Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor i område 1 och fick binda till drygt 52 öre /kwh inklusive alla avgifter och moms. (Ofta räknar de inte med avgifterna i priset, var uppmärksam!) Du kan binda idag från inflyttningsdatum skulle jag tro. Jag band om åt pappa i somras, start 1/10 tror jag.

Men då gäller det bundna priset som "kursen står" vid startdatum, eller det man kommer överens om idag som gäller men med start en bit fram? Isf bör vi ju verkligen binda nu, trodde vi behövde vänta...

Vi tänkte använda oss av ngn jämförelsesajt, typ Elskling, där verkar ju alla avgifter specade..
 
Men då gäller det bundna priset som "kursen står" vid startdatum, eller det man kommer överens om idag som gäller men med start en bit fram? Isf bör vi ju verkligen binda nu, trodde vi behövde vänta...

Vi tänkte använda oss av ngn jämförelsesajt, typ Elskling, där verkar ju alla avgifter specade..
Jag använder mig alltid av elpriskollen. :)
 
Fick höra från nuvarande ägare att de har förvaltad elfond med dalakraft. Kände inte ens till begreppet elfond. Det lär ju attraktivt när man läste återförsäljarnas egna säljsnack, men vad är haken? Någon som har elfond?
 
Men då gäller det bundna priset som "kursen står" vid startdatum, eller det man kommer överens om idag som gäller men med start en bit fram? Isf bör vi ju verkligen binda nu, trodde vi behövde vänta...

Vi tänkte använda oss av ngn jämförelsesajt, typ Elskling, där verkar ju alla avgifter specade..
Nej, det är priset man kommer fram till under samtalet. Jag band åt pappa i slutet av augusti, elavtalet börjar gälla från 1/11 såg jag nu. Jag är helnöjd med Compricer, jag ringer dom varje gång jag ska byta elavtal eller någon försäkring. Sparat många tusen med hjälp av dom.
 
Nej, det är priset man kommer fram till under samtalet. Jag band åt pappa i slutet av augusti, elavtalet börjar gälla från 1/11 såg jag nu. Jag är helnöjd med Compricer, jag ringer dom varje gång jag ska byta elavtal eller någon försäkring. Sparat många tusen med hjälp av dom.
Tack för tips! De verkade dessutom erbjuda bäst rabatter även bara via hemsidan, när man jämförde med andra sidor. Ska prova att ringa dem.
 
Tack för tips! De verkade dessutom erbjuda bäst rabatter även bara via hemsidan, när man jämförde med andra sidor. Ska prova att ringa dem.
Gör det! Jag har pratat med många olika och har fått ett jättebra bemötande. De borde vilja sälja tycker jag, men i veckan fick jag faktiskt rådet att ringa mitt eget bolag och försöka få ett bättre pris hos dom än konkurrenten som hade bättre pris. Personen på kundtjänst tjänade alltså inget extra på mig, men hjälpte mig till ett bra avtal! "Bolaget x erbjuder mig det här, kan ni matcha det?" Vilket de kunde!
 
Har aldrig ens tänkt tanken på att binda förut, men nu blev jag nervös och lyckades binda på ett år, 77,5/kWh. Inklusive moms och avgifter. Känner att vi får vara nöjda med det 😳
Där hamnar jag med ungefär.

Binder du med omteckningsrätt?
Funderar om det är värt det, kostar 375kr men om ett år är det oktober igen liksom och kanske vill man byta till billigare (om det blir billigare) tidigare än så..
 
Elände.
Tittar på mitt elavtal - spot on-pris - och ser att det är bundet i ett år till. GÅR det ens attkrypa ur det och teckna hos ett annat bolag.

Hittar fast pris för halva nuvarande kostnaden.....
 
Elände.
Tittar på mitt elavtal - spot on-pris - och ser att det är bundet i ett år till. GÅR det ens attkrypa ur det och teckna hos ett annat bolag.

Hittar fast pris för halva nuvarande kostnaden.....
Prova ringa din leverantör och fråga? Jag tror dock det kan bli svårt. De kanske kan erbjuda att du blir kvar med en annan form av avtal?
 
Elände.
Tittar på mitt elavtal - spot on-pris - och ser att det är bundet i ett år till. GÅR det ens attkrypa ur det och teckna hos ett annat bolag.

Hittar fast pris för halva nuvarande kostnaden.....
Visst går det men du riskerar att få betala för att komma loss.
 
Ja det är märkligt att samtidigt som det gnälls på elpriserna så är det ingen som vill bo nära ett vindkraftverk eller ha en kraftstation i älven de gillar. Samtidigt som alla (med få undantag) förbrukar mer el i sitt hem. Och förvånandsvärt få husägare har solpaneler.
Eller få kraftledningar nära sin bostad.
I en annan tråd på Bukefalos så är det ett hett ämne.
Som att elen skulle kunna flyga.
 
Jag kan tydligen vintersäkra mitt avtal och då få ett fastpris som gäller mellan 1 nov och 31 mars? Låter ju just nu som en bra idé? För elpriserna lär väl knappast gå ner innan sommaren :confused:
 
Nej, det är lite vatten i magasinen i både Norge och Sverige + Norge exporterar kraft till England och kommer bygga en kabel till Tyskland.
Att det nu går elkraftkablar från Norge till UK var nytt för mig. Det är en rejäl bit att dra en kabel, världens längsta undervattenskabel och med en kapacitet på 1400 MW läste jag.
 
Tillgodogjorde mig följande inlägg på FB imorse (Åke Fridén)

"Jag råkar bo i elområde 4. Har följt prisutvecklingen den senaste tiden. En sak är uppenbar. På något sätt har man ansett att vi är skyldiga att leverera el till grannarna i söder när de har brist.
Under 13/10 var vindkraften ner på 400 mW, alltså vindstilla i princip i hela landet. Spotpriset hamnade på en bra bit över 2 Kr kWh. Under natten till i dag 14/10 så började det blåsa. Förvisso mest i norr men då ökade man på exporten till mer än det dubbla mot för ett dygn sedan. Spotpriet nu ca 2,80 kr kWh. I område 1 och 2 reas elen till ca 0,18 kr kWh.Detta är inget annat än en mycket allvarlig diskriminering.
Priset i söder hålls uppe i söder genom export. samtidigt som de norra områdena har ett saftigt överskott på el så de måste rea ut det. De som håller rattarna tycket det är viktigare att exportera än att alla har samma villkor i landet. Följden blir att vi som bor i elområde 4 och i någon mån område 3 får betala för denna export med chockhöjda priser.
Lägger man därtill att här i söder har totalt 6 väl fungerande kraftverk lagt ner i förtid. Hade vi åtminstone 3 av dessa i drift så kunde man hålla på med sin export och vi ändå fått rimliga elpriser.
Vem har möjlighet att förändra detta?
Vem kan behandla en anmälan om diskriminering?"

Finns det någon som har faktacheckat detta? Är det sanning?
 
Jag kan tydligen vintersäkra mitt avtal och då få ett fastpris som gäller mellan 1 nov och 31 mars? Låter ju just nu som en bra idé? För elpriserna lär väl knappast gå ner innan sommaren :confused:
Kolla vad du får för pris.

Vi har rörligt och har alltid haft och jag tänker att det nog kan vara värt att binda ett år nu med omteckningsrätt. Vintersäkring skulle kosta 112 öre/kwh för oss under de månaderna du nämner
Binder jag ett år ligger vi iaf på 86 öre 'bara'.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 945
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 743
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 756
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp