Elhalsband

Sv: Elhalsband

Sådana jämförelser tänker jag ofta på och går och göra i all evighet... Tex varför får man ha kor uppstallade i rader hela vintern utan någon som helst utevistelse men inte hästar? osv osv


Rent allmänt om elhalsband, jag tycker att det ska vara förbjudet då jag tror att det skulle missbrukas så otroligt mycket om det legaliserades. Men jag kan absolut se fördelarna med det när det gäller att få en hund att inte dra på vilt tex om man testat allt annat. Jag skulle tycka det var hemskt tråkigt att behöva ha min hund kopplat jämt.

Att springa med hunden i koppel som någon annan föreslog går ju inte att jämföra med att låta en hund springa omkring lös och snosa, leka med kompisen osv osv.

Ska dock tillägga att jag inte har så mycket kunskap i ämnet, men min allmänna reflektion är denna iaf.

Min hund fick en stöt av häststängsel (vilket är mycket starkare ström i än ett halsband, är knappt jämförbart) och han var lite låg en stund, sen har han inte haft några men av det förutom att han inte gick in i hagar längre. Mycket skönt pga säkerheten. Och det var ju en rejäl stöt.. så har svårt att se att en hund skulle få allvarliga men av en svag svag stöt i korrigeringssyfte tex när den drar på vilt.
 
Sv: Elhalsband

jag svarade på ett inlägg som bl a handlade om att hästar/föl kunde trassla in sig i trådar, o hundar som gick på trådar.
Jag gjorde ingen jämförelse, det är det så många andra som är bra på i den här trådar.
 
Sv: Elhalsband

Kom på en annan grej med. I tex hästhoppning är det helt okej att rappa till hästen på bogen om den tex ska över en maffig oxer och avsprånget blir tokigt, är det någonstans okej på lydnadstävling att rappa till hunden med kopplet för att den ska ge extra?

Men då handlar det för ekipaget om säkerhet-ryttaren får pusha extra om det då kan finnas risk för krasch- hur kan du jämföra det med att genom att rappa hunden med kopplet och den ska ge det "extra" på lydnadstävling förstår jag inte-??:eek:
 
Sv: Elhalsband

Det jag är ute efter är ett svar från de som tycker själva stöten är så hemsk att dom inte skulle utsätta sin hund för det. Om vi inte pratar om i vilket sammanhang. Många säger att det är djurplågeri att ge en hund en stöt.

Efterhandskonstruktion från din sida när fler o fler går in o försöker förklara skillnaden för dig vad gäller stöt från ett fast staket o stöt från en utrustning som sitter på djuret-oavsett om det gäller häst eller hund vid oönskat beteende, du har ju hela tiden haft svårt att förstå den skillnaden.

Jag ser ingen som tycker det vore hemskt om TS hund var i en välstägslad hage , större modell, el runt om som x säkerhet- en hare skuttar förbi utanför o TS hund vräker sig på staketet o får en stöt.
 
Sv: Elhalsband

Jag ser ingen som tycker det vore hemskt om TS hund var i en välstägslad hage , större modell, el runt om som x säkerhet- en hare skuttar förbi utanför o TS hund vräker sig på staketet o får en stöt.

Det kan man ju fixa, ganska enkelt. Frågan är ju då om hunden lär sig att den inte ska gå utanför staketet eller lär sig att den inte ska jaga hare.

Jag har sett ganska många hundar som elats. Problemet är att de sedan inte funkar utan halsband eftersom de lärt sig att obehaget kommer från halsbandet. Ska man ela får man på nåt sätt förstärka det med nåt annat som gör att hunden fattar att det är föraren som orsakat obehaget, men många vill ju inte "stå för" elningen inför hunden utan låtsas som att det regnar. Logiken i det fattar inte jag, och det blir allt som oftast så att hunden inte funkar utan halsbandet.

Min hunds pappa bor i ett annat land där man använder el ganska frekvent. Han är inte rädd för sitt halsband, men har alltid det på sig när han är lös och de tränar. Han drar inte efter vilt, inte vad jag såg, men isåfall skulle jag anta att det smäller och att han vet det. Skillnaden är att där får de gå prov med elhalsband, det får inte vi.

Så själv står jag med en hund vars föräldrar blivit elade till lydnad och min är en jäkla jaktmaskin - det gäller att vara sjukt smart och jag har inte kommit till någon slutsats än. Men fler har dilemmat och någon gång ska vi väl få fram nåt...
 
Sv: Elhalsband

Har du SETT en hund som blivit elad och det har slagit snett? Det har jag, och det var ingen rolig syn. En hundkompis hade en hund som hon övertagit från några i Tyskland; de hade elat henne när hon skulle spåra. Huvudet upp -> elstöt. När min kompis första gången plockade fram spårsele och lina började hunden darra och kissade ner sig.
Saken är den att elhalsband kan slå så jävla fel rent ut sagt - men det skulle förstås inte visas i ett visst program på TV. Fel timing på fel hund och du har förstört den för livet eller så krävs det mycket, mycket jobb för att få hunden att funka normalt igen.
Det kräver alltså en oerhörd kunskap och hundkänsla - och har du den kunskapen kan du sannolikt få hunden att kunna vara lös under kontrollerade former. Men det kräver förstås mer jobb...


Nu blir väl det här en tråd mot CM som så många andra men i det avsnittet där han använde el för att avskräcka mot skallerorm betonades det noga hur svag el det skulle vara och att man var tvungen att vara kunnig och ha exakt timing för att kunna använda det- minns jag inte fel var det en tredje person som stod för "fjärrkontrollen" då. Jag försvarar inte användandet av el generellt, men skulle jag använda det ngn gång i livet hade det varit för en sådan sak. Hellre en elstöt än att de går på giftorm. Så ja, jag kan väl tänka att det hos mkt duktigt folk kan ha en funktion. Det ska dock absolut inte vara tillgängligt för gemene man.

Apropå el så läste jag nånstans att man inte får använda elstängsel för att hålla hundar inne på ett område, är det så? Varför isf? Det är ju tillåtet på andra djurslag.
 
Sv: Elhalsband

Fast min fråga har hela tiden varit: varför är det okej att utsätts en häst för el när man inte måste? varför är det okej, men att en hund får en stöt är inte okej.
Ärligt talat ser jag ingen skillnad på ett rätt använt elhalsband och ett elstängsel.
Ett fel använt elhalsband däremot är ju katastrof, som all korrigeringsrräning som görs fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

Fast min fråga har hela tiden varit: varför är det okej att utsätts en häst för el när man inte måste? varför är det okej, men att en hund får en stöt är inte okej.
Ärligt talat ser jag ingen skillnad på ett rätt använt elhalsband och ett elstängsel.
Ett fel använt elhalsband däremot är ju katastrof, som all korrigeringsrräning som görs fel.

Och svaret på den frågan kan vara att det finns de som förstår skillnaden mellan den stress ett djur upplever när det går på ett elstängsel och den stress ett djur upplever när den får elstötar från någonting som sitter fast på kroppen dvs. något det inte kan ta sig ifrån. Förstår man att det ena utsätter djuret för mycket mer stress än det andra är det väl inte så konstigt om man tycker att det som utsätter djuret för mindre stress kan vara okej, medan det som utsätter djuret för högre stress inte är det. Eller?

Man kan tycka att "låg stress" är okej men inte "hög stress". Förstår man skillnaden i hur djuren påverkas av de olika verktygen bör man kunna förstå hur man kan acceptera det ena men inte det andra.
 
Sv: Elhalsband

Apropå el så läste jag nånstans att man inte får använda elstängsel för att hålla hundar inne på ett område, är det så? Varför isf? Det är ju tillåtet på andra djurslag.

Jo, det får du så länge området är över 800 m2(har jag för mig att det var) Och eltråden är synlig. Det är dom "dolda" elstaketen som är förbjudna.

/Camilla
 
Sv: Elhalsband

Kl

Har sett elhalsband fungera mycket bra!

Var en kabel utlaggd, bitvis nergrävd. Sen när hunden kom nära så small det till i halsbandet. Hunden satte efter en hare och i god tid före gränsen så satte sig hunden på baken och tittade på haren som satte sig på andra sidan, som i trygg förvissning om att här är jag säker.

Det var en jakthund som visste att med det halsbandet på så lämnar jag inte gårdsplan. Området var dessutom publikt och där sprang massor med folk. Hunden hade på detta sätt 4 ha frihet som inte störde trafik av både fordon och folk. Staket var inte ett alternativ.

Sen när det inte blev tillåtet så fick det bli hundgårdsliv för den hunden. Den slutade vara den goa hund som gick att hälsa på och tror inte den funkade så bra i jakten heller sen. Kom inte lika chekt på inkallning mm.

Ett elhandsband med fjärrstyrning ska ju inte användas som tillsägelse i sig självt, det är en förstärkning. En möjlighet att bryta ett oönskat beteende för att sedan belöna ett önskat.

Nån skrev om rådjursrena jakthundar, fortfarande så används metoden att ha en bock i hägn som man tränger och retar så att den är riktigt ilsken innan man släpper dit hunden. Blir det för mycket slarvsyllta av hunden så får man slå ihjäl han, och reder han ut att driva på ilskna bocken så slås han ihjäl av för det. Knappast vettigt, eller tillåtet, men det förekommer.

Jag skulle vilja ha en sån där elmojäng, på ena hästen! Tror att det skulle kunna vara bra för rymmardamen om hon fick en knäpp på näsan innan hon gick genom staketet. gick och gick, rusade! Det är så pass illa att jag annars överväger att ta bort henne trots att hon är en helt fantastisk häst i andra sammanhang.

Är lika med det som skrivs om jyckarna här. Det är få som är så elittränade så att de kan springa ikapp med ens de minsta hundarna, ska de då inte få ha hund? Om man nu gjort sig beroende av elmojängen för att med den på så rymmer inte hunden, friheheten är i alla fall större, rätt använt, än ständigt kopplad. Eller för all del avlivad.

Värre då med folk som skriker på sin hund när den är rädd eller när den kommer tillbaks från sina upptåg. Ska det vara tillåtet för sådana ägare att ha hund utan igenhäftad trut? Eller hund överhuvud taget.

Ptr
 
Sv: Elhalsband

Kl

Men hörrni, vad gör man med en hund som ger blanka fan i en korrigering och där ingenting i hela världen är bättre än att få dra på hare?

Tränar med nått annat än korrigeringar:idea:

För mig är det lika verklighetsfrämmande att sätta elhalsband på min hund som att skjuta prick på folk med luftgevär.
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

Men många kommentarer handlar om att det är elakt, att man aldrig skulle kunna göra så mot sin hund.
Men att ge hästar stötar det är helt okej?
Varför är det okej att en häst får en stöt men inte en hund?
det är vare sig OK att medvetet, med uppsåt ge vare sig hästar eller hundar elektriska stötar, du som är så insatt borde läst om grisfösare?
 
Sv: Elhalsband

Hunden fastnade i nät, dvs trasslade in sig helt o hållet, närmast fångad som i ett fångstnät o det tog ju sin tid att ta sig ditt batteriet var kopplat till nätet, o nej, det var inte starkare ström än det som är praxis till får/nöt.
Flexinät, förtydligande för de som inte begriper vad jag avser.
 
Sv: Elhalsband

Det jag är ute efter är ett svar från de som tycker själva stöten är så hemsk att dom inte skulle utsätta sin hund för det. Om vi inte pratar om i vilket sammanhang. Många säger att det är djurplågeri att ge en hund en stöt. Det borde väl vara lika illa att ge en häst en stöt? Som jag sagt innan så finns det inga som helst måsten att ha elstängsel. Ärligt talat tror jag inte att dom själva har ett bra svar på det. Det är en inlärd åsikt bara. Elstängsel är accepterat för längesedan. Likaså med kastrering av hästar, men för inte allt för länge sen va det otänkbart att kastrera en hanhund.
Själva fysiska bestraffningen är ju samma för en häst som går emot staket som för en hund.
Tycker alla sådana här grejer är väldigt intressanta, hur mkt det påverkar vad man är uppväxt med och inte.
Jag har läst trådar om staket för hund som ger stöt om den går utanför gränsen. Detta var det ramaskri om. Vad är skillnaden mot häststaket?
Det är just skillnaden på vad som är okej för olika djurslag som är rätt intressant.

Kom på en annan grej med. I tex hästhoppning är det helt okej att rappa till hästen på bogen om den tex ska över en maffig oxer och avsprånget blir tokigt, är det någonstans okej på lydnadstävling att rappa till hunden med kopplet för att den ska ge extra?
Vad är ditt problem?
Elstängsel som hunden kan se är inte olagliga, däremot krävs en viss yta för att det skall vara lagligt att hålla hundar så.

Osynliga elstaket är däremot olagliga. Osynliga elstaket fungerar som så att slingor grävs ner i marken, hunden har ett halsband som ger den en elektrisk stöt om den passerar gränsen. vad har hunden lärt sig? Jo det gör ont att passera gränsen, alltså kommer den inte hem igen.

Är det något mer du behöver få förklarat för dig? :confused:
 
Sv: Elhalsband

KL

<snip>
Problemet är att de sedan inte funkar utan halsband eftersom de lärt sig att obehaget kommer från halsbandet. Ska man ela får man på nåt sätt förstärka det med nåt annat som gör att hunden fattar att det är föraren som orsakat obehaget, men många vill ju inte "stå för" elningen inför hunden utan låtsas som att det regnar. Logiken i det fattar inte jag, och det blir allt som oftast så att hunden inte funkar utan halsbandet.
<snip>

Har dar det ar lagligt att anvanda el har jag sett det i bruk mer an en gang, och ocksa pratat med de som anvander det. Jag har en god van som ar K9 instruktor och tranar polis hundar (mest bomb, brand, knark, etc) som jag diskuterat el med ordentligt.
Gemensamt for dem ar att man INTE vill att hundet sammansatter halsband och stot. Man later hunden bara halsbandet ett par veckor innan man forst anvander det och man har SVAG el, det ar mest for att ge en annorlunda sensation och avbryta vad hunden gjor. Att inte "sta for elningen" ar inte for att hunden inte ska veta, utan for att hunden ska sammansatta 'elningen' med vad den gjorde just da, INTE med foraren.

Nar min tjej hangde i svansen pa en hast for tredje gangen:eek: tog jag henne och tva hastar pa en 7 timmars resa till Florida och min K9 tranande van. Jag hade skaffat ett halsband som vibrerar men visste inte hur jag skulle anvanda det sa Billy gjorde det at mig. Miss Mandy har inte en tanke (well, da och da ser jag att hon har tanken, men hon har fatt impuls kontroll) pa att 'fanga' en hast svans igen. Det handlar alltsa inte om ifall jag ar dar och ser henne, utan det handlar om att valja att inte fanga svansen som viftar sa 'enticing'.
 
Sv: Elhalsband

Vaknat på fel sida?

Du förstår fortfarande inte min frågeställning.
Dvs. Kommentarer Om att just STÖTEN är något som folk inte skulle utsätta sin älskade familjemedlem för. Men att en häst får en stöt är okej.
 
Sv: Elhalsband

KL

Jag tycker absolut att det ska förbli förbjudet.

Släpps de lösa på marknaden, kommer kreti och pleti att köpa dem och använda dem utan kunskap och precision och hundarna får ett helvete. DEe YTTERST ytterst få, om ens några, som eventuellt, möjligtvis skulle vara skickliga nog i timing och förstånd, att använda ett elhalsband korrekt, de människorna är så få att en vanlig hundägare knappast skulle hitta dem.
 
Sv: Elhalsband

KL

Jag tycker absolut att det ska förbli förbjudet.

Släpps de lösa på marknaden, kommer kreti och pleti att köpa dem och använda dem utan kunskap och precision och hundarna får ett helvete. DEe YTTERST ytterst få, om ens några, som eventuellt, möjligtvis skulle vara skickliga nog i timing och förstånd, att använda ett elhalsband korrekt, de människorna är så få att en vanlig hundägare knappast skulle hitta dem.

Håller med dig. Handlar inte bara om det är okej/inte okej på hund utan det handlar även om förare till hund, vilken kunskap/okunskap denna bär på!!!!
Tror inte alls det hade blivit bra om det hade släpps lösa på marknaden.
:bow::bow:
 
Sv: Elhalsband

KL

Jag tycker absolut att det ska förbli förbjudet.

Släpps de lösa på marknaden, kommer kreti och pleti att köpa dem och använda dem utan kunskap och precision och hundarna får ett helvete. DEe YTTERST ytterst få, om ens några, som eventuellt, möjligtvis skulle vara skickliga nog i timing och förstånd, att använda ett elhalsband korrekt, de människorna är så få att en vanlig hundägare knappast skulle hitta dem.

Och dom människor som har den kunskap och timing som krävs för att använda det är mest troligt dom som inte heller behöver elhalsband utan kan fostra sina hundar ändå..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 863
Senast: Tranan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp