Elpriserna - Del 2

Är väldigt glad att jag bor i lägenhet och inte hus. Har en kollega som beräknade januari månads elräkning utifrån vad de förbrukade förra året och vad priserna förväntas bli. . H*n beräknade det till minst 35 000 kronor.

Själva har vi spotpris tror jag det heter och får ett snitt av dygnets elpriser per timme i kostnad så vi har samma pris per timme dygnet runt. Så här kommer inga tvättmaskiner att sättas på mitt i natten iallafall.
 
Jag hade en elräkning på 496 kr för augusti, exklusive nätavgift. Samma förbrukning i juli kostade mig 186 kr. Nu har jag mamma hos mig i några dagar och nu är det tända lampor i parti och minut och disk på höglasttimmar trots att jag säger ifrån. :meh: Som "tur" åker hon hem nästa vecka och jag får återgå till att planera min förbrukning.

Bor själv i ett för stort hus från 1800-talet med direktverkande el och 2 kaminer + vedspis. Snittar ca 10 000 kWh/år.
 
4600 kr inkl allt för 1026 kWh i augusti. Förra året förbrukades 1504 kWh - ner 32 %. Prognosen för september ser ut som ner 40+%.

Så åtgärder gör skillnad även om räkningarna ändå blir stora. Men det här att räkna på förbrukningen man hade när priset var lägre förr om åren och passivt förfasas över hur höga räkningarna blir i vinter känns inte så konstruktivt. Kan vi inte alla hjälpas åt nu istället och lindra och effekterna av denna storm?
 
4600 kr inkl allt för 1026 kWh i augusti. Förra året förbrukades 1504 kWh - ner 32 %. Prognosen för september ser ut som ner 40+%.

Så åtgärder gör skillnad även om räkningarna ändå blir stora. Men det här att räkna på förbrukningen man hade när priset var lägre förr om åren och passivt förfasas över hur höga räkningarna blir i vinter känns inte så konstruktivt. Kan vi inte alla hjälpas åt nu istället och lindra och effekterna av denna storm?
Ja, alltså. Jag hjälper mer än gärna till. Men vi har nog inte varit några gigantiska elslösare förut heller, så det finns inte så himla mycket att dra in på.
 
Ja, alltså. Jag hjälper mer än gärna till. Men vi har nog inte varit några gigantiska elslösare förut heller, så det finns inte så himla mycket att dra in på.
Samma här. Jag testade att ha 19 grader inne, men det som hände var att jag satt under en filt i soffan och frös. Jag höjde till 20 och mådde så mycket bättre! Jag vill kunna må bra inomhus, vilket jag inte gör om jag fryser. 🤷

Vi har dock bytt värmesystem i huset och stugan på tomten och dragit ner förbrukningen några tusen kwh. Vi har en hyresgäst som har supervarmt inne och elen ingår. Allt jag kan göra där är att be snällt om att hen ska tänka på försöka förbruka lite mindre. Det går tyvärr inte att sätta in en egen elmätare då strömmen går vidare till loge osv. Ska dock se över om jag kan programmera om golvvärmen i badrummet hos hen så den går några timmar mindre om dagen.
 
Ja, alltså. Jag hjälper mer än gärna till. Men vi har nog inte varit några gigantiska elslösare förut heller, så det finns inte så himla mycket att dra in på.
Jag avsåg mer de som presenterar väldigt stora belopp, som ganska uppenbart inte är baserade på fokus på energisparande . Det är lite som om priset på potatis skulle gå upp till 500 kr kilot och man envisas med att köpa potatis i samma mängd som storkonsument trots att man inte har råd. Även om liknelsen haltar.
 
Har sjukt dålig koll på detta men uppmärksammade att elräkningen typ fördubblats gentemot förra månaden.
Jag bor i (liten) lägenhet. Använder ca 100kwh el i månaden (under vintern typ 120-150). Allt är rörligt, bor i Sthlm.
Funderar på hur mkt golvvärmen drar på ett ungefär? Har golvvärme i badrummet.
 
Har sjukt dålig koll på detta men uppmärksammade att elräkningen typ fördubblats gentemot förra månaden.
Jag bor i (liten) lägenhet. Använder ca 100kwh el i månaden (under vintern typ 120-150). Allt är rörligt, bor i Sthlm.
Funderar på hur mkt golvvärmen drar på ett ungefär? Har golvvärme i badrummet.
I en villa kan elburna golvvärmen i ett badrum utgöra upp till 13% av förbrukningen läste jag. Vi kommer ha vår avstängd i vinter :D
 
I en villa kan elburna golvvärmen i ett badrum utgöra upp till 13% av förbrukningen läste jag. Vi kommer ha vår avstängd i vinter :D

Ok. Så får jag en tusenlapp i månaden i elräkning är golvvärmen kanske en dryg hundralappp. Kanske är värt det trots allt 😅
 
Inte helt otippat. Många elbolag vill enligt media ha igenom force majour på bindande elavtal. Detta kommer jag följa med skräck för vi kommer inte klara galet höga elräkningar.
Jag har personer i min omgivning som inte heller kommer klara det. Jag känner mig orolig för dem. Vi klarar oss men de som inte gör det då? Om folk hamnar hos fogden och blir av med hus och hem lär det ju bli en självmordsvåg.

Och tipset från elbolagen att man ska låna till elen, fyfan vad äckligt att ens ha mage att föreslå det.
 
Jag har personer i min omgivning som inte heller kommer klara det. Jag känner mig orolig för dem. Vi klarar oss men de som inte gör det då? Om folk hamnar hos fogden och blir av med hus och hem lär det ju bli en självmordsvåg.

Och tipset från elbolagen att man ska låna till elen, fyfan vad äckligt att ens ha mage att föreslå det.
Att låna om man kan är ju ett sätt. Det får man oftast inte om man är på väg mot obestånd. Får se hur mångas IPS (för de som har sparat sån en gång i tiden) som tas ut i förtid i vinter genom ansökningar hos SKV.

Aktie- och fondförmögenheterna är dock ganska stora hos ”folk” så många klarar sig genom att prioritera. Absolut inte alla. Däremot gäller det ju också att verkligen göra allt för att minimera sin förbrukning.

Det blir nog ännu klurigare när lågkonjunkturen slår till och fler blir arbetslösa.
 
Något jag måste säga att jag tycker är lite konstigt är medmänskligheten som verkar fattas hos elbolagen i detta. De antingen säger ingenting,, eller gör som det bolag som skickade ut brev till kunderna om att se till att spara undan 50 000 kr för vinterns elräkningar alternativt ta lån. Antagligen för att de inte tycker att de behöver, men tänk vad annorlunda man skulle tycka om sitt elbolag (jag i alla fall) om de på sin hemsida beklagade den extrema situationen och - till exempel - erbjöd någon typ av finansieringshjälp (avbetalningsplan, eller liknande). Nu är det som om de låtsas som ingenting och bara fortsätter att fakturera hej vilt oavsett vilka priser vi når upp till.... :down:
Som anställd på energibolag (ej el men i liknande situation) kan jag säga att det är jätteviktigt nu att få så många kunder som möjligt att betala sina fakturor, eftersom vi som företag måste få täckning för de stora utgifter som vi har - inköp av den produkt som våra kunder förbrukar samt löner till anställda. Vi erbjuder avbetalningsplan för de kunder som behöver men kan bara göra det i begränsad omfattning för våra likvida medel är inte oändliga. Elbolag som inte får in intäkter från sina kunder kan komma att gå i konkurs. Då ryker definitivt alla kunders avtalade fastprisavtal och kunderna flyttas över till anvisningsavtal hos en annan elhandlare.

Sen kan jag absolut hålla med om att tonaliteten i kundkommunikationen i väldigt många fall skulle behöva ses över. Jag jobbar på att påverka det jag kan inom vårt företag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp