elhalsband?

Re: Mina synpunkter

Sända el genom hundens hals........Ja det var ju att ta i. De får en stöt, mer än så är det inte. Precis som hästar får en stöt om de går emot stängslet.

Men det ska vara proffs som gör det. Absolut ingen annan.
Har du överhuvudtaget sett hur det går till?
 
Re: Mina synpunkter

jo självklart har jag sett hur det går till. annars kan jag ju inte starta en diskussion om det! har du ens sett det?
 
Re: Mina synpunkter

Ok, jag tyckte inte det verkade så. För när du skrev tråden så skrev du att du hört hur en hund reagerade. Har du bara sett när det blivit misslyckande då?

Jag har sett hur det går till och varit med. Och det var då inte bara att sätta på ett halsband och sen trycka på knappen så hunden fick en stöt. Vi var ute flera timmar med hunden först för se hur den betedde sig och jobbade sen därefter hur den var mm.
 
Jag har min åsikt att inga djur ska läras med smärta/rädsla. Det är det sämsta sättet. Man ska lära djur med bestämdhet och vänlighet. Utan en bra relation och förtroende djur-människa kommer man inte långt, Om man inte vill skrämma vett i djuren.
 
precis vad jag tycker!
det är ju faktiskt (ofta, inte alltid) människans fel om pitbullen tränats upp till o döda.
det går o lära ut med kärlek också!
 
Hur kom en APBT med i det hela plötsligt?

Man lär dom inte att döda, dom har kampen i blodet. Det enda man kan göra är att inte låta hunden kampa och gå upp i drift och inte låta den känna på kamplusten..

Vi som ledare kan bara förebygga att hunden inte ska kampa, vi kan inte lära den att låta bli. Det är en instinkt, precis som med jakthundarna. Vill man ha en hund som inte jagar, så låter man den ALDRIG jaga. Ganska enkelt egentligen..

Så människorna som står runt ringen, har inte lärt hunden att döda. Den har instinkter som säger att den ska bita, och inte släppa före motståndaren har gett upp (= död).

Det är vad jag har fått lära mig av alla APBT uppfödare jag har kontakt med runt om i världen, och det är min erfarenhet också.
 
Håller med dig där!

ex:Min hund ( en mellanschanuzer ) avlades fram för "MÅNGA" år sedan till att jaga råttor i gryt på vindar och i källare alt gårdsplan m.m.

Det var länge sedan man använde mellanschanuzer till det ändamålet, men ser/hör han en råtta så dödar han den, han fångar den över ryggen( smidig som en panter ) och bryter nacken på den.

Med detta exempel vill jag förklara för missPetra att apbt har kamp i blodet och det kan många gånger kräva mer än Kärlek för att mildra det ( obs mildra )
 
För ett halvår sen fick jag en rätt skön "aha-upplevelse" av att läsa en artikel i Canis som handlade om skillnaden mellan sitt och sitt *rekomenderas* ,dvs "sitt -annars...*trycker jag dej i rumpan ,rycker i kopplet*" eller "sitt så.....*får du en godis/klick/klapp*" .
Föga anade jag att jag i min vänlighet är så hotfull :crazy:
 
jo jag förstår vad du menar, jag aknske tänkte lite fel. men hur annars jag ska förklara att jag tycker det är fel med elhalsband vet jag inte. fel fel fel.
visst man aknske inte sänder ström rätt in i hundens hals o visst det finns andra saker som också kan verka hotfulla eller obehgaliga för hunden men som är helt främmande för oss.
jag tycker hur som helst att det är fel (som sagt :smirk:) med sådana halsband.
 
Jo jag förstår vad du menar just i den frågan, men det du skrev om att hunden skall göra som den vill och att den inte skall följa en människa visar hur dåligt påläst du är( inget illa menat ) det finns många bra hundböcker som lär ut hur en hund fungerar , det finns säkert många intressanta föreläsningar också om du är intresserad :)
 
Re: Mina synpunkter

Om motivationen är väldigt hög gör något i detta fallet förbjudet så kan det innebära att du måste upprepa dina korrigeringar, speciellt om det är svårt att få en korrekt timing tex vid jakt. Spring i fatt en Vorsteh under harjakt så kan du se hur lätt det är.
 
Själva poängen är ju att de inte skall sammankoppla stöten med föraren utan med det beteende som man vill ha bort.
 
Re: Mina synpunkter

Det handlar ändå om att det är en KRAFTIG, NEGATIV FÖRSTÄRKNING.
Varför arbeta med sådana metoder när man kan göra det på annat sätt?
 
Re: Mina synpunkter

Jag håller starkt med dig MissPetra!
Jag fattar inte heller hur man kan vara så dum att använda elhalsband!!! :mad:
Spelar ingen roll om det är en jättekunnig tränare eller ej!Sånt använder man inte!!(enligt mig).

El stängsel är ju en helt annan sak. Där måste man ju ha el för att hästen inte ska smita ut och bli överkörd etc. etc.

Man kan säga till en hund att den har gjort fel, på andra sätt än att ta till "våld"!! :bump:
 
Re: Mina synpunkter

Jag säger inte att det är en bra metod. Det jag säger är hellre EN kraftig negativ förstärkning än flera halvdana och upprepade.

Hur tycker du att man skall göra för att få en hund att förstå att den skall ställa fågel men om den stöter på en hare så får den absolut inte jaga den? Hur får du den att förstå skillnaden? Hur gör med hund som anser att det roligaste i världen är att jaga låt säga bilar och du har provat allt i form av positiv förstärkning och du övrigt har en fin kontakt med hunden? Jag har nämligen vän som råkat ut för detta. Hennes BC anser att det roligaste i världen är jaga motorcyklar. Hon tävlar på elitnivå i bruks och lydnad och hunden vallar i storsett varje dag. De har försökt med ALLT för få den sluta med jagandet. Hur skall de göra?
 
Re: Mina synpunkter

Jag skulle använda mig av positiv förstärkning vid ställandet och få upp motivationen ordentligt på det.
Hare och fågel är inte samma djur, hunden är inte dummare än att den vet det.
Får man ALLTID belöning vid ställande och ALDRIG vid hare väljer man till slut att ställa.
Visst, haren springer och jakten väcks i hunden men om man låter det ta tid i träningen kan man träna så att haren inte blir intressant.Harjakt ger helt enkelt ingen belöning.
Hundar arbetar så mkt bättre på positiv förstärkning.
Jag tycker det är bättre att man låter det ta tid än att man använder sig av saker som elhalsband och dylikt.

Jag använder mig så lite jag kan av negativ förstärkning.Det är ganska lätt att med positiv förstärkning forma det beteende man vill ha.
 
Re: Mina synpunkter

Fast positiv förstärkning bygger hela tiden på att det du kan ge din hund är bättre än det du vill att din inte skall göra. Om du kommer till ett läge där din positiva förstärkning inte är värt något. Till exempel att jakten är det ultimata dvs den bästa förstärkning hunden kan få. Hur gör du då?
 
Re: Mina synpunkter

Först och främst kanske jag bör tala om att jag inte är någon velourmänniska som aldrig kan bli arg :D
Jag tränar mjukt men NEJ ska vara bra befäst och säger jag nej vill jag att hunden avbryter det den håller på med och tar kontakt med mig istället.
När det gäller din fråga: Jag skulle så gott det går BARA förstärka på fågel, menade jag, samt försöka undvika att hamna i harsituationen(jag vet, det är inte så lätt att välja situationerna som man kan tro)
Jag tror ändå att det är så att om din hund blir tillräckligt het på fågel, tycker den förmodligen att haren inte är lika intressant.
Kan tänka vidare på dett en stund och återkomma, har en liten valp som behöver ut :)
 
Re: Mina synpunkter

Nej är också negativ förstärkning. Upprepade nej till hunden kan göra den allmänt låg eller tom med att den tappar intresset totalt för jakt eller vad den håller på med. Det är svårt att med rösten ha den timingen som gör att hunden förstår att det är haren som är Nej men annan jakt är Ja. Risken med fågel- och haresituationen är om du hela tiden 'nejar' harar så får du hunden allmänt låg OCH den kopplar det till föraren. Då är dessutom uppenbart att hunden förr eller senare kommer på att om bara är på ett visst avstånd från föraren så kan man jaga hare. Att undvika hare är inget alternativ för det är som att säga man skall undvika bilar när man går på en väg.. Jag vet inte om du bor i staden men harar finns överallt och de är inte så lätta att undvika.

Det jag hela tiden vill säga är att man inte kategoriskt kan säga att ett elhalsband är förkastligt. Jag anser inte att elhalsband skall finnas tillgängligt för alla MEN jag kan eventuellt tänka mig att vissa utbildade och mycket rutinerade förare skulle kunna få använda det.
 
Re: Mina synpunkter

eee börja träna lydnad, vore ju rätt bra...istället för att börja försent och använda el...
Money :bow: tack för att du fattar!

Det får ta 3 år för hunden att lära sig att inte valla bilar, istället för 3 månader med elhalsband!!!(eller vad det nu kan ta!
och jag har aldrig träffat en hund som jagar annat än älg och sånt, så tyvärr kan jag inte svara på din fråga om hur man gör för att få hunden att sluta jaga hare! Mitt enda svar blir, ALDRIG ELHALSBAND! Kalla mig okunnig, men så blir mitt svar, jag har min "ickevåldsregel" när det gäller djur. och den tänker jag hålla fast vid!
Jag tycker inte att hunden ska få en bestraffnings som gör ont, bara för att den aldrig blev upplärd i tidig ålder om vad den skulle jaga och inte jaga... :mad:

Nu blir det nog kallabalik här, men det får jag väl ta! :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 842
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 869
Senast: Nizhoni
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 138
Senast: HeddaVovven
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp