Elakt att säga nej vid hälsning?

Linda.B

Trådstartare
Nu börjar det bli lite jobbigt med folk/barn som rusar fram mot valpen för att klappa - Igår var vi ute på en skön promenad i kvällssolen när två barn kastar sig på oss bakifrån, valpen blir såklart totalt livrädd och jag tar upp henne.

De frågar & frågar om de får klappa - Eftersom hon lugnade ner sig satte jag mig på huk så de fick klappa lite, men de drog henne i benen & skinnet. Sa till dem "Nej Nej så gör man inte och att det räcker nu, för hon är rädd och då kan hon bitas"

Då kommer barnens farmor/mormor och tycker att det är skamligt att barnen inte kan få klappa/leka med valpen och att jag gott kan hålla i huvudet på henne så de kan klappa utan att hon kan bitas :eek:

Och har man en sådan liten hund måste man räkna med att folk VILL hälsa - Hunden är en 4 månaders korthårig Chihuahua på knappt 800 Gr. Så jag förstår att folk/barn tycker att hon är liten/gullig och vill hälsa men efter igår får det faktiskt vara nog då hon blev riktigt skrämd.

Är man elak som inte låter folk/barn hälsa & klappa?

//Linda

Sv: Elakt att säga nej vid hälsning?

haha nej :D. det säger ju sig självt. din egendom = du bestämmer vem som får peta.

Jag har också en liten hund men det är ingen allmän egendom för det. Det är jag som hundägare som har ansvar för om hunden skulle bitas och därför är det jag som hundägare som bestämmer om man får klappa min hund eller inte. Oftast säger jag bara att hon inte gillar barn och sen går jag vidare.

Jag tyckte också det var jättejobbigt när Milla var valp och alla skulle klappa, det kom till och med fram främmande människor som skulle lyfta upp min hund utan att fråga när jag hade henne kopplad och stod och pratade med någon. Då tyckte jag det var jobbigt att säga till alla för jag var osäker på hur man skulle hantera situationen, nu bryr jag mig inte om folk blir besvikna för om de ska klappa djur kan de gå till 4H-gården istället, jag och min hund är ingen allmän service.

NEJ!
Jag hade inte låtit barn som var respektlösa klappa hunden. Visar dem respekt så ok.

När jag var liten frågade jag nästan ALLA hundägare om jag fick klappa :D Vissa sa nej och gick vidare, jag brydde mig inte, fanns ju andra hundar o klappa!
När jag klappade så brukade jag alltid stryka den över huvudet och ryggen.

Jag fattar inte att det finns föräldrar som kan säga "Åh mitt barn ääääälskar djur!!!" och tittar förnöjt på sitt barn som drar i örat på hunden eller "klappar" som slår. DET är inte att vara snäll mot djur. Eftersom jag själv var en sådan som verkligen älskade djur (och älskar djur fortfarande) vet att de som verkligen älskar djur behandlar djuret med respekt.

Så nej, alla måste inte peta på ditt djur. Punkt slut.

Barnen i stallet har velat klappa min hund men jag har alltid ropat på honom så han inte fått hälsa på dem. Till slut frågade de mig och då fick de klappa och de var snälla mot hunden. Det handlar om att ALLTID fråga. De följde efter mig hela tiden men jag lyckades hålla hunden ifrån dem.
Jag accepterar att barn kan göra fel men det gäller att dem respekterar djuret hädanefter.

Absolut inte! Folk måste lära sig respekt och att man inte kan springa fram till hundar och klappa hur som helst... Lyssnar inte folk när du bara säger nej så dra till med att hunden hugger, har löss eller rabies eller nåt. Då brukar de backa undan... ;)

Säg att hunden bits/inte gillar barn och hänvisa till lokala 4H-gården eller närmsta zoo med "klapp-hage"!

I början lät jag också folk klappa. Visserligen var min hund inte valp när jag köpte honom men han är ovanlig och folk bara måste känna om han är så mjuk i pälsen som han ser ut att vara :mad:

Tyvärr är människor i allmänhet och barn i synnerhet inte så snälla kring en hund som de tillåts klappa som man kan hoppas. Det är bara till att jobba upp lite pondus och säga ifrån vänligt. Det är din egendom och du bestämmer, även om folk inte fattar just den biten :cool:

Det är absolut inte otrevligt, tvärtom hade jag nog blivit skitsur på farmorn och hennes ouppfostrade barnbarn. Alla barn som frågar och beter sig snällt får klappa mina hundar, även på huvudet för de tycker om det och blir bara glada för barnen.

Hittils är det en unge jag fått läxa upp hundra gånger (granne med mamma) för att hon inte ska bete sig illa. Sist fick hon inte klappa alls. Hon försöker bära dem, styra upp dem och beter sig bara allmänt illa och vill inte lyssna när man säger till, gör hon inte det så är det slut på det roligare. Jag avskyr ouppfostrade ungar!!!

Absolut inte. Jag låter aldrig främmande barn hälsa på mina vuxna hundar om det inte är så att man stannar och pratar med någon eller liknande. Men kommer dom fram på en promenad så säger jag nej, tyvärr vi tränar och brukar också säga att det är bra att dom frågar. Det behöver inte alls vara så att vi tränar just då, men det känns snällare mot ett barn att säga så än att bara säga nej.

Hade något barn farmor/mormor kommit fram och sagt så till mig hade jag nog blivit väldigt :devil:

Det är absolut inte otrevligt, tvärtom hade jag nog blivit skitsur på farmorn och hennes ouppfostrade barnbarn.

Instämmer.

Mina hundar får man gärna klappa OM man frågar snällt så att jag kan ha koll på vad som händer. Börjar någon däremot klappa utan att ha frågat, då ser jag till att avbryta och förklara att det inte är ok.

Nej det är inte elakt och som mamma kan jag säga att jag hade blivit vansinig om mina barn har sprungit fram på det viset. Äldsta har alltid gillat djur och tittar gärna, men hon är lärd att stå still och titta och ev fråga ägaren. Aldrig någonsin springa fram till ett djur oavsett djurart. Yngsta har vi istället haft problemet att han har varit hysteriskt hundrädd, varför har jag ingen aning om, våran egna gamla hund är en av få som han tyckte om. Så där har jag haft ett barn som har skrikit hysteriskt för att vi tex möter en hund, och är 5-6 meter bort. Då har jag istället råkat ut för hjälpsamma hundägare som tycker att deras hund är minsan snäll så bara han får träffa dem så kommer allt bli bra... Vilket jag har fått styrt av ganska så bestämt...

Då kommer barnens farmor/mormor och tycker att det är skamligt att barnen inte kan få klappa/leka med valpen och att jag gott kan hålla i huvudet på henne så de kan klappa utan att hon kan bitas :eek:

Tror hon att alla småhundar är allmän egendom!? Vilken knäppskalle! :mad:

Du skulle ha bitit ifrån ordentligt så att andra småhundsägare kanske besparas att råka ut för knäppskallen.

Är det inte "elakare" att låta valpen utsättas för främmande människors "påhopp" och bristande respekt?!

Mina valpar är aldrig "allmän egendom" utan de som får hälsa på dem måste först fråga och sedan uppföra sej på ett lämpligt vis, annars avbryter jag utan krusidull!

Mina hundar = mitt ansvar = JAG avgör vem sm "utsätter" dem för vad!

Självklart riskerar jag uppfattas som en surkärring pga detta - då många anser att ex. en brun labbevalp bara MÅSTE överfallas och helst lyftas upp och pussas osv - men det kan jag LÄTT leva med!

/Swat

NEJ

Det är din hund o du avgör om någon ska få klappa. Jag låter sällan någon klappa mina hundar o i så fall så är en vuxen med barnen o jag frågar om dom är hundvana. Är dom inte det är det bovägga.
Vill barn klappa djur kan dom åka till barnens gård på Kolmården. (som ligger här i närheten)

Dumheter. Det är inte folks allmänna rättighet att tafsa på djur, oavsett om det är en hund, katt, häst eller krokodil. Fräs ifrån ordentligt och strunta i om de blir sura!

Allmänna människor på stan får inte hälsa på mina hundar - varför ska de göra det? Jag säger till folk att inte hälsa, respekterar de inte det så säger jag att hundarna bits. Skulle någon "smyga" sig på hade jag blivit riktigt grinig. :mad:

Däremot vill jag att hundarna ska acceptera att folk tar i dem under kontrollerade former - men det är en helt annan sak.

Är det inte "elakare" att låta valpen utsättas för främmande människors "påhopp" och bristande respekt?!

/Swat

Jag är av samma inställning. Jag får hem valp snart och han blir min uppgift att skydda från olika typer av faror. Barn ska få tydliga instruktioner innan de får gå fram/klappa/ta upp min valp. Är de inte hundvana så kan det säkert bli långt mer traumatiskt för valpen som blir "klappad" än för barnen om de får ett 'nej'.

*kl*

Får jag fråga om ni tycker samma sak när både hund och utomstående vill hälsa på varandra? Jag lyckas inte bestämma mig hur mycket jag ska tillåta när jag ser hur gärna min hund vill hälsa samtidigt som jag ju inte vill bli släpad efter henne från ena männskan till andra...

*kl*

Får jag fråga om ni tycker samma sak när både hund och utomstående vill hälsa på varandra? Jag lyckas inte bestämma mig hur mycket jag ska tillåta när jag ser hur gärna min hund vill hälsa samtidigt som jag ju inte vill bli släpad efter henne från ena männskan till andra...

Det är alltid upp till ägaren. Vill man att hunden ska få hälsa på alla man möter (som vill hälsa) och är okej med att ha en hund som vill hälsa på allt och alla, så visst, kör på det. Själv skulle jag dock tycka det blev jobbigt, men hunden lider ju inte av det om den själv vill hälsa. Men vill man kunna gå promenader och ha en hund som skiter i andra människor när man själv vill det är det ju bra att träna på att hunden inte alltid får hälsa när den vill... Framför allt underlättar ju den träningen om man ska ha hunden lös, så den inte springer fram till okända människor man stöter på.

Jag hade skällt åt kärringen att visa lite empati för hundstackarn och inte bara åt sina barn!
Fan folk är inte kloka

Jag har en valp av större storlek (AA) och har samma problem som du, alla vill hälsa och väldigt få frågar först.

Jag säger oftast nej då jag inte vill att han skall hälsa på alla och många gånger har folk blivit märkbart stötta och några gånger har de även blivit förbannade.

De gånger jag låter honom hälsa så har jag vissa regler, han får exempelvis aldrig hoppa. När jag då sagt till valpen och den som hälsar att jag inte vill att han hoppar har jag fått till svar att
- Han är ju bara en valp och han vill ju bara hälsa... undra om de säger samma sak när han hoppar på dom om ett år?

Nej stå på dig!! Din hund, du bestämmer!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 357
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 575
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 707
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 434
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur