Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kunde man lösa problemet med slutförvaring skulle kärnkraft absolut vara den renaste källan, men det har inte gjorts och under tiden byggs mellanförvaringen upp. Det har alltid varit problematiken med just kärnkraft och varför man satsat på andra alternativ. Plus då faran för härdsmälta.
Det gäller att få igång Brid-reaktorer.
Då gör man el av avfallet och får ett mindre farligt avfall efteråt.
 
17000:- på en månad?
Det blir 2800 kWh på 6:-.
Är det direktverkande el?
Dags att skaffa värmepump i sådana fall.

På min gård i Mälardalen så gick det i november åt 3250 kWh el och 170 liter villaolja på 3 hushåll, ett stall med uppvärmd sadelkammare och en uppvärmd fikabod. Jag begriper faktiskt inte vad ni gör?
Nej. kWh på ett år.

Ingen har direktverkande el.
 
Men ni värmde ju inte med el, så det borde inte spela någon roll.
Det är ju uppvärmningen som är den stora elförbrukningen för oss andra.
Jag undrar så vad ni gör med all el?
Lever?
Vi har dock 25 Ampere in.
Vi värmer med jordvärme.
Sen finns det såklart ett element med el i sadelkammaren men det är det enda.
 
Senast ändrad:
Hur stor månadskostnad har ni totalt då? Om ni har en gård med ett flertal hus och plats för åtminstone nio hästar så antar jag att ni har en betydligt större månadskostnad än de flesta andra. En siffra utkastad säger ju inget, om du inte sätter den i relation till något.
Som max 5500 ca på en vintermånad.. På el då alltså.
 
Lever?
Vi har dock 25 Ampere in.
Vi värmer med jordvärme.
Sen finns det såklart ett element med el i sadelkammaren men det är det enda.
Jordvärme går på el. Det förklarar saken.
Det är ju en värmepump med bättre förutsättningar på vintern än en luftvärmepump. När temperaturen ute är högre än plus 4 är däremot förutsättningarna sämre.

Att bo stort och värma upp en stor yta är dyrt. Att värma upp en mindre yta kan vara ett sätt att spara på el. Att sänka temperaturen inne sparar också massor.
 
Jordvärme går på el. Det förklarar saken.
Det är ju en värmepump med bättre förutsättningar på vintern än en luftvärmepump. När temperaturen ute är högre än plus 4 är däremot förutsättningarna sämre.

Att bo stort och värma upp en stor yta är dyrt. Att värma upp en mindre yta kan vara ett sätt att spara på el. Att sänka temperaturen inne sparar också massor.
Vi har 19 grader som max inne för vi hatar när det blir för varmt.
 
Luftvärmepump (och jag gillar varmt) och eluppvärmt vatten på min lilla gård.
Noll el-element och i övrigt normal användning av hushållsel, använder spis och tvättmaskin som vanligt, släcker inte lampor när jag lämnar rum, förutom på toaletten och enligt prognosen för året ser det ut som att jag -totalt över året- kommer att förbruka mindre el i år, än ifjol.
Screenshot_20211207-181309_Samsung Notes.jpg

Tycker det är rätt skönt att alltid ha ett hyfsat humm om vad elräkningen kommer gå på, månad för månad. Inga nasty surpriser och klart värt det även om det rörliga elpriset ibland ligger under mina ören/kwh.
 
Jag är på riktigt orolig för om strömmen skall finnas alls eller ej. Om elnätet inte klarar belastningen så blir det svart.

Ja, selektiv bortkoppling diskuteras nu som en metod att hantera bristen som uppkommit genom år av misskötsel av dimensioneringen. Från förr minns jag det mest som en del i kategorin nödåtgärder när allt annat gått snett. (Nu menar jag inte det som redan idag sker, att industrier väljer bort el helt under högpris, utan forcerad bortkoppling av regionala nät för att klara att upprätthålla frekvensen i nätet.)

Svart, kallt och vattenlöst. Det var länge sedan övningsledare Gudrun höll i en sådan övning en längre tid här ute. Men vartannat år brukar det bli något dygn i alla fall, eftersom vi är sist prioriterade (sista anslutning på fraktalen utan redundans).
 
Senast ändrad:
Som max 5500 ca på en vintermånad.. På el då alltså.

Jag undrade om den totala driftskostnaden 5, 15, 25 eller 50 tusen i månaden? Men att elkostnaden dubblats under rekordmånaden säger lite också, och då tycker jag det är trist förstås men blir inte jätteupprörd. 12 tusen lät som jättemycket pengar men ni har ju en elfaktura som är 10 x min även normalt sett.
 
Är det samma sak som de små modulära reaktorerna eller är det ytterligare en ny typ?
Nej, det är en separat teknologi. Men den är inte ny, men har som mycket annat på kärnkraftsområdet tagit lång tid att få ordning på i större skala. Reaktorer har varit igång i Ryssland sedan 1980.

Det som brukar betraktas som bäst med tekniken är att man kan återanvända bränsle, dvs utnyttja det 100 ggr bättre och samtidigt blir avfallet bara riskfyllt i 1000 år, inte de 100.000 år som vi pratar om för slutförvar i Sverige. Just ordet slutförvar får en dålig klang om vi satsar på denna teknologi.

Men det är fortfarande en teknologi som inte hittat sin slutliga form…

De små modulerna kallas SMR efter Small Modular Reactor.

Men några av de SMR-koncept som utvecklas är baserad på brid-teknologi.
 
Jag undrade om den totala driftskostnaden 5, 15, 25 eller 50 tusen i månaden? Men att elkostnaden dubblats under rekordmånaden säger lite också, och då tycker jag det är trist förstås men blir inte jätteupprörd. 12 tusen lät som jättemycket pengar men ni har ju en elfaktura som är 10 x min även normalt sett.
Drift i vanliga fall allt som allt snitt på 11000 i månaden.
 
Nej, det är en separat teknologi. Men den är inte ny, men har som mycket annat på kärnkraftsområdet tagit lång tid att få ordning på i större skala. Reaktorer har varit igång i Ryssland sedan 1980.

Det som brukar betraktas som bäst med tekniken är att man kan återanvända bränsle, dvs utnyttja det 100 ggr bättre och samtidigt blir avfallet bara riskfyllt i 1000 år, inte de 100.000 år som vi pratar om för slutförvar i Sverige. Just ordet slutförvar får en dålig klang om vi satsar på denna teknologi.

Men det är fortfarande en teknologi som inte hittat sin slutliga form…

De små modulerna kallas SMR efter Small Modular Reactor.

Men några av de SMR-koncept som utvecklas är baserad på brid-teknologi.

Tack för beskrivningen! Jag har mest läst om SMR, och det har öppnat för att jag kan ändra mig från negativ till försiktigt positiv till ny kärnkraft. Förutom att jag inte tycker konsekvensen av en olycka är värd att ta, och att jag tycker att det är oetiskt att förlägga sina skadliga konsekvenser till eftervärlden så tror jag helt enkelt inte att de stora investeringar som skulle behöva göras för att bygga nya, stora konventionella anläggningar kommer att göras, och jag är tveksam till statlig spons till ett nytt, privatägt kärnkraftverk.
 
Drift i vanliga fall allt som allt snitt på 11000 i månaden.

Så i vanliga fall kostar det 11 000 i månaden för er gård, varav hälften är kostnad för el? Jag förstår att det är surt med en kostnad på 12 000 för bara elen en månad då, men eftersom det "bara" är en fördubbling under EN månad så får man nog ha de marginalerna i sin budget. Min el står för ca 6% av min månadskostnad för mitt boende och då blir förstås även en fördubbling mindre kännbar för mig även om det skulle vara trist.
 
Lite halvt OT men vi installerade luft/vatten för ett år sedan och sedan en månad tillbaks går huvudsäkringarna dagligen. Allt utom några lampor och värmepumpen är urkopplat ändå ser det ut såhär, - 2,5 grader ute. Är det någon som har koll på om detta är normalt??
Screenshot_20211206_234052_com.tibber.android.jpg
 
Lite halvt OT men vi installerade luft/vatten för ett år sedan och sedan en månad tillbaks går huvudsäkringarna dagligen. Allt utom några lampor och värmepumpen är urkopplat ändå ser det ut såhär, - 2,5 grader ute. Är det någon som har koll på om detta är normalt??
Visa bifogad fil 81136
Det är inte en normal installation, installatören har nog förbisett att ni behöver större huvudsäkringar/abonnemang om värmepumpen skall kunna använda direkt-el tillskott obegränsat. Antagligen går det att styra (läs: ställa in) hur stor effekt som värmepumpen skall tillåtas använda till direkt-el tillskott, kanske är det där en enkel lösning finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 009
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 891
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 866
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp