Elpriserna - Del 2

Det jag funderar på och ärligt såga är lite orolig över är företagen.
Här nere i söder är det några som börjat spara ström, man kommer in i kolsvarta lokaler, ett annat hade en 5 gånger så hög elräkningen som vanligt.
Sen kan samma inrikting på företag i Norrland ha billigare el och då väljer kunderna att handla med den som är billigare. Då finns risk att företagen här i söder får problem och i värsta fall måste lägga ner.

Det är inte bra för något. Hoppas verkligen de gör något med elpriset.

En kollega hade hört på radion att elbolagen ville säga upp alla fasta avtal… hoppas inte de kan göra det.
Men va 🤬

Jag dubbelcheckade att det skulle stå ”säga” och inte ”såga”, samt någon istället för något. Går bra nu. 🙈
 
För Bixiakunder kan sägas att de har lagt ut tydlig info på sin hemsida att Bixia hör inte till de bolag som planerar att försöka komma ur tidigare ingångna fastprisavtal.

Jag tackar personligen för detta besked, hoppas att det fortsätter gälla och återgäldar med att fortsätta göra mitt yttersta för att snåla med energianvändningen och dra mitt strå till stacken genom låg inomhustemp, begränsning så långt det går av boytan/uppvärmd yta vintertid och inte en massa onödig belysning, uppvärmning eller annan slösaktig energiförbrukning. Trots ett mycket gynnsamt fastprisavtal fram till 1 november 2023.

Även tacksam för mitt beslut att fixa husets andra skorsten i samband med takomläggningen för några år sedan - en redig köksspis att kunna både elda i, ha en kokplatta och en liten bakugn kommer högre och högre på listan över prioriterade investeringar i huset.
 
Senast ändrad:
Fast vad menar du finns för lösning för någon med 0:- på kontot, ingen möjlighet att låna. Så det går inte att bygga solceller, inte köpa annan form av värmesystem osv? Vad ska den göra? Det finns ju inget? Dra ner värmen till 2 grader istället för 6?

Det mest extrema är väl självmord för som död drar du ingen el 🤷🏼‍♀️ Jag känner ju att jag måste ha nån form av kontroll på vissa så att jag vet att de lever under vintern. Fruktansvärt sorgligt.
Så sorgligt. Jag har hört folk som talar om självmord så att livförsäkringen går in och täcker elräkningarna för resten av familjen. Horribelt att behöva tänka så!
 
Så sorgligt. Jag har hört folk som talar om självmord så att livförsäkringen går in och täcker elräkningarna för resten av familjen. Horribelt att behöva tänka så!

Ja, dessutom betalas inte livförsäkringen ut i händelse av självmord så det blir ännu sorgligare.

Men jag måste vara blind, för att jag uppfattar inte att människor verkligen sålt allt de äger och har, har dragit ned förbrukningen så mycket de kan, uttömt alla möjligheter till högre inkomster, tömt alla bankkonton, tömt alla sina pensionspengar, konsumerar nästan noll, äter bara extremt billig kall mat hemma varje dag och flyttat ihop alla i samma enda rum och stängt av allt annat i livet (tv, streaming, internet osv), sökt hjälp hos socialtjänsten - och sedan står där ändå och känner bara hopplöshet.
 
Ja, dessutom betalas inte livförsäkringen ut i händelse av självmord så det blir ännu sorgligare.

Men jag måste vara blind, för att jag uppfattar inte att människor verkligen sålt allt de äger och har, har dragit ned förbrukningen så mycket de kan, uttömt alla möjligheter till högre inkomster, tömt alla bankkonton, tömt alla sina pensionspengar, konsumerar nästan noll, äter bara extremt billig kall mat hemma varje dag och flyttat ihop alla i samma enda rum och stängt av allt annat i livet (tv, streaming, internet osv), sökt hjälp hos socialtjänsten - och sedan står där ändå och känner bara hopplöshet.
För att media och politiker går ut med att "vi" inte ska behöva ändra våra liv för att klara förändringar.
 
Men jag måste vara blind, för att jag uppfattar inte att människor verkligen sålt allt de äger och har, har dragit ned förbrukningen så mycket de kan, uttömt alla möjligheter till högre inkomster, tömt alla bankkonton, tömt alla sina pensionspengar, konsumerar nästan noll, äter bara extremt billig kall mat hemma varje dag och flyttat ihop alla i samma enda rum och stängt av allt annat i livet (tv, streaming, internet osv), sökt hjälp hos socialtjänsten - och sedan står där ändå och känner bara hopplöshet.
Ett problem som jag ser är att vi, som grupp, inte kan tillåta oss att närma oss den nivån av anpassning särskilt långt, när syftet uteslutande är att tillfredsställa marknadskrafterna. Det har ju inte blivit särskilt mycket dyrare att producera elen, åtminstone inte nationellt.
Om folk i stor skala vill sälja allt de äger och har, så blir först och främst säljläget litet ansträngt. Det gäller kapitalvaror såväl som fondandelar och aktier. Sjunker konsumtionen märkbart så saktar den nationella ekonomin av, skatteintäkterna sjunker, arbetslösheten ökar etc. Att tömma sparkonton och pensionsfonder för att täcka ett långvarigt skenande elkostnadsläge är litet som att kissa i byxorna. Sammantaget tror jag att det kommer att gå rätt kasst för landet om vi närmar oss den nivå du beskriver.

Med det menar jag inte att var och en inte har ett eget ansvar för att skademinimera. Tvärtom. Men jag tror att det krävs storskaliga politiska beslut kring elproduktion och -distribution för att skapa någon större förändring.
 
För att media och politiker går ut med att "vi" inte ska behöva ändra våra liv för att klara förändringar.

Men det är ganska långt från "jag vill inte behöva ändra mitt liv" till "självmord"? Dessutom tycker jag kanske inte att "media och politiker" går ut med det, utan ser allt från just det till ganska omfattande budskap om att vi måste ändra mycket och vara beredda på extrema tider.
 
Ett problem som jag ser är att vi, som grupp, inte kan tillåta oss att närma oss den nivån av anpassning särskilt långt, när syftet uteslutande är att tillfredsställa marknadskrafterna. Det har ju inte blivit särskilt mycket dyrare att producera elen, åtminstone inte nationellt.
Om folk i stor skala vill sälja allt de äger och har, så blir först och främst säljläget litet ansträngt. Det gäller kapitalvaror såväl som fondandelar och aktier. Sjunker konsumtionen märkbart så saktar den nationella ekonomin av, skatteintäkterna sjunker, arbetslösheten ökar etc. Att tömma sparkonton och pensionsfonder för att täcka ett långvarigt skenande elkostnadsläge är litet som att kissa i byxorna. Sammantaget tror jag att det kommer att gå rätt kasst för landet om vi närmar oss den nivå du beskriver.

Med det menar jag inte att var och en inte har ett eget ansvar för att skademinimera. Tvärtom. Men jag tror att det krävs storskaliga politiska beslut kring elproduktion och -distribution för att skapa någon större förändring.

Jag håller helt med. Men blir bara förvånad över desperationsgraden som beskrivs och ser inte tecken på att människor agerar ens i närheten efter den desperationsgraden (dvs på randen till självmord som enda lösning). Köerna på Arlanda är så långa att jag tänker att inte bara de allra mest bemedlade står där till exempel, restuarangerna är välfyllda både på lunch och på middag, köpcentrens parkeringar är fullmatade. För att ta några enstaka exempel som inte utgör några särskilda bevis för nåt alls, men en viss bild.
 
Vi kommer alla att klara oss igenom både den kommande vintern och framöver; förutsatt att vi har en bra Krisgeneral vid rodret.

För mig är det uppenbart vem som är mest lämpad. Jag vill inte ha någon som har noll koll; utan vill satsa en miljard av våra skattepengar på utomhusbelysning när hela Europa kämpar emot Putins energikrig. Som dessutom släpper in inkompetenta Sverigedemokrater i korridorerna, efter en snabbkurs i regeringsarbete.

Vi behöver någon som har insett att vi har en krigsvinter framför oss. Som är mycket kompetent och erfaren och gör allt som krävs för att både hushåll och företag ska få hjälp. Som är känd för att ha ordning på landets plånbok, spara i ladorna när möjlighet finns och sen dela ut dem när vi alla behöver det som bäst. Vi behöver en Magda.
 
Jag håller helt med. Men blir bara förvånad över desperationsgraden som beskrivs och ser inte tecken på att människor agerar ens i närheten efter den desperationsgraden (dvs på randen till självmord som enda lösning). Köerna på Arlanda är så långa att jag tänker att inte bara de allra mest bemedlade står där till exempel, restuarangerna är välfyllda både på lunch och på middag, köpcentrens parkeringar är fullmatade. För att ta några enstaka exempel som inte utgör några särskilda bevis för nåt alls, men en viss bild.
Den bilden skulle kunna bero på att de ekonomiska klyftorna kanske är större i samhället än vad man själv lätt ser inifrån sin bubbla (motsv). Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet. Jag ser ungefär samma som du, men samtidigt tror jag absolut att det finns människor som har det fantastiskt ansträngt redan nu. Och dem ser man ju inte på lunchrestauranger eller på Arlanda i vanliga fall heller.
 
Den bilden skulle kunna bero på att de ekonomiska klyftorna kanske är större i samhället än vad man själv lätt ser inifrån sin bubbla (motsv). Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet. Jag ser ungefär samma som du, men samtidigt tror jag absolut att det finns människor som har det fantastiskt ansträngt redan nu. Och dem ser man ju inte på lunchrestauranger eller på Arlanda i vanliga fall heller.

Visst är det så, det finns många som redan innan elpriserna ruskade till oss i vintras knappt fick ihop mat på bordet. Jag tänker dock att det finns goda möjligheter för oss att hjälpa varandra i den här situationen om det är en liten andel som behöver akut stöd; det blir betydligt svårare om halva befolkningen uttömt alla möjligheter och ändå står där och funderar på självmord som lösning på sin ekonomiska situation.

Fast då gäller det att de som sitter vid makten ser det som rimligt att vi står bakom varandra och inte bara bakom oss själva och att även personer som har en tryggare ekonomi är beredda att ändra sina liv och hjälpa till med omställningen.
 
Jag bor i lägenhet med bundet elpris och kommer inte börja tvätta på natten.
Det är en extremt lyhört men det lär höras hos grannen när maskinen drar igång och centrifugerar, speciellt på natten när det är knäpptyst.
Tror inte det skulle bli så himla populärt 🙄
 
Äsch, jag som trodde maxpriset var fixerat när jag hörde om det förrförra veckan. Från svt.se:
"Det var bara ett par år sedan elpriset låg på runt 20 öre per kilowattimme i snitt. Nu ser det ut att rusa upp mot 7 kronor och 40 öre i elområde 4 efter årsskiftet.

– Det finns ett maxpris på elbörsen Nord Pool. Fram till för ett par veckor sedan var det 40 kronor per kilowattimme. Men så slog Lettland i taket under två timmar. Nu har det höjts till 52 kronor per kilowattimme, säger Maria Erdmann.

Den 21 september höjs maxpriset ytterligare till 65 kronor per kilowattimme.
"
 
Äsch, jag som trodde maxpriset var fixerat när jag hörde om det förrförra veckan. Från svt.se:
"Det var bara ett par år sedan elpriset låg på runt 20 öre per kilowattimme i snitt. Nu ser det ut att rusa upp mot 7 kronor och 40 öre i elområde 4 efter årsskiftet.

– Det finns ett maxpris på elbörsen Nord Pool. Fram till för ett par veckor sedan var det 40 kronor per kilowattimme. Men så slog Lettland i taket under två timmar. Nu har det höjts till 52 kronor per kilowattimme, säger Maria Erdmann.

Den 21 september höjs maxpriset ytterligare till 65 kronor per kilowattimme.
"
2 miljoner om året för mig, som hittat faktiskt.
 
Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris? Om andra länder, t.ex., stänger simhallar eftersom det kostar multum att värma bassängerna, varför gör vi inte likadant?
 
För att media och politiker går ut med att "vi" inte ska behöva ändra våra liv för att klara förändringar.

Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris? Om andra länder, t.ex., stänger simhallar eftersom det kostar multum att värma bassängerna, varför gör vi inte likadant?

Detta är jag missnöjd med! Herregud, kan inte politikerna som styr ge I uppdrag (inte månaders/år långa utredningar 😅) åt ett gäng experter och komma ut med riktlinjer och ageranden?! Eget ansvar osv men elpriserna är ju helt galna så all hjälp varje företag/hushåll osv kan få är väl bra? Att få akut hjälp med elräkningen är väl kanske tvunget men jag hade gärna sett tex mer info både från myndigheter och medier om att installera solceller, tilläggsisolera, rusta upp/installera kaminer, se över vitvaror osv osv.

Istället för krigsrubriker "Så hög kommer en villas elräkning bli" kan det väl stå "Såhär många kwh sparar du genom att sänka inomhustemperaturen 1 grad" tex (den är väl redan den vanligaste som rapporteras i åtgärder dock) och komma ut rimliga riktlinjer vad en barnfamilj borde ha för förbrukning i en villa med avseende på uppvärmning beroende på slag, i hushållsel, osv.

Eller är det bara att omyndigförklara befolkningen? Är det därför ingen riktigt lägger sig i hushållen direkt? Jag tycker det blir konstigt när det är de som drabbas så otroligt hår liksom och förstår inte logiken?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp