Bukefalos 28 år!

Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Jag önskar man kunde ställa krav, men verkligheten ser tyvärr inte ut så. Många som går med lurar rätt ut på övergångsställen redan idag, har själv hållt på att bli påkörd av en tyst elbil trots att jag hade uppmärksamhet på en parkering. Tycker det är lite läskigt att de är så tysta utåt sett, att de är tysta invändigt bryr inte jag mig om som är på utsidan.
Sen är det nog inte fel för blinda personer att höra om det kommer ett fordon.
Men det finns lagar att förhålla sig till och följer fotgängare och bilister dessa så är inte hörandet avgörande.
En elbil låter betydligt mer än en cykel och dessa har vi klarat av i årtionen att ha i trafiken. Problemen uppstår när en trafikant slutar följa regler.
 
Bor själv vid en accelerationssträcka.
Läste det här och fick en annan tanke i huvudet. Jag bor också vid en accelationssträcka, och de som låter absolut värst är ju långtradarna. Då kom jag att tänka på transportsektorn, är inte det något att kräva att ska gå på el (om man nu ska tänka miljömässigt och att el är bättre än fossilt)?
Har du hört något eller några indikationer på om det forskas i den saken @TheRedLightning du som jobbar i den sektorn? Jag är bara nyfiken.
Jag vet att det forskas i el-vägar, men det är ju sån stor förändring så det känns som en utopi.
 
Läste det här och fick en annan tanke i huvudet. Jag bor också vid en accelationssträcka, och de som låter absolut värst är ju långtradarna. Då kom jag att tänka på transportsektorn, är inte det något att kräva att ska gå på el (om man nu ska tänka miljömässigt och att el är bättre än fossilt)?
Har du hört något eller några indikationer på om det forskas i den saken @TheRedLightning du som jobbar i den sektorn? Jag är bara nyfiken.
Jag vet att det forskas i el-vägar, men det är ju sån stor förändring så det känns som en utopi.
Google är din vän…
 
Menar du att de ska avgiftsbelägga min egenproducerade el? Jag är väldigt osäker på om det är realistiskt i ett land med så stora logistikproblem med el att det talas om elbrist i vissa delar av landet.
Kan de inte göra det så lär de hamna någon annanstans. Extra skatt om man laddar hemma, tillägg beroende på hur mycket man kör osv, osv. Det är ju bara lite fantasi som krävs i slutändan, som plastskatten som hade ungefär noll med miljön att göra och mer med signalpolitik och ett sätt att håva in skattepengar.

Elbristen vi har är ju också politisk. Vi har valt att ha elbrist i det här landet, det är inget som bara hände.
 
Jag förstår inte hur de kan pushas så mkt för elbilar och mena på att "i stockholm fungerar de klockrent" :confused:
Har sett laddningsstationer, Absolut, men inte på gatan. Så vi som bor i lgh utanför tullarna som inte har parkeringsplats ?
Hur tänker de att "vi" ska kunna köpa elbil ? Ska alla ladda på jobbet ?
 
Jag förstår inte hur de kan pushas så mkt för elbilar och mena på att "i stockholm fungerar de klockrent" :confused:
Har sett laddningsstationer, Absolut, men inte på gatan. Så vi som bor i lgh utanför tullarna som inte har parkeringsplats ?
Hur tänker de att "vi" ska kunna köpa elbil ? Ska alla ladda på jobbet ?
När jag bodde i lägenhet utan laddmöjlighet så laddade jag på större parkeringsplatser, köpcentrums, ICA-butiker, pendelparkeringar mm. Fler laddare behövs absolut. Ffa snabbladdare.
 
Jag förstår inte hur de kan pushas så mkt för elbilar och mena på att "i stockholm fungerar de klockrent" :confused:
Har sett laddningsstationer, Absolut, men inte på gatan. Så vi som bor i lgh utanför tullarna som inte har parkeringsplats ?
Hur tänker de att "vi" ska kunna köpa elbil ? Ska alla ladda på jobbet ?
Om du bor i hyresrätt lär det snart komma upp laddningsstolpar vid parkeringsplatserna, kanske på en begränsad del av parkeringsplatserna först och mer efterhand. För en ökad hyreskostnad för parkeringsplatsen förstås. Om det är bostadsrätt kan du fråga föreningen vad planen är, om inget görs kan du ju själv lägga ett förslag om att sätta upp laddningsplatser. Sedan gäller det bara att få de andra lägenhetsinnehavarna med dig, vilken inte är självklart då det blir ganska dyrt och det kommer märkas på avgiften.
 
Problemet är ju snarare att det inte kommer att vara aktuellt annat än vid privat laddare att "ställa bilen och låta den stå till en själv är klar". Det debiteras ju redan idag rätt hutlöst minutpris för laddning över viss gräns eller parkering utöver full laddning.

Här finns en hel del parkeringshus med laddare, så en kör in och parkerar, laddar, går till jobbet och hämtar fulladdad bil. Funkar fint. Sedan bör ju arbetsgivare med parkering erbjuda (behöver inte vara gratis) laddplatser. Kan ju vara samarbete med elbolaget.
 
Jag förstår inte hur de kan pushas så mkt för elbilar och mena på att "i stockholm fungerar de klockrent" :confused:
Har sett laddningsstationer, Absolut, men inte på gatan. Så vi som bor i lgh utanför tullarna som inte har parkeringsplats ?
Hur tänker de att "vi" ska kunna köpa elbil ? Ska alla ladda på jobbet ?
Finns ju massor av laddställen runt Stockholm? Jag har bott på en camping i flera månader i somras med ständiga resor från Varberg-Göteborg-Veddige-Falkenberg-Veddige-Varberg typ för att köra häst till seminstation. Planerar in laddning på t.ex. en MER-laddare (fri laddning varje månad för 399 kr/mån som privatperson) när jag ändå kör förbi, ibland en längre vila med toabesök, kaffeköp och en macka i bilen, ibland bara en kvart med lite ljudbokspaus eller en power nap till ngt av bilens avslappningsprogram.

Det där med att man måste kunna ladda hemma eller på jobbet är en väl inarbetad myt som jag tror hindrar många. Jag kände också så innan jag köpte min elbil, och kan ladda hemma i villan - men sen köpte vi husvagn och befinner oss i den varenda helg på vintern och typ hela tiden under sommaren och då försvann den möjligheten - men livet funkade fint ändå. :)
 
Vi har en elbil och en fossilbil. Vi behöver två bilar, och än så länge måste en vara fossilbil pga att jag måste kunna dra hästsläpet.
Elbilen laddar vi hemma var eller vatrannan natt, ström har vi från våra solpaneler, och vi har ställt in laddningen så att det laddas när strömmen är som billigast. En app sköter det och det funkar fint.
Underbart att slippa den månatliga dyra bensinräkningen.

En sak som jag dock har på minussidan är att hjortar och rådjur som vi har i massor runt där vi bor inte har lärt sig känna igen hur nära en elbil är pga att de är så tysta. Samma problem som de har med fossilbilar när det är dimma eller hårt regn som dämpar ljuden av bilen. Så med elbilen kör jag mycket saktare genom skogen och på de sträckor jag vet har mycket vilt.
 
Jag är fascinerad över att det samtidigt är "en stor brist på laddstolpar", samtidigt som det finns "hur många som helst" - som då, förmodar jag, är lediga då man vill använda dem.

Samtidigt är kostnaden för att ladda under en arbetsdag både "gratis" och "nåt arbetsgivaren håller med" och "hutlöst minutpris".

Jag antar att världsbilen man får av denna tråd är förenklad.
 
Om du bor i hyresrätt lär det snart komma upp laddningsstolpar vid parkeringsplatserna, kanske på en begränsad del av parkeringsplatserna först och mer efterhand. För en ökad hyreskostnad för parkeringsplatsen förstås. Om det är bostadsrätt kan du fråga föreningen vad planen är, om inget görs kan du ju själv lägga ett förslag om att sätta upp laddningsplatser. Sedan gäller det bara att få de andra lägenhetsinnehavarna med dig, vilken inte är självklart då det blir ganska dyrt och det kommer märkas på avgiften.

Bor i Bostadsrätt men vår förening har inga pplatser... ALLS ... Utan är hänvisade till gatan som än så länge som tur är e gratis men det är på förslag med boendeparkering (= kostnad) ... Men nej det finns inga allmänna el-pplatser inom 1 km radie. Och de som kommer då är McD + 2 andra företagsparkeringar. Så det är ju knappast "stå över natten alternativ" ...

Så nej bara för att man bor i Sthlm är det inte "bara att ladda"...
 
Bor i Bostadsrätt men vår förening har inga pplatser... ALLS ... Utan är hänvisade till gatan som än så länge som tur är e gratis men det är på förslag med boendeparkering (= kostnad) ... Men nej det finns inga allmänna el-pplatser inom 1 km radie. Och de som kommer då är McD + 2 andra företagsparkeringar. Så det är ju knappast "stå över natten alternativ" ...

Så nej bara för att man bor i Sthlm är det inte "bara att ladda"...
Visste inte ens att det fanns såna ställen. I Norge är det förbjudet att bygga lägenhetshus utan ett visst antal parkeringsplatser, som ofta hamnar i källaren under husen då.
 
Bor i Bostadsrätt men vår förening har inga pplatser... ALLS ... Utan är hänvisade till gatan som än så länge som tur är e gratis men det är på förslag med boendeparkering (= kostnad) ... Men nej det finns inga allmänna el-pplatser inom 1 km radie. Och de som kommer då är McD + 2 andra företagsparkeringar. Så det är ju knappast "stå över natten alternativ" ...

Så nej bara för att man bor i Sthlm är det inte "bara att ladda"...

Men du behöver inte ladda en hel natt. Gissningvis använder du bilen för att köra nånstans. Alla mackar/ica osv har ju laddare nu.
 
Om 2 år går de 70 mil, då försvinner räckviddsångesten.

Elbrist har vi inte i sverige, vi exporterar el i massor. Men det är privata elbolag så självklart får vi betala mer när Europa drar upp priserna.
Överföringen från norr till söder satsas det miljarder på nu.

Efter 8000 mil har elbilen tjänat in sin tillverkning miljömässigt medans fossilbilen fortsätter kosta på miljön. Fossilbilar är på inget sätt miljöneutrala att tillverka heller. Och elbilstillverkarna jobbar för att minska klimatpåverkan ännu mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp