Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det var väl svenska folket som röstade nej till kärnkraft?
Sen på bollen här men jag upphör aldrig av att förvånas över det här argumentet.

Om vi helt bortser från det faktum att den här folkomröstningen är så gammal att den liksom inte är relevant längre så är det så att det fanns tre alternativ att välja mellan och alla tre av dessa var NEJ till kärnkraft. Det var aldrig fråga om kärnkraftens vara eller icke vara utan det handlade om hur fort eller långsamt vi skulle rusta ner den.

Det har aldrig förekommit en folkomröstning där man kunnat rösta FÖR kärnkraft. Och i den vi hade så var det inte ens det "mest nej" alternativet som fick flest röster. Så nej, svenska folket har aldrig sagt att de inte vill ha kärnkraft.
 
Sen på bollen här men jag upphör aldrig av att förvånas över det här argumentet.

Om vi helt bortser från det faktum att den här folkomröstningen är så gammal att den liksom inte är relevant längre så är det så att det fanns tre alternativ att välja mellan och alla tre av dessa var NEJ till kärnkraft. Det var aldrig fråga om kärnkraftens vara eller icke vara utan det handlade om hur fort eller långsamt vi skulle rusta ner den.

Det har aldrig förekommit en folkomröstning där man kunnat rösta FÖR kärnkraft. Och i den vi hade så var det inte ens det "mest nej" alternativet som fick flest röster. Så nej, svenska folket har aldrig sagt att de inte vill ha kärnkraft.

Ja precis. Jag röstade på alternativet som löd ja tills dom kommer på nått bättre och det var väl det alternativet som vann har jag för mig. Men att den folkomröstningen som var då skulle ligga till grund för något idag tror jag inte.
 
Ja precis. Jag röstade på alternativet som löd ja tills dom kommer på nått bättre och det var väl det alternativet som vann har jag för mig. Men att den folkomröstningen som var då skulle ligga till grund för något idag tror jag inte.
Det var ändå inte ett "ja" utan det var nedrustning i den takt som var möjlig med de reaktorerna som var i drift då, ingen ny kärnkraft skulle få byggas. Jag har för mig att det alternativet fick minst röster men det var en väldigt jämn omröstning med (för tiden) rätt taskigt valdeltagande.
 
Så det höga elpriserna är egentligen fejk och onödigt?
Producenterna väljer ju att sälja ut vår svenskproducerade el utomlands, för det är bättre betalt. Det betyder ju att vi får betala högre för det vi vill behålla här.

Vi har i princip ingen elbrist i den bemärkelsen, vi exporterar enorma mängder. Däremot har vi logistikproblem och problem med att den el vi har går till andra länder.

Därav mitt inlägg tidigare i tråden att det borde vara exportförbud på el.
 
Är det för 3 månader?
Alltså 4000:-/månad i stället för 2000:-/månad?
Det verkar ju betydligt rimligare.
Hur mycket el gör ni av med på ett år?

Ni hade själva kunnat förebygga situationen genom att binda ert elpris när beslutet om att några kärnkraftverk skulle stängas av.
Varför gjorde ni inte det?
Var är det egna ansvaret i en individualistisk tid?
Nej. Det är per månad i tre till fyra månader.

Det är klart vi hade kunnat binda. Men du ser inte det orimliga med att det höjs från 40-80 öre till 140-450?

Nu har jag skrivit samma sak tio gånger.

Är det någon som tar eget ansvar så är det jag. Alla människor ska klara sig själva tycker jag men så är det ju inte ut tyvärr. Om vi nu ska gå på det spåret? Men det rör liksom inte diskussionen om elpriset.
Du tycker garanterat också att det är rimligt med diesel på nästan 20 kr per liter?
 
En hel vinter med dessa priser kommer ställa till det för många som i coronaspåren köpt på sig för dyra hus. D v s ligger på gränsen vad de klarar lönemässigt, och så kommer en sån här käftsmäll som få hade orkat räkna med i sin uppvärmningsbudget.

Ja, vi har nyligen köpt hus i corona-prisläget och inte är det skoj med dessa elpriser uppepå det. Nu har vi förvisso god marginal i våran budget, men likväl inte så peppig period att flytta in i kallaste november och mötas av skyhöga elräkningar det första man gör...
 
Nej, Tibber-appen.

Prognosen är att vi gör av med 37 342 kWh i år. Förra året strax över 35 000 kWh,
Ah, okej. Du borde ha en relativt stor fastighet då? Jag försöker få grepp om vad som är normal förbrukning, tycker nog vi snittar på ganska många kwh/dag men är ju inte i närheten av era siffror.
 
Jag vet en del som inte ens har marginal att vara sjuka, och en saftig elräkning uppe på en maginfluensa eller corona... Inte så kul.
Galet att det är så att man tillåts ta såna lån med så små marginaler. Men visst. Vissa banker ansåg att vi kunde låna 2 miljoner mer än vad vi gjorde, vi ansåg att vi redan har enormt stora lån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 289
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 198
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 082
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp