Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kritiserar den energipolitik som man fört, och inte fört, i Sverige. Att kritisera vädret känns onödigt.

Lilla Sverige inte kan styra balans mellan utbud och efterfrågan på en europeisk marknad. Det är såhär marknadsekonomi fungerar. För inte ska väl lilla Sverige försörja hela Europa med billig el? Vad är vinsten i det.

Det som kan kritiseras är statens ökade momsintäkter till följd av skenande elpriser. Orimlig last på redan pressade konsumenter och det kan Sverige styra politiskt.
 
Yes,
det var mycket bättre att bomma igen de utdaterade och felplacerade gamla kokvattenreaktorerna (med endast primärkrets, och betydligt lägre kapacitet), och istället skulle man sett till att ha underhållit och förbättrat framför allt tryckvattenreaktorn Ringhals 2 (med primär- och sekundärkrets, och högre kapacitet), till att nå de 60 års driftstid som sina syskon R3 och R4 nu är planerade för.
Det hade blivit 16 år extra, gentemot det utfall som nu blev.

Och om Barsebäck hade fått bli kvar efter 1999 och 2005, hade de ändå varit End of Life idag, och inte gett någon ström alls till Skåne.
Ungefär som vi har det idag. Förutom att med R2 hade strömmen kommit från Halland istället för Norrland.
Jag kan ju tycka att det var något huvudlöst att bomma igen och inte ha ett alternativ till hands. Det fungerar ju inte riktigt vettigt att stänga butiken och sedan stå där "ursäkta, vi behöver el. Skulle någon.. vilja...?"
 
Jag kritiserar den energipolitik som man fört, och inte fört, i Sverige. Att kritisera vädret känns onödigt.
Jag tycker mest att du kritiserar uppdelningen i elområden och kräver rättvisa. Men bara med dem som har billigare el i norr och absolut inte med dem som har dyrare el ute i Europa.
Problemet med politiken är att det inte produceras tillräckligt med el på rätt ställen.
Och så litet att Tyskland har stängt sin Kärnkraft i ren förskräckelse över olyckor i andra delar av Världen.
 
Lilla Sverige inte kan styra balans mellan utbud och efterfrågan på en europeisk marknad. Det är såhär marknadsekonomi fungerar. För inte ska väl lilla Sverige försörja hela Europa med billig el? Vad är vinsten i det.

Det som kan kritiseras är statens ökade momsintäkter till följd av skenande elpriser. Orimlig last på redan pressade konsumenter och det kan Sverige styra politiskt.
Fast Sverige försörjer inte Europa med el, gör någon det så är det väl Norge, som säljer sitt till andra länder är Sverige som får det mycket dyrare utan norsk el.
 
Det är energikris över hela Europa med skenande priser, oaktat politiskt styre så det är inte enbart ett svenskt politiskt problem. Förra året var energipriserna (och bensinpriserna) extremt låga eftersom allting stod stilla pga corona. Nu när världen satt igång igen och försöker återhämta sig så krävs det mycket mer el vilket gör att priserna skjuter i höjden eftersom nästan alla elbolag är privata och vill maximera sina priser. I Texas där vindkraft eller solkraft knappast finns så var det kaos tidigare i höstas när det blev en köldknäpp och den helt oreglerade och oskattade marknaden gjorde att folk inte bara fick uthärda en snöstorm (utan el) utan fick räkningar på 15,000+ för några dagars förbrukning. El i Texas är nästan uteslutande beroende av olja.

Att bygga kärnkraftverk kräver enorma investeringar som få (inget) privat företag kommer att vilja satsa på, särskilt mtp problematiken med slutförvaringen. Även med subventioner från staten. De enda som faktiskt har råd är svenska staten, men för att kärnkraft ska löna sig krävs det att elpriserna fortsätter på samma hög nivå, vilket de enlig prognoser inte kommer att göra. Plus att det är en lång startsträcka för att bygga ett nytt kärnkraftverk.

Nu blir jag kanske slaktad men pga elpriserna så satsare fler och fler husägare/flerfamiljsbostäder på solpaneler vilket inte är negativt.
 
Fast Sverige försörjer inte Europa med el, gör någon det så är det väl Norge, som säljer sitt till andra länder är Sverige som får det mycket dyrare utan norsk el.
Var skriver jag att Sverige försörjer Europa med el? Tror du läste in något mellan raderna som inte står.
 
I Texas där vindkraft eller solkraft knappast finns så var det kaos tidigare i höstas när det blev en köldknäpp och den helt oreglerade och oskattade marknaden gjorde att folk inte bara fick uthärda en snöstorm (utan el) utan fick räkningar på 15,000+ för några dagars förbrukning. El i Texas är nästan uteslutande beroende av olja.
Just fallet Texas är ju världens bästa exempel på hur bra det går (not) om man låter marknaden styra allt helt oreglerat.
Allt under parollen: "Vad skulle möjligtvis kunna gå fel i en värld där alla försöker maximera sina vinster utan att ens försöka låtsas om att nån slags helhet borde fungera."
 
Just fallet Texas är ju världens bästa exempel på hur bra det går (not) om man låter marknaden styra allt helt oreglerat.
Allt under parollen: "Vad skulle möjligtvis kunna gå fel i en värld där alla försöker maximera sina vinster utan att ens försöka låtsas om att nån slags helhet borde fungera."
Och även hur det går när man inte har ett ihopkopplat nätverk med övriga delar av kontinenten.
 
I Texas där vindkraft eller solkraft knappast finns så var det kaos tidigare i höstas när det blev en köldknäpp och den helt oreglerade och oskattade marknaden gjorde att folk inte bara fick uthärda en snöstorm (utan el) utan fick räkningar på 15,000+ för några dagars förbrukning. El i Texas är nästan uteslutande beroende av olja.
I just Texas så skulle solpaneler med batterilagring vara ett bra alternativ.
Men det kommer väl.
 
En luftvärmepump ger en oerhörd utväxling runt nollan på termometern.
3-4 gånger insatt energi i värme. Då så är vi nere på kanske 2:-/kWh för värme. Vid minus 20 så ger den 1 till 1.
En solcellsanläggning ger bäst el på dagen när elen är som dyrast.
Det går att få ner kostnaderna betydligt med litet planering.
Min exmake har noll i elkostnader och då så kör han även sin elbil på det.
Även det i Mälardalen.
Noll? Inga fasta avgifter heller då?
 
Vi är kanske på väg ditåt allihop med tanke på hur drabbade bl a mjölkbönderna är av multipla prisökningar på både el, diesel och konstgödning. Mina grannar har rörligt elpris och en förbrukning på 110 000 kwh om året, inga glada siffror där.
Fast bränner man av så mycket el då har man väl ändå ett avtal med fast pris?
 
Fast bränner man av så mycket el då har man väl ändå ett avtal med fast pris?
Varför skulle volymen automatiskt innebära att man har ett fast pris? LRF har marknadsfört ett bolag som erbjuder rörligt pris stenhårt till medlemmarna till exempel.

Själv behöver jag fast pris för att hålla ned riskerna och just nu har det varit bra. Jag tycker att det är ganska många som tar stora risker med hög belåning och rörliga priser, i hopp om att det ska funka. Och ibland att någon ska komma och rädda dem, för att det blir ”orimligt”. Men risknivån har man bestämt själv.
 
Lilla Sverige inte kan styra balans mellan utbud och efterfrågan på en europeisk marknad. Det är såhär marknadsekonomi fungerar. För inte ska väl lilla Sverige försörja hela Europa med billig el? Vad är vinsten i det.

Det som kan kritiseras är statens ökade momsintäkter till följd av skenande elpriser. Orimlig last på redan pressade konsumenter och det kan Sverige styra politiskt.

Givetvis kan inte Sverige serva hela EU och det har väl inte heller någon påstått. Men ditt andra stycke är ju ett utmärkt exempel på hur de styrande kunde agerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 047
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 956
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 897
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp