elhalsband?

Re: Mina synpunkter

PS; ett NEJ GÖR INTE ONT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Om man säger "nej" till ett barn som tex. rycker av flugor vingarna, så förstår den det i huvet. Om man istället smäller till ungen eller har på ett elhalsband, så blir effekten densamma men det gör ONT istället!!!

*SUCK*
 
Re: Mina synpunkter

Du har inte jobbat med stående fågelhundar (så som vorsteh) hör jag. En hund med starkt jaktlust skiter fullständigt i om den inte får någon positiv förstärkning när den jagar hare, eller när den efter uppfloget följer efter fågeln. Den hör inte, ser inte, märker inte annat än viltet som den förföljer (mattes/husses röst finns inte). det finns hundar med en så starkt jaktlust att du överhuvudtaget inte kan ge positiv förstärkning till när den sköter sig rätt för då går den alldeles överstyr av glädje och energi.

Allt är inte svart och vitt, alla lösningar fungerar inte på alla hundar.
 
Re: Mina synpunkter

Om du läser vad jag skriver så borde du veta att jag inte har använt elhalsband. Jag debatterar endast dess varande eller icke-varande.

Det finns hundar som har helt otrolig lydnad men som vid tex ett jakttillfälle blir som helt besatta. Om positiv förstärkning är uteslutet eftersom det inte finns någon bättre förstärkare än just det den håller på med då återstår endast negativ förstärkning. Frågan är dom inte det inte är bättre men en eller två negativa förstärkningar som hunden inte kopplar samman med sin förare än att föraren skall vara den negativa förstärkaren.
 
Din beskrivning av din hund som lydig tyder ju på att den faktiskt fått viss fostran? I ditt första inlägg skriver du att alla hundar ska få göra som de vill, att de inte ska tvingas till saker, MEN när du beskriver din hund beskriver du en hund som faktiskt OCKSÅ är "bestämd över". .... vad gäller elhalsband är jag tveksam till det o kan för lite för att uttala mig.

Men; säg inte att din hund är "fri" - den är fostrad, kopplad, instängd i erat hus mm. Dvs den är lika ofri som alla andra våra husdjur. Vi människor har faktiskt husdjur för vårt eget nöjes skull. Det hindrar inte att vi gör vårt bästa för att ge dem ett bra liv, men vi ska inte inbilla oss att vi inte alls begränsar deras liv. Det gör vi i allra högsta grad.

En hund är van vid ledarskap - att följa en ledare - det är just därför det fungerar utmärkt ATT fostra den och ATT låta den lära sig saker. Den skulle vara både förvirrad, otrygg o farlig om ni INTE hade fostrat den utan lät den göra precis som den vill!
 
Tux, jag menar inte att du använder elhalsband. Jag menar att det finns många andra som gör det.(mest i andra länder)
Och björk, vart stod det att nån låste in sin hund? det kanske är jag som missat något... :crazy:
 
Re: Mina synpunkter

Klart jag vet att nej är neg förstärkning.
Skrev ju att jag inte är någon velourmänniska.
De flesta hundar blir inte låga om man använder nej på rätt sätt.
Visst, en del blir det, men inte de flesta.
Det beror ju på föraren.
Jagbor på landet och det finns harar överallt här.
Min Jack Russel stannar på ett nej om hon försöker följa.
Det är mkt jakt och kamp i henne, så motivationen är hög.
Sen är det så att jag ibland kopplar henne när jag ser och förstår att det finns något där ute, bara för att inte få ett misslyckande.
Jag är absolut inte någon jakthundsexpert, det måste jag erkänna.Har alltid haft vallhundar, råkar nu ha en liten Jack Russel också.
 
Re: Mina synpunkter

Får jag välja mellan en hund som riskerar att bli överkörd för att den jagar bilar och eldressyr väljer jag eldressyren. Jag har sett ett sådant hopplöst fall där hunden ifråga nästan drog omkull sin matte för att få jaga förbipasserande bilar. Ingen annan metod hade bitit på denna hund och valet var nu att avliva eller prova eldressyr.
Hunden är idag helt ren från att jaga bilar och kan få uppleva världen utan koppel ibland, något som tidigare var en omöjlighet.

Så eldressyren är inget man tar till lättvindigt. Det är en sista utväg när inget annat har fungerat och hundens fortsatta hälsa och leverne står på spel.
 
Re: Mina synpunkter

tjaa, om det e liv eller död det handlar om så väljer man väl livet...
:smirk:
 
tack :) jo jag vet, o jag skäms jag har ju trots allt haft hund i hela mitt liv. men ända till för typ två, tre år sen så var hon bara en gullig liten pälsboll som var i min familj. jag har inte börjat läsa dom å förstå dom förrän då...
 
jag tror en del har missförstått mej :crazy: många har sagt att "själva poängen är att man ska koppla det med de o de". det vet jag. jag gillar det ändå inte!
 
Re: Mina synpunkter

men kan man inte, istället för elhalsband, säga til den på skarpen, rent av ryta till? du skriver som om det är bättre med elhalsband för "hur får man annars hunden o förstå skillnaden". varför skulle dom förstå bättre med ett elhalsband än med rösten??
 
Re: Mina synpunkter

oj det här blev många inlägg på varann (!) men jag måste bara säga en till sak:
lagen säger väl att man inte ska ha hunden lös när det är mycket djur i skogarna? o går man ute i skogen o man verkligen inte vill att jaktvovven ska jaga ihjäl en hare så får man helt enkelt skaffa ett längre koppel, punkt.
 
Re: Mina synpunkter

"lagen säger väl att man inte ska ha hunden lös när det är mycket djur i skogarna? o går man ute i skogen o man verkligen inte vill att jaktvovven ska jaga ihjäl en hare så får man helt enkelt skaffa ett längre koppel, punkt."

Läs lagen igen.
Och vart är logiken i att skaffa ett längre koppel ,för vad ? Menar du en femtonmeterslina som dom får nosa iväg i men inte dra (vad händer om dom får nos på nått ,din arm far ur led) eller ett sånt här JÄ-TTE-BRA flexi som hunden får dra iväg i och sedan få nackkotorna rubbade .
 
Det är ju bra att du vill lära dig, men då hoppas jag att det du uttalade dig om tidigare i tråden var en miss från din sida, ledarskap är A & O om man skall få en glad och trivsam hund .
 
Re: Mina synpunkter

När det är mycket djur i skogen?? :confused: Finns det någon årstid när det INTE finns djur i skogen? Koppeltvång är det mellan mars-augusti. När det jagas, på övrig tid, kommer det naturligtvis att finnas andra djur i skogen än just det för tillfället jaktbara viltet. Djur som jakthunden inte får jaga. Hur i hela friden du sedan har tänkt att jaga med koppel på hunden vet jag inte.
 
Det är synd att Du saknar erfarenhet av dressyr med elhalsband. Hade Du kunskap om hur det går till, hur enkelt och smärtfritt det är för hunden om en utbildad dressör anlitas så skulle Du utan vidare ändra ståndpunkt.

Jag har Vorsteh. En sådan hund springer under en jaktdag på fjället 15-20 mil. Ja jag skrev rätt MIL. Den är då ofta långt utanför ditt koppels räckvidd. Skulle den träffa på en ren, och börja jaga den, och en lapp ser detta blir den skjuten. Så enkelt är det. Skulle den hinna ifatt en ren och riva ner den så hjälper inga elhalsband eller fyrop i världen. Den hunden kommer i fortsättningen alltid att gå på ren och riva ihjäl den. Den blir omöjlig att bota.

För att undvika detta problem så har jag varit hos en av jägareförbundet utbildade dressörer med några hundar.
De sätter på elhalsbandet, där strömmen går mellan de två stiften, alltså i princip i huden ca två cm. Ingen ström gå genom hunden eller genom hundens hals utan endast mellan polerna.

När en hund går mot ett elstängsel så går en mycket kraftigare ström genom hunden ut genom tassarna till jordplanet. Detta är alltså tillåtet :confused: :confused:

Efter att halsbandet är påsatt går man till en inhägnad med renar. En av mina hundar for fram mot en ren, fick en stöt, ryckte till, vände och gick på renen en gång till och fick ånyo en stöt, den skrek då till, kom och gömde sig bakom mig och ville absolut inte träffa någon ren mer.
Hunden var därefter helt renren utan att jag behövde vråla koppla eller slå hunden. Tänk så smärtfritt för hunden.
På samma sätt har alla övriga hundar reagerat vid renrenhetsdressyr.
De som kommer från de södra delarna av vårt land har ju inte tillgång till renar att dressera på. Hur ska de förfara när de kommer upp till fjällen för att jaga?
Kravet för att få jaga i fjällen är att ovanför en viss gräns får endast renrena hundar användas.
De som hade utbildning och möjlighet att utfärda detta intyg får ju inte längre göra detta p.g.a jordbruksverkets bestämmelser.
Det kommer att betyda ett omfattande djurplågeri, med både stressade rivna renar och stressade plågade hundar det är jag övertygad om.

Elhalsband är bra, men de skall användas av speciellt utbildade människor.
 
tjaa, för att svälja min stolthet så måste jag medge att du till viss del har rätt. MEN då måste det göras av, eller ha någon bredvid, en utbildad dressör.
däremot det du sa om elstängslet tycker ajg var dumt. det kan man verkligen inte jämföra!
dock anser jag fortfarande inte att det är rätt. inget kan få mig att ändra mig om det, dock kan jag stå o väga på gränsen ibland :)
 
Varför kan man inte jämföra med elstängsel?
Den jämförelsen har jag tänkt ofta på. Vi kan ha våra hästar i hagar med el, men gudnåde om våra hundar får en stöt för att inte jaga tex ren. Då blir det ramaskri.
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 839
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 868
Senast: Nizhoni
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 138
Senast: HeddaVovven
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp