Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själva nätet är absolut statligt.

"Svenska kraftnät, formellt Affärsverket svenska kraftnät, är ett statligt affärsverk som förvaltar svenska statens stamnät för elkraft och är systemansvarig myndighet för elförsörjningen i Sverige. Dessutom är Svenska kraftnät landets elberedskapsmyndighet, samt har i uppdrag att främja dammsäkerheten."

"Vem äger Svenska kraftnät?
Staten äger Svenska kraftnät och ställer krav på avkastning. Vi är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Det innebär att vår verksamhet främst finansieras av avgifter för de tjänster som vi tillhandahåller."
Det är skillnad på elnät och kraftnät.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/oversikt-av-kraftsystemet/sveriges-elnat/
 
Själva nätet är absolut statligt.

"Svenska kraftnät, formellt Affärsverket svenska kraftnät, är ett statligt affärsverk som förvaltar svenska statens stamnät för elkraft och är systemansvarig myndighet för elförsörjningen i Sverige. Dessutom är Svenska kraftnät landets elberedskapsmyndighet, samt har i uppdrag att främja dammsäkerheten."

"Vem äger Svenska kraftnät?
Staten äger Svenska kraftnät och ställer krav på avkastning. Vi är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Det innebär att vår verksamhet främst finansieras av avgifter för de tjänster som vi tillhandahåller."

Men jag skrev väl inte att kraftnätet inte var statligt?
Att stamnätet är statligt är liksom inte relevant eller menar du att staten via stamnätet säljer ut el till länder söderöver?
 
Men jag skrev väl inte att kraftnätet inte var statligt?
Att stamnätet är statligt är liksom inte relevant eller menar du att staten via stamnätet säljer ut el till länder söderöver?
Staten, dvs Svk ansvarar för distributionen och försäljningen står elmäklarna för.
 
Som Tyskland. Stänger ner kärnkraften, markägarna vägrar tillåta dragningar av kraftledningar så de eldar kol istället för att klara elförsörjningen i södra Tyskland och dumpar vindkraftöverskottet i norr. :meh:
Exakt. Som jag set det har vi 3 val.

1: Vi bygger ut kärnkraften, nya moderna kraftverk som har den kapaciteten som krävs för att försörja nya eldrivna Sverige.

2: Vi bygger ut den "gröna" energiparken med fler vindkraftverk, mer solpaneler, fler dammar och annat som omvandlar naturenergi till el. I detta ingår en lag där alla byggnader med en takyta över X antal kvm SKA installera solpaneler eller vindkraftverk på ett visst antal % av takytan, inga undantag. Stödbidrag för investeringen betalas ut för redan färdigställda byggnader medan byggnader som byggs nya efter att lagen trätt i kraft ska ha detta inräknat i budgeten för bygget på samma sätt som man räknar in godkända våtrumsinstallationer, el och ventilation enlig gällande lagstiftning.

3: Vi fortsätter som vi gör idag med resultatet att vi i brist på egen inhemsk el från importera brunkolsel och kärnkraftsel från andra länder samtidigt som vi sitter här och slår oss för bröstet över hur klimatvänliga vi är med vår källsortering och våra elbilar.
 
Exakt. Som jag set det har vi 3 val.

1: Vi bygger ut kärnkraften, nya moderna kraftverk som har den kapaciteten som krävs för att försörja nya eldrivna Sverige.

2: Vi bygger ut den "gröna" energiparken med fler vindkraftverk, mer solpaneler, fler dammar och annat som omvandlar naturenergi till el. I detta ingår en lag där alla byggnader med en takyta över X antal kvm SKA installera solpaneler eller vindkraftverk på ett visst antal % av takytan, inga undantag. Stödbidrag för investeringen betalas ut för redan färdigställda byggnader medan byggnader som byggs nya efter att lagen trätt i kraft ska ha detta inräknat i budgeten för bygget på samma sätt som man räknar in godkända våtrumsinstallationer, el och ventilation enlig gällande lagstiftning.

3: Vi fortsätter som vi gör idag med resultatet att vi i brist på egen inhemsk el från importera brunkolsel och kärnkraftsel från andra länder samtidigt som vi sitter här och slår oss för bröstet över hur klimatvänliga vi är med vår källsortering och våra elbilar.
1 och 2 tack. 2 fungerar inte på egen hand.
 
Exakt. Som jag set det har vi 3 val.

1: Vi bygger ut kärnkraften, nya moderna kraftverk som har den kapaciteten som krävs för att försörja nya eldrivna Sverige.

2: Vi bygger ut den "gröna" energiparken med fler vindkraftverk, mer solpaneler, fler dammar och annat som omvandlar naturenergi till el. I detta ingår en lag där alla byggnader med en takyta över X antal kvm SKA installera solpaneler eller vindkraftverk på ett visst antal % av takytan, inga undantag. Stödbidrag för investeringen betalas ut för redan färdigställda byggnader medan byggnader som byggs nya efter att lagen trätt i kraft ska ha detta inräknat i budgeten för bygget på samma sätt som man räknar in godkända våtrumsinstallationer, el och ventilation enlig gällande lagstiftning.

3: Vi fortsätter som vi gör idag med resultatet att vi i brist på egen inhemsk el från importera brunkolsel och kärnkraftsel från andra länder samtidigt som vi sitter här och slår oss för bröstet över hur klimatvänliga vi är med vår källsortering och våra elbilar.
Fler dammar, var då? :confused: Ny vattenkraft är inte grön, det är en stor fråga om nuvarande vattenkraft ska få räknas som grön även i fortsättningen.
 
Vi har nu bundet på 1 år, på drygt 37 öre. Elområde 3. Det går dock ut sista januari, ingen rolig tid på året att behöva förhandla om.. Så kollade läget nu och tog ett erbjudande på drygt 64 öre (inkl moms), bundet i 3 år från 1 februari då. Vi har hög förbrukning (35-40 000 kwh/år), har dock precis beställt bergvärme då vår frånluftsvärmepump håller på att lägga av, så hoppas att den kommer gå ner en del av det..

14 dagars ångerrätt..vad tror ni? Är det blåst eller okej? :nailbiting:
Vi har precis gjort samma sak, bor i samma elområde och tecknade 3 år till liknande pris. Har omteckningrätt så vi får vara lite vakna framöver om priserna sjunker igen. Vi har också hög årsförbrukning så det kändes tryggast att göra så här, framtiden får utvisa om det var klokt.
 
Fler dammar, var då? :confused: Ny vattenkraft är inte grön, det är en stor fråga om nuvarande vattenkraft ska få räknas som grön även i fortsättningen.
Jag är inte insatt i var det skulle gå att bygga nya dammar och hur dessa bör utformas för att vara ett bättre alternativ istället för ett kolkraftverk. Jag vet inte hur det har gått men för några år sedan läste jag om ett projekt (tror det var danskt?) där man försökte utveckla en teknik som tog tillvara på vågornas energi ute till havs, detta kanske är den nya "vattenenergin" istället för dammar?

I vilket fall så är kontentan att så länge folk inte är villiga att utöka parkerna av solpaneler, vindkraft, vattenkraft och annan naturkraft så kan man bara glömma att vi kommer ifrån ett samhälle där vi drivs av brunkolsel eller kärnkraftsel.
 
Vi har precis gjort samma sak, bor i samma elområde och tecknade 3 år till liknande pris. Har omteckningrätt så vi får vara lite vakna framöver om priserna sjunker igen. Vi har också hög årsförbrukning så det kändes tryggast att göra så här, framtiden får utvisa om det var klokt.
Skönt att man inte verkar vara helt ute och cykla då..😅 ska höra av mig dit inom 14 dagar och fråga om omteckningsrätt. Förhandlade du med det i priset, eller betalar ni någon engångskostnad för det?
 
Jag är inte insatt i var det skulle gå att bygga nya dammar och hur dessa bör utformas för att vara ett bättre alternativ istället för ett kolkraftverk. Jag vet inte hur det har gått men för några år sedan läste jag om ett projekt (tror det var danskt?) där man försökte utveckla en teknik som tog tillvara på vågornas energi ute till havs, detta kanske är den nya "vattenenergin" istället för dammar?

I vilket fall så är kontentan att så länge folk inte är villiga att utöka parkerna av solpaneler, vindkraft, vattenkraft och annan naturkraft så kan man bara glömma att vi kommer ifrån ett samhälle där vi drivs av brunkolsel eller kärnkraftsel.
Fast nästan hela Sveriges älvar är utbyggda redan, det är väl bara lilla Vindelälven som inte är förstörd ännu. 🥺 Jag ser hellre att de startar R1 & 2 igen och bygger mer kärnkraft i södra Sverige, där underskottet finns. Stopp för vidare utbyggnad av vindkraft i norr, den går ändå inte att transportera ner till söder utan ska fler vindkraftverk upp ska de byggas i område 3 och 4.
 
Fast nästan hela Sveriges älvar är utbyggda redan, det är väl bara lilla Vindelälven som inte är förstörd ännu. 🥺 Jag ser hellre att de startar R1 & 2 igen och bygger mer kärnkraft i södra Sverige, där underskottet finns. Stopp för vidare utbyggnad av vindkraft i norr, den går ändå inte att transportera ner till söder utan ska fler vindkraftverk upp ska de byggas i område 3 och 4.
Håller helt med. Varför bygger man inte ut elförsörjningen (läs solparker och vindkraft) där elen behövs mest? Det är ju urbota att transportera den långa sträckor.
Vilket f.ö inte går att transportera mer ner till söder i.o.m flaskhalsen i höjd med dalälven i kraftnätet.
 
Fast nästan hela Sveriges älvar är utbyggda redan, det är väl bara lilla Vindelälven som inte är förstörd ännu. 🥺 Jag ser hellre att de startar R1 & 2 igen och bygger mer kärnkraft i södra Sverige, där underskottet finns. Stopp för vidare utbyggnad av vindkraft i norr, den går ändå inte att transportera ner till söder utan ska fler vindkraftverk upp ska de byggas i område 3 och 4.
Jag håller med. Jag är själv en stark supporter för kärnkraftverk och anser att bortsett från att vi ska starta upp de nedstängda reaktorerna så ska vi bygga helt nya anläggningar. När det kommer till energieffektivitet så finns det i dagsläget inget annat som öht kan komma i närheten av att mäta sig med en kärnkraftsreaktor. Visst, konsekvenserna om något händer är enorma och vi står med avfall som ska slutförvaras på lämplig plats under väldigt lång tid, det är baksidorna.

Det handlar egentligen om hur vi vill förstöra miljön runt oss, för oavsett hur man vänder sig så har man arslet bak i denna frågan. Behovet av energi måste strypas om vi på allvar vill rädda miljön, men tvärt om så går vi åt andra hållet. Mer energi, mer människor, mer prylar, mer av allt. Så hur vill vi förstöra världen? Det är frågan, för förstöra den kommer vi göra, oavsett vilket alternativ vi väljer så är det just det som blir resultatet så småningom.
 
Det här känns ju inte helt behagligt om det blir vanligare framöver: https://sverigesradio.se/artikel/flera-elbolag-slutar-erbjuda-fasta-elavtal-ar-for-stor-risk

En sak att man får välja själv om man vill lägga sig på ett fast pris, och riskera att det rör sig neråt igen men hellre veta vad man får. Men att inte ens kunna välja, utan vara fjättrad till rörliga priser som kan sticka iväg utan gräns uppåt en kall januari eller för all del kall vinter? :meh:
 
Håller helt med. Varför bygger man inte ut elförsörjningen (läs solparker och vindkraft) där elen behövs mest? Det är ju urbota att transportera den långa sträckor.
Vilket f.ö inte går att transportera mer ner till söder i.o.m flaskhalsen i höjd med dalälven i kraftnätet.
Helt enkelt eftersom det i norr är gratis för vindkraftsexploatörerna, utländska riskkapitalbolag och andra som kinesiska staten, i söder är det privata markägare som vill ha ersättning. Vi (politikerna) skänker bort Sveriges naturtillgångar i stor skala och inte bara mark för vindkraftsparker.


https://www.di.se/nyheter/kinesisk-karnkraftsbjasse-storagare-av-svensk-vindkraft/
 
Senast ändrad:
Skönt att man inte verkar vara helt ute och cykla då..😅 ska höra av mig dit inom 14 dagar och fråga om omteckningsrätt. Förhandlade du med det i priset, eller betalar ni någon engångskostnad för det?
Vi betalar i så fall en engångsavgift för det, tror det var 1000 kr så ganska högt men det får en ju ta med i beräkningen sen vid eventuell omteckning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 050
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 978
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 899
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp