Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite extra tråkigt är det ju att alla dessa miljoner och miljarder som det här kostar oss försvinner merparten i utländska fickor. Hur kan vi fått sälja ut vår egen kraftproduktion som vi gjort? Vi har sålt våra gasturbiner, våra värmekraftverk, våra kraftbolag och tillåter utländska aktörer, typ Kina, investera i vår känsliga natur och långt ut i landet med tillgång och möjligheter att hämta information till känslig information om vårt elsystem. :(
 
De som röstade 1980 ville tydligen ha det så här
Jag röstade nej.
Men det var ju för 40 år sedan.
Det hade ju varit möjligt att fråga igen för 20 år sedan.
Då så ansåg jag att vi inte hade tillräckligt bra teknik för att styra ett kärnkraftverk.
Nu med IT-revolutionen har jag en annan uppfattning.
Jag ändrade min uppfattning redan kring 1990 då jag jobbade med IT.
 
Nedstängningen av kärnkraften skedde som ett resultat av en folkomröstning. Jag kan tycka att det var oerhört puckat att överlåta ett sådant beslut till "folket". Det är lätt
Och jag kan tycka att det är puckat att följa ett 40 år gammalt beslut.
Tekniken går faktiskt framåt.
Men att följa folkets vilja är en del i det som är demokrati.
Varför skulle andra veta bättre än landets medborgare och bestämma det över deras huvuden och mot befolkningens vilja?
 
Och jag kan tycka att det är puckat att följa ett 40 år gammalt beslut.
Tekniken går faktiskt framåt.
Men att följa folkets vilja är en del i det som är demokrati.
Varför skulle andra veta bättre än landets medborgare och bestämma det över deras huvuden och mot befolkningens vilja?

Ja, där är vi eniga. Att följa folkets vilja borde ju dock innefatta att omvärdera beslutet när opinionen så tydligt svänger.

Jag vill hoppas att politiker fattar beslut som grundar sig i kunksap, kompetens och vetenskap när det är möjligt. Jag har svårt att tro att gemene man vare sig kan eller kommer att sätta sig in i frågan kring kärnkraftens vara eller icke vara för att kunna fatta ett genomtänkt beslut. Kärnkraft och elförsörjning är helt enkelt för komplexa system för att gemen man (jag själv inkluderat) ska kunna fatta beslut på området. Vi väljer politiska företrädare som, med hjälp av sakkunniga, ska fatta beslut som ligger i linje med det samhälle vi eftersträvar. Det är så representativ demokrativ fungera.
 
Givetvis kan inte Sverige serva hela EU och det har väl inte heller någon påstått. Men ditt andra stycke är ju ett utmärkt exempel på hur de styrande kunde agerat.

Ja visst är det ett utmärkt exempel, därför jag tog upp det. Att reglera spotpriset är desto svårare eftersom vi befinner oss på en europeisk marknad. Att reglera priserna ”rättvist” mellan elområdena blir också svårt eftersom det inte går att enas kring en objektiv rättvisa.
 
Senast ändrad:
Vi väljer politiska företrädare som, med hjälp av sakkunniga, ska fatta beslut som ligger i linje med det samhälle vi eftersträvar. Det är så representativ demokrativ fungera.
Det finns minst två allvarliga problem med ditt resonemang.
Det ena är att väljarna absolut inte skulle acceptera ett sådant förfarande. De som gör så, beslutar över huvudet på väljarna, skulle åka ut i nästa val.
Det andra är att du sätter vissa människor över andra människor, att de liksom vet bättre vad som är bra för andra än vad de själva vet. Det skulle resultera i att väljarna blev helt tokiga.
Så nej, det hade inte varit en framkomlig väg.
 
Vi värmer då inte med el men förväntar oss ändå elräkningar på upp mot 12000 kr i månaden. Är det rimligt?
Nej.
Ni borde göra något åt det.
Det finns många sätt att spara el på.

Hur många kWh gör ni egentligen av med?
Även med ett elpris på 6:-/kWh är förbrukningen 2000 kWh/månad.
Vi har elvärme med luftvärmepump och gör av med 1500 kWh/månad på en gård. Bilar och traktorer står då med motorvärmare mest hela tiden.
Något är fel, ni behöver hitta vad.
En trasig frys eller så.
 
Nejet till kärnkraft grundade sig på att oljan var inte så farlig, och sågs som en näst intill en oändlig resurs.
När den bilden ändrade sig borde vi röstat om, baserat på de ändrade förutsättningarna.
Det var inne att elda i vedpanna med ackumulatortankar på den tiden.
Så vi skulle ju inte behöva någon el.
 
Vi värmer då inte med el men förväntar oss ändå elräkningar på upp mot 12000 kr i månaden. Är det rimligt?

Oj.

Jag har en högre förbrukning än vanligt i november pga element istället för ved och hamnade då på drygt 1200kWh. Torktumlar friskt, tvättar ofta, apparater som laddas (arbetsmaskiner), höns med värme och ett och ett halvt hushåll.
 
Vi gjorde av med 2753 kWh under november. Det blev 3961kr plus energiskatt och överföringsavgift.

Har luft/vattenvärmepump. Enligt kartläggningen går 72 % till uppvärmning. 19 % till beteende (lampor, tv, spis etc). Kylfrys etc tog 4 %. Sedan är det elbilar på 5 % av förbrukningen (vilket då blev 89 kr för sista posten).
 
Jag tycker många resonerar så konstigt. Både här och irl. Det är som om man ifrågasätter verkligheten och att nån ska ordna det. Helt obegripligt för mig. Elpriset höjs. Trist. Jag får fixa egen eller ta det eller ändra vanorna. Ungefär som om allt annat.
men seriöst tycker jag att folk är konstiga med priserna nuförtiden.
Jag är gammal. Jag minns när räntan var 12 procent helt naturligt. Jag minns när jag gick i mellanstadiet och min mamma som jobbade heltid på Swedbank med företagskunder fick ut 6000. Köttet kostade ungefär som nu och kläder var investeringar. Bara ett jeansmärke gällde på min skola de kostade 700. Jag hade 25 kr i timmen när jag var 14 på Ica kvantum. Men jag sparade som en galning för min stereo kostade 10000. Jag fick en tv i 18 års present och folk tyckte jag var bortskämd.
Hästen kostade 1100 för platsen.
vad vill jag säga…. Jag vet inte men jag tycker man ska marginaler. Om räntan höjs och elen består ska folk flytta då? Och vem vill köpa?
Jag skulle få låna till värsta vackra lyxen och klara av det men jag skulle aldrig sätta mig i en situation så det blir jobbigt saker kan ändras.
 
Nej.
Ni borde göra något åt det.
Det finns många sätt att spara el på.

Hur många kWh gör ni egentligen av med?
Även med ett elpris på 6:-/kWh är förbrukningen 2000 kWh/månad.
Vi har elvärme med luftvärmepump och gör av med 1500 kWh/månad på en gård. Bilar och traktorer står då med motorvärmare mest hela tiden.
Något är fel, ni behöver hitta vad.
En trasig frys eller så.
Nej inget är fel såklart.
Det är kollat. Så kul är det inte att betala elräkningar att vi låter det skena.

Mina föräldrar bor i villa i Malmö och de gör av med ca 17000. Vi bor på gård så det är inte orimligt.
Dock har vi pool och den drar men inte enormt mycket.
 
Vi gjorde av med 2753 kWh under november. Det blev 3961kr plus energiskatt och överföringsavgift.

Har luft/vattenvärmepump. Enligt kartläggningen går 72 % till uppvärmning. 19 % till beteende (lampor, tv, spis etc). Kylfrys etc tog 4 %. Sedan är det elbilar på 5 % av förbrukningen (vilket då blev 89 kr för sista posten).
Vi gjorde av med 2249 i november. Ligger jämt på det i november de fem år vi bott här.
 
Jag tycker många resonerar så konstigt. Både här och irl. Det är som om man ifrågasätter verkligheten och att nån ska ordna det. Helt obegripligt för mig. Elpriset höjs. Trist. Jag får fixa egen eller ta det eller ändra vanorna. Ungefär som om allt annat.
men seriöst tycker jag att folk är konstiga med priserna nuförtiden.
Jag är gammal. Jag minns när räntan var 12 procent helt naturligt. Jag minns när jag gick i mellanstadiet och min mamma som jobbade heltid på Swedbank med företagskunder fick ut 6000. Köttet kostade ungefär som nu och kläder var investeringar. Bara ett jeansmärke gällde på min skola de kostade 700. Jag hade 25 kr i timmen när jag var 14 på Ica kvantum. Men jag sparade som en galning för min stereo kostade 10000. Jag fick en tv i 18 års present och folk tyckte jag var bortskämd.
Hästen kostade 1100 för platsen.
vad vill jag säga…. Jag vet inte men jag tycker man ska marginaler. Om räntan höjs och elen består ska folk flytta då? Och vem vill köpa?
Jag skulle få låna till värsta vackra lyxen och klara av det men jag skulle aldrig sätta mig i en situation så det blir jobbigt saker kan ändras.
Man kan ha marginaler och ändå tycka att det är jobbigt. Ingen är intresserad av en prisökning, inte på diesel, el, mat, kläder osv. Folk kommer alltid att protestera, speciellt när priserna går upp så kraftigt på kort tid.

Jag protesterar mest över att vi inte har tillräckligt med el i framtiden, eller risken finns. Vi monterar ner vår kärnkraft utan tillräckligt bra alternativ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 991
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 856
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 837
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp