trådarna till plus på aggregatet. Och nu har vi ström som heter duga...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 403
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
26 067
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 945
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 482
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka