Elhalsband

Status
Stängd för vidare inlägg.

Itchie

Trådstartare
Hittade precis en annons "Elhalsband säljes". Jag trodde i min enfald att det inte var tillåtet att använda/köpa/sälja.
Någon som vet vad lagen säger?

är antiskällhalsband förbjudna? Såna som ger hunden en stöt om den skäller? Vet folk som har sånt, och har fått uppfattningen av dem att det är rätt så vanligt? :confused:
Tycker dock personligen att det låter lite grovt...

Vad jag vet är d et inte direkt en stöt utan mer en obehaglig vibration.... :confused:

De elhalsband jag tänker på ger definitivt mer än en obehaglig vibration - det är en rejäl stöt, som att gå emot ett elstaket. Har i och för sig för mig att det är ställbar styrka.

Nej, inte citronhalsband, utan elhalsband. Jag har själv inte sett det, men fått det förklarat som att hunden får en stöt om den skäller då den använder vissa muskler i nacken som aktiverar halsbandet på något sätt...

Kan ju vara så... har ju själv inte sett det, men fick uppfattningen att det var en stöt, men det kanske stämmer så som du säger...

Det är ungefär så det känns med ett elhalsband också. Jag har provat det på min arm på olika styrkor, och den högsta gjorde inte ont, utan var mer väldigt obehaglig och kändes konstigt. Inte som när jag råkade stöta i ett elstängsel (För hästar) med hakan och hela benet och armen lyftes och det gjorde ONT :crazy:

Men elhalsband ska bara användas av duktiga människor, med erfarenhet. Gärna instruktörer som fått träning/utbildning i hur ett sådant ska användas.

Det är ju däri pudelns kärna ligger! Vilka kunniga och erfarna instruktörstyper köper elhalsband via Sveriges största privatannonssite?

Min fråga kvarstår: Vad säger lagen?

Jag kan inte ens hitta ngn sån annons när jag kollar, däremot massor av "anti-skall" som bygger på doft. Är du säker att det är elektriskt? :confused:

1. Ja, jag är säker!
2. Det var nog inte helt okontroversiellt - annonsen är redan raderad (las in i förmiddags, tror jag). Hrmmmm

det finns flera olika sorters elhalsband. bland annat de som ger riktiga stötar, fjärrstyrda eller s k "invisible fence". de är förbjudna enligt lag i sverige. sedan finns det elhalsband som vibrerar, det är nog dessa Bebben tänker på. även de finns i olika utföranden, fjärrstyrt eller så aktiveras det av hundens skällande.

Från och med 1 juli 2003 är eldressyr med halsband förbjudet enligt djurskyddsförordningen och får inte användas på hund.

Så om man har ett hemma så får man inte snvnda det?

Jag har en kompis kompis som importerade ett från usa, som enl dem är lagligt att ha :confused:

Så om man har ett hemma så får man inte använda det?

Jag har en kompis kompis som importerade ett från usa, som enl dem är lagligt att ha :confused:

Hejsan!

Jo, det finns även ett halsband som sprutar upp en stark doft av något, citron tror jag.
Så det stämmer helt korrekt! :p

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 901
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 153
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 489
Senast: ufot
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 041
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka