Elhalsband

Sv: Elhalsband

Och svaret på den frågan kan vara att det finns de som förstår skillnaden mellan den stress ett djur upplever när det går på ett elstängsel och den stress ett djur upplever när den får elstötar från någonting som sitter fast på kroppen dvs. något det inte kan ta sig ifrån. Förstår man att det ena utsätter djuret för mycket mer stress än det andra är det väl inte så konstigt om man tycker att det som utsätter djuret för mindre stress kan vara okej, medan det som utsätter djuret för högre stress inte är det. Eller?

Man kan tycka att "låg stress" är okej men inte "hög stress". Förstår man skillnaden i hur djuren påverkas av de olika verktygen bör man kunna förstå hur man kan acceptera det ena men inte det andra.


Fast varför skulle det vara mer stressande för hunden att få en stöt i samband med jakt än att man korrigerar på annat vis? Vad är det som gör att elen utlöser sådan stress?

Kan ta min schäfergrabb som ett exempel. Jag kan slänga in honom i väggen och han tycker det är en rolig lek. Desto hårdhäntare desto roligare. På samma sätt är ett rapp med belastningsstocken riktigt taggande under skyddet, det är ju då leken kommer igång ordentligt enligt honom! För honom är det MYCKET värre att man blir arg (bestämd låg röst, "arg" blick osv), än att man korrigerar fysiskt...

Halsbandet har man som sagt på ett par veckor innan, hunden ska INTE uppfatta halsbandet som den utlösande faktorn utan jakten. Jag tycker nog det är bättre att man gormar på hunden samtidigt så den uppfattar förarens gormande med att det faktiskt händer något, och inte bara tomma hot. För när hunden väl kommer tillbaka så kan man ju inte korrigera längre...

Delvis kl*

Får hunden en elstöt av att springa efter haren, och sen en elstöt den eventuella andra gång den försöker, samtidigt som man vrålar "NEJ!" allt vad man kan så lär hunden uppfatta att det där var visst ngt som inte uppskattades av matte/husse och även om jag var 5-10 meter bort så "hände" det något. Och sen när hunden återvänder är det belöning på högsta nivå. Vad är skillnaden mot att hunden får en stöt mot att man, om vi låtsas att man hade varit sketsnabb, hade sprungit ikapp hunden och "läst lusen" av den?

Att hunden skulle gå runt och vara stressad över en korrigering känns inte sådär jättebra, då har något gått fel på vägen...

Blir lite förundrad över några härinne som skriver att man inte skulle veta vad hunden gör, den kanske är påväg tillbaka osv. ALL korrigering ska ske i direkt samband med det oönskade beteéndet, inte efter. Är det bättre att ge hunden ett nyp i nacken, örat eller ryck i kopplet vid fel tillfälle? Varför? Varför diskuteras det alltid att det skulle bli fel i timeingen när man diskuterar el? Det är ju likadant med all korrigering, det ska alltid ske i samband med det oönskade beteéndet annars blir det ju fel, är ju rätt så givet egentligen.
 
Sv: Elhalsband

Och dom människor som har den kunskap och timing som krävs för att använda det är mest troligt dom som inte heller behöver elhalsband utan kan fostra sina hundar ändå..

Fast är det verkligen så svårt som vissa påtrycker att lära sig hantera ett elhalsband? Jag förstår självklart att inte en vanlig "klantig" svensson ska gå ut i skogen och trycka på knappen i tid och otid. Men så svårt? Vad är skillnaden mot en annan korrigering? För korrigeringar måste ju alltid vara direkta.
 
Sv: Elhalsband

Jag säger ingenting om eldressyrens vara eller icke vara i särskilda fall. Och jag tror att vissa hundar hade mått bättre av det än av klassisk "sparka och slå"-dressyr som M-Å-N-G-A använder sig av idag, inom i stort sett alla hundsporter.

Men när jag tänker legalisering av elhalsband ser jag riktiga skräckscenareon framför mig. Hur folk på hundklubbar vars hund jagar katter, biter barn eller pinkmarkerar inomhus får rådet att använda elhalsband. Hur dagens sprayhalsband mot skällande byts ut mot elhalsband. Hur "förståsigpåare" säger "Men vadå, kan inte din hund släppa på loss? Har du provat el?".

Jag tror att i ett riktigt extremfall skulle det leda till ännu större okunskap hos gemene hundägare, dom som verkligen behöver kunskapen! Genvägar (El) skulle vara en alltiallo-metod mot olovlig jakt, skyddshundar som inte släpper på kommando, revirpinkande och utfall vid hundmöten.
 
Sv: Elhalsband

Ja, jag tror inte heller på "vanlig legalisering", där ser jag också skräckscenarior framför mig. Men att man antingen tar hjälp av licensierade utbildade människor som får använda el eller har möjlighet själv att gå en utbildning för att få licens.
 
Sv: Elhalsband

Fast är det verkligen så svårt som vissa påtrycker att lära sig hantera ett elhalsband? Jag förstår självklart att inte en vanlig "klantig" svensson ska gå ut i skogen och trycka på knappen i tid och otid. Men så svårt? Vad är skillnaden mot en annan korrigering? För korrigeringar måste ju alltid vara direkta.

Svårt och svårt. Jag har aldrig testat så jag kan inte svara på det. Det är väl ungefär lika svårt som att lära sig sparka till hunden i bröstkorgen när den skäller på grannens katt.
Och problemet med om elhalsband blir lagligt är just det, att "en vanlig klantig svensson" KOMMER gå ut i skogen och trycka på knappen i tid och otid. Precis som "en vanlig svensson" idag vrider om örat på sin hund när den inte släpper en boll, eller smäller till den med kopplet när den inte lyder (Eller som det oftast är - när den inte förstår).

Och jag skulle inte vilja ge fler idioter ytterligare metoder att vara dumma mot sin hund.
 
Sv: Elhalsband

Ja, jag tror inte heller på "vanlig legalisering", där ser jag också skräckscenarior framför mig. Men att man antingen tar hjälp av licensierade utbildade människor som får använda el eller har möjlighet själv att gå en utbildning för att få licens.

Ja, varför inte. Det finns gott om utbildade hundtränare som lär ut/tränar med långt mycket värre metoder idag, i hela landet.
 
Sv: Elhalsband

Jag är med dig. Herregud, det känns som att vissa som skriver i tråden inte har en aning om vad detta landets "proffs" lär ut. Jag var själv på kurs för en av de männen som tjänar mest pengar i detta landet på att hålla i hundträning, han lärde ut apportering genom att man ska strypa hunden... Alternativt den klassiska vrida öronen av hunden.

Därmed inte sagt att jag tränar efter den devisen, absolut inte, jag mår illa av sånt.
 
Sv: Elhalsband

Fast är det verkligen så svårt som vissa påtrycker att lära sig hantera ett elhalsband? Jag förstår självklart att inte en vanlig "klantig" svensson ska gå ut i skogen och trycka på knappen i tid och otid. Men så svårt? Vad är skillnaden mot en annan korrigering? För korrigeringar måste ju alltid vara direkta.

nu blir jag la strypt...

Vi ager elhalsband. (f.o. finns det hundar det inte biter pa sa for de som tror att elhalsband kan losa problem - det finns hundar som inte bryr sig ett smack nar de ar fokuserade) De halsbanden bor i varat koksskap och samlar damm.

Sa jag pratar ur egen erfarenhet och med andras erfarenhet som uppbackning

PROBLEMET med elhalsband ar just timingen.

Skulle man som nagon skrev ropa "NEJ" och chocka sin hund sa kan man lyckas chocka den just som den vrider huvudet for att lyssna - vilket beteende ar det da man korrigerar? Halsbandets chock skall helst inte sattas i samband med agaren, eller ett ord (indirekt samband med agaren) utan med ett beteende.

En hund skulle "tranas" med det, kommer inte ihag exakt vad hunden gjorde men det handlade om dorren i vilket fall... hon lyckades tajma chocken sa att hunden nu mera ar livradd for ljud fran laptopen - men fortfarande uppvisar beteendet hon ville "fixa".

De flesta elhalsband har inte "sma" stotar. De har ratt rejalt bit, jag har anvant det pa mig sjalv. Det kanns ratt bra, de dyrare halsbanden har maaaaanga olika styrkeinstallningar. De som finns representerade pa marknaden ar dock, for det mesta, utan styrkeinstallningar. De har pip - vibration - chock.

En hund, han finns inte med oss langre, var en hastvallare utav extrema matt. Brot sig los och drog och vallade ston och fol nagot enormt. Han blev elad, han var en fara for sig sjalv, folen och stona. Och manniskorna som korde pa vagen bredvid hasthagen. Dar behovdes en distanskorrigering som han inte satte i samband med manniskor, utan beteendet. Det funkade, men eftersom det var gjort i "smyg" kunde de inte ha honom pa lina.... 4 timmar senare kom han hem. Jagade aldrig mer hastar.

Att anvanda el aven "bara" for att fa bukt med ett problembeteende kraver timing och forstaelse. Det ar inte bara att trycka pa en knapp sa fixar det sig.

Tank pa det som "bakofram" clickertraning. Du skall bestraffa beteendet EXAKT nar beteendet kommer. Utan att saga nagot och med perfekt timing. Hur latt ar det att klicka EXAKT ratt? Med skillnaden att i stallet for daligt tajmat godis ar det en daligt tajmad elstot.

En korrigering i dressyr satter hunden i samband med husse/matte. Oavsett vilken "skola" man tillhor. Vid problembeteendelosning med el ser man ogarna att hunden satter agare eller halsband i samband med bestraffningen. Det ska vara beteendet och BARA beteendet. (mark nu att jag inte pratar om dressyr med el... utan, som traden startades om, losning utav beteendeproblem) For att losa problembeteendet skall hunden tro att det ar "himlen som faller ner". Sa att losningen ar -permanent- oavsett om halsbandet ar pa eller om husse/matte ar i narheten.

Detta ar alltsa inte riktat personligen till dig Linns utan en reflektion overlag i traden. Ditt inlagg fick bara vara min "brodtext" sa att saga...

inte vet jag om nagon blir klokare av mitt inlagg.. :/ men ja, jag ager elhalsband, jag har hundar, jag bor i ett land dar det ar lagligt och jag vander mig emot bruket utav elhalsband utom i extrema fall.

*duckar for flygande foremal*
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

<snip>
De flesta elhalsband har inte "sma" stotar. De har ratt rejalt bit, jag har anvant det pa mig sjalv. Det kanns ratt bra, de dyrare halsbanden har maaaaanga olika styrkeinstallningar. De som finns representerade pa marknaden ar dock, for det mesta, utan styrkeinstallningar. De har pip - vibration - chock.
<snip>

De elhalsband som finns har i USA har alla en installning for hur 'hard' elstoten ska vara. Jag har inte sett en enda halsband som inte har en sa mild 'borjan' att jag inte kanner stoten. De flesta har vibration och el puls eller el puls och ljud. Jag tranar i hop med flera som tranar fagel hundar och de anvander alla el och alla de jag varit runt tranar med en mycket latt stot.

Oh, och normalt sett ar stoten valdigt mild i 'dressyr traning' med el, men kraftigare nar man vill ha en beteende forandring. (Jag pratade nyss med min kompis Billy, K9 tranaren som hjalpte till med Mandy.) LOL
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

va bra! For majoriteten av de jag sprungit pa har inte haft styrkeinstallningar.. olika i landerna kanske? daremot sa man kan stalla in om det pips, pips+ vibrerar eller pips, vibrerar+stot.
 
Sv: Elhalsband

Fast varför skulle det vara mer stressande för hunden att få en stöt i samband med jakt än att man korrigerar på annat vis? Vad är det som gör att elen utlöser sådan stress?

Jag har inte påstått att en elstöt är värre än andra korrigeringar. Jag har bara försökt förklara skillnaden mellan att få en elstöt från ett halsband (dvs. från något som sitter fast på din kropp och som du inte kan komma undan) och att få en stöt från ett elstängsel (ett synligt, externt objekt som du kan springa ifrån).
 
Sv: Elhalsband

Oh, och normalt sett ar stoten valdigt mild i 'dressyr traning' med el, men kraftigare nar man vill ha en beteende forandring. (Jag pratade nyss med min kompis Billy, K9 tranaren som hjalpte till med Mandy.) LOL

Det dar sag jag precis, forlat for seg reaktion!

ja det ar just beteendeforandringarna jag menade, kanske darfor jag inte sett sardeles manga "mildare" elhalsband..? Ror mig inte direkt i kretsar som tranar dressyr med el.. och det narmaste fagelhundstraning med el jag kommit var en polare som bad om ursakt for att han anvander det pa sin fagelhund for han "inte har tid att" gora det pa nagot annat satt.. Vet inte riktigt varfor han bad om ursakt till mig for det iofs.
 
Sv: Elhalsband

Jag har inte påstått att en elstöt är värre än andra korrigeringar. Jag har bara försökt förklara skillnaden mellan att få en elstöt från ett halsband (dvs. från något som sitter fast på din kropp och som du inte kan komma undan) och att få en stöt från ett elstängsel (ett synligt, externt objekt som du kan springa ifrån).

Fast hunden ska ju koppla ihop stöten med jakten, absolut inte med halsbandet. Så hunden kommer visst undan det den får stöten ifrån, alltså viltet. Om du har ett trästaket till en häst men en elgrimma (låtsas vi:D) och varje gång hästen kommer emot så får den en stöt. Hästen kommer inte koppla ihop själva grimman med stöten eftersom att stöten endast kommer när den går emot trästaketet. Även om VI vet var stöten kommer ifrån så kommer antagligen inte hunden/hästen fatta det sålänge det timeas rätt.
 
Sv: Elhalsband

Skulle man som nagon skrev ropa "NEJ" och chocka sin hund sa kan man lyckas chocka den just som den vrider huvudet for att lyssna - vilket beteende ar det da man korrigerar? Halsbandets chock skall helst inte sattas i samband med agaren, eller ett ord (indirekt samband med agaren) utan med ett beteende.

Problemet med denna hunden är att han vänder inte på huvudet, eller saktar ner det allra minsta trots "vredesutbrott". Så där tänkte jag att själva grejen med just det var att få till att även om jag är en liten bit ifrån (vi säger 10 m) så händer det ändå något när matte skriker "NEJ!!" För just nu är det ju bara tomma hot för honom, när han sen kommer tillbaka så kan jag ju inte vara arg längre, då brukar jag bara vara helt neutral, det känns ju fel att belöna när han kommer tillbaka då han väljer själv när han kommer tillbaka, inte för att han lyssnar.

Hade jag haft en hund som vänt på huvudet när jag gormar så hade jag förmodligen inte ens funderat på el för då hade jag ju kunnat bryta utan extra "hjälper" och sen träna därifrån. Jag blir lite galen på detta... Jag vill absolut att han ska kunna vara lös och snosa runt och busa. Kanske bara skulle ha honom lös när jag rider? OM han då får syn på något som är kul att sätta efter så kan jag ju iaf komma ikapp honom. Vet att jag gjorde det när han stack iväg på rådjur en gång när han var yngre, men samtidigt så är inte rådjur alls i samma intresseliga som en hare.
 
Sv: Elhalsband

Vad finns i hans liv som ar det bastaste bastaste basta?

Vi har en.. hog jakt o vallidioter, och jag menar verkligen -idioter-, det ar vad de ar avlade for och de ar avlade for att vara hardcore. Vi kan helt enkelt inte ha jaktidioterna losa, det finns -inget- pa denna varld som slar jakten for dom (sighthounds) - deras inkallning ar dock tranad med jakt som beloning. Biltutan, kommer man till bilen sa blir det mer jaga av.

Kruxet ar manga ganger att hitta en beloning for ratt beteende som uppvager det sjalvbelonande beteendet att dra ivag. Testat skvallertraning med det "bastaste bastaste"? Det ar jattesvart med sjalvbelonande beteenden, verkligen.

Ett problem som kan uppsta om de blir elade ar att ordet nej blir sa pass "dramatiskt" (som framgick av hastflickas och mina inlagg tidigare pratar vi om lite olika elhalsband..) beroende pa hur hunden tar stoten att du kan fa en hund som nar den hor ordet nej pissar ner sig o springer och gommer sig. Sa alltsa, att hitta "ratt stot" som ar obehaglig men inte for skrammande blir ju isf forsta steget. Sen finns det hundar som ar jattekansliga for det, och hundar som det inte beror. Har en hund har som jag av misstag elat i bakhuvudet med en kofosare, REJALA kyssar i dom kan jag saga... han brydde sig inte ett smack sa last som han var i sitt jobb. Tur for mig, hade han varit vekare kunde jag pga min egen forbannade klantighet ha kostat oss ratt mycket tid och om oturen Verkligen varit framme sabbat en av vara basta boskapshundar. Sen har vi min gamla schafer som rakade elas vid inkallning (elstaket) han pep till men sprang lik forbenat rakt igenom staketet - kortaste vagen till matte - och igenom ytterligare ett staket dar han fick ytterligare en stot. Fastan han visste om obehaget vid staketet var inkallningen (jag) mer vardefull att han tog kortaste vagen. Skulle han da ha ett sjalvbelonande beteende som vager tyngre an mig men ha elats ar det inte sakert att det skulle brytit honom heller med en "mildare" stot... Det ar alltsa en hund som ar uppvuxen runt elstaket och valdigt medvetet tog stotarna, fullt pa det klara att staket bits.

"no" har anvands inte som en bestraffning egentligen utan det ar ett "avbryt" kommando. Som ar inlart pa samma satt som vi lar in sitt/vad annat som helst bara lite mer i "Vardagen". No eller HEY lars in med forstarkning, de vinner alltid nagot pa det. Om det ar en brottningsmatch, godis, spring o lek med husse/matte osv varierar fran hund till hund.
sa laggs det, naturligt, in mer och mer storningar. Jattesvart att ge tips, eller tankar nar man inte sett hunden sjalv :/

men eh ja, som det nog framkommer ar jag alltid skeptisk till just elhalsband... det ar liksom det absolut sista alternativet...
 
Sv: Elhalsband

Tja det finns ju trots allt en anledning till att det inte är lagligt att använda.
Nog finns det bättre sätt att lära in när det inte är ok att jaga, än att använda el.
 
Sv: Elhalsband

Fast kom inte förbudet för att användningen missbrukades? Kom det verkligen ett förbud för att duktigt hundfolk använde el till att bryta jakt? Jag har verkligen svårt att tro det egentligen.
 
Sv: Elhalsband

Ja, jag har också funderat på vad man ska kunna erbjuda men jag tror inget uppväger jakten, så jag tror att jag på något sätt måste bryta honom för att sen kunna belöna när han gör rätt. Men det är ju svårt att säga, vi ser ju bara vilt några gånger om året så det finns ju inte direkt många tillfällen att träna heller.

Han har ju fått en elstöt en gång i hagen (tråd som låg ner) och han sprang hem, typ en halv kilometer.. Så visst blir han påverkad av el. Han gick med viss tveksamhet på det stället men efter ett par gånger så traskade han på och han blev ju inte nervös i övrigt utan bara tveksam till just den platsen i början.

Anledningen till att jag tänkte att man gormar allt man kan är för att stöten inte ska komma från "ingenstans" och för att när han eventuellt testar en andra gång så testar man med bara gormet. Jag har också funderat på om jag ska gapa just pga det där med att han inte ska koppla ihop det och bli nervös så fort man höjer rösten. Men tanken är ju att börja på lägsta så det bara killar lite, just bara så att det bryter honom och verkligen gapa och springa efter och vara fly förbannad och när han då vänder så är det superbelöning. Alltså inget vanligt nej utan verkligen ta i för kung och fosterland, för att minimera att han kopplar ihop ordet "nej" med att få en stöt. Men det är bara lite funderingar...

Men funderar på att hyra ett citronsprayhalsband för att dels se om det hjälper och dels för att det förmodligen är några tusen kronor billigare om det skulle visa sig funka. Men det är ju samma där. Korrigeringen måste ju bli exakt rätt och frågan är om man ska gorma eller ej.

Jag förstår att dina hundar är svåra, men detta är ju en liten blandning mellan Lhasa apso/yorkshire terrier och som vanligtvis är en mjukis :D

Han gick tex efter och irriterade ena kaninen som då skuttade efter (liten dvärgkanin på 1,5 kg) och nafsade efter honom. Då lät han bli honom, för då var det inte alls roligt länge :D så jag tror det är just det att det måste hända ngt, att jag gormar i början gör inte så mkt, för han vet att kommer han fem meter längre bort så kommer jag ändå inte åt honom:grin:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 863
Senast: Tranan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp