Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns olika försäkringar att välja, olika pris om man är ung, varit med i olycka, har flera lån samlade osv. Om man bara vill veta pris på BMW märkesverksta vs Volvo så är det ganska ointressant för mig iallafall att någon minsann har krockat, är under 25 och har helförsäkring med hyrbilstillägg osv...


:meh:

Men vad har det med saken att göra? Att husen är dyrare i södra Sverige vet vi. Det du diskuterar är något helt annat.
 
Jag har inte full koll, men när jag band om senast är den absolut lägsta räntan vi kan förhandla "här uppe" lika som snittpriset i landet. Jag tror jag fick 1,36 och då lyckades jag hyfsat med förhandlingen. I södra Sverige/storstäderna kan man komma ner under 1%. Det gör rätt stor skillnad på ett antal miljoner. (Och husen, bostadsrätter och lägenheter har stigit ruskigt mycket i pris så det är inte billigt att köpa här heller.) Husen går för 3-6 miljoner i mitt område och en vanlig etta för 1,5 miljon och upp.

Jag vet inte exakt ränta på mitt hus men att det skulle ligga under 1 procent rent generellt för södra Sverige finner jag otroligt.
Räntor sätts förvisso individuellt men kollar jag min banks ordinarie bolåneränta så ligger den på 1,64-2,34 procent.
 
Att köpa fastigheter är i viss mån en chansning, både i norra och södra Sverige. Men jag ser inte riktigt vad det du skriver har med frågan om högre pris för bostäder i södra Sverige att göra. Att husen är billigare i Norrland är ju inget påhitt.
Jag tror du missuppfattar mitt inlägg.
Jag skriver att man måste också bygga nytt, och det kostar. Man måste renovera gamla hus, och det kostar. Man måste underhålla befintliga hus, och det kostar. Det kostar lika mycket som i övriga Sverige. Så ja...huset är billigare i inköp men kostar sen lika mycket i underhåll och renovering. Måste du flytta får du kanske inte igen de pengarna för att husen är just billiga. Därför struntar många i att renovera och man ist lämnar hus till förfall. Det finns en orsak till vaför det är så många förfallna, tomma hus i glesbyggd och varför man inte hittar dem i Storstäder. Man gör inga fastighetsklipp i glesbyggd. Det är inte billigare att äga hus i glesbyggd. Jag har ägt ett i glesbyggd, ett i medelort och nu bor jag i modern villa precis utanför storstad. Den sista är billigast att bo i trots att den kostade 4 ggr mer än den förra och nästan 10 gånger mer än den första.
 
Som sagt, jag skrev inte att min ränta låg på den nivån. Jag skrev att det är bankens ordinarie bolåneränta. Två väldigt olika saker.
Smitträntan för en given bindningstid är kanske 1,4. I norra Sverige är 1,4 det bästa du kan förhandla till. I södra (väldigt generellt, det varierar såklart) kan du förhandla ner till 0,9. Snittet i riket hamnar alltså kanske på 1,4. Om man inte förhandlar kanske man måste betala 1,8 i norra Sverige. Vi kan "aldrig" få samma ränta som i storstäderna. Vi har alltså generellt högre räntor i norr. Jag tror absolut högst ränta i Sverige var i Västerbottens inland.
 
Jag tror du missuppfattar mitt inlägg.
Jag skriver att man måste också bygga nytt, och det kostar. Man måste renovera gamla hus, och det kostar. Man måste underhålla befintliga hus, och det kostar. Det kostar lika mycket som i övriga Sverige. Så ja...huset är billigare i inköp men kostar sen lika mycket i underhåll och renovering. Måste du flytta får du kanske inte igen de pengarna för att husen är just billiga. Därför struntar många i att renovera och man ist lämnar hus till förfall. Det finns en orsak till vaför det är så många förfallna, tomma hus i glesbyggd och varför man inte hittar dem i Storstäder. Man gör inga fastighetsklipp i glesbyggd. Det är inte billigare att äga hus i glesbyggd. Jag har ägt ett i glesbyggd, ett i medelort och nu bor jag i modern villa precis utanför storstad. Den sista är billigast att bo i trots att den kostade 4 ggr mer.

Det du skriver gör ju bara mitt argument starkare. Om det kostar ungefär lika mycket med nybygge, renovering och underhåll så är det ju inget skäl till en lägre elkostnad.

Risken är också mycket större att förlora pengar när priset från början är högre. Om huset från början kostade exempelvis 300 000 kronor är det också det man kan förlora om man så att skriva dumpar huset. Om huset från början kostade 4,5 miljoner så kan en bostadsbubbla göra förlusten mycket större.
Att det finns förfallna hus i glesbygd handlar inte bara om att husen är billiga att dumpa utan om att det inte finns jobb, skola, omsorg att använda när man bor i det billiga huset.
 
Smitträntan för en given bindningstid är kanske 1,4. I norra Sverige är 1,4 det bästa du kan förhandla till. I södra (väldigt generellt, det varierar såklart) kan du förhandla ner till 0,9. Snittet i riket hamnar alltså kanske på 1,4. Om man inte förhandlar kanske man måste betala 1,8 i norra Sverige. Vi kan "aldrig" få samma ränta som i storstäderna. Vi har alltså generellt högre räntor i norr. Jag tror absolut högst ränta i Sverige var i Västerbottens inland.

Har lite svårt att hänga med, vad är snitträntan på bolån i norra resp. södra Sverige?
 
Smitträntan för en given bindningstid är kanske 1,4. I norra Sverige är 1,4 det bästa du kan förhandla till. I södra (väldigt generellt, det varierar såklart) kan du förhandla ner till 0,9. Snittet i riket hamnar alltså kanske på 1,4. Om man inte förhandlar kanske man måste betala 1,8 i norra Sverige. Vi kan "aldrig" få samma ränta som i storstäderna. Vi har alltså generellt högre räntor i norr. Jag tror absolut högst ränta i Sverige var i Västerbottens inland.

Du får nog differentiera på södra Sverige och storstäder. Allt i södra Sverige är inte storstäder.
 
Risken är också mycket större att förlora pengar när priset från början är högre. Om huset från början kostade exempelvis 300 000 kronor är det också det man kan förlora om man så att skriva dumpar huset. Om huset från början kostade 4,5 miljoner så kan en bostadsbubbla göra förlusten mycket större.
Och bankerna inte vill låna ut till nybyggen, eftersom kostnaden för att bygga är högre än den blivande bostadens värde.
 
Det du skriver gör ju bara mitt argument starkare. Om det kostar ungefär lika mycket med nybygge, renovering och underhåll så är det ju inget skäl till en lägre elkostnad.

Risken är också mycket större att förlora pengar när priset från början är högre. Om huset från början kostade exempelvis 300 000 kronor är det också det man kan förlora om man så att skriva dumpar huset. Om huset från början kostade 4,5 miljoner så kan en bostadsbubbla göra förlusten mycket större.
Att det finns förfallna hus i glesbygd handlar inte bara om att husen är billiga att dumpa utan om att det inte finns jobb, skola, omsorg att använda när man bor i det billiga huset.
Du påstod från början att det var billigare att bo i Norr pga att husen var billigare vilket det alltså inte stämmer. Lägg där till dyrare uppvärmning pga längre, kallare vintrar, dyrare transport pga avstånd och brist på allmäna färdmedel och dyrare mat.
Om det desdutom är färre arbetstillfällen så tycker jag att det är än mer givet att elen i Norr ska vara billigare. Det måste gå att bo i Norr också.
 
Har lite svårt att hänga med, vad är snitträntan på bolån i norra resp. södra Sverige?
Jag läste någon artikel om det rör några månader sen, men hittar den inte och kommer inte ihåg skillnaden. Men även när jag band om lån i somras och använde landets snitträntor som argument sa bankmannen samma sak, här uppe kommer vi "aldrig" ner på samma som söderut.
Du får nog differentiera på södra Sverige och storstäder. Allt i södra Sverige är inte storstäder.
Byt ut södra Sverige mot storstäder om du vill. Men vi har generellt högre räntor i norr var det jag ville framföra.
 
Du påstod från början att det var billigare att bo i Norr pga att husen var billigare vilket det alltså inte stämmer. Lägg där till dyrare uppvärmning pga längre, kallare vintrar, dyrare transport pga avstånd och brist på allmäna färdmedel och dyrare mat.
Om det desdutom är färre arbetstillfällen så tycker jag att det är än mer givet att elen i Norr ska vara billigare. Det måste gå att bo i Norr också.

Men om de flesta behöver låna till sina hus (större andel ju dyrare huspriser) så blir det ju dyrare att bo på en plats där husen kostar mer att köpa? Eller utgår du ifrån att de flesta köper hus utan att behöva låna?
 
Jag läste någon artikel om det rör några månader sen, men hittar den inte och kommer inte ihåg skillnaden. Men även när jag band om lån i somras och använde landets snitträntor som argument sa bankmannen samma sak, här uppe kommer vi "aldrig" ner på samma som söderut.

Byt ut södra Sverige mot storstäder om du vill. Men vi har generellt högre räntor i norr var det jag ville framföra.

Så du har inga siffror men du "vet" ändå att lånen är billigare i söder än i norr...

Södra Sverige är mycket mer än storstäder, det går inte att utgå från Sthlms-räntor när man har ett hus i småländska inlandet.
 
Vi har större och mindre städer i norr också. Jag valde att uttrycka det mycket förenklat.

Ja man kan generalisera ibland, men jag tycker inte att du har på fötterna för att konstatera att boenden i södra Sverige har billigare lönekostnader för att räntenivåerna skulle vara lägre söderut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 318
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 277
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 188
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp