Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så du har inga siffror men du "vet" ändå att lånen är billigare i söder än i norr...

Södra Sverige är mycket mer än storstäder, det går inte att utgå från Sthlms-räntor när man har ett hus i småländska inlandet.
Jo, jag sa även att norra Sverige inte heller är homogent. Jag uttryckte mig generellt och sa att möjligheten att förhandla till lägre räntor är större i söder/storstäderna än generellt i norr. Jag hade som sagt ett möte med en bankman för inte så länge sen och fick detta förklarat igen. Ska jag ge dig hans kontaktuppgifter så kan du prata direkt med källan?
 
Men om de flesta behöver låna till sina hus (större andel ju dyrare huspriser) så blir det ju dyrare att bo på en plats där husen kostar mer att köpa? Eller utgår du ifrån att de flesta köper hus utan att behöva låna?
Lånen är inte det som är det dyraste med att bo. Det är allt det andra runt omkring. Som el, vatten och avlopp, vägföreningsavgifter, sophämtning, renovering och underhåll mm.
Tittar jag på de hus jag haft så skiljer det mer i omkringkostnader än i lån trots att husen blivit dyrare i inköp allt eftersom.
Dyrast var att bo på landet med vägavgifter, snöröjning, undehåll av grusväg, slamsugning, underhåll av reningsverk till brunn, uppvärming av hus av äldre typ och skitdyr sophämtning.
 
Jo, jag sa även att norra Sverige inte heller är homogent. Jag uttryckte mig generellt och sa att möjligheten att förhandla till lägre räntor är större i söder/storstäderna än generellt i norr. Jag hade som sagt ett möte med en bankman för inte så länge sen och fick detta förklarat igen. Ska jag ge dig hans kontaktuppgifter så kan du prata direkt med källan?

Men det är väl inte så konstigt att en bankman säger så i en förhandlingssituation, konstigare vore om han sagt tvärtom i en diskussion om din ränta!

Jämförde han din bostadsort med en jämförbar ort i söder då? Annars blir ju inte argumentet mer giltigt bara för att du skriver att det är någon annan som sagt så till dig.

Och om priserna generellt är högre så blir ändå inte den totala räntekostnaden lägre bara för att man får ner räntan litegrann.

(Själv känner jag ingen som har bostadslån på "vanliga" nivåer - typ 50-85% på hus/lgh 2-6 miljoner - som har en ränta under 1%)
 
Lånen är inte det som är det dyraste med att bo. Det är allt det andra runt omkring. Som el, vatten och avlopp, vägföreningsavgifter, sophämtning, renovering och underhåll mm.
Tittar jag på de hus jag haft så skiljer det mer i omkringkostnader än i lån trots att husen blivit dyrare i inköp allt eftersom.
Dyrast var att bo på landet med vägavgifter, snöröjning, undehåll av grusväg, slamsugning, underhåll av reningsverk till brunn, uppvärming av hus av äldre typ och skitdyr sophämtning.

Lånekostnaden är dock en inte försumbar boendekostnad var min poäng, att man inte kan bortse från den alltså. Att det också finns andra kostnader är självklart. Infradtrukturkostnader finns ju även i ett hus utanför Eksjö.
 
Jag har bundit på en rimlig summa men det är några dagar kvar innan det gamla avtalet löper ut. Inte jättekul men hanterbart.
 
Lånekostnaden är dock en inte försumbar boendekostnad var min poäng, att man inte kan bortse från den alltså. Att det också finns andra kostnader är självklart. Infradtrukturkostnader finns ju även i ett hus utanför Eksjö.

Det beror väl på vad man lånat. Mitt lån inkl amortering kostar typ 1700 per månad.
 
Lånekostnaden är dock en inte försumbar boendekostnad var min poäng, att man inte kan bortse från den alltså. Att det också finns andra kostnader är självklart. Infradtrukturkostnader finns ju även i ett hus utanför Eksjö.
Om vi pratar Norr så bor merparnen av hushållen på detta sätt mot få i söder. Det är väl skilnaden.
 
Nej men ska vi tänka likadant om allt? Södra Sverige producerar mest mat. Ska maten kosta mer i norra Sverige? Transporterna blir längre till Norra Sverige än till oss i Skåne. Ska ni betala mer för dessa varor? Det är ett ohållbart argument.
Tänkte bara flika in: maten kostar mer i norra Sverige än i södra just eftersom den transporteras längre. Främst färskvaror som frukt och grönsaker.
Folk på jobbet som bott söderut och flyttat norrut klagar en del på det. Utbudet kan också vara mer begränsat.
 
Vad tänker ni om vinterns elpriser? Jag tycker inte det känns jättekul att betala tre gånger priset.
Dessutom är det otroligt märkligt att vi i södra Sverige ska betala mer än i de norra delarna av landet. Obegripligt.
Klarar ni av en 300% ökning av priset? Jag har folk på jobbet som kommer ha svårt att klara det vilket framkom under en diskussion idag.
Jag betalar mellan 5 000 och 7000 per månad redan vintertid så det känns i ärlighetens namn som att en prisökning kvittar. Nätavgiften som gör att det drar iväg, betalar högbelastningsavgift på högsta uttaget mellan 06-22 vardagar nov-mar utöver alla andra nätavgifter och abonnemangsavgifter (belastningsbaserad).

Bor så jävla norrut att jag borde få betalt för att använda el. Skämt åsido.
 
Elkostnaden är helt klart trist även om vi har rätt låg förbrukning (12 000 - 13 000 kWh/år i normalstor suterrängvilla).
Men den stora huvudvärken idag är dieselpriset. Jag säger inte att det är självklart att vi skall ha en levande och bebyggd svensk landsbygd. Miljöskäl talar emot. Men om vi inte skall ha det så vore det smakligare om våra beslutsfattare var öppna med budskapet, än att smyga med det.
 
Elkostnaden är helt klart trist även om vi har rätt låg förbrukning (12 000 - 13 000 kWh/år i normalstor suterrängvilla).
Men den stora huvudvärken idag är dieselpriset. Jag säger inte att det är självklart att vi skall ha en levande och bebyggd svensk landsbygd. Miljöskäl talar emot. Men om vi inte skall ha det så vore det smakligare om våra beslutsfattare var öppna med budskapet, än att smyga med det.

Igår var dieseln slut i pumpen så jag slapp kostnaden :-) Fick bara en dryg liter. Har aldrig varit med om förut, så priset verkar inte ha påverkat efterfrågan negativt (baserat på min gårdagsupplevelse).

Hoppas på mer lycka idag på annan mack.
 
Om man är rädd för skenande elpriser, och sedan förutsätter låga räntor med höga lån - skulle jag nog tänka att det inte bara är elpriset man bör fundera över.

En inte alls otänkbar nivå på 5% på rörliga lån skulle innebära tiotusentals+ kronor i månaden om man är högt belånad.
Första halvan av 1990-talet låg räntorna konstant på 10+ procent.

Senast 2007-2009 låg de på 5%.

Att basera sin ekonomi på rörliga räntor som ligger på 1-2% (med höga lånevolymer) verkar mer riskfyllt än att låta elpriset variera.
 
Igår var dieseln slut i pumpen så jag slapp kostnaden :-) Fick bara en dryg liter. Har aldrig varit med om förut, så priset verkar inte ha påverkat efterfrågan negativt (baserat på min gårdagsupplevelse).

Hoppas på mer lycka idag på annan mack.
Fast vad är alternativet? För mig hade det varit att inte ta mig till jobbet, nej jag kan inte köra trucken hemifrån.
 
Lånen är inte det som är det dyraste med att bo. Det är allt det andra runt omkring. Som el, vatten och avlopp, vägföreningsavgifter, sophämtning, renovering och underhåll mm.
Tittar jag på de hus jag haft så skiljer det mer i omkringkostnader än i lån trots att husen blivit dyrare i inköp allt eftersom.
Dyrast var att bo på landet med vägavgifter, snöröjning, undehåll av grusväg, slamsugning, underhåll av reningsverk till brunn, uppvärming av hus av äldre typ och skitdyr sophämtning.
Fast det där är ju inte helt enkelt. Det finns bostäder i avkrokar jag har råd att köpa kontant idag om det kniper, i staden där jag bor har jag inte ens råd att lägga de 15% jag måste lägga kontant för att få ta lån för en etta...

Jag bodde billigare när jag hade köpt hus på landet med alla utgifter och amortering än vad hyresrätten kostade mig.
 
Jag har inte full koll, men när jag band om senast är den absolut lägsta räntan vi kan förhandla "här uppe" lika som snittpriset i landet. Jag tror jag fick 1,36 och då lyckades jag hyfsat med förhandlingen. I södra Sverige/storstäderna kan man komma ner under 1%. Det gör rätt stor skillnad på ett antal miljoner. (Och husen, bostadsrätter och lägenheter har stigit ruskigt mycket i pris så det är inte billigt att köpa här heller.) Husen går för 3-6 miljoner i mitt område och en vanlig etta för 1,5 miljon och upp.
Vår ränta är likadan som din. Vet ingen som har under 1% av de jag känner. Vanligast mellan 1.3-2 procent.
 
Är det här en tråd om elpriser eller södra sverige kontra norra :mad:

Nåja, till ämnet då. Elpriserna är ju horribla, men något som jag irriterar mig mest på så är det fasta nät-avgifterna, som avreglerades "för att gynna den fria marknaden" och i själva verket blev privatägda monopol som skrattar hela vägen till banken.
Vi kan ju inte välja vilken nät-leverantör vi vill ha eftersom de är uppdelade i Sverige och att DOM tar horribla priser för att leverera elen i det el-nät som "vi" redan har betalat av 100 ggr om - DET stör mig orimligt mycket!
 
Angående de sinnessjuka dieselpriserna innebär det att folk fortfarande måste tanka för att ta sig till jobbet men får lägga en stor del av sin lön på detta. I förlängningen innebär det att folk inte längre har råd med te x nöjen och shopping. Den branschen går ner samtidigt som priserna på varor höjs för att täcka drivmedelskostnaderna.
Nej, detta landet är på väg käpprätt åt h*lvete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 315
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 268
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 174
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp