Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Vi kan inte ladda där vi bor men har ändå börjat fundera på en elbil när leasingen på nuvarande går ut om ett år. Är inne på Ford Kuga.

Går det verkligen att ha elbil utan laddmöjlighet hemma? Jag kan inte ladda på jobbet heller, det är tyvärr förbjudet. Måste den laddas dagligen? Kommer köras ca 2 + 2 mil per dag.

Lite motstånd känner jag eftersom vi inte kan ladda varken hemma eller jobb, ser framför mig att vi får lägga en timme om dagen på att sitta på en mack och ladda bilen och det funkar inte.
Kör du så lite så behöver du inte ladda ofta. Sen beror det givetvis på vad för bil du köper/leasar. Men en ID4 tex går ju över 40 mil på en laddning även i sämre väder och har snabbladdningsbatteri.
 
Jag kör 10-15 mil om dagen. Hastighet 80-120km/h. Jag kan bara ladda hemma. Vad skulle ni titta på för elbil som passar till det?
 
Kör du så lite så behöver du inte ladda ofta. Sen beror det givetvis på vad för bil du köper/leasar. Men en ID4 tex går ju över 40 mil på en laddning även i sämre väder och har snabbladdningsbatteri.
Men vad bra, har helt fastnat i att vi inte kan ladda hemma och att det då är otänkbart att skaffa en elbil. Finns ett ställe att ladda på hemma i garaget men det sitter ett hänglås för så känns som en markering att man inte får 😄

Ändå märkligt att det inte går att ladda där vi bor för det är en ”grön stadsdel” tydligen. Finns tex bara 1/4 parkering per lägenhet för tanken är att folk inte ska ha bil… gick sådär tror jag.
 
Men vad bra, har helt fastnat i att vi inte kan ladda hemma och att det då är otänkbart att skaffa en elbil. Finns ett ställe att ladda på hemma i garaget men det sitter ett hänglås för så känns som en markering att man inte får 😄

Ändå märkligt att det inte går att ladda där vi bor för det är en ”grön stadsdel” tydligen. Finns tex bara 1/4 parkering per lägenhet för tanken är att folk inte ska ha bil… gick sådär tror jag.
Tips är att ladda ner InCharge-appen. Där ser du var alla deras laddare finns och vilken styrka de har. De starkaste laddar ett batteri till 80% på en 15-20 min. De sista 20% tar längre tid men har man ett stort batteri och kör så lite som du behövs det inte ens laddas till 100% så ofta. 80% räcker länge ändå.
På kommunens hemsida kan du också hitta var laddstolpar finns.
Innan jag skaffade elbil tänkte jag inte på var det fanns men upptäckte sen att det finns ofta fler än man tror.
 
Tips är att ladda ner InCharge-appen. Där ser du var alla deras laddare finns och vilken styrka de har. De starkaste laddar ett batteri till 80% på en 15-20 min. De sista 20% tar längre tid men har man ett stort batteri och kör så lite som du behövs det inte ens laddas till 100% så ofta. 80% räcker länge ändå.
På kommunens hemsida kan du också hitta var laddstolpar finns.
Innan jag skaffade elbil tänkte jag inte på var det fanns men upptäckte sen att det finns ofta fler än man tror.

Jag kollade nu och såg att det finns på fler ställen än vad man kan tro. Men, en sak undrar jag. På sidan jag kollade så stod det att laddstolpen var aktiv men privat. Den står på en parkeringsplats som inte tillhör ett bostadsområde. Finns inget större företag i närheten heller. Om det står privat är den väl inte för vem som helst?
 
Jag kör 10-15 mil om dagen. Hastighet 80-120km/h. Jag kan bara ladda hemma. Vad skulle ni titta på för elbil som passar till det?
Det är väl egentligen optimala förutsättningar för att köpa elbil istället (kör långt, kan ladda hemma) så sannolikt borde varenda elbil funka som uppfyller övriga ev. önskemål. Jag har haft en Mercedes EQC i ett år som pendlarbil och sörjer den redan (avtalet gick ut i oktober), och väntar nu mkt ivrigt på en BMW iX som jag hoppas på att få innan jul. Under mellanperioden nu kör jag en dieselsuv, jösses så gammalmodigt och fossilt (pun intended) det känns. Låter mer, trögare reaktioner, växlar vid acceleration, behöver tanka för massor av pengar. Urk. :D
 
Jag kollade nu och såg att det finns på fler ställen än vad man kan tro. Men, en sak undrar jag. På sidan jag kollade så stod det att laddstolpen var aktiv men privat. Den står på en parkeringsplats som inte tillhör ett bostadsområde. Finns inget större företag i närheten heller. Om det står privat är den väl inte för vem som helst?
Ett annat app-tips är att kolla A Better Route Planner (ABRP) - den är bra uppdaterad och där finns de flesta leverantörers laddstolpar med. Numer kör ju även Circle K laddare på fler och fler stationer så frågan om tillgång till laddare kommer nog inom en tämligen överskådlig tid snarare övergå till en fråga om köer för laddning (pga stor nybilsförsäjlning) än att det är särskilt många blanka fläckar på kartan i de mer befolkade delarna av landet i vart fall.
 
Jag kollade nu och såg att det finns på fler ställen än vad man kan tro. Men, en sak undrar jag. På sidan jag kollade så stod det att laddstolpen var aktiv men privat. Den står på en parkeringsplats som inte tillhör ett bostadsområde. Finns inget större företag i närheten heller. Om det står privat är den väl inte för vem som helst?
Ingen aning faktiskt. Men privat låter ju just privat.
 
Vi kan inte ladda där vi bor men har ändå börjat fundera på en elbil när leasingen på nuvarande går ut om ett år. Är inne på Ford Kuga.

Går det verkligen att ha elbil utan laddmöjlighet hemma? Jag kan inte ladda på jobbet heller, det är tyvärr förbjudet. Måste den laddas dagligen? Kommer köras ca 2 + 2 mil per dag.

Lite motstånd känner jag eftersom vi inte kan ladda varken hemma eller jobb, ser framför mig att vi får lägga en timme om dagen på att sitta på en mack och ladda bilen och det funkar inte.
Ford Kuga finns mig veterligen bara som hybridbil, vi fick nämligen byta märke och modell nu när vi gick över till elbil efter att ha haft 2 Kuga innan. En fantastisk bil och kanske en kompromis om man inte kan ladda lika ofta? Har för mig att man kommer 6,5 mil på batteriet.
 
Jag kör 10-15 mil om dagen. Hastighet 80-120km/h. Jag kan bara ladda hemma. Vad skulle ni titta på för elbil som passar till det?
Beror på vilken storlek på bil du behöver. Vi har en Skoda Enyaq IV 80 som är helt underbar, kör du enbart 80-120 så kommer du drygt 40 mil på en laddning. Men det är en stor bil så behöver man inte storleken hade jag valt ngt annat för att komma ner i pris.
 
Jag kör 10-15 mil om dagen. Hastighet 80-120km/h. Jag kan bara ladda hemma. Vad skulle ni titta på för elbil som passar till det?
Hur ser ditt körbehov ut utöver det?
Om det är en mindre bil/pendlarbil du är ute efter så är Opel Corsa (som växt i storlek) Opel Mokka (liten suv) och Renault Zoe kanske något? Corsa och Zoe har wlp på 32 mil. Men mer realistiskt är 28 mil eftersom väder mm inte ofta är optimalt.
Jag kör corsa och kör 8 mil om dagen till jobbet mestadels motorväg. Har inga problem att ta två vändor till jobbet plus lite ärenden och småkörning hemmavid på en laddning. Laddar ca 2-3 ggr i veckan (gillar att ha mil i "tanken")
 
När ni funderar på bil, tänk på att de flesta batterierna mår bäst att hålla sig mellan 10-90% för att få så många laddcykler som möjligt. Så håll höjd för att om man behöver 30 mil på riktigt behöver bilen kunna gå lite mer dels pga dåligt väder och dessutom att standardlandningen bör vara 80%.
 
När ni funderar på bil, tänk på att de flesta batterierna mår bäst att hålla sig mellan 10-90% för att få så många laddcykler som möjligt. Så håll höjd för att om man behöver 30 mil på riktigt behöver bilen kunna gå lite mer dels pga dåligt väder och dessutom att standardlandningen bör vara 80%.
Det är en halvmyt. Det är inga problem att ladda 100% och batteriet tar inte skada av det. Det man inte ska göra är att ladda 100% och sedan låta bilen stå. Samma gäller om man har låga % kvar. Inga problem så länge man inte låter bilen stå med det.
 
Det är en halvmyt. Det är inga problem att ladda 100% och batteriet tar inte skada av det. Det man inte ska göra är att ladda 100% och sedan låta bilen stå. Samma gäller om man har låga % kvar. Inga problem så länge man inte låter bilen stå med det.
Jo men tänker just det att om vi pratar om folk som nu kör 2-4 mil om dagen och de varje gång de laddar kör i 100% och sedan kör 2 mil hem. Då står bilen där med väldigt fullt batteri kanske i flera dagar. Det ska undvikas och det är vi överens om. Därför är det en bra att tänka på det att ha en bil som ger bra förutsättningar med 80-90% fullt batteri.
 
Lite förstrött har jag följt tråden, har inte känt att elbil är aktuellt pga min låga inkomst. Har en väldigt snål dieselpeugeot just nu. Går snålt men är väldigt pigg (avkomman klagar för det är lätt att köra aaaaalldeles för fort :D )

Men så fick jag en ingivelse och kollade begagnatmarknaden. Ser att det går att få t.ex. en tre år gammal Zoe för strax över 100'. Blev lite förvånad.

Var är haken? Batteribyten för stora pengar? (För elen är ju minsta kostnaden i detta läge). Svindyr service?
 
Lite förstrött har jag följt tråden, har inte känt att elbil är aktuellt pga min låga inkomst. Har en väldigt snål dieselpeugeot just nu. Går snålt men är väldigt pigg (avkomman klagar för det är lätt att köra aaaaalldeles för fort :D )

Men så fick jag en ingivelse och kollade begagnatmarknaden. Ser att det går att få t.ex. en tre år gammal Zoe för strax över 100'. Blev lite förvånad.

Var är haken? Batteribyten för stora pengar? (För elen är ju minsta kostnaden i detta läge). Svindyr service?
Beroende på vilken Zoe, så skulle det kunna vara att det är ett litet batteri i den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp