Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj.

Jag har en högre förbrukning än vanligt i november pga element istället för ved och hamnade då på drygt 1200kWh. Torktumlar friskt, tvättar ofta, apparater som laddas (arbetsmaskiner), höns med värme och ett och ett halvt hushåll.
Hur många byggnader har du? Vi har bostadshus plus sex byggnader.
Använde dubbelt mot dig i november. Två vuxna i hushållet.
 
Hur många byggnader har du? Vi har bostadshus plus sex byggnader.
Använde dubbelt mot dig i november. Två vuxna i hushållet.

Mitt hus, garaget, lilla garaget, andra huset, bastu/tvättstuga, gästhus (men där ska ingen el vara inkopplad), hönshus (uppvärmt) och så bussen barnets pappa bor i.
 
Jag tycker många resonerar så konstigt. Både här och irl. Det är som om man ifrågasätter verkligheten och att nån ska ordna det. Helt obegripligt för mig. Elpriset höjs. Trist. Jag får fixa egen eller ta det eller ändra vanorna. Ungefär som om allt annat.
men seriöst tycker jag att folk är konstiga med priserna nuförtiden.
Jag är gammal. Jag minns när räntan var 12 procent helt naturligt. Jag minns när jag gick i mellanstadiet och min mamma som jobbade heltid på Swedbank med företagskunder fick ut 6000. Köttet kostade ungefär som nu och kläder var investeringar. Bara ett jeansmärke gällde på min skola de kostade 700. Jag hade 25 kr i timmen när jag var 14 på Ica kvantum. Men jag sparade som en galning för min stereo kostade 10000. Jag fick en tv i 18 års present och folk tyckte jag var bortskämd.
Hästen kostade 1100 för platsen.
vad vill jag säga…. Jag vet inte men jag tycker man ska marginaler. Om räntan höjs och elen består ska folk flytta då? Och vem vill köpa?
Jag skulle få låna till värsta vackra lyxen och klara av det men jag skulle aldrig sätta mig i en situation så det blir jobbigt saker kan ändras.
Det är väl inte det det handlar om? Jag räknas som höginkomsttagare och min man tjänar hyfsat han också. Vi har pengar på banken. Trots detta är det inte kul när kostnader skenar för att INGEN har förebyggt det.
Hade det varit krig eller andra kriser som man inte kan förutse är det en sak men detta är så dåligt skött.
 
Mitt hus, garaget, lilla garaget, andra huset, bastu/tvättstuga, gästhus (men där ska ingen el vara inkopplad), hönshus (uppvärmt) och så bussen barnets pappa bor i.
Antagligen bor du mindre än vi gör och har annat som inte drar el?

Räknade visst fel. Bostadshus plus 8 andra byggnader.
 
Antagligen bor du mindre än vi gör och har annat som inte drar el?

Räknade visst fel. Bostadshus plus 8 andra byggnader.

Vi eldar mycket :) Har termostat i alla ”uthus”. Min bil har dieselvärmare som inte går på el (bästa grejen ever!).

Och inte längre elstängsel/värmebalja.
 
Okej. Jag känner väl att det finns annat att fundera på gällande politik och samhälle. Jag bryr mig inte om elpriset men det kanske jag borde göra.
Vi har ju de politiker vi valt och de gör nog sitt bästa och ändå blir det såhär. Då är det nog inte en enkel fråga. Eller så väljer de duktiga bort att jobba politiskt.
Det är trist när priser skenar om en är beroende av det. Men jag tror det blir ett tag sen blir det bättre. Det är viktigt att köpa ekonomiska hus också.
 
Det var inne att elda i vedpanna med ackumulatortankar på den tiden.
Så vi skulle ju inte behöva någon el.
Just det. Vi använde ju inte el till nånting - rummen hade ju bara en enda elkontakt, som i bästa fall var dubbel. Direktverkande el som värmekälla hade installerats hysteriskt efter oljekrisen 1973, men 1980 hade den vågen stagnerat.

Strömtjuvar som konsumerade el i standbyläge var ännu inte uppfunnet.
 
Det är väl inte det det handlar om? Jag räknas som höginkomsttagare och min man tjänar hyfsat han också. Vi har pengar på banken. Trots detta är det inte kul när kostnader skenar för att INGEN har förebyggt det.
Hade det varit krig eller andra kriser som man inte kan förutse är det en sak men detta är så dåligt skött.
De skenande kostnaderna som temporärt uppstår kan man förebygga genom andra val av elleveransvillkor.

Jag gillar inte alls att man vill ta risk och kamma hem vinsterna, men sedan skriker högt de få gånger det slår åt andra hållet. Då ska nån annan ta ansvar för att det inte blir som man vill.

Men sen är jag också frustrerad över att det finns så mycket annat än genomtänkta saker som styr energisystemen, så i grunden finns det stora fel. Men de felen handlar inte så mycket om att ett aktivt val av ett rörligt pris ger stora prisvariationer ibland.
 
Mina föräldrar bor i villa i Malmö och de gör av med ca 17000. Vi bor på gård så det är inte orimligt.
Dock har vi pool och den drar men inte enormt mycket.
17000:- på en månad?
Det blir 2800 kWh på 6:-.
Är det direktverkande el?
Dags att skaffa värmepump i sådana fall.

På min gård i Mälardalen så gick det i november åt 3250 kWh el och 170 liter villaolja på 3 hushåll, ett stall med uppvärmd sadelkammare och en uppvärmd fikabod. Jag begriper faktiskt inte vad ni gör?
 
Vi värmer då inte med el men förväntar oss ändå elräkningar på upp mot 12000 kr i månaden. Är det rimligt?

Hur stor månadskostnad har ni totalt då? Om ni har en gård med ett flertal hus och plats för åtminstone nio hästar så antar jag att ni har en betydligt större månadskostnad än de flesta andra. En siffra utkastad säger ju inget, om du inte sätter den i relation till något.
 
Det är väl inte det det handlar om? Jag räknas som höginkomsttagare och min man tjänar hyfsat han också. Vi har pengar på banken. Trots detta är det inte kul när kostnader skenar för att INGEN har förebyggt det.
Hade det varit krig eller andra kriser som man inte kan förutse är det en sak men detta är så dåligt skött.

Då är större delen av världen dåligt skött, oavsett vad man använder för elkälla. Som @Inte_Ung påpekade nu går elpriset ner igen. Så då är det kanske plötsligt bra skött? Eller så har övriga energikällor kommit igång ordentligt nu plus mildare väder.
 
Kunde man lösa problemet med slutförvaring skulle kärnkraft absolut vara den renaste källan, men det har inte gjorts och under tiden byggs mellanförvaringen upp. Det har alltid varit problematiken med just kärnkraft och varför man satsat på andra alternativ. Plus då faran för härdsmälta.
 
Vi gjorde av med 2753 kWh under november. Det blev 3961kr plus energiskatt och överföringsavgift.

Har luft/vattenvärmepump. Enligt kartläggningen går 72 % till uppvärmning. 19 % till beteende (lampor, tv, spis etc). Kylfrys etc tog 4 %. Sedan är det elbilar på 5 % av förbrukningen (vilket då blev 89 kr för sista posten).

Finns den kartläggningen att läsa av i värmepumpen?
 
Hade det varit krig eller andra kriser som man inte kan förutse är det en sak men detta är så dåligt skött.
Det här var lätt att förutse.
Priserna ute i Europa var redan höga och kärnkraftverken skulle stänga ner.
Det var mycket tydligt redan för ett par år sedan att den här situationen skulle komma. Jag band därför mitt elpris och har nu 46,7 öre/kWh inklusive moms fram till mars 2023. Tills dess räknar jag med att ha kommit på hur jag skall lösa problemet.
Det lutar åt solpaneler och pelletskamin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 815
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 493
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 606
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp