Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite halvt OT men vi installerade luft/vatten för ett år sedan och sedan en månad tillbaks går huvudsäkringarna dagligen. Allt utom några lampor och värmepumpen är urkopplat ändå ser det ut såhär, - 2,5 grader ute. Är det någon som har koll på om detta är normalt??
Visa bifogad fil 81136
Nej verkligen inte normalt.
Det ser ut som nån kunnig(!) behöver se över installationerna.
 
Vi har 19 grader som max inne för vi hatar när det blir för varmt.
Vad jag förstår så har ni ett stort hus.
Sänk temperaturen ytterligare i några av rummen, ni behöver säkert inte hela ytan när det är som kallast.
Kontrollera att det inte drar runt fönster och dörrar.
Komplettera med ytterligare en värmekälla, t.ex. en pelletskamin, för de dyraste och kallaste dagarna.
 
Vanlig villaolja motsvarar ungefär 10 000 kWh el i uppvärmning per kubik, så 29 000 + 12 000 = 41 000 kWh har ni, om du vill jämföra siffror.
Jag vet.
Och tror ju att även andra gör det.
Min oljepanna är extremt effektiv, 95% i verkningsgrad på pappret. I verkligheten mera då även spillvärmen värmer huset.
Det är en Pulsonex, det är därför som jag har behållit den.
 
Så i vanliga fall kostar det 11 000 i månaden för er gård, varav hälften är kostnad för el? Jag förstår att det är surt med en kostnad på 12 000 för bara elen en månad då, men eftersom det "bara" är en fördubbling under EN månad så får man nog ha de marginalerna i sin budget. Min el står för ca 6% av min månadskostnad för mitt boende och då blir förstås även en fördubbling mindre kännbar för mig även om det skulle vara trist.
En månad? Det lär vara tre till fyra månader.
Vi har inga problem att betala det men det är så fruktansvärt onödig kostnad som hade kunnat förebyggas. Den får man ju inte glömma dieselpriserna på detta.
 
Vad jag förstår så har ni ett stort hus.
Sänk temperaturen ytterligare i några av rummen, ni behöver säkert inte hela ytan när det är som kallast.
Kontrollera att det inte drar runt fönster och dörrar.
Komplettera med ytterligare en värmekälla, t.ex. en pelletskamin, för de dyraste och kallaste dagarna.
Vi har luftvärmepump samt kamin också. Och så stort är inte huset. 😃
 
En månad? Det lär vara tre till fyra månader.
Vi har inga problem att betala det men det är så fruktansvärt onödig kostnad som hade kunnat förebyggas. Den får man ju inte glömma dieselpriserna på detta.
Är det för 3 månader?
Alltså 4000:-/månad i stället för 2000:-/månad?
Det verkar ju betydligt rimligare.
Hur mycket el gör ni av med på ett år?

Ni hade själva kunnat förebygga situationen genom att binda ert elpris när beslutet om att några kärnkraftverk skulle stängas av.
Varför gjorde ni inte det?
Var är det egna ansvaret i en individualistisk tid?
 
Vi har luftvärmepump samt kamin också. Och så stort är inte huset. 😃
Jag har nu förstått att det handlar om 3-4 månader och då är inte förbrukningen konstig alls med tanke på att värmen drivs med el.
Luft-vatten-värmepump har fördelen att den levererar billigt varmvatten på sommarhalvåret.
Det är väl det enda då.
 
Jag har nu förstått att det handlar om 3-4 månader och då är inte förbrukningen konstig alls med tanke på att värmen drivs med el.
Luft-vatten-värmepump har fördelen att den levererar billigt varmvatten på sommarhalvåret.
Det är väl det enda då.

Jag tror iofs Narcissa menar att det inte bara kommer vara en månad som är så dyr utan 3-4 dvs vintern.

Vi använde ganska prick 2500 kWh i november, ett 200+ kvm hus från way back (1600-ish) med bergvärme (ny för i år så vet inte alls hur det kommer funka), ett "nytt" hus 130 kvm ca med jordvärmedito, 25 hästar med tillhörande elvattenkoppar, motorvärmare till traktor, eluppvärmd sadelkammare m fl varma utrymmen och en del utebelysning.

Rörligt pris så dyrt ja men ett medvetet risktagande. Med facit i hand hade bindning varit klokare just nu men man har ju liksom inte facit.
 
Jag tror iofs Narcissa menar att det inte bara kommer vara en månad som är så dyr utan 3-4 dvs vintern
Jag blir faktiskt inte klok på vilket som menas.

Ni värmer ju två stora hus så det är en helt rimlig förbrukning.


Rörligt pris så dyrt ja men ett medvetet risktagande. Med facit i hand hade bindning varit klokare just nu men man har ju liksom inte facit.
Just det här som händer nu var ganska så lätt att förutse.
Underdimensionerat kraftnät i kombination med nedstängda kärnkraftverk.
Kan bara bli svindyrt.
 
Ni värmer ju två stora hus så det är en helt rimlig förbrukning.
Ja det var inte avsett som en fråga :).

Ang det höga elpriset de senaste dagarna så var det inte så särskilt lätt att förutspå, det är iaf inte vad jag hör experterna säga. Men det har ju heller inte hållit i sig utan redan sjunkit tillbaka.

Vad som lönar sig i längden vet INGEN fören efteråt.
 
Vi har el brist i Sverige, och pga det skjuter elpriserna i höjd.
I samma veva startar vi upp oljeeldade Karlshamnsverket och skickar den elen till Polen.
Om vi har möjlighet att producera mer el i Sverige, varför gör vi då inte det? så vi slipper dessa löjligt höga elpriser?

Jag förstår att oljeeldat inte är miljövänligt, men mtp hur politikerna skriker om elbrist och de skyhöga priserna så låter det ju som en kris, och då kanske vi får producera lite icke miljövänlig el denna vinter, och sedan får politikerna fixa fram en bättre lösning till nästa vinter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 013
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 893
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 868
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp