Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker mest att du kritiserar uppdelningen i elområden och kräver rättvisa. Men bara med dem som har billigare el i norr och absolut inte med dem som har dyrare el ute i Europa.
Problemet med politiken är att det inte produceras tillräckligt med el på rätt ställen.
Och så litet att Tyskland har stängt sin Kärnkraft i ren förskräckelse över olyckor i andra delar av Världen.

Jag önskar att de som styr landet hade agerat i tid och fört en rimlig energipolitik, till exempel genom att satsa på vettig energi som ger ett stadigt flöde.
På precis samma sätt som övriga länders medborgare säkert önskar att de styrande i deras respektive länder hade agerat klokt.
 
Orimligt eftersom det handlar om att styret i landet inte har haft koll.
Det är så som landets medborgare har röstat.
Om man inte vill ha kärnkraft så är det här resultatet.
Båda de politiska blocken har haft partier som motsätter sig kärnkraft.
Röda blocket hade MP.
Blåa blocket hade C.

Det har alltså blivit som invånarna ville.
Det kan man inte lasta politikerna för.
 
Jag önskar att de som styr landet hade agerat i tid och fört en rimlig energipolitik, till exempel genom att satsa på vettig energi som ger ett stadigt flöde.
På precis samma sätt som övriga länders medborgare säkert önskar att de styrande i deras respektive länder hade agerat klokt.
Jag tolkar det som att du inte vill ha marknadsekonomi utan planekonomi.
Jag anser att planekonomi inte fungerar.
Det finns inget exempel på en fungerande planekonomi.
 
Jag tolkar det som att du inte vill ha marknadsekonomi utan planekonomi.
Jag anser att planekonomi inte fungerar.
Det finns inget exempel på en fungerande planekonomi.
Vi har ju traditionellt haft, och har, en hybridvariant där somliga funktioner som vi bedömt vara samhällsviktiga ägs och drivs av stat/region/kommun medan andra lämnas mer eller mindre fritt till Marknaden - med mer eller mindre lyckat resultat. Jag ser inget som hindrar att elförsörjningen skulle vara gemensamt ägd, som t ex vattenförsörjning eller vägnät är idag, utan att vi för den skull behöver införa övergripande planekonomi.
 
Jag tolkar det som att du inte vill ha marknadsekonomi utan planekonomi.
Jag anser att planekonomi inte fungerar.
Det finns inget exempel på en fungerande planekonomi.
Det finns inget exempel på en renodlad marknadsekonomi som fungerar heller, båda varianterna har egenskaper som gör att de urartar och inte leder till bra samhällen utan det måste finnas en balans mellan den individuella nyttan (marknadsekonomin) och den kollektiva nyttan (planekonomin).
 
Vi har ju traditionellt haft, och har, en hybridvariant där somliga funktioner som vi bedömt vara samhällsviktiga ägs och drivs av stat/region/kommun medan andra lämnas mer eller mindre fritt till Marknaden - med mer eller mindre lyckat resultat. Jag ser inget som hindrar att elförsörjningen skulle vara gemensamt ägd, som t ex vattenförsörjning eller vägnät är idag, utan att vi för den skull behöver införa övergripande planekonomi.
Elmarknaden i Sverige avreglerades 1996.
Det gav omedelbart lägre elpriser.
Vi har haft ett lågt elpris sedan dess och fram till stängningen av kärnkraftverken.
Elpriset har gått upp varje gång som ett kärnkraftverk har tagits ur drift för revision eller p.g.a. driftproblem.
Det var därför lätt att förutse att priset skulle gå upp när kärnkraftverken stängdes ner.
Men i genomsnitt så har avregleringen sparat mycket pengar åt konsumenterna.
Vägar och elledningar sitter ju fast där de sitter och kan bara användas lokalt. Den skillnaden är argumentet till att dessa fortfarande är reglerade.
 
Det finns inget exempel på en renodlad marknadsekonomi som fungerar heller, båda varianterna har egenskaper som gör att de urartar och inte leder till bra samhällen utan det måste finnas en balans mellan dem.
Det fungerar i varje fall bättre.
Men visst behövs en viss central planering av t.ex. infrastruktur.
Elproduktion är inte infrastruktur.
 
Det är energikris över hela Europa med skenande priser, oaktat politiskt styre så det är inte enbart ett svenskt politiskt problem. Förra året var energipriserna (och bensinpriserna) extremt låga eftersom allting stod stilla pga corona. Nu när världen satt igång igen och försöker återhämta sig så krävs det mycket mer el vilket gör att priserna skjuter i höjden eftersom nästan alla elbolag är privata och vill maximera sina priser. I Texas där vindkraft eller solkraft knappast finns så var det kaos tidigare i höstas när det blev en köldknäpp och den helt oreglerade och oskattade marknaden gjorde att folk inte bara fick uthärda en snöstorm (utan el) utan fick räkningar på 15,000+ för några dagars förbrukning. El i Texas är nästan uteslutande beroende av olja.

Att bygga kärnkraftverk kräver enorma investeringar som få (inget) privat företag kommer att vilja satsa på, särskilt mtp problematiken med slutförvaringen. Även med subventioner från staten. De enda som faktiskt har råd är svenska staten, men för att kärnkraft ska löna sig krävs det att elpriserna fortsätter på samma hög nivå, vilket de enlig prognoser inte kommer att göra. Plus att det är en lång startsträcka för att bygga ett nytt kärnkraftverk.

Nu blir jag kanske slaktad men pga elpriserna så satsare fler och fler husägare/flerfamiljsbostäder på solpaneler vilket inte är negativt.
Om våra politiker inte hade förbjudit forskning och byggen av fler kärnkraftverk hade vi redan haft fler. Var är vindkraften de här dagarna med låg vattenkraftproduktion och ett klent elnät? Var är solenergin? De solceller jag sett är alla täckta under rimfrost och snö. Blir intressant att se vad som händer till veckan, kommer ett beslut om slutförvar eller ska vi stå och se på medan de sista kärnkraftverken stängs och sedan långsamt frysa ihjäl när vi får nästa kalla vinter för ingen har längre råd att betala för elen?

Var är all vindkraftsel som skulle ersätta kärnkraftern? Var har vi rotationsmassan som ger oss en stabil frekven? Vad har vi kvar som kan reglera ut tillgång och efterfrågan när basen försvinner?
 
Om våra politiker inte hade förbjudit forskning och byggen av fler kärnkraftverk hade vi redan haft fler. Var är vindkraften de här dagarna med låg vattenkraftproduktion och ett klent elnät? Var är solenergin? De solceller jag sett är alla täckta under rimfrost och snö. Blir intressant att se vad som händer till veckan, kommer ett beslut om slutförvar eller ska vi stå och se på medan de sista kärnkraftverken stängs och sedan långsamt frysa ihjäl när vi får nästa kalla vinter för ingen har längre råd att betala för elen?

Var är all vindkraftsel som skulle ersätta kärnkraftern? Var har vi rotationsmassan som ger oss en stabil frekven? Vad har vi kvar som kan reglera ut tillgång och efterfrågan när basen försvinner?

Ville bara påpeka att det är ett globalt problem och inte enbart svenskt-politiskt. Och som påverkar länder där kol, olja och kärnkraft går för fullt och sol/vindkraft är i princip icke-existerande.
 
Jag tolkar det som att du inte vill ha marknadsekonomi utan planekonomi.
Jag anser att planekonomi inte fungerar.
Det finns inget exempel på en fungerande planekonomi.

Finns det bara de ytterligheterna att välja på? Jag skulle gärna se ett tredje alternativ där staten äger och styr över de samhällsviktiga funktionerna och övriga marknader får lyda under en reglerad marknadsekonomi. En fri marknad har, såvitt jag vet, aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt utan leder ofta till att 1-3 giganter tar över marknaden helt.

Och för att vara tydlig så anser jag att elförsörjningen är en samhällsviktig funktion som absolut inte borde överlåtas till "marknaden" utan styras och säkerställas av staten. Marknaden har inte kapacitet att göra långsiktiga investeringar, utan verkar i ett system som gynnar kortsiktiga vinster. Ett bolag som inte genererar vinst här och nu finns inte om 10 år när en långsiktig investering ger avkastning. Samhällsviktiga funktioner som kräver beredskap eller kostsamma investeringar över lång tid kan inte överlämnas till en marknad och system som kretsar kring omedelbar avkastning och vinstmaximering, och där det inte finns någon att hålla ansvarig i framtiden.
 
Och för att vara tydlig så anser jag att elförsörjningen är en samhällsviktig funktion som absolut inte borde överlåtas till "marknaden" utan styras och säkerställas av staten
Å andra sidan så är det ju just statens inblandning, att förbjuda kärnkraft, som har satt oss i den situation som vi befinner oss i nu.
Så jag känner mig mycket tveksam till att det skulle vara bättre att återgå till statligt kontrollerad elproduktion som det var före 1996.
 
Varför skulle volymen automatiskt innebära att man har ett fast pris? LRF har marknadsfört ett bolag som erbjuder rörligt pris stenhårt till medlemmarna till exempel.

Själv behöver jag fast pris för att hålla ned riskerna och just nu har det varit bra. Jag tycker att det är ganska många som tar stora risker med hög belåning och rörliga priser, i hopp om att det ska funka. Och ibland att någon ska komma och rädda dem, för att det blir ”orimligt”. Men risknivån har man bestämt själv.
För att det väldigt snabbt drar iväg till stora summor.
 
Å andra sidan så är det ju just statens inblandning, att förbjuda kärnkraft, som har satt oss i den situation som vi befinner oss i nu.
Så jag känner mig mycket tveksam till att det skulle vara bättre att återgå till statligt kontrollerad elproduktion som det var före 1996.
Fast det var väl svenska folket som röstade nej till kärnkraft?
 
Det gör det ju.
Men kanske inte på det sätt som man önskar.
Det är fullt möjligt att bo i elområde 4 om man värmer sin bostad med annat än el och planerar sin elförbrukning noga för övrigt.
Fast elen är ju lika dyr om du värmer huset eller dammsugar
 
Å andra sidan så är det ju just statens inblandning, att förbjuda kärnkraft, som har satt oss i den situation som vi befinner oss i nu.
Så jag känner mig mycket tveksam till att det skulle vara bättre att återgå till statligt kontrollerad elproduktion som det var före 1996.

Nedstängningen av kärnkraften skedde som ett resultat av en folkomröstning. Jag kan tycka att det var oerhört puckat att överlåta ett sådant beslut till "folket". Det är lätt att göra skrämselpropaganda av kärnkraftverk och potentiella olyckor.

Med det sagt så är politiker knappast felfria. Men jag vidhåller ändock att statsmakten har större möjligheter med hjälp av skatter och avgifter att säkra driften av samhällsviktiga funktioner än en fri marknad som enbart ser till att maximera vinsterna kortsiktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 939
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 736
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 750
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp