Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Jag är fascinerad över att det samtidigt är "en stor brist på laddstolpar", samtidigt som det finns "hur många som helst" - som då, förmodar jag, är lediga då man vill använda dem.

Samtidigt är kostnaden för att ladda under en arbetsdag både "gratis" och "nåt arbetsgivaren håller med" och "hutlöst minutpris".

Jag antar att världsbilen man får av denna tråd är förenklad.
Jag laddade på en eon-laddare i helgen när vi var i Ullared. 2kr/kwh vilket innebar att resan dit kostade hela 82kr. 17 mil med 4 vuxna i en stor elbil, mestadels motorväg vilket drar mer. Hemresan blev ännu billigare då vi laddade hemma, trots att elen just nu är apdyr.

Jag har aldrig kommit så billigt undan med en fossilbil 😉
 
Problemet är ju snarare att det inte kommer att vara aktuellt annat än vid privat laddare att "ställa bilen och låta den stå till en själv är klar". Det debiteras ju redan idag rätt hutlöst minutpris för laddning över viss gräns eller parkering utöver full laddning.

Här finns en hel del parkeringshus med laddare, så en kör in och parkerar, laddar, går till jobbet och hämtar fulladdad bil. Funkar fint. Sedan bör ju arbetsgivare med parkering erbjuda (behöver inte vara gratis) laddplatser. Kan ju vara samarbete med elbolaget.
Dyra minutpris är toppen tycker jag som kör elbil. Annars står folk där dygnet runt. Det ska kosta som vanlig parkering och elpåfyllningen.
Det stora problemen idag är just att laddare inte räcker till. Laddplatserna är "tankplatser", inte parkeringsplatser.
 
Dyra minutpris är toppen tycker jag som kör elbil. Annars står folk där dygnet runt. Det ska kosta som vanlig parkering och elpåfyllningen.
Det stora problemen idag är just att laddare inte räcker till. Laddplatserna är "tankplatser", inte parkeringsplatser.
Om det inte är destinationsladdare. Men många verkar inte förstå skillnaden på en sådan och en snabbladdare
 
Bade Ford och Toyota kommer med en pick-up truck vid arsskiftet och det ar manga som ar valdigt "excited" over det. En av sonerna provkorde en Ford, han var bestamd att han nog tankte kopa den ... MEN efter provturen var han mindre imponerad och vantar in Tacoma, Chevy, och alla andra som ar pa gang. De ar alla byggda for att dra tunga lass i huvudsak, vikten pa flaket ar lagre an vantat.

Sjalv skulle jag nog kunna tanka mig en hybrid ... beroende hur mycket man kan dra med den. Jag tanker pa nar jag korde fran South Carolina till Atlanta, GA minst en gang i veckan, en trip pa 50 Svenska mil var vag ... och jag befann mig pa landet nar jag var dar utan en enda ladd stolpe i sikte. Nu annonserar atminstone en av de nya truckarna att de kan ladda pa 15 minuter ... Efter en lang dag med job hade det inte alls kannts bra att sitta pa nagot "obskyrt" stalle i minst 15 minuter (formodligen mer, for hur manga ladd stationer ger maximum power ut och hur manga -och hur gamla- bilar klarar av att ladda max) och vanta pa att bli laddad sa jag hade kunnat aka hem.
 
Dyra minutpris är toppen tycker jag som kör elbil. Annars står folk där dygnet runt. Det ska kosta som vanlig parkering och elpåfyllningen.
Det stora problemen idag är just att laddare inte räcker till. Laddplatserna är "tankplatser", inte parkeringsplatser.

Här i stan har de satt några laddare på en stor parkeringsplatser där man får stå 24 timmar. Många står där heldagar medan de är på jobbet.
 
Största utmaningen är väl gruvdriften för att utvinna grundämnen till batterier. Både miljömässigt och säkerheten för arbetarna.
Å andra sidan är gruvdriften för att utvinna grundämnen till resten av bilen inte ett dugg bättre och inte heller utvinningen av fossila bränslen. Jag håller med om att gruvdrift speciellt i utvecklingsländer är ett stort problem men blir lite lätt konspirationsteoretiskt lagd när det bara tas upp just i sambandet med batterier till elbilar.
 
Men du behöver inte ladda en hel natt. Gissningvis använder du bilen för att köra nånstans. Alla mackar/ica osv har ju laddare nu.

Så jag ska köra till och från jobbet och ladda bilen när jag handlar. Jag storhandlar, så 1 gång / vecka laddas bilen ? Hmm Vilken elbil klarar det ? Jag har 3,5 mil till jobbet = 3,5 mil enkel resa med motorväg och det 5 dagar i veckan...
Visst en tankning blir då när man storhandlar, det tar ju faktiskt över 30 min... MEN googlade just mina matbutiker som jag brukar använda... INGEN av mina matbutiker har laddplatser. Men lyckades hitta en som har en närliggande laddplats.
Så visst där kan jag ladda när jag storhandlar vilket då blir efter ett rullande schema om jag ENBART använder bilen till och från jobbet (kommer inte hända) och den andra (och ev 3e) laddningen ska då innebära att jag sitter och häckar på en mack ca 1 km hemifrån i minst 30 min en till två gånger i veckan?

Ursäkta om jag inte ser det som något jag tänker göra, och förstår att ingen annan heller gör.

Men visst, när jag flyttar till eget hus är elbil helt klart något jag kommer överväga då de är betydligt billigare att ha elbil (även nu) än att ha en fossildriven bil. Men så länge jag bor i lgh så blir det en fossildriven bil !
 
Allt handlar om vilka förutsättningar en har. Bor en i lägenhet eller hus med liten trädgård köper en inte pool. Och lite samma med elbil, det krävs ju vissa förutsättningar för att det ska fungera.

En del av de jag känner som bor i lägenhet med elbil har ju t ex gratis laddning på jobbet alternativt betalar för laddning i närheten av jobbet. Då blir det ju mycket gratiskörning - om en tankar medan en ändå är på jobbet.
 
Letar ersättare till bil 2 och det kommer bli en elbil till. Så sjukt nöjd med nuvarande elbil, alltså, det bara FUNKAR! Varmt när man kommer ut för man kan förvärra under vintern, svalt på sommaren, klarar mig fint med milen och kör jag långt har jag aldrig någonsin haft problem med att snabbladda och största problemet är att jag måste äta för snabbt alternativt ta med maten och äta i bilen efter laddningen är klar :angel::laugh::cautious:
 
Så jag ska köra till och från jobbet och ladda bilen när jag handlar. Jag storhandlar, så 1 gång / vecka laddas bilen ? Hmm Vilken elbil klarar det ? Jag har 3,5 mil till jobbet = 3,5 mil enkel resa med motorväg och det 5 dagar i veckan...
Visst en tankning blir då när man storhandlar, det tar ju faktiskt över 30 min... MEN googlade just mina matbutiker som jag brukar använda... INGEN av mina matbutiker har laddplatser. Men lyckades hitta en som har en närliggande laddplats.
Så visst där kan jag ladda när jag storhandlar vilket då blir efter ett rullande schema om jag ENBART använder bilen till och från jobbet (kommer inte hända) och den andra (och ev 3e) laddningen ska då innebära att jag sitter och häckar på en mack ca 1 km hemifrån i minst 30 min en till två gånger i veckan?

Ursäkta om jag inte ser det som något jag tänker göra, och förstår att ingen annan heller gör.

Men visst, när jag flyttar till eget hus är elbil helt klart något jag kommer överväga då de är betydligt billigare att ha elbil (även nu) än att ha en fossildriven bil. Men så länge jag bor i lgh så blir det en fossildriven bil !
Allt är ju förstås en fråga om både vilja och ekonomi. För mig är det helt enkelt inte värt att tanka för nästan 4500 kr i månaden till nuvarande dieselpris för att slippa 20 min på macken tre ggr i veckan och ngn gång en längre stund, jämfört med 399 kr/mån i laddningsabonnemang, samtidigt som jag tycker att miljövinsten av att inte bränna diesel 4000 mil om året också är värt lite ”omak” den tid på året jag inte laddar hemma. Det spelar ju självklart in på viljan att redan nu ställa om.
Jag kan uppskatta mina laddpauser. Lite tid för avkoppling eller en power nap i en sval bil, fällt säte och mobillarmet ställt på 20 min eftersom jag annars somnar. :D
 
Så jag ska köra till och från jobbet och ladda bilen när jag handlar. Jag storhandlar, så 1 gång / vecka laddas bilen ? Hmm Vilken elbil klarar det ? Jag har 3,5 mil till jobbet = 3,5 mil enkel resa med motorväg och det 5 dagar i veckan...
Visst en tankning blir då när man storhandlar, det tar ju faktiskt över 30 min... MEN googlade just mina matbutiker som jag brukar använda... INGEN av mina matbutiker har laddplatser. Men lyckades hitta en som har en närliggande laddplats.
Så visst där kan jag ladda när jag storhandlar vilket då blir efter ett rullande schema om jag ENBART använder bilen till och från jobbet (kommer inte hända) och den andra (och ev 3e) laddningen ska då innebära att jag sitter och häckar på en mack ca 1 km hemifrån i minst 30 min en till två gånger i veckan?

Ursäkta om jag inte ser det som något jag tänker göra, och förstår att ingen annan heller gör.

Men visst, när jag flyttar till eget hus är elbil helt klart något jag kommer överväga då de är betydligt billigare att ha elbil (även nu) än att ha en fossildriven bil. Men så länge jag bor i lgh så blir det en fossildriven bil !

Det finns många ställen som har laddning och fler kommer. Idag tar du tid och säkert en liten omväg för att komma till ”din” mack. Nu måste du tanka dubbelt så ofta men det finns en annan tillgänglighet på laddare.

De finns vid shoppingcentrum, vid simhallar, stormarknad, parkeringshus osv.
 
Det finns många ställen som har laddning och fler kommer. Idag tar du tid och säkert en liten omväg för att komma till ”din” mack. Nu måste du tanka dubbelt så ofta men det finns en annan tillgänglighet på laddare.

De finns vid shoppingcentrum, vid simhallar, stormarknad, parkeringshus osv.

För min del så kör jag inte en omväg för att tanka. Det ligger en mack 2 min hemifrån och den passerar jag varje gång jag kör till jobbet, hästen, mataffären och flera andra ställen. De ställen jag vet att det finns laddare är ställen jag är på så sällan att det hade blivit bökigt att åka dit varje gång jag hade behövt ladda. T.ex. i centrum (jag cyklar oftast dit), utanför köpcentrat i grannkommunen (är där max en gång var tredje månad). Sen finns det en utanför jobb men jag kan inte hänga upp laddandet av bilen på att jag är på jobbet. Dels lan man bli sjuk, dels kan den enda laddaren gå sönder, jag kan byta jobb, jag har semester osv.

Här har inte stormarknaderna i stan laddare. Inte simhallen heller (jag är aldrig i simhallen).

Jag kommer inte skaffa elbil förrän hyresvärden ser till att jag kan ladda bilen på hemmaplan när jag behöver det.
 
Vi kan inte ladda där vi bor men har ändå börjat fundera på en elbil när leasingen på nuvarande går ut om ett år. Är inne på Ford Kuga.

Går det verkligen att ha elbil utan laddmöjlighet hemma? Jag kan inte ladda på jobbet heller, det är tyvärr förbjudet. Måste den laddas dagligen? Kommer köras ca 2 + 2 mil per dag.

Lite motstånd känner jag eftersom vi inte kan ladda varken hemma eller jobb, ser framför mig att vi får lägga en timme om dagen på att sitta på en mack och ladda bilen och det funkar inte.
 
Vi kan inte ladda där vi bor men har ändå börjat fundera på en elbil när leasingen på nuvarande går ut om ett år. Är inne på Ford Kuga.

Går det verkligen att ha elbil utan laddmöjlighet hemma? Jag kan inte ladda på jobbet heller, det är tyvärr förbjudet. Måste den laddas dagligen? Kommer köras ca 2 + 2 mil per dag.

Lite motstånd känner jag eftersom vi inte kan ladda varken hemma eller jobb, ser framför mig att vi får lägga en timme om dagen på att sitta på en mack och ladda bilen och det funkar inte.
Då har du valt en dålig bil om den laddar ut på 4 mil om dagen. ;)
Min bil har en räckvidd på drygt 35 mil med avdrag för väderminskning (dock inte vintertid om det är svinkallt och snö, då sjunker räckvidden ytterligare).
Jag laddar hemma ungefär var tredje natt om jag är hemma, men då kör jag många gånger ca 12 mil om dagen. Med fyra mil om dagen kan du köra rätt många dagar utan att behöva ladda alls, alternativt så passar du på att ladda 10 min här och var när du kan, det är ju en ny vana för många men man får in den ganska fort. Men en h om dagen på mack kommer aldrig hända om du inte lyckas hitta en elbil med världens minsta batteri. :D
 
Då har du valt en dålig bil om den laddar ut på 4 mil om dagen. ;)
Min bil har en räckvidd på drygt 35 mil med avdrag för väderminskning (dock inte vintertid om det är svinkallt och snö, då sjunker räckvidden ytterligare).
Jag laddar hemma ungefär var tredje natt om jag är hemma, men då kör jag många gånger ca 12 mil om dagen. Med fyra mil om dagen kan du köra rätt många dagar utan att behöva ladda alls, alternativt så passar du på att ladda 10 min här och var när du kan, det är ju en ny vana för många men man får in den ganska fort. Men en h om dagen på mack kommer aldrig hända om du inte lyckas hitta en elbil med världens minsta batteri. :D
Haha 😆 skönt att höra! Då kanske vi ska överväga en elbil ändå. Nej vi kör ju inte supermycket så kanske kan ladda nån gång i veckan då. Det hade ju varit smidigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp