Elaking i stallet; vad gör man?

B

benjamin

Är frusterad för vi har fått in en ny ponny i stallet som helt har tagit över rangordningen och ger sig på min stackars äldsta ponny sparkar och biter så fort han är i närheten ihagen och biter över boxväggen så ryggen är full med bitmärke på min lilla pålle. Han ger sig aldrig!
Kan jag "kuva" honom på något sätt?
Är jätte ledsen! :(
 
Det låter inte roligt det där. :(
Men finns det ingen möjlighet att ha dem i olika hagar och kanske sätta upp någotsorts galler i boxen så att han inte kommer åt din häst?
 
Fick in en ponny i julas...å då blev en av dom stora helt förändrad....började jaga ponnyn och bita honom osv.
Slutade med att den stora gick omkull och fick ett tråkigt sår på knät, sen fick vi dela hagen.....alla hästar går ju inte ihop med alla.
 
Sätt upp galler mellan boxarna!
Jag har faktiskt aldrig förstått poängen med att låta hästar ge sig på varandra i stallet?! När det är så enkelt att ge dem lugn och ro med ett galler mellan boxarna!

Likaså skulle jag inte ha min häst tillsammans i hagen med ngn som är så elak mot den.
Då tycker jag man får lösa det hela på bästa sätt!
Finns det fler hästar, kanske man kan dela upp dem på två hagar? Så att alla får sällskap. Eftersom ju inte den nya hästen verkar elak mot alla, utan bara din?

Men om en häst är mobbad av ALLA, så är det ju lugnast att den går helt själv.
Eller om en häst är elak mot alla, så bör ju den gå själv.
 
Flytta om hästarna i hagen och sätt upp galler. Det är din häst som tar smällen, men antagligen är även den andra hästen oerhört stressad av situationen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 300
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 374
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 186
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 557
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp