Bukefalos 28 år!

Elhalsband

Sv: Elhalsband

Jag håller helt med om allt, varför ela när det finns andra sätt! Men jag uppfattade att du menade att det inte går att bryta en hund som kommit igång i jakten, vilket stämmer är komplett omöjligt. Och jo, har man en jaktidiot lös finns det inga andra sätt än att vara extremt vaksam och kalla in förebyggande. Jag kallar in min om jag ser att hon är intresserad, hon får aldrig få möjlighet att dra för då är det kört och hunden är borta på en millisekund.

Det som förvånar mig är att en del menar att det funkar att korrigera fysiskt eller med rösten, men de hundar det funkar på kan ju inte ha en riktigt stor jaktinstinkt. Kan bara utgå från min egen och hon blir helt blockerad, jag har stått framför henne och kastat mig över henne (och missat) och hunden fortsätter springa efter en hare som sedan länge är borta.

Snurrfian: Kan inte du berätta lite om hur ni tränat då, det låter jättespännande!

Oj hur vi har tränat, ja redan från första stund som valp, han fick vara lös i skogen, nosa i spåren men ett nej betyder nej och då får man inte spåra längre, men även gett honom ett komando då man får söka ut ordentligt. Sen har vi även jobbat mycket med ren lydnad, gått kurser hos instruktör med stor jakthunds kundsakp. Han har även harhägn och vildssvinshägn. Sen gäller det att kunna läsa sin hund hela tiden, jag har honom inte lös när jag inte kan ha full uppsikt på honom, minsta spänning, öronresning luftvittring så har jag antingen kallat in honom eller brytit med ett nej. En del jobb i långlina, på kurser har vi haft en kanin i bur för att kunna träna in nej även i pressade situationer, gått kopplade i harhägnet osv. Jag har fått mycket hjälp av instruktören att läsa just min hund.
Inkallning med horn har vi tränat oxå från början, som valp med godis och överlyckliga husse och matte, lekt och kampat. Ju äldre han blev så tränade vi mer med tvång, dvs på inhägnat område, inkallning med störning, lyssnade han inte rusade jag på honom och visade att jag inte var nöjd och så provade vi igen, någon gång fick jag även hjälp av instruktören som skrämde honom rejält när han inte lyssnade, jag kallade in och "tröstade" honom, alltså förstärkte jag ännu mer att det var "farligt" att inte lyssna på inkallning.
I skogen vid jakt så har vi använt hornet, klappat om honom, gett honom något riktigt gott och släppt iväg honom igen.
 
Sv: Elhalsband

Fast så dum får man ju inte vara, man elar väl precis när hunden sätter efter viltet och man ser vad hunden gör och tänker.

Ett högt ryt från föraren kanske också är bra så testar man vid nästa försök med bara rytet. Men där vill jag inte uttala mig om vilket som är bäst, hålla käft eller ryta för allt man är värd.

Jag gissar att du inte haft en jaktidiot och därmed vet hur snabbt saker händer... Beslut att återvända till föraren kan hända precis lika fort, utan att du kan se det.. Det är ju oturligt om man elar då och avtränar hunden till att komma tillbaka.
 
Sv: Elhalsband

Tack för att du delar med dig! Jag har en riktig jaktidiot som inte går att bryta om hon satt av, kan dock bryta när hon får intresse för ngt. Jag läser och tränar för allt jag är värd men just detta är sååå jäkla svårt på henne. Hård som flinta.
 
Sv: Elhalsband

Jag förstår fortfarande inte varför du tror att din hund skulle bli så påverkad av en svag strömstöt att den slutar jaga, speciellt när du redan vet att hunden inte blir speciellt påverkad av att gå in i ett elstängsel som ändå har en rätt hög strömstyrka.

Självklart är det en hypotetisk fråga och jag kan inte ett skvatt om hur hundar fungerar på el (vill inte lära mig det heller). Men jag förstår ändå inte varför hunden ska bry sig så pass mycket om den smärtan när "inget" annat har hjälpt. Om man nu inte krämar på så att hunden inte kan ha en annan tanke i huvudet än hur ont det gör och sedan lyckats upprepa det så pass många gånger med perfekt taiming att hunden istället blir rädd för hararna.
 
Sv: Elhalsband

Och vi tvingar inte hästen att komma nära då vi leder in/ut? Då måste den ju hantera stängslet utan att den gör ngt fel.

Väntar fortfarande på svar från någon varför det är okej att använda el på häst med inte hund. Man måste ju inte direkt använda el på häst.
 
Sv: Elhalsband

kanske for att det ena ar aktiv traning med el emedan den andra ar inaktiv traning med el?

dvs den ena ar en kontrollerad "traningsform" som kan ga j-vligt fel

den andra ar en stationar, fullt synlig, lina som "bits" om hasten hanger pa den?

alltsa...
en hund som tranas med elhalsband vanjs vid halsbandets vikt - bar den en vecka-tva veckor innan traningen paborjas, for att hunden inte skall satta halsbandet i samband med stoten. Alltsa tranar man med tanken att hunden skall satta beteendet i samband med stoten - inte halsbandet.

En hast SKALL satta stoten i samband med staketet. Nagot de ser, som ar stationart och inte hander fran "out of the blue".

Dar i ligger skillnaden for mig iaf.
 
Sv: Elhalsband

Staketet kan den gå ifrån, behöver inte gå fram till- halsbandet som ger stöt följer med hela tiden-överallt.

Fast om hunden sätter halsbandet i samband med stöten inte viltet, så har elhalsbandet varit fel använt för det ska ju fungera även när du tar av det.

Hästen får stöten när den nuddar staket för att vi inte vill att den ska gå dit.
Hunden får stöten när den är på väg att sätta efter viltet, så rätt timeing bör göra att hunden sammankopplar stöten med viltet för det är där den är i tanken.

Men är däremot tveksam till att det är många hundförare som är kapabla till den timeingen.

/Camilla
 
Sv: Elhalsband

Hundar är ju inte dumma djur som vi alla vet. :) Jag har provat "anti-skall" halsband, aldrig mer. På jakt spanieln funkade det bra, hon hoppar upp och ned och är glad fast hon vet att det sprutar om hon skäller, tror ej hon förstod att det var halsbandet dock. Men min kille visste direkt. Hade det på honom en gång och han skällde, efter det räcker det med att jag tar fram halsbanden inom synhåll så blir han loj, går ej att få kontakt med alls. Så det ligger långt in i garderoben! Ångrar att jag ens funderade på det som alternativ, nu tränar vi ordet skall istället för att lära oss ordet tyst. :)

Visst har man tänkt ibland när hunden är 100m bort och inte lyssnar att man skulle haft världens längsta arm eller ett elhalsband, men det är ju bara människans frustration och tillkortakommanden. Inte hundens fel.

Träna, använd huvudet för att komma ifrån de jobbiga situationern, skaffa inte en fjärrkontroll och sätt dig i soffan och se på när hunden jobbar, säger jag. :)
 
Sv: Elhalsband

Men många kommentarer handlar om att det är elakt, att man aldrig skulle kunna göra så mot sin hund.
Men att ge hästar stötar det är helt okej?
Varför är det okej att en häst får en stöt men inte en hund?
 
Sv: Elhalsband

Men många kommentarer handlar om att det är elakt, att man aldrig skulle kunna göra så mot sin hund.
Men att ge hästar stötar det är helt okej?
Varför är det okej att en häst får en stöt men inte en hund?

Jag tycker inte att det är mer ok... Varför skulle det vara det?
 
Sv: Elhalsband

Fast vi vet att med ge stotar till hast medvetet under traning ar emot djurskyddslagen - travtranarblasten med kofosare, kommer du ihag?

Det ar alltsa sammanhanget. Det ar lika oelakt att lata sin hast fa en stot av ett staket som att lata sin hund fa det - att med uppsat anvanda el for att med hjalp av smarta i traningen formar/omforma ett beteende ar val, moraliskt sett, det man vander sig emot.

Den moraliska skillnaden mellan att med mening anvanda en el kofosare pa sin hast och att hasten gar emot ett staket som "bits", vs att ge en hund en stot via elhalsband och att inte bryta hunden innan den gar emot eltraden.

Aktivt vs inaktivt brukande av el.

Aktiv tranings anvandande utav el - uppsat att asamka djuret smarta

inaktivt elande via ett staket - uppsat att halla djuret fran traden.

Aktivt anvandande innebar att djuret endast kan slippa stotarna om den uppvisar det betende manniskan bestamt att den skall gora - inte jaga bilar, inte jaga harar. Vid fosning med el - rora sig frammat i en hastighet manniskan bestamt - at det hall manniskan bestamt.

forstar du hur jag menar?
 
Sv: Elhalsband

Nu kommer det här kanske låta hemskt, men en häst är ju helt annorlunda än en hund är i hur dom tänker och agerar.

En häst som sätter nosen mot det synliga staketet får genast en stöt, en hund med ett halsband som matte kontrollerar får stöten några sekunder efter situationen och förstår nog därför inte vart den kommer ifrån, kommer säkert därför behövas ett antal stötar i samma situation för att hunden ska förstå.

Medans det räcker med en stöt i samma sekund som hästen där i det synliga vita repet för att den resten av livet ska koppla tråden med el.
 
Sv: Elhalsband

Fast hästar är inte dummare än att de lär sig när elen är på och när den inte är på... Förutom de som lyssnar efter klickandet så finns det de som känner av med "känselhåren" först.
 
Sv: Elhalsband

Och vi tvingar inte hästen att komma nära då vi leder in/ut? Då måste den ju hantera stängslet utan att den gör ngt fel.

Väntar fortfarande på svar från någon varför det är okej att använda el på häst med inte hund. Man måste ju inte direkt använda el på häst.

Jag tycker iofs att det är önskvärt att undvika el även till hästar (och andra djur), men skillnaden mellan ett el-stängsel och ett el-halsband är: kontroll. Ett halsband sitter fast på djuret (och det vet djuret) och det har ingen som helst möjlighet att ta sig bort från halsbandet. Ett stängsel är en extern faktor och djuret kan mycket lätt avlägsna sig ifrån det om det tillfogar obegag. Ett halsband som orsakar obehag kan du inte springa bort ifrån.

Det är skillnaden och stressmässigt för djuret gör det en enorm skillnad.

Tänk dig själv, vad skulle du tycka var jobbigast: att ha ett halsband som när som helst kan orsaka obehag på dig eller att ha ett stängsel framför dig som kan orsaka obehag men du kan helt fritt välja om du vill vidröra det eller inte. Vad skulle du föredra (och nu bortser vi ifrån eventuella trauman som gör att man är paniskt rädd för elstängsel). Väljer du kontroll eller inte?
 
Sv: Elhalsband

Ja, men hästarna förstår ju snabbt vad det handlar om och vad det är som ger stöten, det var det jag menade :)

Fast mina hästar och min hundar hanterar elstängsel ganska precis likadant. Har hästhagarna gående runt om huset. Både hästarna och hundarna känner på staketet ett par gånger sedan inser dom att det ska man undvika, och jag kan inte se någon direkt skillnad på hur många gånger dom känner på det heller innan dom lär sig undvika det.

/Camilla
 
Sv: Elhalsband

Jag skulle aldrig använda elhalsband just för att timningen är så oerhört svår att få till. Min collietik gick in i hästarnas väl synliga eltråd, fick en liten stöt och blev rädd för gräset hon stod på! Kissade inne i en vecka och vägrade gå ut. Det kan bli så oerhört fel.

Vissa raser är så självständiga och med så stor jaktinstinkt att det är omöjligt att få dem viltrena. Skaffar man en sådan ras får man lära sig uppskatta dem för vad det är. Vill man ha sin hund lös överallt får man skaffa en ras som är avlad för att samarbeta med människan. Ingen konst att få en schäfer, labbe, collie att bli viltren med träning men den som lyckas få en vuxen greyhound, basenji eller tibetansk mastiff att inte dra på vilt med lagliga metoder borde få ett hederspris
 
Sv: Elhalsband

Delvis kl*

Enligt mig så ska en korrigering ske direkt i samband med det oönskade beteéndet. Som någon annan sa så ser jag inte heller ngn större skillnad i ett koppelryck, ett nacknyp eller en annan korrigering. Jag tycker nog nästan elen är bättre i vissa fall då den är direkt och snabb.

Att hunden har på sig halsbandet ett par veckor innan, att man elar i precis det ögonblicket som hunden spänner sig och tar det första språnget och att elen är anpassad till hunden samt att det sker massvis med belöning när hunden återvänder är för mig självklart. Precis som om det var en annan korrigering.

För ni som menar på att hunden inte uppfattar det som de gör om de gr emot en eltråd är det ju rätt så givet? Gå emot eltråden = få en stöt. Jaga efter haren = få en stöt. Att han reagerar på el vet jag, men han blev verkligen inte förstörd av det.
 
Sv: Elhalsband

Jag gissar att du inte haft en jaktidiot och därmed vet hur snabbt saker händer... Beslut att återvända till föraren kan hända precis lika fort, utan att du kan se det.. Det är ju oturligt om man elar då och avtränar hunden till att komma tillbaka.

Om du har läst mina inlägg så ser du att det är just en jaktidiot jag har. Och nej, inga jaktraser i honom. Lhasa apso och yorkshire terrier till största delen.

Ponera att en hare dyker upp, hunden tar ett par språng efter djuret och får då en stöt. OM hunden nu som du säger efter ett, två, tre språng väljer att återkomma till föraren har man knappast en hund som behöver korrigeras, den lyssnar ju. Varför skulle du använda ngn typ av korrigering på en sådan hund?
 
Sv: Elhalsband

Det jag är ute efter är ett svar från de som tycker själva stöten är så hemsk att dom inte skulle utsätta sin hund för det. Om vi inte pratar om i vilket sammanhang. Många säger att det är djurplågeri att ge en hund en stöt. Det borde väl vara lika illa att ge en häst en stöt? Som jag sagt innan så finns det inga som helst måsten att ha elstängsel. Ärligt talat tror jag inte att dom själva har ett bra svar på det. Det är en inlärd åsikt bara. Elstängsel är accepterat för längesedan. Likaså med kastrering av hästar, men för inte allt för länge sen va det otänkbart att kastrera en hanhund.
Själva fysiska bestraffningen är ju samma för en häst som går emot staket som för en hund.
Tycker alla sådana här grejer är väldigt intressanta, hur mkt det påverkar vad man är uppväxt med och inte.
Jag har läst trådar om staket för hund som ger stöt om den går utanför gränsen. Detta var det ramaskri om. Vad är skillnaden mot häststaket?
Det är just skillnaden på vad som är okej för olika djurslag som är rätt intressant.

Kom på en annan grej med. I tex hästhoppning är det helt okej att rappa till hästen på bogen om den tex ska över en maffig oxer och avsprånget blir tokigt, är det någonstans okej på lydnadstävling att rappa till hunden med kopplet för att den ska ge extra?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
13 238
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 329
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 391
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp