Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillgodogjorde mig följande inlägg på FB imorse (Åke Fridén)

"Jag råkar bo i elområde 4. Har följt prisutvecklingen den senaste tiden. En sak är uppenbar. På något sätt har man ansett att vi är skyldiga att leverera el till grannarna i söder när de har brist.
Under 13/10 var vindkraften ner på 400 mW, alltså vindstilla i princip i hela landet. Spotpriset hamnade på en bra bit över 2 Kr kWh. Under natten till i dag 14/10 så började det blåsa. Förvisso mest i norr men då ökade man på exporten till mer än det dubbla mot för ett dygn sedan. Spotpriet nu ca 2,80 kr kWh. I område 1 och 2 reas elen till ca 0,18 kr kWh.Detta är inget annat än en mycket allvarlig diskriminering.
Priset i söder hålls uppe i söder genom export. samtidigt som de norra områdena har ett saftigt överskott på el så de måste rea ut det. De som håller rattarna tycket det är viktigare att exportera än att alla har samma villkor i landet. Följden blir att vi som bor i elområde 4 och i någon mån område 3 får betala för denna export med chockhöjda priser.
Lägger man därtill att här i söder har totalt 6 väl fungerande kraftverk lagt ner i förtid. Hade vi åtminstone 3 av dessa i drift så kunde man hålla på med sin export och vi ändå fått rimliga elpriser.
Vem har möjlighet att förändra detta?
Vem kan behandla en anmälan om diskriminering?"

Finns det någon som har faktacheckat detta? Är det sanning?
Kraftbolagen väljer själva om de vill lägga ner sina kraftverk om de anser det lönsamt eller ej, de har inget samhällsansvar utan det är staten som har ansvaret. Jag antar att han syftar på de numera stängda kärnkraftverken? Där var det iofs staten som gick in och pekade med hela handen att det ska stängas även om några stängdes i förtid pga höga kostnader och låga priser.

Om det är rent fysiskt omöjligt att överföra el från norr till söder och det råder ett överskott i norr så får kraftbolagen betalt för att stoppa produktion och det ger låga priser i norr. Råder det ett underskott i södra Sverige så blir det höga priser för det startas dyrare produktion, som när Karlshamnsverket startade och brände olja två veckor i september för att producera el.

När priserna på kontinenten är höga och det finns plats på förbindelserna så går det mer på export vilket driver upp priserna i bl a södra Sverige, när det är problem med överföringarna från norra. Elen bjuds ut dag för dag på den nordiska elhandelsbörsen Nordpool för kommande dygn och längre perioder och eftersom el är en handelsvara med fri rörlighet så kan inte Sverige som stat förbjuda sina aktörer att sälja till den som betalar bäst.

Jag vet inte vad det är för diskriminering det handlar om eller vem man ska göra anmälan till? EU-domstolen?
 
Senast ändrad:
Där hamnar jag med ungefär.

Binder du med omteckningsrätt?
Funderar om det är värt det, kostar 375kr men om ett år är det oktober igen liksom och kanske vill man byta till billigare (om det blir billigare) tidigare än så..

Oj, ingen aning, jag är hemskt oinsatt i detta. Men jag såg att det hade gått ner från förra veckan så jag tänkte jag slår till!
 
Tyvärr tror jag inte ens det hjälper för att ändra attityden hos vissa grönmärkta politiker.

fast attityden är inte problemet utan att de svenska verken inte klarar de nya säkerhetskraven efter Fukishima. Jag betalar hellre än riskerar härdsmälta, tror rätt många resonerar så.
Elbilarna brukar så liten del el jämfört med industrin att problemet inte ligger där.
 
Jag band med omteckningsrätt när jag fick veta när de olika kärnreaktorerna skulle stängas ner. Priserna hade ju gått upp varje gång de stängdes av för revision. Så att priserna skulle balla ur är ju ingen överraskning. Sedan så sjönk priset och jag utnyttjade min omteckningsrätt. Tiden förlängdes då också till nya 3 år från omteckningsdagen.

Jag behöver inte bekymra mig på ytterligare ett par år men förbereder och planerar för solceller.
 
fast attityden är inte problemet utan att de svenska verken inte klarar de nya säkerhetskraven efter Fukishima. Jag betalar hellre än riskerar härdsmälta, tror rätt många resonerar så.
Elbilarna brukar så liten del el jämfört med industrin att problemet inte ligger där.

Fast jämföra risken att något sådant ska hända här är lite äpplen och päron. Sveriges berggrund är extremt stabil (och Japans extremt instabil).

Att svenska kärnkraftverk läggs ner och det mer eller mindre blivit förbjudet att forska på kärnkraft i Sverige är en politisk konstruktion som ligger många år tillbaka i tiden. Det har inget med nya säkerhetskrav att göra.
 
Tillgodogjorde mig följande inlägg på FB imorse (Åke Fridén)

"Jag råkar bo i elområde 4. Har följt prisutvecklingen den senaste tiden. En sak är uppenbar. På något sätt har man ansett att vi är skyldiga att leverera el till grannarna i söder när de har brist.
Under 13/10 var vindkraften ner på 400 mW, alltså vindstilla i princip i hela landet. Spotpriset hamnade på en bra bit över 2 Kr kWh. Under natten till i dag 14/10 så började det blåsa. Förvisso mest i norr men då ökade man på exporten till mer än det dubbla mot för ett dygn sedan. Spotpriet nu ca 2,80 kr kWh. I område 1 och 2 reas elen till ca 0,18 kr kWh.Detta är inget annat än en mycket allvarlig diskriminering.
Priset i söder hålls uppe i söder genom export. samtidigt som de norra områdena har ett saftigt överskott på el så de måste rea ut det. De som håller rattarna tycket det är viktigare att exportera än att alla har samma villkor i landet. Följden blir att vi som bor i elområde 4 och i någon mån område 3 får betala för denna export med chockhöjda priser.
Lägger man därtill att här i söder har totalt 6 väl fungerande kraftverk lagt ner i förtid. Hade vi åtminstone 3 av dessa i drift så kunde man hålla på med sin export och vi ändå fått rimliga elpriser.
Vem har möjlighet att förändra detta?
Vem kan behandla en anmälan om diskriminering?"

Finns det någon som har faktacheckat detta? Är det sanning?

Vilken av de sju diskrimineringsgrunderna skulle det falla under? Känslan av orättvisa är inte detsamma som diskriminering i lagens mening. Elhandeln är avreglerad och elen säljs på en marknad med fri konkurrens, då blir det såhär när utbudet är lågt.

Skrämmande låg nivå i samhällskunskap generellt när folk inte förstår vad som händer nu och varför.
 
fast attityden är inte problemet utan att de svenska verken inte klarar de nya säkerhetskraven efter Fukishima. Jag betalar hellre än riskerar härdsmälta, tror rätt många resonerar så.
Elbilarna brukar så liten del el jämfört med industrin att problemet inte ligger där.
Om kraftbolaget hade ansett det lönt så hade de byggt om kraftverken istället för att stänga dem, precis som de redan har gjort med de andra.
 
Kraftbolagen väljer själva om de vill lägga ner sina kraftverk om de anser det lönsamt eller ej, de har inget samhällsansvar utan det är staten som har ansvaret. Jag antar att han syftar på de numera stängda kärnkraftverken? Där var det iofs staten som gick in och pekade med hela handen att det ska stängas även om några stängdes i förtid pga höga kostnader och låga priser.

Om det är rent fysiskt omöjligt att överföra el från norr till söder och det råder ett överskott i norr så får kraftbolagen betalt för att stoppa produktion och det ger låga priser i norr. Råder det ett underskott i södra Sverige så blir det höga priser för det startas dyrare produktion, som när Karlshamnsverket startade och brände olja två veckor i september för att producera el.

När priserna på kontinenten är höga och det finns plats på förbindelserna så går det mer på export vilket driver upp priserna i bl a södra Sverige, när det är problem med överföringarna från norra. Elen bjuds ut dag för dag på den nordiska elhandelsbörsen Nordpool för kommande dygn och längre perioder och eftersom el är en handelsvara med fri rörlighet så kan inte Sverige som stat förbjuda sina aktörer att sälja till den som betalar bäst.

Jag vet inte vad det är för diskriminering det handlar om eller vem man ska göra anmälan till? EU-domstolen?

Då ska vi också komma ihåg att kärnkraft straffskattas vilket bidragit till att de inte är lönsamma...
 
Vi har nu bundet på 1 år, på drygt 37 öre. Elområde 3. Det går dock ut sista januari, ingen rolig tid på året att behöva förhandla om.. Så kollade läget nu och tog ett erbjudande på drygt 64 öre (inkl moms), bundet i 3 år från 1 februari då. Vi har hög förbrukning (35-40 000 kwh/år), har dock precis beställt bergvärme då vår frånluftsvärmepump håller på att lägga av, så hoppas att den kommer gå ner en del av det..

14 dagars ångerrätt..vad tror ni? Är det blåst eller okej? :nailbiting:
 
Vi har nu bundet på 1 år, på drygt 37 öre. Elområde 3. Det går dock ut sista januari, ingen rolig tid på året att behöva förhandla om.. Så kollade läget nu och tog ett erbjudande på drygt 64 öre (inkl moms), bundet i 3 år från 1 februari då. Vi har hög förbrukning (35-40 000 kwh/år), har dock precis beställt bergvärme då vår frånluftsvärmepump håller på att lägga av, så hoppas att den kommer gå ner en del av det..

14 dagars ångerrätt..vad tror ni? Är det blåst eller okej? :nailbiting:
Jag tror att det är ok. :)
 
Tillgodogjorde mig följande inlägg på FB imorse (Åke Fridén)

"Jag råkar bo i elområde 4. Har följt prisutvecklingen den senaste tiden. En sak är uppenbar. På något sätt har man ansett att vi är skyldiga att leverera el till grannarna i söder när de har brist.
Under 13/10 var vindkraften ner på 400 mW, alltså vindstilla i princip i hela landet. Spotpriset hamnade på en bra bit över 2 Kr kWh. Under natten till i dag 14/10 så började det blåsa. Förvisso mest i norr men då ökade man på exporten till mer än det dubbla mot för ett dygn sedan. Spotpriet nu ca 2,80 kr kWh. I område 1 och 2 reas elen till ca 0,18 kr kWh.Detta är inget annat än en mycket allvarlig diskriminering.
Priset i söder hålls uppe i söder genom export. samtidigt som de norra områdena har ett saftigt överskott på el så de måste rea ut det. De som håller rattarna tycket det är viktigare att exportera än att alla har samma villkor i landet. Följden blir att vi som bor i elområde 4 och i någon mån område 3 får betala för denna export med chockhöjda priser.
Lägger man därtill att här i söder har totalt 6 väl fungerande kraftverk lagt ner i förtid. Hade vi åtminstone 3 av dessa i drift så kunde man hålla på med sin export och vi ändå fått rimliga elpriser.
Vem har möjlighet att förändra detta?
Vem kan behandla en anmälan om diskriminering?"

Finns det någon som har faktacheckat detta? Är det sanning?

Vi har inte ett statligt elnät. Företag får givetvis sälja till högst bjudande.
 
Fast jämföra risken att något sådant ska hända här är lite äpplen och päron. Sveriges berggrund är extremt stabil (och Japans extremt instabil).

Att svenska kärnkraftverk läggs ner och det mer eller mindre blivit förbjudet att forska på kärnkraft i Sverige är en politisk konstruktion som ligger många år tillbaka i tiden. Det har inget med nya säkerhetskrav att göra.
Det är ett över 40 år gammalt beslut.
Numera är styrning av kärnkraftverk och annan industri så mycket enklare, billigare och säkrare i.o.m. utvecklingen inom elektroniken.
Jag var emot då, jag ansåg inte att vi var mogna för det.
Och är för utbyggnad av kärnkraft nu med den styr och reglerteknik som finns i dag.
 
Vi har nu bundet på 1 år, på drygt 37 öre. Elområde 3. Det går dock ut sista januari, ingen rolig tid på året att behöva förhandla om.. Så kollade läget nu och tog ett erbjudande på drygt 64 öre (inkl moms), bundet i 3 år från 1 februari då. Vi har hög förbrukning (35-40 000 kwh/år), har dock precis beställt bergvärme då vår frånluftsvärmepump håller på att lägga av, så hoppas att den kommer gå ner en del av det..

14 dagars ångerrätt..vad tror ni? Är det blåst eller okej? :nailbiting:
Tag med en omteckningsrätt på det så.

Jag har 46,88 öre till mars -23.
Sedan måste jag hitta på något annat.
 
Vårt avtal är bundet på 49,7 öre fram till slutet av april så denna vintern är jag inte orolig, men sen får vi se vad det nya priset blir till nästa upphandling. Vi binder på ett år i taget. Skulle aldrig få för mig att ha rörligt elpris i dagens läge.

Vi har råd, det ska jäkligt mycket till för att vi inte ska ha råd, MEN det är sura pengar ändå såklart. Vi har ett billigt boende där vi dessutom har möjlighet att göra det ännu billigare genom att gå ned på minimi-amortering på bolånet (vi amorterar mer än vi egentligen behöver idag) om vi skulle behöva.

Jag anser personligen att vi aldrig kommer klara oss på (myten om) den gröna elen som miljö-ångest-svensson anser vara så bra och som politikerna vurmar för. Alla vill ha "grön" el, men ingen är beredd att göra det som krävs. Ingen vill ha vindkraftverk, ingen vill ha dammar, ingen vill fylla fält med solpaneler. Alla vill att den här magiska gröna fina elen bara ska dyka upp hux flux i eluttaget utan att man själv ska behöva göra avkall på utsikten eller ljudet i sin omgivning. Samtidigt lägger man ned kärnkraftverken och kolkraftverken. Man propagerar för elbilar och andra eldrivna fordon som belastar elnätet ytterligare, man vill att alla ska ha elbil istället för fosilbil men nåde den som vill sätta ett vindkraftverk i närheten av det egna huset!

Hyckleriet i klimat-ångest-Sverige är skrattretande.

Ultimata NIMBY
 
Vi har inte ett statligt elnät. Företag får givetvis sälja till högst bjudande.

Själva nätet är absolut statligt.

"Svenska kraftnät, formellt Affärsverket svenska kraftnät, är ett statligt affärsverk som förvaltar svenska statens stamnät för elkraft och är systemansvarig myndighet för elförsörjningen i Sverige. Dessutom är Svenska kraftnät landets elberedskapsmyndighet, samt har i uppdrag att främja dammsäkerheten."

"Vem äger Svenska kraftnät?
Staten äger Svenska kraftnät och ställer krav på avkastning. Vi är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Det innebär att vår verksamhet främst finansieras av avgifter för de tjänster som vi tillhandahåller."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 050
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 975
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 899
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp